-
- Üyelik Tarihi
- 5 Ağu 2017
-
- Mesajlar
- 1,117
-
- MFC Puanı
- 11
Vizelere çalışmak için not hazırlamıştım oradan aktarayım
Parmenidesin monizmini ustaca tasarlanmış birtakım paradoks ya da argümanlarla savunan Zenondur. Hocasının çokluk ve değişmenin bir yanılsama olduğunu dile getiren varlık görüşünün inançlı bir savunucusu olan Zenon, çok sayıda varlığın var olduğu görüşünün çözülemez güçlükler içerdiğini gözler önüne serme yolunu seçmiştir. O, değişme ve hareketin imkansız olduğunu büyük bir ustalıkla göstererek, Parmenidesin teorisini doğrulamaya ya da en azından onun hiçbir şekilde saçma bir görüş olmadığını göstermeye çalışmıştır. Zenon başkalarınca öne sürülen ya da çoğunluk tarafından kabul edilen öncüllerden hareketle akıl yürüten, bu öncüller, onlarda örtük olarak var olan çelişkileri çıkarmak suretiyle çürüten argümantasyon tarzını bulan kişidir. Paradoksları üç başlık altında toplanabilir. Bunlardan önce çoklukla ilgili paradoksları ele aldığımızda bunların mekanda yer kaplayan bir şeyin parçaları düşüncesi etrafında döndüğünü görüyoruz. Zenon, plüralistlerle birlikte, bütün bir gerçekliğin, tek bir varlıktan değil de, birimlerden meydana geldiğini kabul edelim der. Mekan paradoksuna gelince: buna göre içinde şeylerin bulunduğu bir mekanın var olduğunu kabul edelim. O, hiçbir şeyse, yani bir şey değilse eğer, bu takdirde onun içinde bir şeyler olamaz. Bununla birlikte, o bir şeyse eğer, onun kendisi mekan içinde olacak; bu mekanın kendisi de mekan içinde bulunacak ve söz konusu süreç sonsuza kadar devam edecektir. Bunu mantıksal olarak ifade ettiğimizde,
(1) Var olan her ne ise bir yerde var olur. Öyleyse,
(2) Yer ya da mekan bir yer içinde var olur.
(3) O halde, yer bir yer içindedir ve bu ad finitum (sonsuz biçimde, sonu olmayarak), sonsuzca devam eder.
Bu, Zenona göre bir saçmalıktır.
Biraz daha ünlü paradoksları hareketle ilgili olan paradokslardır. Bunlardan birincisi Stadyum Parakdoksudur.
(i) Bir koşucu hedefine ulaşabilmek için ½, ¼, 1/8 dizisi içinde sıralanan sonsuz sayıda noktayı aşmak zorundadır.
(ii) Sonsuz sayıda noktayı sonlu bir zaman dilimi içinde geçmek imkansızdır.,
(iii) O halde, koşucu amacına ulaşamaz.
Bu paradoksun bir benzeri de Akhilleus Paradoksudur. Belli bir mesafeyi kat etmek için, cismin önce yarısını, bundan önce yarısının yarısını .. geçmesi gerekir. Hareket hiçbir zaman gerçekleşmeyecektir. Paradoks açıklaması: sınırsız mekanın, sınırlı zamanda geçilemeyeceği anlayışı.
Ok Paradoksu
Uzay ve zaman sonsuza kadar bölünemez. Ok her anda, belli bir mekan işgal eder, her anda durmaktadır. Hiçbir şekilde hareket etmemektedir.
Parmenidesin monizmini ustaca tasarlanmış birtakım paradoks ya da argümanlarla savunan Zenondur. Hocasının çokluk ve değişmenin bir yanılsama olduğunu dile getiren varlık görüşünün inançlı bir savunucusu olan Zenon, çok sayıda varlığın var olduğu görüşünün çözülemez güçlükler içerdiğini gözler önüne serme yolunu seçmiştir. O, değişme ve hareketin imkansız olduğunu büyük bir ustalıkla göstererek, Parmenidesin teorisini doğrulamaya ya da en azından onun hiçbir şekilde saçma bir görüş olmadığını göstermeye çalışmıştır. Zenon başkalarınca öne sürülen ya da çoğunluk tarafından kabul edilen öncüllerden hareketle akıl yürüten, bu öncüller, onlarda örtük olarak var olan çelişkileri çıkarmak suretiyle çürüten argümantasyon tarzını bulan kişidir. Paradoksları üç başlık altında toplanabilir. Bunlardan önce çoklukla ilgili paradoksları ele aldığımızda bunların mekanda yer kaplayan bir şeyin parçaları düşüncesi etrafında döndüğünü görüyoruz. Zenon, plüralistlerle birlikte, bütün bir gerçekliğin, tek bir varlıktan değil de, birimlerden meydana geldiğini kabul edelim der. Mekan paradoksuna gelince: buna göre içinde şeylerin bulunduğu bir mekanın var olduğunu kabul edelim. O, hiçbir şeyse, yani bir şey değilse eğer, bu takdirde onun içinde bir şeyler olamaz. Bununla birlikte, o bir şeyse eğer, onun kendisi mekan içinde olacak; bu mekanın kendisi de mekan içinde bulunacak ve söz konusu süreç sonsuza kadar devam edecektir. Bunu mantıksal olarak ifade ettiğimizde,
(1) Var olan her ne ise bir yerde var olur. Öyleyse,
(2) Yer ya da mekan bir yer içinde var olur.
(3) O halde, yer bir yer içindedir ve bu ad finitum (sonsuz biçimde, sonu olmayarak), sonsuzca devam eder.
Bu, Zenona göre bir saçmalıktır.
Biraz daha ünlü paradoksları hareketle ilgili olan paradokslardır. Bunlardan birincisi Stadyum Parakdoksudur.
(i) Bir koşucu hedefine ulaşabilmek için ½, ¼, 1/8 dizisi içinde sıralanan sonsuz sayıda noktayı aşmak zorundadır.
(ii) Sonsuz sayıda noktayı sonlu bir zaman dilimi içinde geçmek imkansızdır.,
(iii) O halde, koşucu amacına ulaşamaz.
Bu paradoksun bir benzeri de Akhilleus Paradoksudur. Belli bir mesafeyi kat etmek için, cismin önce yarısını, bundan önce yarısının yarısını .. geçmesi gerekir. Hareket hiçbir zaman gerçekleşmeyecektir. Paradoks açıklaması: sınırsız mekanın, sınırlı zamanda geçilemeyeceği anlayışı.
Ok Paradoksu
Uzay ve zaman sonsuza kadar bölünemez. Ok her anda, belli bir mekan işgal eder, her anda durmaktadır. Hiçbir şekilde hareket etmemektedir.