Yahudi Düşünür Vladımır Jabotınsky
VLADIMIR JABOTINSKY
Modern laik Siyonizmin tartışmalar yaratan en önemli kişilerinden biri Vladimir Jabotinskydir. Yazıları ve politik aktiviteleri hem kendisini savunan hem de karşı çıkan geniş kitlelerin oluşmasına sebep olur. 1880de Odessada orta halli bir ailenin çocuğu olarak doğan Jabotinsky radikal bir şekilde sosyalizme kaydırır.
Odessaya dönen Jabotinsky İstanbuldaki bir çok yayının editörü olarak görevlendirir ve Osmanlı da çeşitli politik aktiviteler sürdürmesi için teşvik eder. Ancak Dünya Siyonist Organizasyonu başkanı David Wolffsohn ile tartışması istifa etmesine neden olur.
Birinci Dünya Savaşının başlamasından sonra Jabotinsky İngilizlere karşı mücadeleye girişir. Otobiyografisinde Jabotinsky Siyonismle karşı ilk defa gençken Bernde Nahman Syrkinin bir konuşmasıyla ilgilenmeye aşladığını yazar:
Rusça konuşuyorum. Sosyalist olup olmadığımı bilmiyorum çünkü bu doktrin hakkında çok araştırma yapmadım. Ama Siyonist olduğumdan hiç kuşkum yok 162).
Daha sonra politik değişimler yaratmak için liberal fikirlere güvenmenin hatalı olduğunu yazar:
Akıllı bir filozof İnsan insanın kurdudur demiştir. İnsanın insan olması her zaman silahınızı beraberinizde taşıyın. Herkese karşı verdiğimiz bu mücadelede başarılı olmansın tek yolu budur. ( 164).
Bu tip düşünceler Jabotinskynin Yahudi öz savunması ve kararlılığı üstündeki ısrarının temelini oluşturuyordu. Jabotinskynin Yahudi milliyetçiliğine bağlılığı bir Rus ile Yahudi arasında geçen hayali bir diyalogda Yahudi taraf şöyle der:
Eğer karşılaştırma yapacaksan her şey seçtiğimiz kriterlere bağlı olacaktır. Böyle olursa kendi kriterlerimde ısrar edeceğimi bilmelisin . Kendi ruhuna bağlı olan üstündür... İçsel bağımsızlığından hiç bir zaman feragat etmeyen kişi üstündür...Bizler hiçbir zaman boyunduruk altına girmeyecek bir ırkız ( 169).
Jabotinsky için içlerindeki saklı potansiyeli açığa çıkartacak liderlere ihtiyacı vardır. Bizlerin hayat mücadelesinde kendilerini ifade eden insanlara ihtiyacımız var. (170).
Bunlara ek olarak Jabotinsky Yahudi nüfusunun milliyetlerine bağlanarak disiplin altına girmelerinin çok önemli olduğunu ileri sürer. Revizyonistlerin gençlik hareketi etrafında kurduğu organizasyonel yapıyı anlatırken şöyle yazar:
Bu gençlik hareketi disiplin ilkesi etrafında yapılandı. Amaç bir makine. (172).
Yazılarında Jabotinsky sosyal ve ekonomik hayatın bir şirket esasına göre oluşturulması gerektiğini savunur. Filistinde yaşayan Yahudilerin temsilcilerinin yanında bir Ticaret Parlamentosu oluşturulması gerektiğini düşünür. Herkesin ait olduğu kısma göre temsilcisini seçmesi gerektiğini öne sürer:
Yişuvda ( Filistindeki Yahudi yerleşimleri) profesyonel şirket fikri yaratılmalıdır. Bu şirketlerin her biri Yahudilerin sanayi profesyonel hizmetler gibi tüm sektörlerdeki ekonomik hayatının bir kolunda görev alacak kişileri bir araya toplayacak.
Böyle bir organizasyon gerçekleştirildikten sonra yukarıdan aşağı doğru işleyecek ve çeşitli ekonomik grupların arasındaki ilişkileri düzenleyecek bir Hakemlik Sistemi oluşturacak ( 177).
Arap nüfusuyla ilgili olarak Jabotinsky bunun Arap nüfusuna zarar vermeyeceğini belirtir:
Size daha önce de belirttiğim gibi küçük bir kolunun başka birinin devletinde yaşamsı gereklidir. Dünyadaki tüm güçlü ulusların içinde olduğu durumdur bu. ( 181).
Jabotinskynin modern Siyonizme bıraktığı miras Jabotinsky nin Arapların Kutsal Topraklar üzerindeki niyetlerini tam olarak kavrayamadığını gösterir.
VLADIMIR JABOTINSKY
Modern laik Siyonizmin tartışmalar yaratan en önemli kişilerinden biri Vladimir Jabotinskydir. Yazıları ve politik aktiviteleri hem kendisini savunan hem de karşı çıkan geniş kitlelerin oluşmasına sebep olur. 1880de Odessada orta halli bir ailenin çocuğu olarak doğan Jabotinsky radikal bir şekilde sosyalizme kaydırır.
Odessaya dönen Jabotinsky İstanbuldaki bir çok yayının editörü olarak görevlendirir ve Osmanlı da çeşitli politik aktiviteler sürdürmesi için teşvik eder. Ancak Dünya Siyonist Organizasyonu başkanı David Wolffsohn ile tartışması istifa etmesine neden olur.
Birinci Dünya Savaşının başlamasından sonra Jabotinsky İngilizlere karşı mücadeleye girişir. Otobiyografisinde Jabotinsky Siyonismle karşı ilk defa gençken Bernde Nahman Syrkinin bir konuşmasıyla ilgilenmeye aşladığını yazar:
Rusça konuşuyorum. Sosyalist olup olmadığımı bilmiyorum çünkü bu doktrin hakkında çok araştırma yapmadım. Ama Siyonist olduğumdan hiç kuşkum yok 162).
Daha sonra politik değişimler yaratmak için liberal fikirlere güvenmenin hatalı olduğunu yazar:
Akıllı bir filozof İnsan insanın kurdudur demiştir. İnsanın insan olması her zaman silahınızı beraberinizde taşıyın. Herkese karşı verdiğimiz bu mücadelede başarılı olmansın tek yolu budur. ( 164).
Bu tip düşünceler Jabotinskynin Yahudi öz savunması ve kararlılığı üstündeki ısrarının temelini oluşturuyordu. Jabotinskynin Yahudi milliyetçiliğine bağlılığı bir Rus ile Yahudi arasında geçen hayali bir diyalogda Yahudi taraf şöyle der:
Eğer karşılaştırma yapacaksan her şey seçtiğimiz kriterlere bağlı olacaktır. Böyle olursa kendi kriterlerimde ısrar edeceğimi bilmelisin . Kendi ruhuna bağlı olan üstündür... İçsel bağımsızlığından hiç bir zaman feragat etmeyen kişi üstündür...Bizler hiçbir zaman boyunduruk altına girmeyecek bir ırkız ( 169).
Jabotinsky için içlerindeki saklı potansiyeli açığa çıkartacak liderlere ihtiyacı vardır. Bizlerin hayat mücadelesinde kendilerini ifade eden insanlara ihtiyacımız var. (170).
Bunlara ek olarak Jabotinsky Yahudi nüfusunun milliyetlerine bağlanarak disiplin altına girmelerinin çok önemli olduğunu ileri sürer. Revizyonistlerin gençlik hareketi etrafında kurduğu organizasyonel yapıyı anlatırken şöyle yazar:
Bu gençlik hareketi disiplin ilkesi etrafında yapılandı. Amaç bir makine. (172).
Yazılarında Jabotinsky sosyal ve ekonomik hayatın bir şirket esasına göre oluşturulması gerektiğini savunur. Filistinde yaşayan Yahudilerin temsilcilerinin yanında bir Ticaret Parlamentosu oluşturulması gerektiğini düşünür. Herkesin ait olduğu kısma göre temsilcisini seçmesi gerektiğini öne sürer:
Yişuvda ( Filistindeki Yahudi yerleşimleri) profesyonel şirket fikri yaratılmalıdır. Bu şirketlerin her biri Yahudilerin sanayi profesyonel hizmetler gibi tüm sektörlerdeki ekonomik hayatının bir kolunda görev alacak kişileri bir araya toplayacak.
Böyle bir organizasyon gerçekleştirildikten sonra yukarıdan aşağı doğru işleyecek ve çeşitli ekonomik grupların arasındaki ilişkileri düzenleyecek bir Hakemlik Sistemi oluşturacak ( 177).
Arap nüfusuyla ilgili olarak Jabotinsky bunun Arap nüfusuna zarar vermeyeceğini belirtir:
Size daha önce de belirttiğim gibi küçük bir kolunun başka birinin devletinde yaşamsı gereklidir. Dünyadaki tüm güçlü ulusların içinde olduğu durumdur bu. ( 181).
Jabotinskynin modern Siyonizme bıraktığı miras Jabotinsky nin Arapların Kutsal Topraklar üzerindeki niyetlerini tam olarak kavrayamadığını gösterir.