Facebook’tan yayıncıları mutlu edecek bir ürün: Haber Aboneliği
[
https://webrazzi]2 milyarı aşkın kullanıcısı*ile dünyanın en büyük sosyal ağı olan*Facebook, yayıncıların yüzünü güldürecek yeni bir ürün geleceğini duyurdu. Platformda ‘haber aboneliğini’ sağlayacak ürün, yayın kuruluşlarını bir nebze rahatlatsa da tartışmaları beraberinde getireceği benziyor.
Geçtiğimiz hafta New York Times, Washington Post ve Wall Street Journal gibi köklü gazetelerin de aralarında olduğu 2 bine yakın yayın kuruluşu adına*The News Media Alliance, ABD Kongresi’ne Facebook ve Google’a karşı sınırlı muafiyet talebinde bulunmayı planlıyordu. Amaç, haber dağıtımı kontrolünü ve dijital reklam sektörünü elinde tutan Facebook ve Google’ın tekelciliğinin önüne geçmekti. Bu, bir yerde Facebook ve Google’a savaş açmak anlamına geliyordu.
10 kere tıkladıktan sonra abonelik
Yayın kuruluşlarının isyanına barışçıl bir yanıt Facebook’tan geldi. Şirket önümüzdeki Ekim ayı itibariyle, platformda ‘haber aboneliği‘ ürününün test çalışmalarına başlayacağını duyurdu. Yeni ürün ile birlikte Facebook kullanıcısının ilgi alanı ve tercihlerine göre yüzlerde yayıncının makale ve haberleri bir araya gelecek. Ürünün dikkat çeken özelliği ise,*Facebook kullanıcıları, 10 haber erişiminin ardından daha fazla içeriğe ulaşabilmek için platforma abone olmaları*gerekiyor. Öte yandan Facebook platforma son yıllarda medyada giderek popüler hale gelen ödeme sistemini de eklemeyi planlıyor. Bu arada Facebook’un, yayın kuruluşlarına bütün abonelerinin verilerine ulaşmalarını sağlayarak, okuyucularını daha iyi anlamalarını sağlamalarına da katkıda bulunacağını buradan paylaşalım.
Yeni nesil haber sitelerinin rekabet ortamına katılması, okuyucu kitlesinin beklentilerini değişmesi, Google ve Facebook’un online haber dağıtım alanında iki baskın şirket olması ve dijital reklam gelirlerinin kaymağını yemesi gibi nedenlerden dolayı yayıncılar zor bir zaman diliminden geçiyor. Facebook’un yeni hamlesi biraz zoraki gözükse de, okuyucunun haber alma özgürlüğünün abonelikle sınırlandırılması ya da ücretlendirilmesi ilerleyen dönemde büyük tartışmalara neden olacak gibi gözüküyor.
Ancak konuya dijital yayıncıların gözünden baktığımızda her geçen gün kan kaybettikleri sektörde, bu gelişim by-pass olsa da kesin bir çözüm gibi görünmüyor. Zoraki bir abonelik okuyucuyu bir dönem sonra yıldırabilir. Yenilik kısa dönemde çözüm gibi gözükse de, uzun dönemde yayın kuruluşlarının yapılarını, iş modellerini günümüzün okuyucu kitlesine uygun hale getirmeleri gerekiyor.
Öte yandan sosyal ağların, dijital yayıncılık için attığı adımlar da önümüzdeki süreçte dijital gazetelere daha da zor anlar yaşatacak gibi. Geçtiğimiz günlerde*Facebook, Twitter ve Snap’in 2018 Dünya Kupası’na*yönelik özel anların videolarına yönelik telif haklarını satın almak istediklerini paylaşmıştık.
eMarketer‘in raporuna göre; Facebook, Google bu sene de dijital reklam alanında agresif büyümelerini sürdürecek. Facebook’un reklam hacminde yüzde 32.1, Google’ın ise yüzde 14.8 büyümesi bekleniyor. İki şirketin dijitalden elde edeceği gelir ise 83 milyon dolar olarak tahmin ediliyor. Öte yandan *yayın kuruluşları reklam geliri anlamında kan kaybetmeyi sürdürüyor. ABD’de gazetelerin reklamdan kazandıkları gelir geçtiğimiz 10 yılda 50 milyar dolardan düşerek 2016’da 16 milyar dolara geriledi
Webrazzi