ÖĞRENİLECEK SÖZCÜKLER
and ve
Ted and Bob are students. Ted ve Bob öğrencidirler.
angry kızgın
She is very angry. O çok kızgındır.
bye allahaısmarladık
Bye, Ann. See you later. Allahaısmarladık Ann. Sonra görüşürüz.
cold soğuk, üşümüş
He is cold. O üşüyor.
happy mutlu
Ken is a happy boy. Ken mutlu bir çocuktur.
hi selam, merhaba
Hi! How are you? Merhaba! Nasılsın?
hot sıcak, terlemiş
They are hot. Onlar terliyorlar.
lets teklif sözcüğü
Lets sit down. Oturalım.
Mr. bay
Mr. Brown isnt here. Bay Brown burada değil.
Mrs. evli bayan
Mrs. Brown is at the commissary Bayan Brown kantindedir
Ms. evli olmayan bayan
Ms. Kern is sad. Bayan Kern üzgündür.
now şimdi
Its nine oclock now. Şimdi saat dokuz.
old eski, yaşlı
His father is very old. Onun babası çok yaşlıdır.
or veya, ya da
Is he old or young? O yaşlı mı yoksa genç midir?
sad üzgün
Look at the sad girl. Üzgün kıza bak.
sick hasta
Andy is sick today. Andy bugün hasta.
tired yorgun
Were very tired. Biz çok yorgunuz.
too de, da, dahi
Bob is sick, too. Bob da hastadır.
very çok
Its very cold. Hava çok soğuk.
well iyi (zarf)
She isnt sick. She is well. O hasta değil. O iyidir.
young genç
They are young and happy. Onlar genç ve mutludur.
boy erkek çocuk
The old boy is on the base. Büyük çocuk üstedir.
brother erkek kardeş
My brother is a teacher. Erkek kardeşim bir öğretmendir.
child çocuk
The child isnt happy. Çocuk mutlu değildir.
children çocuklar
Their children are cold. Onların çocukları üşüyorlar.
consonant ünsüz harf
The letter k is a consonant. K harfi bir ünsüzdür.
dad baba
Her dad is in the hospital. Onun babası hastanededir.
family aile
His family is in New York. Onun ailesi New Yorktadır.
father baba
Listen to your father. Babanı dinle.
friend arkadaş
Is your friend a mechanic? Senin arkadaşın bir teknisyen mi?
girl kız çocuk
Are the girls here? Kızlar burada mı?
man adam
That man is her father. O adam onun babasıdır.
men adamlar
These men are pilots. Bu adamlar pilottur.
mother anne
Where is his mother? Onun annesi nerede?
sister kız kardeş
Are the three sisters teachers? Üç kız kardeş öğretmen midirler?
wovel ünlü harf
A, e, i, o, and u are wovels. A, e, i, o ve u ünlü harflerdir.
woman kadın
Who is that woman? O kadın kimdir?
women kadınlar
What are those women? O kadınların işi nedir?
NUMBERS (SAYILAR)
1O1 ile 999 arasındaki sayılar okunurken dört şekilde okunurlar:
Örneğin, 121 sayısının okunuş şekilleri:
one twenty one
one hundred twenty-one
one hundred and twenty-one
a hundred and tweny-one
200 ile 999 arasındaki sayıların ise sadece ilk üç formda okunmasına dikkat ediniz. İlk iki form daha resmi okunuş şekilleridir ve teknik dilde tercih edilir. Üçüncü form ise daha çok günlük hayatta kullanılmaktadır.
UYGULAMA A
1. 156 561 651 615
2. 347 327 337 377
3. 989 939 889 999
4. 467 457 477 447
5. 530 930 913 513
FAMILY MEMBERS (AİLE ÜYELERİ)
This is Mr. Wilson. He is my father. Bu Bay Wilson. O benim babamdır.
This is Mrs. Wilson. Shes my mother. Bu Bayan Wilson. O benim annemdir.
This is Tom. Hes my brother. Bu Tom. O benim erkek kardeşimdir.
This is Jan. Shes my sister. Bu Jan. O benim kız kardeşimdir.
These are Jan and Linda. Theyre my sisters. Bunlar Jan ve Linda. Onlar benim kız kardeşlerimdir.
DÜZENSİZ ÇOĞULLAR
Daha önce isimleri çoğul yapma kuralını incelemiştik. Kurallı olarak bir isimi çoğul yapmak istediğimiz zaman isimin sonuna -s takısı getiririz.
a boy three boys
a desk twenty desks
a word ten words
Bu kurala uymadan çoğullaşan isimler de vardır.
a woman two women
a men four men
a child three children
a box five boxes
a family two families
Örnekler incelendiğinde ilk üç örneğin hiç bir kurala bağlı olmadan çoğul yapıldığı görülür. Ancak son üç örnek ele alındığında, -s takısı kuralına uymamasına rağmen kendi içinde bir kuralı olduğu görülür. Son harfi x ve y olan sözcüklerin sonuna ses uyumu nedeni ile s takısı yerine es eklenir.
ÖZNE + BE FİİLİ + SIFAT(DÜZ CÜMLE)
Bir kişi veya nesnenin niteliğini anlatmak için sıfat kullanılır. Düz bir cümle yapısında önce niteliğini belirteceğimiz isim, daha sonra be fiili ve son olarak nitelik belirten sıfat kullanılır.
.
He is happy. O mutludur.
She is sad. O üzgündür.
Her father is sick. Onun babası hastadır.
His sister is young. Onun kız kardeşi gençtir.
My mother isnt sick. Shes well. Annem hasta değildir. O iyidir.
She is hot. O terliyor.
He is cold. O üşüyor.
Their brothers are very old. Onların erkek kardeşleri çok yaşlıdırlar.
ÖNEMLİ NOT Sıfatların niteleme dereceleri önlerine very sözcüğü eklenerek artırılabilir.
young very young
cold very cold
sick very sick
UYGULAMA B
Verilen sözcükleri kullanarak cümle yapınız.
Örnek: mother/tired His mother is tired.
1. Jack/well .................................................. .......
2. brother/angry .................................................. .......
3. classroom/hot .................................................. ........
4. she/very cold .................................................. .......
5. sister/very young .................................................. .......
6. Miss Martin/very sad .................................................. ......
7. Ms. Adams/not tired .................................................. ......
8. Bill and Bob/not sick .................................................. .......
9. Jack/not well .................................................. ........
10. they/old .................................................. .........
BE FİİLİ + ÖZNE + SIFAT (SORU CÜMLESİ)
Sue
Bill is tired.
The student
Bill
Is the student tired?
Sue
You
We are angry.
The children
They
you
Are we angry?
the children
they
Örneklerden de anlaşılacağı üzere özne ile fiilin cümledeki yerleri değiştirilerek soru yapısı oluşturulmaktadır.
Are the children well? Çocuklar iyi mi?
Is his brother very young? Onun erkek kardeşi çok genç mi?
Is your father tired? Baban yorgun mu?
Are the women happy? Kadınlar mutlu mu?
UYGULAMA C
Verilen düz cümleleri soru cümlesine çeviriniz.
1. The child is hot. .................................................. ...
2. The men are very tired. .................................................. ...
3. Mr Jones is sick. .................................................. ....
4. She is very angry. .................................................. ....
5. We are happy. .................................................. ....
AND (VE) BAĞLACI
Bob is a student. Susan is a student, too. Bob and Susan are students.
Bob bir öğrencidir. Susan da öğrencidir. Bob ve Susan öğrencidirler.
Örnek cümlelerde Bob ve Susanın ortak özellikleri her ikisinin de öğrenci olmalarıdır. Bu nedenle iki ayrı cümle yapmak yerine Özneler and bağlacı ile birleştirilmekte; fiil, özne çoğullaşmasına bağlı olarak is, are olarak değiştirilmekte, özne tamamlayıcısı da tekilden çoğula dönüştürülmektedir. Ayrıca, ikinci cümledeki too (de, da, dahi) sözcüğü işlevini yitirdiği için kaldırılmaktadır.
Mary is sick. Mary hasta.
I ** sick, too. Ben de hastayım.
Mary and I are sick. Mary ve ben hastayız.
Betty is a pilot. Betty bir pilottur.
Ted is a pilot, too. Ted de bir pilottur.
Betty and Ted (they) are pilots. Betty ve Ted (onlar) pilottur.
UYGULAMA D
Cümleleri and bağlacı kullanarak tek cümle halinde yazınız.
1. You are a mechanic. I ** a mechanic, too. ................................................
2. Bob is well. Mary is well, too. .................................................. ..................
3. She is very sick. He is very sick, too. .................................................. .......
4. Sue is a cook. Ted is a cook, too. .................................................. ..............
5. I ** tired. You are tired, too. .................................................. ....................
Şimdi şu örneği inceleyiniz:
John is a pilot and Ken is a mechanic. John bir pilottur ve Ken bir tamircidir.
Bu cümlede and bağlacı iki bağımsız cümleyi bağlamak için kullanılmıştır. And bağlacı bir cümlenin öğelerini bağlayabileceği gibi iki ayrı cümleyi birbirine bağlamak için de kullanılabilir.
He is a cook . She is a student. He is a cook and she is a student.
O bir aşçıdır. O bir öğrencidir. O bir aşçıdır ve o bir öğrencidir.
John is a barber. Linda is a pilot. John is a barber and Linda is a pilot.
John bir berberdir. Linda bir pilottur. John bir berberdir ve Linda bir pilottur.
Susan is a teacher. Bob is a teacher, too. Susan and Bob are teachers.
Susan bir öğretmendir. Bob da bir öğretmendir. Susan ve Bob öğretmendirler.
Joe is a cook. He is a student , too. Joe is a cook and a student.
Joe bir aşçıdır. O bir öğrencidir de. Joe bir aşçı ve bir öğrencidir.
Betty is sick. She is tired, too. Betty is sick and tired.
Betty hastadır. O aynı zamanda yorgundur. Betty hasta ve yorgundur.
OR (VEYA/YOKSA) BAĞLACI
Or bağlacı veya/yoksa anlamı verir ve and bağlacı gibi cümlenin öğelerini vurgular.
Is Bill happy or angry? (Bill mutlu mu yoksa kızgın mı?) cümlesinde sıfat bölümü or ile ayrılmıştır.
Is Bill or Betty happy? (Bill mi yoksa Betty mi mutludur?) cümlesinde ise özne grubu or ile ayrılmıştır.
Are you a student or a teacher? (Sen bir öğrenci misin yoksa öğretmen misin?) cümlesinde özne tamamlayıcısı isimler or ile ayrılmıştır.
Are they in the lab or in the classroom? (Onlar laboratuarda mıdır yoksa sınıfta mıdır?) cümlesinde edat takımı or ile ayrılmıştır.
Örneklerden de anlaşılacağı üzere or bağlacı sorularda veyadan çok yoksa anlamı kazanmaktadır. Düz cümlelerde ise veya anlamı verir.
Bill is angry or sad. Bill kızgın veya sinirlidir.
The book is on the table or under the desk. Kitap masanın üstündedir veya
sıranın altındadır.
ÖNEMLİ NOT And bağlacı özne grubunda kullanıldığında özne çoğul olmakta dolayısı ile is fiili are olmaktadır. Or bağlacında ise böyle bir durum yoktur. Or bağlacının özne grubunda kullanıldığı cümlelerde fiile yakın olan isime göre is veya are kullanılır.
Bill and Bob are cooks. Bill ve Bob aşçıdırlar.
Bill or Bob is a teacher. Bill veya Bob bir öğretmendir.
The teacher or the students are in the lab. Öğretmen veya öğrenciler laboratuardadırlar.
The students or the teacher is in the lab. Öğrenciler veya öğretmen laboratuardadır.
UYGULAMA E
Cümleleri and veya or bağlacı ile birleştiriniz.
1. Mary is young. She is happy, too. .................................................. ...........
2. The map is in the book. The map is on the wall. ......................................
3. Bob is a cook. Mary is a mechanic. .................................................. .......
4. Is Mary young? Is Mary old? .................................................. .................
5. Are they cooks? Are they barbers? .................................................. ........
IMPERATIVE (EMİR KİPİ) LETS
Emir kipinde cümle yapısını daha önce inceledik.
Listen to the tape. (Kaseti dinleyiniz.) cümlesinde bir başka kişiye emir verilmektedir.
Lets kullanılan emir kipi cümlelerinde ise eylemi beraber yapmak üzere teklif yapılmaktadır.
Lets listen to the tape. Kaseti dinleyelim.
Go to the lab. Laboratuara git.
Lets go to the lab. Laboratuara gidelim.
Repeat the answers. Cevapları tekrarla.
Lets repeat the answers. Cevapları tekrarlayalım.
Olumsuz emir kipi cümlelerini nasıl yaptığımızı hatırlayalım.
Close the window. Dont close the window.
Pencereyi kapatınız. Pencereyi kapatmayınız.
Lets emir kipi cümlelerini olumsuz yaparken Lets sözcüğünü takiben not eklenir.
Lets write the words. Lets not write the words.
Sözcükleri yazalım. Sözcükleri yazmayalım.
Lets listen to the radio. Lets not listen to the radio.
Radyo dinleyelim. Radyo dinlemeyelim.
UYGULAMA F
Verilen emir cümlelerini teklif cümlesine çeviriniz.
1. Look at the book. .................................................. ..................
2. Dont open your book. .................................................. ..................
3. Listen to the teacher. .................................................. ...................
4. Dont repeat the word. .................................................. ....................
5. Look at the chalkboard. .................................................. ..................
DİYALOG
Bill : Bob, this is my friend Tom. Tom, this is Bob.
Bob, bu arkadaşımTom. Tom, bu Bob.
Bob : Hi. Nice to meet you.
Merhaba. Tanıştığımıza memnun oldum.
Tom : Nice to meet you, too.
Ben de tanıştığımıza memnun oldum.
Bill : Bob is in your lab, Tom.
Bob senin laboratuarında, Tom.
Tom : Good. Lets go now.
İyi. Haydi şimdi gidelim.
Bob : Okay. Goodbye, Bill.
Tamam. Allahaısmarladık, Bill.
Bill : Bye. See you later.
Güle güle. Sonra görüşürüz.
UYGULAMA CEVAPLARI
A. 1. 651 2. 327 3. 999 4. 467 5. 913
B. 1. Jack is well. 2. His brother is angry. 3. The classroom is hot. 4. She
is very cold. 5. My sister is very young. 6. Miss Martin is very sad.
7. Ms. Adams is not tired. 8. Bill and Bob are not sick. 9. Jack is not
well. 10. They are old.
C. 1. Is the child hot? 2. Are the men very tired? 3. Is Mr. Jones sick? 4. Is
she very angry? 5. Are we happy?
D. 1. We are mechanics. 2. Bob and Mary are well. 3. They are very sick.
4. Sue and Ted are cooks. 5. We are tired.
E. 1. Mary is young and happy. 2. The map is in the book or on the wall.
3. Bob is a cook, and Mary is a mechanic. 4. Is Mary young or old? 5. Are
they cooks or barbers?
F. 1. Lets look at the book. 2. Lets not open the book. 3. Lets listen to the
teacher. 4. Lets not repeat the word. 5. Lets look at the chalkboard.
and ve
Ted and Bob are students. Ted ve Bob öğrencidirler.
angry kızgın
She is very angry. O çok kızgındır.
bye allahaısmarladık
Bye, Ann. See you later. Allahaısmarladık Ann. Sonra görüşürüz.
cold soğuk, üşümüş
He is cold. O üşüyor.
happy mutlu
Ken is a happy boy. Ken mutlu bir çocuktur.
hi selam, merhaba
Hi! How are you? Merhaba! Nasılsın?
hot sıcak, terlemiş
They are hot. Onlar terliyorlar.
lets teklif sözcüğü
Lets sit down. Oturalım.
Mr. bay
Mr. Brown isnt here. Bay Brown burada değil.
Mrs. evli bayan
Mrs. Brown is at the commissary Bayan Brown kantindedir
Ms. evli olmayan bayan
Ms. Kern is sad. Bayan Kern üzgündür.
now şimdi
Its nine oclock now. Şimdi saat dokuz.
old eski, yaşlı
His father is very old. Onun babası çok yaşlıdır.
or veya, ya da
Is he old or young? O yaşlı mı yoksa genç midir?
sad üzgün
Look at the sad girl. Üzgün kıza bak.
sick hasta
Andy is sick today. Andy bugün hasta.
tired yorgun
Were very tired. Biz çok yorgunuz.
too de, da, dahi
Bob is sick, too. Bob da hastadır.
very çok
Its very cold. Hava çok soğuk.
well iyi (zarf)
She isnt sick. She is well. O hasta değil. O iyidir.
young genç
They are young and happy. Onlar genç ve mutludur.
boy erkek çocuk
The old boy is on the base. Büyük çocuk üstedir.
brother erkek kardeş
My brother is a teacher. Erkek kardeşim bir öğretmendir.
child çocuk
The child isnt happy. Çocuk mutlu değildir.
children çocuklar
Their children are cold. Onların çocukları üşüyorlar.
consonant ünsüz harf
The letter k is a consonant. K harfi bir ünsüzdür.
dad baba
Her dad is in the hospital. Onun babası hastanededir.
family aile
His family is in New York. Onun ailesi New Yorktadır.
father baba
Listen to your father. Babanı dinle.
friend arkadaş
Is your friend a mechanic? Senin arkadaşın bir teknisyen mi?
girl kız çocuk
Are the girls here? Kızlar burada mı?
man adam
That man is her father. O adam onun babasıdır.
men adamlar
These men are pilots. Bu adamlar pilottur.
mother anne
Where is his mother? Onun annesi nerede?
sister kız kardeş
Are the three sisters teachers? Üç kız kardeş öğretmen midirler?
wovel ünlü harf
A, e, i, o, and u are wovels. A, e, i, o ve u ünlü harflerdir.
woman kadın
Who is that woman? O kadın kimdir?
women kadınlar
What are those women? O kadınların işi nedir?
NUMBERS (SAYILAR)
1O1 ile 999 arasındaki sayılar okunurken dört şekilde okunurlar:
Örneğin, 121 sayısının okunuş şekilleri:
one twenty one
one hundred twenty-one
one hundred and twenty-one
a hundred and tweny-one
200 ile 999 arasındaki sayıların ise sadece ilk üç formda okunmasına dikkat ediniz. İlk iki form daha resmi okunuş şekilleridir ve teknik dilde tercih edilir. Üçüncü form ise daha çok günlük hayatta kullanılmaktadır.
UYGULAMA A
1. 156 561 651 615
2. 347 327 337 377
3. 989 939 889 999
4. 467 457 477 447
5. 530 930 913 513
FAMILY MEMBERS (AİLE ÜYELERİ)
This is Mr. Wilson. He is my father. Bu Bay Wilson. O benim babamdır.
This is Mrs. Wilson. Shes my mother. Bu Bayan Wilson. O benim annemdir.
This is Tom. Hes my brother. Bu Tom. O benim erkek kardeşimdir.
This is Jan. Shes my sister. Bu Jan. O benim kız kardeşimdir.
These are Jan and Linda. Theyre my sisters. Bunlar Jan ve Linda. Onlar benim kız kardeşlerimdir.
DÜZENSİZ ÇOĞULLAR
Daha önce isimleri çoğul yapma kuralını incelemiştik. Kurallı olarak bir isimi çoğul yapmak istediğimiz zaman isimin sonuna -s takısı getiririz.
a boy three boys
a desk twenty desks
a word ten words
Bu kurala uymadan çoğullaşan isimler de vardır.
a woman two women
a men four men
a child three children
a box five boxes
a family two families
Örnekler incelendiğinde ilk üç örneğin hiç bir kurala bağlı olmadan çoğul yapıldığı görülür. Ancak son üç örnek ele alındığında, -s takısı kuralına uymamasına rağmen kendi içinde bir kuralı olduğu görülür. Son harfi x ve y olan sözcüklerin sonuna ses uyumu nedeni ile s takısı yerine es eklenir.
ÖZNE + BE FİİLİ + SIFAT(DÜZ CÜMLE)
Bir kişi veya nesnenin niteliğini anlatmak için sıfat kullanılır. Düz bir cümle yapısında önce niteliğini belirteceğimiz isim, daha sonra be fiili ve son olarak nitelik belirten sıfat kullanılır.
.
He is happy. O mutludur.
She is sad. O üzgündür.
Her father is sick. Onun babası hastadır.
His sister is young. Onun kız kardeşi gençtir.
My mother isnt sick. Shes well. Annem hasta değildir. O iyidir.
She is hot. O terliyor.
He is cold. O üşüyor.
Their brothers are very old. Onların erkek kardeşleri çok yaşlıdırlar.
ÖNEMLİ NOT Sıfatların niteleme dereceleri önlerine very sözcüğü eklenerek artırılabilir.
young very young
cold very cold
sick very sick
UYGULAMA B
Verilen sözcükleri kullanarak cümle yapınız.
Örnek: mother/tired His mother is tired.
1. Jack/well .................................................. .......
2. brother/angry .................................................. .......
3. classroom/hot .................................................. ........
4. she/very cold .................................................. .......
5. sister/very young .................................................. .......
6. Miss Martin/very sad .................................................. ......
7. Ms. Adams/not tired .................................................. ......
8. Bill and Bob/not sick .................................................. .......
9. Jack/not well .................................................. ........
10. they/old .................................................. .........
BE FİİLİ + ÖZNE + SIFAT (SORU CÜMLESİ)
Sue
Bill is tired.
The student
Bill
Is the student tired?
Sue
You
We are angry.
The children
They
you
Are we angry?
the children
they
Örneklerden de anlaşılacağı üzere özne ile fiilin cümledeki yerleri değiştirilerek soru yapısı oluşturulmaktadır.
Are the children well? Çocuklar iyi mi?
Is his brother very young? Onun erkek kardeşi çok genç mi?
Is your father tired? Baban yorgun mu?
Are the women happy? Kadınlar mutlu mu?
UYGULAMA C
Verilen düz cümleleri soru cümlesine çeviriniz.
1. The child is hot. .................................................. ...
2. The men are very tired. .................................................. ...
3. Mr Jones is sick. .................................................. ....
4. She is very angry. .................................................. ....
5. We are happy. .................................................. ....
AND (VE) BAĞLACI
Bob is a student. Susan is a student, too. Bob and Susan are students.
Bob bir öğrencidir. Susan da öğrencidir. Bob ve Susan öğrencidirler.
Örnek cümlelerde Bob ve Susanın ortak özellikleri her ikisinin de öğrenci olmalarıdır. Bu nedenle iki ayrı cümle yapmak yerine Özneler and bağlacı ile birleştirilmekte; fiil, özne çoğullaşmasına bağlı olarak is, are olarak değiştirilmekte, özne tamamlayıcısı da tekilden çoğula dönüştürülmektedir. Ayrıca, ikinci cümledeki too (de, da, dahi) sözcüğü işlevini yitirdiği için kaldırılmaktadır.
Mary is sick. Mary hasta.
I ** sick, too. Ben de hastayım.
Mary and I are sick. Mary ve ben hastayız.
Betty is a pilot. Betty bir pilottur.
Ted is a pilot, too. Ted de bir pilottur.
Betty and Ted (they) are pilots. Betty ve Ted (onlar) pilottur.
UYGULAMA D
Cümleleri and bağlacı kullanarak tek cümle halinde yazınız.
1. You are a mechanic. I ** a mechanic, too. ................................................
2. Bob is well. Mary is well, too. .................................................. ..................
3. She is very sick. He is very sick, too. .................................................. .......
4. Sue is a cook. Ted is a cook, too. .................................................. ..............
5. I ** tired. You are tired, too. .................................................. ....................
Şimdi şu örneği inceleyiniz:
John is a pilot and Ken is a mechanic. John bir pilottur ve Ken bir tamircidir.
Bu cümlede and bağlacı iki bağımsız cümleyi bağlamak için kullanılmıştır. And bağlacı bir cümlenin öğelerini bağlayabileceği gibi iki ayrı cümleyi birbirine bağlamak için de kullanılabilir.
He is a cook . She is a student. He is a cook and she is a student.
O bir aşçıdır. O bir öğrencidir. O bir aşçıdır ve o bir öğrencidir.
John is a barber. Linda is a pilot. John is a barber and Linda is a pilot.
John bir berberdir. Linda bir pilottur. John bir berberdir ve Linda bir pilottur.
Susan is a teacher. Bob is a teacher, too. Susan and Bob are teachers.
Susan bir öğretmendir. Bob da bir öğretmendir. Susan ve Bob öğretmendirler.
Joe is a cook. He is a student , too. Joe is a cook and a student.
Joe bir aşçıdır. O bir öğrencidir de. Joe bir aşçı ve bir öğrencidir.
Betty is sick. She is tired, too. Betty is sick and tired.
Betty hastadır. O aynı zamanda yorgundur. Betty hasta ve yorgundur.
OR (VEYA/YOKSA) BAĞLACI
Or bağlacı veya/yoksa anlamı verir ve and bağlacı gibi cümlenin öğelerini vurgular.
Is Bill happy or angry? (Bill mutlu mu yoksa kızgın mı?) cümlesinde sıfat bölümü or ile ayrılmıştır.
Is Bill or Betty happy? (Bill mi yoksa Betty mi mutludur?) cümlesinde ise özne grubu or ile ayrılmıştır.
Are you a student or a teacher? (Sen bir öğrenci misin yoksa öğretmen misin?) cümlesinde özne tamamlayıcısı isimler or ile ayrılmıştır.
Are they in the lab or in the classroom? (Onlar laboratuarda mıdır yoksa sınıfta mıdır?) cümlesinde edat takımı or ile ayrılmıştır.
Örneklerden de anlaşılacağı üzere or bağlacı sorularda veyadan çok yoksa anlamı kazanmaktadır. Düz cümlelerde ise veya anlamı verir.
Bill is angry or sad. Bill kızgın veya sinirlidir.
The book is on the table or under the desk. Kitap masanın üstündedir veya
sıranın altındadır.
ÖNEMLİ NOT And bağlacı özne grubunda kullanıldığında özne çoğul olmakta dolayısı ile is fiili are olmaktadır. Or bağlacında ise böyle bir durum yoktur. Or bağlacının özne grubunda kullanıldığı cümlelerde fiile yakın olan isime göre is veya are kullanılır.
Bill and Bob are cooks. Bill ve Bob aşçıdırlar.
Bill or Bob is a teacher. Bill veya Bob bir öğretmendir.
The teacher or the students are in the lab. Öğretmen veya öğrenciler laboratuardadırlar.
The students or the teacher is in the lab. Öğrenciler veya öğretmen laboratuardadır.
UYGULAMA E
Cümleleri and veya or bağlacı ile birleştiriniz.
1. Mary is young. She is happy, too. .................................................. ...........
2. The map is in the book. The map is on the wall. ......................................
3. Bob is a cook. Mary is a mechanic. .................................................. .......
4. Is Mary young? Is Mary old? .................................................. .................
5. Are they cooks? Are they barbers? .................................................. ........
IMPERATIVE (EMİR KİPİ) LETS
Emir kipinde cümle yapısını daha önce inceledik.
Listen to the tape. (Kaseti dinleyiniz.) cümlesinde bir başka kişiye emir verilmektedir.
Lets kullanılan emir kipi cümlelerinde ise eylemi beraber yapmak üzere teklif yapılmaktadır.
Lets listen to the tape. Kaseti dinleyelim.
Go to the lab. Laboratuara git.
Lets go to the lab. Laboratuara gidelim.
Repeat the answers. Cevapları tekrarla.
Lets repeat the answers. Cevapları tekrarlayalım.
Olumsuz emir kipi cümlelerini nasıl yaptığımızı hatırlayalım.
Close the window. Dont close the window.
Pencereyi kapatınız. Pencereyi kapatmayınız.
Lets emir kipi cümlelerini olumsuz yaparken Lets sözcüğünü takiben not eklenir.
Lets write the words. Lets not write the words.
Sözcükleri yazalım. Sözcükleri yazmayalım.
Lets listen to the radio. Lets not listen to the radio.
Radyo dinleyelim. Radyo dinlemeyelim.
UYGULAMA F
Verilen emir cümlelerini teklif cümlesine çeviriniz.
1. Look at the book. .................................................. ..................
2. Dont open your book. .................................................. ..................
3. Listen to the teacher. .................................................. ...................
4. Dont repeat the word. .................................................. ....................
5. Look at the chalkboard. .................................................. ..................
DİYALOG
Bill : Bob, this is my friend Tom. Tom, this is Bob.
Bob, bu arkadaşımTom. Tom, bu Bob.
Bob : Hi. Nice to meet you.
Merhaba. Tanıştığımıza memnun oldum.
Tom : Nice to meet you, too.
Ben de tanıştığımıza memnun oldum.
Bill : Bob is in your lab, Tom.
Bob senin laboratuarında, Tom.
Tom : Good. Lets go now.
İyi. Haydi şimdi gidelim.
Bob : Okay. Goodbye, Bill.
Tamam. Allahaısmarladık, Bill.
Bill : Bye. See you later.
Güle güle. Sonra görüşürüz.
UYGULAMA CEVAPLARI
A. 1. 651 2. 327 3. 999 4. 467 5. 913
B. 1. Jack is well. 2. His brother is angry. 3. The classroom is hot. 4. She
is very cold. 5. My sister is very young. 6. Miss Martin is very sad.
7. Ms. Adams is not tired. 8. Bill and Bob are not sick. 9. Jack is not
well. 10. They are old.
C. 1. Is the child hot? 2. Are the men very tired? 3. Is Mr. Jones sick? 4. Is
she very angry? 5. Are we happy?
D. 1. We are mechanics. 2. Bob and Mary are well. 3. They are very sick.
4. Sue and Ted are cooks. 5. We are tired.
E. 1. Mary is young and happy. 2. The map is in the book or on the wall.
3. Bob is a cook, and Mary is a mechanic. 4. Is Mary young or old? 5. Are
they cooks or barbers?
F. 1. Lets look at the book. 2. Lets not open the book. 3. Lets listen to the
teacher. 4. Lets not repeat the word. 5. Lets look at the chalkboard.