Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Yakılması gereken bir deli!

Lykia

Şem's Gibi Aşı'k Olacaksın ki ; Aşk'ın Haddini Aşa
MFC Üyesi
Konum
İstanbul
  • Üyelik Tarihi
    27 Tem 2013
  • Mesajlar
    813
  • MFC Puanı
    14
nilay2-D849-3DC2-257C.jpg


Franz Kafka’nın Dönüşümleri, Kafka için bir başvuru kitabı. Kafka okumalarına başlayacak ya da Kafka yapıtlarını okumuş fakat yapıtların arka planı konusunda fikri olmayan okurlar için gerekli tüm bilgiyi toparlayıcı nitelikte. “Kafka Kafka Olmadan”, “Bir Yazarın Doğuşu”, “‘Bekârın Mutsuzluğu’” ve “Sağ Kalmak” başlıklı dört bölüm ile “Tanıklıklar ve Belgeler”i içeren kitabın yazarı Claude Thiébaut, Kafka söz konusu olduğunda vurgulanması neredeyse âdet olmuş, “Kafka tüm kitaplarında kendini yazmıştır” savına yaslanır. Kitap bu savın izinde, baba Hermann Kafka’nın oğlu üzerindeki hadımlaştırıcı etkisinin, onun yapıtlarının ve aşk ilişkilerinin trajik kimliğini belirleyişine odaklanır.

Kendini yazmak derken…
“Bir yazarın yazdığı her şeyde kendini anlatıyor olması” bir çıkarım ve ifade olarak o kadar da parlak değildir aslında. Otobiyografik malzemenin dönüştürülmesi, ister bütünüyle yaşamöyküsüne yaslanan metinler üretiliyor, ister yazar yarattığı kişilerin duyu izlenimleri aracılığıyla kendini ele veriyor olsun kurmaca bağlamında yadsınamaz bir öneme sahiptir. Sembolik, alegorik, dinî, felsefi, psikanalitik okumalara son derece açık olan Kafka yapıtlarını yazarın kırılmalarıyla açıklamak yapıtları bazı çıkış noktalarına indirgemek gibi görünebilir. Mesele, Kafka’nın kendine dair olandan kurmaca dünyayı oluştururkenki tarzını kavramaktır ve bu bir başvuru kitabındaki bakış açısını aşan çok yönlü incelemeler gerektirir. Thiébaut, Kafka yapıtlarını tam da yazarın yaşamından türeyen yanlarıyla ele almayı seçer, yazarın kendisine gelene kadarki gerçeklik tanımını nasıl altüst ettiğiyle ilgilenmez. Tzvetan Todorov’un Fantastik’te Kafka’yı yerleştirdiği konumu hatırlamak önemlidir. Todorov, okurun zihninde “anlatılanlar gerçekten yaşanıyor mu yoksa hepsi bir hayal mi” sorusunu yaratan metinleri fantastik olarak tanımlayıp, fantastiğin bu kararsızlık kadar sürdüğünü belirtiyor ve Kafka yapıtlarıyla edebi bir tür olarak fantastiğin sona erdiğini söylüyordu. Bunun nedeni Kafka’nın gerçeği yeniden üretme biçimiyle ilgilidir. O yaşamın gündelik düzenini ve ilişkileri şiddet mekanizmalarına dönüştürerek etkileyici biçimde somut durumlar yaratır. Baskı altında olmayı gerçek bir tutukluluk hali, suçlayıcı bir görüşmeyi bir mahkeme, itaatsizliğe cezayı deriye komutlar yazan bir makine olarak kurgular ki zihinde yaşananlar için gerçek mi hayal mi sorusunu yöneltmek son derece geçersiz bir hale gelir. Kafka’dan itibaren her türlü yazmak kendini yazmaktır ve hayali olanın gerçekdışı bir yanı yoktur. Bütün bunlar, çağının pek çok büyük yazarını okumayan Kafka’nın Freud’u okuyor olmasıyla ilişkilendirilebilir.

Sağlıklı Bir Gençten Ölümcül Bir Hastaya
Thiébaut, Kafka’yı anlatmaya Prag’la başlar. Büyük tarihsel olaylara sahne olmuş Prag bir Hıristiyan kenti olmasının yanı sıra Orta Avrupa’nın en büyük Yahudi gettolarından birini barındırır. Benzer bir karışım kentin Alman kimliğinde ve Çek nüfusunda karşımıza çıkar. Yazar, Kafka’nın kimlik sorunlarını kentle özdeşleştirir. Kafka’nın babası Hermann Kafka, annesi Julie Löwy ve kız kardeşleri Elli, Valli ile Ottla, Kafka’nın yaşamındaki temel rolleriyle kısaca tanıtılırlar. Prag Üniversitesi’nden hukuk doktoru olarak mezun olan Kafka’nın, İtalyan sigorta şirketi Assicurazioni Genarali’deki işi düşük maaş, uzun çalışma saatleri ve seyahatlere olanak tanımamasından dolayı hayal kırıcıdır. Öyle ki Kafka yaşadığı sokağın adını İntihar Etmek İsteyenler İçin Tramplen Sokağı olarak değiştirmek ister. Kafka, Bohemya Krallığı İşçi Kaza Sigortası’nda çalışmaya başlayacak ve maaşı da kendisi de hızla yükseldiği gibi günde altı saat çalışarak yazmaya vakit ayırabilecektir. Thiébaut, Kafka’nın bu dönemde spor yapan, arkadaşlarıyla Prag’daki entelektüellerin toplandığı Savoy, Arco, Louvre gibi kafelere giden, yakışıklı ve sağlıklı bir genç olduğunu söylerken onun çevresinde yaratılan cinsel iktidarsızlık efsanesini de yıkmak ister. Bu bağlamda Kafka’nın aşk hayatı, on yedi yaşında, Selma Kohn’la birlikteliğinden başlayarak Hedwig Weiler adlı bir garsondan adı verilmeyen ******lere, Felice, Milena ve Dora’ya kadar yakından takip edilir.

Edebiyatın en sorunlu babası
Kafka, ilk kitabı Gözlem’de (1912) yer alan “Bekârın Mutsuzluğu”, “İşadamı”, “Evin Yolu” gibi metinlerde yalnız bir erkeğin mutsuzluğunu işlemiş, evlenme çoluk çocuğa karışma yoluyla normalleşmenin gerekliliğini sorgulamıştır. Babasının işleriyle uğraşmasının yanı sıra kayınbiraderinin açtığı ve babasının da yatırım yaptığı amyant fabrikasında uzun vakitler geçirmek zorunda kalan Kafka evliliği de yazmaya vakit bırakmayan bir düzen olarak görür. Felice Bauer’le nişanlandığında babasıyla yaşadığı çatışma, Babaya Mektup’tan bildiğimiz çocukluk yaralarının kat kat üstündedir. Felice’e ilk mektubunun ardından bir gecede yazdığı “Yargı”daki baba Bendemann’ın ilk bakışta bir Hermann Kafka portresi olmadığını söyleyen Thiébaut, metnin kişisel bir hesaplaşma olarak okunabileceğini söyler. Öyküdeki Frieda Brandenfeld ile Felice Bauer’in ad ve soyadlarının ilk harflerine de dikkat çekilir. Oğlunun tiyatrocu dostları için “itlerle düşüp kalkan pirelenmeden edemez” diyen Hermann Kafka’ya oğlu meydan okur. “Ben bir Ungeziefer’im, başka bir deyişle bokböcegindense hamam böceğine yakın, pis bir hayvanım, ama sen bir kargasın” der. “Yargı”daki baba imgesinin üstüne Dönüşüm doğar. Kafka’nın Felice’le görüşmeye devam ettiği süreçte baba figürünün etkisinin sürdüğü ve Kafka’nın suçluluk duygusunu yansıtan en önemli yapıtları yazılacaktır. Hastalığının ortaya çıktığı ve uzun bir tedavinden dönüp aynı pansiyonda kaldığı Julie Wohryzek’le evlenmeye kalktığında da Hermann Kafka kadının hafifmeşrepliğine, cinselliğin iğrençliğine imalarla Kafka’yı engelleyecektir. Milena Jesenská ile karşılıksız aşkı Kafka’yı yıpratır ve veremin giderek ilerlediği yıllarda Dora Diamant devreye girer. Konuşamaz, yemek yiyemez hale gelen Kafka ölmeden önce yazdığı her şeyi dostu Max Brod’a bırakmış ve tüm yazdıklarının yakılmasını istemiştir.

Franz Kafka’nın Dönüşümleri, Kafka’nın Prag’daki yaşamını bina bina gösteren şehir planından aile fotoğraflarına, kitap kapaklarından film uyarlamalarının sahnelerine tam 138 görsel içerir. Kitabı her yaştan okur için ilgi çekici kılan öncelikle bu zengin görsel malzemedir. Kafka’nın uluslararası karşılanışı konusunda Albert Camus, Georg Lukács, Umberto Eco gibi yazarların değerlendirmelerinden yapılan alıntılar ve sinemada Kafka listesi de dikkate değer.

FRANZ KAFKA’NIN DÖNÜŞÜMLERİ
Claude Thiébaut,
Çeviren: Orçun Türkay,
Yapı Kredi Yayınları
2013, 144 sayfa, 18 TL.
 
Üst Alt