Fotoğraflardaki ışık izleri arabaların ışıklarıdır.Uzun pozlama tekniği ile bu görüntüle ortaya çıkar.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x683 ve 218KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1000x596 ve 251KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 737x1024 ve 150KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x640 ve 175KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x671 ve 170KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 852x504 ve 215KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x768 ve 210KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 800x534 ve 177KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x684 ve 219KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x683 ve 268KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x827 ve 194KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1000x657 ve 232KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x697 ve 236KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x683 ve 239KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x768 ve 245KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x644 ve 209KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x683 ve 219KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x576 ve 315KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1024x683 ve 248KB.
Büyütmek için tıklayınız, esas boyutları 1625x1628 ve 327KB.
Işık izlerinin fotoğrafını çekmek zor gibi görünebilir ancak beklediğinizden daha kolaydır ve temeli de bir sürü deneme ve yanılmaya dayanmaktadır. Işık izlerini genel olarak araba farları yardımıyla yapabilirsiniz. Ayrıca yıldızlarla ya da herhangi bir ışık kaynağı yardımıyla da yapabilirsiniz.
Işık izlerini çekmenin temeli uzun pozlamaya dayanmaktadır ve ışık kaynağının etrafında hareket etmeye dayanır. Bu fotoğrafları çekmek için çok fazla ekipmana ihtiyacınız olmayacaktır. Ancak uygun bir kamera ve bazı ekipmanlar gereklidir. Temelleri açıklayarak başlayabiliriz.
EKİPMAN
Uzun pozlama için (bu makalenin temel konusu), perde hızını kontrol edebileceğiniz bir kameraya ihtiyacınız olacak. DSLR kameralar, sizin istediğiniz süre boyunda perdeyi açık bırakacak sisteme sahiptir. Bu sayede istediğiniz süre boyunca çekim yapabilmektedirler.
Uzun pozlama için ayrıca bir üçayağa ihtiyacınız olacak, çünkü uzun pozlama süresince elinizin titremesi fotoğrafınızın bulanıklaşmasına yol açacaktır. Kameranız, fotoğraf çekimi sırasınca hareket etmemelidir.
Yardımcı olacak iki şey daha var, gerekli olmasa bile, uzaktan kumanda ve lens kapağı. Lens kapağı etraftan gelen ışıkları engelleyecek ve uzaktan kumanda elinizin kameraya basmasından dolayı oluşabilecek olan sarsıntıyı engelleyecektir. Ayrıca çoğu DSLR kamerada mevcut bulunan ayna kilitleme (mirror lock-up) özelliğini kullanabilirsiniz. Eğer kameranızda varsa, bu konudaki son ipucu gürültü azaltma olacaktır.
Gürültü azaltma özelliğini, sadece ne kadar uzun pozlama yapacağınızı bildiğiniz durumlarda yapın. Gürültü azaltma özelliği iki çekim yapar ve iki çekimi birleştirir. Eğer iki dakikalık çekim yapacaksanız, dört dakikalık bir bekleme süresini göze almanız gerekebilir. Bunun için bu özelliği sadece çok özel durumlarda kullanın.
ÇEKİMİNİZİ HAZIRLAYIN
Örnek olarak, araba farlarından bir ışık izi yapacağımızı düşünebiliriz. Çevre ışığının fazla olmadığı ancak hareket eden arabaların çok olduğu bir yer bulmak isteyeceksiniz. Ayrıca, neon ışıkları ya da renk efekti ekleyecek diğer ışıkları da kullanabilirsiniz.
İyi bir açı bulun, üçayağınızı kurun ve çekim için hazır olun.
KAMERA AYARLARI
Deneme yanılma özelliği burada devreye girecektir. En iyi ayar diye bir ayar yoktur. Her şey, çevrenizdeki etkenlere bağlıdır; araçlar hangi hızda ilerliyor vb...
* Her şeyden önce, düşük ISO seçin. Bu, çekimlerinizdeki kumlanmayı azaltacaktır.
* Diyaframı ayarlayın ve çekiminizi test edin (Diyafram değerini yükseltin). Bu ayar, ışık izlerinde oluşan hataların başladığı yerdir. Ben, genellikle 10 ya da daha yüksek değerdeki bir diyaframda çekim yaparım.
* Çekiminiz aşırı karanlık çıkarsa, diyaframı açın (düşük f-stop değeri). Çekiminiz aşırı pozlanmış olursa diyaframı kısın (yüksek f-stop değeri). Diyafram alan derinliğini de etkileyecektir. Unutmayın, ISO 100 ya da ISO 200 değerlerini kullanmak zorunda değilsiniz. Tüm ayarları değiştirerek en iyi değeri bulmak için değişiklikler yapın. BULB modunda çekim yaparken, deklanşöre ilk bastığınız anda makineniz çekime başlar ve ikinci çekiminizde çekimi bitirir. DSLR üzerinde B harfi ile işaretli olabilir. Çoğu makinede Manuel modda enstantane süresini 30 saniyeyi geçirmeye çalıştığınızda bu mod açılacaktır. Çekiminizi yaparsınız ve çok parlak ya da çok karanlık olarak değerleri değiştirebilirsiniz.
ÇEKİM ZAMANINIZI DOĞRU AYARLAMAK
Son bölüm, doğru zamanlama oluyor. Kameranızla bakmak ve fotoğrafın nerede başlayacağını bilmeniz gerekecektir. Bunun nedeni, çekiminize, kadrajınıza hiçbir araba girmeden başlamak isteyecek olmanızdır. Bunu yapmazsanız ışıklar fotoğrafınızın ortasından başlayacaktır ve fotoğrafınızın ortasından çıkacaktır. Bazen bundan kaçınamayabiliriz ve bazen de bu, istediğimiz sonuç olabilir. Fakat çoğu zaman, çekiminize hiçbir araç girmeden başlamak istersiniz.
SON İPUÇLARI
Birkaç ipucu daha ve artık çekime hazırsınız. Öncelikle, RAW formatında çekin, böylece çoğu ayarı sonradan düzeltebilirsiniz. Zifiri karanlıkta odaklamak zor olabilir, bu nedenle elle netleme yapın. Son olarak, diyafram değerini değiştirdiğimizde neler olacağını aklınızda tutun. Eğer f/5.6 ile bir sokak lambası çekerseniz bu normal görünür. Eğer aynı çekimi f/16 ile yaparsanız, sokak lambasının üzerinde bir yıldız efekti göreceksiniz. Ayrıca, çevrenizde diğer ışık kaynakları da fotoğrafınızı ayrı ayrı etkileyecektir.
Işık izlerinin fotoğrafını çekmek zor gibi görünebilir ancak beklediğinizden daha kolaydır ve temeli de bir sürü deneme ve yanılmaya dayanmaktadır. Işık izlerini genel olarak araba farları yardımıyla yapabilirsiniz. Ayrıca yıldızlarla ya da herhangi bir ışık kaynağı yardımıyla da yapabilirsiniz.
Işık izlerini çekmenin temeli uzun pozlamaya dayanmaktadır ve ışık kaynağının etrafında hareket etmeye dayanır. Bu fotoğrafları çekmek için çok fazla ekipmana ihtiyacınız olmayacaktır. Ancak uygun bir kamera ve bazı ekipmanlar gereklidir. Temelleri açıklayarak başlayabiliriz.
EKİPMAN
Uzun pozlama için (bu makalenin temel konusu), perde hızını kontrol edebileceğiniz bir kameraya ihtiyacınız olacak. DSLR kameralar, sizin istediğiniz süre boyunda perdeyi açık bırakacak sisteme sahiptir. Bu sayede istediğiniz süre boyunca çekim yapabilmektedirler.
Uzun pozlama için ayrıca bir üçayağa ihtiyacınız olacak, çünkü uzun pozlama süresince elinizin titremesi fotoğrafınızın bulanıklaşmasına yol açacaktır. Kameranız, fotoğraf çekimi sırasınca hareket etmemelidir.
Yardımcı olacak iki şey daha var, gerekli olmasa bile, uzaktan kumanda ve lens kapağı. Lens kapağı etraftan gelen ışıkları engelleyecek ve uzaktan kumanda elinizin kameraya basmasından dolayı oluşabilecek olan sarsıntıyı engelleyecektir. Ayrıca çoğu DSLR kamerada mevcut bulunan ayna kilitleme (mirror lock-up) özelliğini kullanabilirsiniz. Eğer kameranızda varsa, bu konudaki son ipucu gürültü azaltma olacaktır.
Gürültü azaltma özelliğini, sadece ne kadar uzun pozlama yapacağınızı bildiğiniz durumlarda yapın. Gürültü azaltma özelliği iki çekim yapar ve iki çekimi birleştirir. Eğer iki dakikalık çekim yapacaksanız, dört dakikalık bir bekleme süresini göze almanız gerekebilir. Bunun için bu özelliği sadece çok özel durumlarda kullanın.
ÇEKİMİNİZİ HAZIRLAYIN
Örnek olarak, araba farlarından bir ışık izi yapacağımızı düşünebiliriz. Çevre ışığının fazla olmadığı ancak hareket eden arabaların çok olduğu bir yer bulmak isteyeceksiniz. Ayrıca, neon ışıkları ya da renk efekti ekleyecek diğer ışıkları da kullanabilirsiniz.
İyi bir açı bulun, üçayağınızı kurun ve çekim için hazır olun.
KAMERA AYARLARI
Deneme yanılma özelliği burada devreye girecektir. En iyi ayar diye bir ayar yoktur. Her şey, çevrenizdeki etkenlere bağlıdır; araçlar hangi hızda ilerliyor vb...
* Her şeyden önce, düşük ISO seçin. Bu, çekimlerinizdeki kumlanmayı azaltacaktır.
* Diyaframı ayarlayın ve çekiminizi test edin (Diyafram değerini yükseltin). Bu ayar, ışık izlerinde oluşan hataların başladığı yerdir. Ben, genellikle 10 ya da daha yüksek değerdeki bir diyaframda çekim yaparım.
* Çekiminiz aşırı karanlık çıkarsa, diyaframı açın (düşük f-stop değeri). Çekiminiz aşırı pozlanmış olursa diyaframı kısın (yüksek f-stop değeri). Diyafram alan derinliğini de etkileyecektir. Unutmayın, ISO 100 ya da ISO 200 değerlerini kullanmak zorunda değilsiniz. Tüm ayarları değiştirerek en iyi değeri bulmak için değişiklikler yapın. BULB modunda çekim yaparken, deklanşöre ilk bastığınız anda makineniz çekime başlar ve ikinci çekiminizde çekimi bitirir. DSLR üzerinde B harfi ile işaretli olabilir. Çoğu makinede Manuel modda enstantane süresini 30 saniyeyi geçirmeye çalıştığınızda bu mod açılacaktır. Çekiminizi yaparsınız ve çok parlak ya da çok karanlık olarak değerleri değiştirebilirsiniz.
ÇEKİM ZAMANINIZI DOĞRU AYARLAMAK
Son bölüm, doğru zamanlama oluyor. Kameranızla bakmak ve fotoğrafın nerede başlayacağını bilmeniz gerekecektir. Bunun nedeni, çekiminize, kadrajınıza hiçbir araba girmeden başlamak isteyecek olmanızdır. Bunu yapmazsanız ışıklar fotoğrafınızın ortasından başlayacaktır ve fotoğrafınızın ortasından çıkacaktır. Bazen bundan kaçınamayabiliriz ve bazen de bu, istediğimiz sonuç olabilir. Fakat çoğu zaman, çekiminize hiçbir araç girmeden başlamak istersiniz.
SON İPUÇLARI
Birkaç ipucu daha ve artık çekime hazırsınız. Öncelikle, RAW formatında çekin, böylece çoğu ayarı sonradan düzeltebilirsiniz. Zifiri karanlıkta odaklamak zor olabilir, bu nedenle elle netleme yapın. Son olarak, diyafram değerini değiştirdiğimizde neler olacağını aklınızda tutun. Eğer f/5.6 ile bir sokak lambası çekerseniz bu normal görünür. Eğer aynı çekimi f/16 ile yaparsanız, sokak lambasının üzerinde bir yıldız efekti göreceksiniz. Ayrıca, çevrenizde diğer ışık kaynakları da fotoğrafınızı ayrı ayrı etkileyecektir.