Yahudi Düşünür Samson Raphael Hırsch
SAMSON RAPHAEL HIRSCH
1808de Hamburgda doğan Samson Raphael Hirsch tarih ve felsefe eğitimi alır ve orada Abraham Geiger ile dostluk kurup Yahudi öğrenciler için bir dernek kurar.
1830da Hirsch 1848 devrimi sırasında Avusturyalı ve Moravialı Yahudilerin emansipasyonu için mücadele eder ve aynı sene Moraviadaki Yahudilerin Medeni ve Politik Hakları için kurulan Komitenin yönetim kuruluna seçilir.
Nikolsburgda Hirsch Hirschin liberal tavırlarından ve eylemlerinden rahatsızdır. 1851de Frankfurt-**-Mainde Adass Jeschurun Ortodoks cemaatinin hahamı olur ve 1888deki ölümüne kadar bu göreve devam eder. Burada Hirsch görüşlerini paylaştığı bir çevre edinir.
Yahudilik Üzerine On Dokuz Mektupu Hirsch şüphe ve düşmanlık uyandırır ve halaha öğretileri yoluyla insanları önemsiz ve karışık bilgilerle doldurur.
Bu iddialara cevap olarak genç haham mutluluk ve mükemmelliğin insan hayatının amacı olup olmadığını sorar. Bu sorunun cevabını tartışmadan önce amaç olduğunu düşünürlerdi.
Bu kadar haksızlık ve cehalet hüküm sürerken gerçek mutluluğun sadece her şeyi yaratan Yaratıcıya hizmet ederek ulaşılabileceğini gösterebilecek tek bir insan oluşturulmalıydı:
Bu misyona ulaşabilmek için bir ulusa ihtiyaç vardı. Geri kalanların büyüklüğü ve gücü üstüne inşa ettiklerinden yoksun Hakimi ve Yöneticisi olarak açıklayabilirsin. (54).Hirsche göre yüzyıllarca süren baskı ve katliamdan sonra bile evrensel sevgiyi öğrenir.
Yahudi ulusunun tarih içindeki önemli olduğu düşüncesini vurgulayan Hirsch İsraelin Tanrıya karşı görevlerini ana hatlarıyla belirtir. Ona göre alt tip emir vardır:
1.Tanrı dünya ve İsraelin misyonu hakkındaki gerçekleri açıklayan emirler.
2.Sosyal adalet il ilgili yasalar
3.Canlı ve cansız dünyaların her ikisindeki adaletle ilgili görevler
4.Tüm canlıları sevmekle ilgili emirler
5.Temel gerçekleri öğreten bayramlar ve törenler
6.İbadetle ilgili yasalar
Hirsche göre bütün insanlığın mesihi bir birlik haline gelmesi yanında önemsizdir.Hirsch Reform Yahudiliğin modernleştirici etkilerini reddeder. Ona göre Reformun en ciddi hatası Yahudi Yasasını değiştirmesidir. İhtiyaç duyulan Yahudiliğin Reformu değil Yahudilerin reformudur.Emansipasyon konusunda Hirsch Yahudi hayatının gelişmesini mutlulukla karşılar ancak koşulların bu şekilde değişimini esas amaç olarak görmeye karşı çıkar. Hirsche göre laik işlerle de uğraşmalarına izin verilebilir.Böyle gelenekselci bir duruş Tanrı tarafından Moşeye Sina Dağında verilmiştir ve bu olaya iki milyon insan şahit olmuştur. Dolayısıyla Moşenin Beş Kitabı otoritedir ve kuralları sonsuza kadar Yahudi ulusunu bağlar:
Bütün soru şudur. Toradaki bütün emirlerin başladığı Ve Tanrı Moşeye şöyle dedi! Cümlesi doğru mudur değil midir? Her şeyden güçlü ve Kutsal Tanrının gerçekten Moşeye konuştuğuna inanıyor muyuz? Kardeşlerimizin önünde elimizi Toradaki bu sözcüklerin üstüne koyup Tanrının bu Torayı verdiğini her zaman ve her yerde taşımalıyız. (65)
Dolayısıyla Tora zamanın dışındadır: değişmezdir ve hatasızdır. Tora Yahudi yaşamının yazdığı yerdir.Dolayısıyla Hirsch için geleneğin inanç ve pratikleri ile çağdaş kültür ve yaşamı uyumlu hale getirmek için bir temel oluşturur.
SAMSON RAPHAEL HIRSCH
1808de Hamburgda doğan Samson Raphael Hirsch tarih ve felsefe eğitimi alır ve orada Abraham Geiger ile dostluk kurup Yahudi öğrenciler için bir dernek kurar.
1830da Hirsch 1848 devrimi sırasında Avusturyalı ve Moravialı Yahudilerin emansipasyonu için mücadele eder ve aynı sene Moraviadaki Yahudilerin Medeni ve Politik Hakları için kurulan Komitenin yönetim kuruluna seçilir.
Nikolsburgda Hirsch Hirschin liberal tavırlarından ve eylemlerinden rahatsızdır. 1851de Frankfurt-**-Mainde Adass Jeschurun Ortodoks cemaatinin hahamı olur ve 1888deki ölümüne kadar bu göreve devam eder. Burada Hirsch görüşlerini paylaştığı bir çevre edinir.
Yahudilik Üzerine On Dokuz Mektupu Hirsch şüphe ve düşmanlık uyandırır ve halaha öğretileri yoluyla insanları önemsiz ve karışık bilgilerle doldurur.
Bu iddialara cevap olarak genç haham mutluluk ve mükemmelliğin insan hayatının amacı olup olmadığını sorar. Bu sorunun cevabını tartışmadan önce amaç olduğunu düşünürlerdi.
Bu kadar haksızlık ve cehalet hüküm sürerken gerçek mutluluğun sadece her şeyi yaratan Yaratıcıya hizmet ederek ulaşılabileceğini gösterebilecek tek bir insan oluşturulmalıydı:
Bu misyona ulaşabilmek için bir ulusa ihtiyaç vardı. Geri kalanların büyüklüğü ve gücü üstüne inşa ettiklerinden yoksun Hakimi ve Yöneticisi olarak açıklayabilirsin. (54).Hirsche göre yüzyıllarca süren baskı ve katliamdan sonra bile evrensel sevgiyi öğrenir.
Yahudi ulusunun tarih içindeki önemli olduğu düşüncesini vurgulayan Hirsch İsraelin Tanrıya karşı görevlerini ana hatlarıyla belirtir. Ona göre alt tip emir vardır:
1.Tanrı dünya ve İsraelin misyonu hakkındaki gerçekleri açıklayan emirler.
2.Sosyal adalet il ilgili yasalar
3.Canlı ve cansız dünyaların her ikisindeki adaletle ilgili görevler
4.Tüm canlıları sevmekle ilgili emirler
5.Temel gerçekleri öğreten bayramlar ve törenler
6.İbadetle ilgili yasalar
Hirsche göre bütün insanlığın mesihi bir birlik haline gelmesi yanında önemsizdir.Hirsch Reform Yahudiliğin modernleştirici etkilerini reddeder. Ona göre Reformun en ciddi hatası Yahudi Yasasını değiştirmesidir. İhtiyaç duyulan Yahudiliğin Reformu değil Yahudilerin reformudur.Emansipasyon konusunda Hirsch Yahudi hayatının gelişmesini mutlulukla karşılar ancak koşulların bu şekilde değişimini esas amaç olarak görmeye karşı çıkar. Hirsche göre laik işlerle de uğraşmalarına izin verilebilir.Böyle gelenekselci bir duruş Tanrı tarafından Moşeye Sina Dağında verilmiştir ve bu olaya iki milyon insan şahit olmuştur. Dolayısıyla Moşenin Beş Kitabı otoritedir ve kuralları sonsuza kadar Yahudi ulusunu bağlar:
Bütün soru şudur. Toradaki bütün emirlerin başladığı Ve Tanrı Moşeye şöyle dedi! Cümlesi doğru mudur değil midir? Her şeyden güçlü ve Kutsal Tanrının gerçekten Moşeye konuştuğuna inanıyor muyuz? Kardeşlerimizin önünde elimizi Toradaki bu sözcüklerin üstüne koyup Tanrının bu Torayı verdiğini her zaman ve her yerde taşımalıyız. (65)
Dolayısıyla Tora zamanın dışındadır: değişmezdir ve hatasızdır. Tora Yahudi yaşamının yazdığı yerdir.Dolayısıyla Hirsch için geleneğin inanç ve pratikleri ile çağdaş kültür ve yaşamı uyumlu hale getirmek için bir temel oluşturur.