- Konum
- İzmir Kayseri
-
- Üyelik Tarihi
- 1 Eki 2016
-
- Mesajlar
- 340
-
- MFC Puanı
- -5
Fotoğrafçılıkta kompozisyon tekniklerinin en önemlisi üçler kuralıdır. İyi dengelenmiş, dinamik ve etkileyici fotoğrafların temeli bu kural sayesinde ortaya çıkar. Tasarım, film, tablo ve fotoğraf gibi görsel imajların olduğu her yerde kullanılır. Fotoğrafçılık kurslarında da ilk öğretilen bilgilerden birisidir. Basit olarak, konunun karşı tarafa en iyi şekilde anlatılmasıdır.
Üçler kuralı; kadrajın 9 eşit parça bölünmesi (3 yatay ve 3 dikey, gerçek veya sanal çizgiler) ile meydana gelir. Bazı fotoğraf makinaları bu parçaları rahatça görebilmeniz için çizgileri ekrana yansıtır. Bu çizgilerin kesiştiği noktalara da altın noktalar denir.
Çekiminizi yaparken konunuzu bu çizgilerin kesiştiği yerlere denk getirmeye çalışmalısınız. İyi bir kompozisyonda ilgi merkezi bu 4 nokta üzerine toplanır ve fotoğrafınız dengelenir. Bunu şu şekilde de özetleyebiliriz. Ortada bulunan bir konuya baktığınızda göz sadece ortaya odaklanır ve fotoğrafta neler olup bittiğine dikkat etmezsiniz. Örneğin yukarıda ki sokak çalgıcısı fotoğrafında konu ortada olsaydı sadece adama ve ne yaptığına bakar, konu köşelere eşit uzaklıkta olduğundan fotoğrafın diğer taraflarını görmez ve üzerinde çok durmazdınız. Ama köşelere daha yakın olması nedeni ile nerede, nasıl bir ortamda olduğuna ve etrafında neler olduğuna da dikkat ederdiniz, çünkü gözünüzün hareketi için fazlasıyla yere sahip olursunuz ve bu yöntem sizi fotoğrafın diğer taraflarına da bakmanıza zorlar.
Bu kural portre ve manzara çekimlerinde biraz daha farklı işlemektedir. Portre çekimlerinde genellikle gözler bu noktalara denk getirilmelidir. Manzara çekimlerinde de ufuk çizgisi baz alınır. Ufuk çizgisini kadrajın üçte birini kapsayacak şekilde yerleştirmek daha iyi bir etki yaratır.
Üçler kuralı; kadrajın 9 eşit parça bölünmesi (3 yatay ve 3 dikey, gerçek veya sanal çizgiler) ile meydana gelir. Bazı fotoğraf makinaları bu parçaları rahatça görebilmeniz için çizgileri ekrana yansıtır. Bu çizgilerin kesiştiği noktalara da altın noktalar denir.
Çekiminizi yaparken konunuzu bu çizgilerin kesiştiği yerlere denk getirmeye çalışmalısınız. İyi bir kompozisyonda ilgi merkezi bu 4 nokta üzerine toplanır ve fotoğrafınız dengelenir. Bunu şu şekilde de özetleyebiliriz. Ortada bulunan bir konuya baktığınızda göz sadece ortaya odaklanır ve fotoğrafta neler olup bittiğine dikkat etmezsiniz. Örneğin yukarıda ki sokak çalgıcısı fotoğrafında konu ortada olsaydı sadece adama ve ne yaptığına bakar, konu köşelere eşit uzaklıkta olduğundan fotoğrafın diğer taraflarını görmez ve üzerinde çok durmazdınız. Ama köşelere daha yakın olması nedeni ile nerede, nasıl bir ortamda olduğuna ve etrafında neler olduğuna da dikkat ederdiniz, çünkü gözünüzün hareketi için fazlasıyla yere sahip olursunuz ve bu yöntem sizi fotoğrafın diğer taraflarına da bakmanıza zorlar.
Bu kural portre ve manzara çekimlerinde biraz daha farklı işlemektedir. Portre çekimlerinde genellikle gözler bu noktalara denk getirilmelidir. Manzara çekimlerinde de ufuk çizgisi baz alınır. Ufuk çizgisini kadrajın üçte birini kapsayacak şekilde yerleştirmek daha iyi bir etki yaratır.