-
- Üyelik Tarihi
- 2 Ağu 2016
-
- Mesajlar
- 11,694
-
- MFC Puanı
- -894

Aladura (Yoruba dilinde Dua Sahipleri), Batı Nijeryada Yoruba halkları arasında yaygın dinsel harekettir. Batı Afrikanın yalvaçlara ve şifa inancına dayalı bazı bağımsız kiliseleri de Aladura kapsamındadır.
1970lerin başında yandaşları birkaç yüzbini bulan Aladura akımı, 1918 dolaylarında Hıristiyan cemaatinin kalburüstü genç kesiminde ortaya çıktı. ABDde kutsal şifa inancına bağlı küçük bir cemaat olan Philadelphia Faith Tabernacle Churchün yayınlarından etkilenen bu gençler, Batının ruh gücünden yoksun olduğunu düşünüyor ve Batıdaki din biçimlerini yetersiz buluyorlardı.
1918 dünya grip salgını, Ijebu-Odede (Nijerya) bazı Anglikanların bir dua grubunu oluşturmalarını hızlandırdı. Grup kutsal şifaya, duanın koruyuculuğuna ve Püriten ahlak kurallarına önem veriyordu. Anglikan geleneğine aykırı uygulamalar, 1922de, birkaç küçük cemaatten oluşan ve Faith Tabernacle adıyla tanınacak olan bir grubu ayrılmak zorunda bıraktı. 1925te Philadelphia Kilisesindeki bir skandal Afrikalıların bu kurumla ilişkilerini kesmesine yol açtı. Şifacı bir yalvaç olan Joseph Babalolanın (1906-59) 1930da kitlesel bir kutsal şifa hareketine önderlik etmesi, harekete asıl yaygınlığını kazandırdı. Yoruba dini yadsındı, Amerikan etkisiyle bastırılan tutucu dinsel özellikler yeniden güçlendirildi. Geleneksel önderlerden, devletten ve misyoner kiliselerinden gelen tepkiler Aladurayı İngilteredeki tutucu Apostolik Kiliseden yardım istemeye yöneltti.
1932de Apostolik misyonerlerin gelişiyle Aladura hareketi Apostolik Kilise adıyla yayıldı ve sağlamlaştı. Ama misyonerlerin, kutsal şifa öğretisine kesinlikle ters düşerek modern ilaçlar kullanması, çokeşlileri dışlaması ve Aladura üzerinde tam denetim çabasına girmesi sorunlar yarattı. 1938-41 arasında içlerinde Babalola ve Isaac B. Akinyelenin de (son-radan Sir) bulunduğu güçlü önderler hareketten ayrılarak Apostolik İsa Kilisesini kurdular. 1960lara gelindiğinde kilisenin Ganaya yayılmış 100.000 üyesi ve kendine ait okulları vardı. Apostolik Kilise ise İngiltereyle ilişkisini sürdürdü. Hareketten yeni kopmalar, yeni Apostolik kiliselerin kurulmasına neden oldu.
Yorubalı yalvaç Moses Orimolade Tunolase ile birlikte mistik deneyimler yaşamış bir Anglikan olan Christiana Abiodun Akinsowonm kurduğu Kerubiyum ve İsrafiliyun topluluğu, Aladuranın ayrı bir kesimini oluşturur. 1925-26da kurulan topluluk, geleneksel büyü ve ilaçların yerine, vahiy ve kutsal şifa öğretilerini getirdi. Tunolase ve Akinsowon 1928de hem Anglikan kiliselerinden, hem de öbür kiliselerden ayrıldılar. Aynı yıl kurucuların da birbirine ters düşmesiyle başlayan yeni bölünmeler on büyük, birçok da küçük grubun ortaya çıkmasına yol açtı. Bu gruplar, Nijeryada, Benin (eskidan Dahomey), Togo ve Ganada iyice yayıldılar.
Rabbin Kilisesi (Aladura), Josiah Oluno- wo Oshitelu tarafından kuruldu. Oshitelu, olağandışı mistik deneyimleri, oruçları ve ibadetleri yüzünden 1926da görevinden uzaklaştırılan bir Anglikan ilmihal öğretmeniydi. Putperestlik ve büyücülük üzerine vaazlar veriyor, kehanetlerde bulunuyor, duayla, oruçla ve kutsal su kullanarak şifa dağıtıyordu.
1930da Ogerede kurduğu Rabbin Kilisesi (Aladura), Kuzey ve Doğu Nijeryaya, Gana, Liberya, Sierra Leone ve Afrika dışına, başka bazı Aladura cemaatlerinin toplandığı New York ve Londraya yayıldı. Halen büyümeyi sürdüren Aladura hareketi içinde çok sayıda küçük ve kısa ömürlü grup, bir iki cemaati olan yalvaçlar ve işin ticaretini yapan şifa dağıtıcıları barınmaktadır.