Bu kez Snapchat, Facebookun en güçlü yanlarından birini klonladı
Hisse değerlerinin halka arz fiyatının altına düşmesiyle birlikte Snapchat, Facebooku kendi silahı ile vurmaya karar vermiş gibi görünüyor. Facebookun Power Editorını kopyalayan Snapchatin bu hamlesi etik açıdan tartışılabilir ancak kesinlikle adil. Zira Facebookun Snapchatten kopyalamadığı çok az özellik kaldı.
Facebookun aksine son kullanıcıya dokunan bir özellikten ziyade Snapchat, Facebookun en güçlü yanlarından biri olan dijital reklamcılık işini ilgilendiren bir noktada rakibini klonladı. Snapchatin reklam panelinde görünen ve gelişmiş mod diye tercüme edebileceğimiz Advanced Mode büyük reklamcıların hızlı bir şekilde karmaşık reklam kampanyalarını yaratıcı varyasyonlarla yürütmelerini sağlıyor.
Büyük reklam ajansları ve markaların, reklam kampanyalarını etkin bir biçimde hedeflemesi, test etmesi ve yayınlamasına olanak sağlayarak Snapin daha fazla para kazanması amaçlanıyor. Geçen hafta Snapin ikinci çeyrekte açıkladığı rakamları düşünürsek Advaced Mode ile Snapin dijital reklam pazarlamasında Google ve Facebook alternatifi olarak konumlandığını söyleyebiliriz.
Snapchat, reklamlar modülünü geçtiğimiz Mayısta piyasaya sürmüştü. Temmuz ayında ise video dikeyinde yeni yaratımlar yapılmasını sağlayan Snap Publisherı yayına aldı. Advaced Modeun da devreye girmesiyle birlikte reklamcılar Snapchatte artık daha kapsamlı bir hizmet alacak. Reklamcıların Snapchatte yapabilecekleri şu şekilde:
Permütasyon aracı ile birden fazla reklam kampanyasını otomatik hale getirerek birbirinden farklı reklam görselleri ve hedeflemelerini kolayca çeşitlendirmek
Toplu halde yapılan tasarımlar ve kampanyalardaki düzenlemeler için Snap hesap çizelgelerini faydalı hale getirmek
Gelecekteki kampanyalarda kullanmak üzere hedef kitleyi kaydetmek
Farklı metrikler tarafından düzenlenip gruplanabilen performans metriklerini kullanmak ve veri aktarmak.
Kampanya isimlerini otomatikleştirmek
WPP, 2017de Snapchat reklamlarına 200 milyon dolar ayırdı
Bu özellikler dünyanın en büyük ajansı olan WPPnin de dikkatini çekmiş olmalı ki, ajansın CEOsu Martin Sorrell CNBCye yaptığı açıklamada 2016 yılında Snap reklamlarına harcadıkları para 100 milyon dolarken, bu sayının 2017de ikiye katlanarak 200 milyon dolara çıktığını ifade etti. Bu açıklama Snapin hisselerinde olumlu bir etki yarattı. Yine de bu rakam, bu yıl WPPnin Facebook reklamları için harcadığı 2 milyar doların yanından bile geçmiyor.
Facebook, Power Editorı 2011 yılında piyasa sürmüştü. İlk olarak direkt reklam satışıyla işe başlayan Facebook, sonrasında self servis reklam ve self servis APIyla hayatına devam etti. Snap ise direkt reklam satışına 2014te başladı. Reklam alanında yaptığı geliştirmelere 2016da reklam APIı ve ardından Mayıs ayında piyasaya sürdüğü self servis reklam aracıyla devam eden şirket, son olarak Advanced Modeu piyasaya sürdü.
Şirketler arası yönetici transferleri
Facebook ve Snapchatin attığı adımlar birbirine çok benziyor. Ancak bu benzerlik çok da şaşırtıcı değil. Zira Snapin ilk COOsu Emily White daha önce, Facebook tarafından satın alınan Instagramda çalışmıştı. Aynı şekilde Facebook Audience Networkün ekip lideri Sriram Krishnan reklam departmanında çalışması için Snapchat tarafından işe alınmıştı.
Advanced Mode aracı Snapchatin yavaş büyüyen hedef kitlesinden elde ettiği gelirleri arttırmasını sağlayabilir. Çünkü eğer şirket popüler uygulamasıyla her çeyrekte on milyonlarca yeni kullanıcı elde etmezse, Wall Street, Snapchatten kullanıcı başına daha fazla gelir elde edebileceğini kanıtlamasını isteyecektir. Dolayısıyla hedefleme ve içeriği yenilenmiş bu yeni reklam aracı Snapchatin bir kullanıcı üzerinden ne kadar para kazanabileceğini gösterecek. Umarız bir zamanlar özgün çıkışıyla herkesi etkisi altına alan Snapchat, bu yeni reklam aracı sayesinde Wall Streetin beklentilerini karşılayabilir. Uzun süre Facebookun Snapchatin ürünlerini nasıl taklit ettiğini izledik, şimdi sıra Snapchatte!