Portalın 1. Modülünde (Otizm Spektrum Bozukluğunu Tanıyalım) otizm, belirtileri, tipik özellikleri gibi konulara ayrıntılı olarak yer verilmiştir. Bu modülden de anlaşıldığı gibi, otizm bir spektrum bozukluğudur ve oldukça heterojen bir grup söz konusudur. Bir çocuğun spektrumda bulunduğu yer onun bu bozukluktan etkilenme derecesini ortaya koyar. Bu bilgilerden sonra otizme yönelik hangi uygulamanın seçileceğine karar verirken otizme ilişkin bilgilerin yanısıra aşağıda sıralanan noktaları da dikkate almak gerekir.
Çocukla İlgili Noktalar:
Otizmli çocuğun yaşı: Otizme yönelik uygulamalara karar verirken otizmli çocuğun yaşı en belirleyici etmenlerden birisidir. Şöyle ki, 7 yaşında otizm tanısı konulmuş olan bir çocukla henüz 2 yaşındayken otizm tanısı almış olan bir çocuğa uygun olacak uygulamaya karar vermek farklılıklar gösterir.
Çocuğun işlevde bulunma düzeyi ve becerileri: Otizm spektrum bozukluğu şemsiyesi altında yer alan çocuk ve bireyler birbirlerinden çok farklı davranışsal özellikler, dil ve iletişim becerileri, toplumsal beceriler sergilerler. Bu özelliklerini değerlendirmek için çeşitli değerlendirme biçimleri vardır. Bu konularla ilgili olarak bilgilerinizi tazelemek için Modül 3ü (Otizmli Çocukların Değerlendirilmesi) inceleyebilirsiniz.
Çocuğun görsel ya da işitsel uyaranlara karşı tepkisi: Pek çok kaynakta otizmli çocukların görsel uyaranlarla daha iyi öğrendikleri ifade edilmektedir. Ancak, bu noktayla ilgili güçlü bilimsel dayanaklar yoktur. Diğer taraftan daha önce de söz ettiğimiz gibi, heterojen bir grupla karşı karşıya olduğumuz için genel bir yargıya varmak da zordur. Bu nedenle, herhangi bir uygulamaya karar verirken çocuğun bu açıdan öğrenme özellikleri kişisel olarak dikkate alınmalıdır.
Çocuğun halihazırda almakta olduğu eğitim: Çocuğun halihazırda bir eğitim alıp almadığı, alıyorsa bu eğitimin etkileri vb değerlendirilmelidir.
Programla İlgili Noktalar:
Programın halihazırda uygulanan programla birlikte uygulanabilirliği: Önerilen programın çocuğa uygulanan uygulamalarla birlikte uygulanabilirliği değerlendirilmelidir. Örneğin tuvalet eğitimi için başlanacak olan programın çocuğun devam ettiği programda uygulanabilir nitelikte olup olmadığı değerlendirilmelidir.
Aile katılımı: Uygulamanın ne düzeyde bir aile katılımı gerektirdiği; aile üyelerinden en çok kimlerin katılımını gerektirdiği gibi konular belirginleştirilmelidir. Ailenin bu açıdan ne tür olanaklar sunabileceği, süreçteki rolü ve katılım düzeyi olabileceğince gerçekçi bir biçimde değerlendirilmelidir.
Maliyet: Uygulamanın maddi ve duygusal açıdan gerektirdiği maliyet dikkate alınmalıdır.