Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

TBMM’nin Kanun Teklifi, Kanun Yapma Yetkisi Ve Kanunların Görüşülmesi

Jade

MFC Üyesi
  • Üyelik Tarihi
    30 Kas 2012
  • Mesajlar
    7,562
  • MFC Puanı
    201
TBMM’NİN KANUN TEKLIFI, KANUN YAPMA YETKİSİ VE KANUNLARIN GORUSULMESI

M.88.KANUN TEKLIFI VE GORUSULMESI:
Yasama işlemleri kanunlar ve parlamento kararları olmak üzere ikiye ayrılır.

Parlamento kararları kanun dışındaki bütün işlemleri kapsar ve yargı denetimi dışındadır.


KANUNLARI YAPMA YETKİSİ:

1.Bakanlar kurulu……………….kanun tasarısı

2.Milletvekilleri………………… kanun teklifi yaparlar.



TBMM’DE ŞEKLİ KANUN NİTELİĞİNDE OLAN İŞLEMLER

1.Bütçe ve kesin hesap kanunlarını kabul etmek

2.Para basılmasına karar vermek.

3.Genel ve özel af ilan etmek

4.Ölüm cezalarının yerine getirilmesi.

5.Uluslararası anlaşmaları onamak.


TBMM’DE PARLAMENTO KARARLARI NİTELİĞİNDE OLAN İŞLEMLER

1.İç tüzük yapma ve değiştirme.

2.Yasama dokunulmazlığının kabul edilmesi

3.Meclis üyeliğinin düşürülmesi.

4.Başkan ve başkanlık divanını seçmek.

5.Gensoru, güven oylaması ve meclis araştırmasını soruşturmak.

6.Savaş ilanına ve silahlı kuvvetlerin kullanılmasına karar vermek.

7.OHAL ve sıkıyönetimi onaylamak.
Kanunların hepsi cumhurbaşkanı tarafından onaylanırken parlamento kararlarında böyle bir imzaya gerek yoktur.
Cumhurbaşkanı TBMM ce kabul edilen kanunları 15 gün içinde yayınlar yayınlamasını kısmen veya tamamen uygun bulmadığı kanunları TBMM ye geri gönderir.
TBMM geri gönderilen kanunu aynen kabul ederse cumhurbaşkanınca yayınlanır.
Meclis geri gönderilen kanunda değişiklik yaparsa cumhurbaşkanı değiştirilen kanunu tekrar meclise geri gönderebilir.
Cumhurbaşkanınca kısmen uygun bulmama durumunda TBMM sadece uygun bulmadığı maddeleri görüşebilir.

TBMM’NİN MİLLETLERARASI ANLAŞMALARI UYGUN BULMA YETKİSİ

Usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası anlaşmalar kanun hükmündedir.

Anayasaya aykırılığı iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurulamaz.

1961 ve 1982 Anayasaları milletlerarası anlaşmaları yapma yetkisini yürütme organına, onaylama yetkisini cumhurbaşkanına vermiştir.

Ancak cumhurbaşkanın onaylaması TBMM nin onaylamayı bir kanuna uygun bulması gerekir.

Milletlerarası bir anlaşmaya dayanan uygulama anlaşmaları ile kanunun verdiği bir yetkiye dayanılarak yapılan ekonomik, ticari, teknik ve idari anlaşmaların TBMM tarafından uygun bulunması koşulu aranmamaktadır. ancak bu anlaşmalar yayımlanmadan yürürlüğe konulamaz.

Türk kanunlarında değişiklik getiren milletlerarası antlaşmaların mutlaka TBMM ce uygun bulunması gerekir. Ekonomik ticari ve teknik ilişkileri düzenleyen ve süresi 1 yılı aşmayan antlaşmalar devlet maliyesine yük getirmemek, kişi hallerine ve Türklerin yabancı memleketteki mülkiyet haklarına dokunmamak şartıyla yayınlanmayla yürürlüğe konar bu taktirde bu antlaşmalar TBMM ye sunulur.

TBMM’NİN KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME CIKARMA YETKİSİ

Yetki Bakımından:

KHK çıkarma yetkisi Bakanlar Kuruluna aittir.

Ohal ve sıkıyönetim KHK lerinde yetki ise cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan bakanlar kuruluna aittir.


Yetki kanunu bakımından:
Bakanlar Kurulu kendiliğinden KHK çıkaramaz. TBMM nin bir yetki kanunu çıkarması gerekir. Ancak ohal ve sıkıyönetim dönemlerinde yetki kanununa gerek olmadan KHK çıkartılabilir.

Yetki Kanunun içeriği:

1.Konusu

2.Amacı

3.Kapsamı

4.İlkeleri

5.Süresi açıkça belirtilmelidir.

6.Birden fazla KHK çıkarılabilip çıkarılamayacağı belirtilmelidir.


KHK lerin çıkarma yetkisinin sona ermesi:

1.Yetki kanunun belirlediği sürenin dolması.

2.Yeni bir kanunla yetki kanununun yürürlükten kalkması

3.Yetki kanununda belirlenen sayıda KHK çıkarılması
Ancak Bakanlar kurulunun istifası, Bakanlar kurulunun Gensoru ile düşürülmesi, Yasama döneminin bitmesi durumlarında yetki sona ermez.


Konu bakımından:

KHK lerde temel haklar ,kişi hakları ve ödevleri ve siyasi hak ve ödevler düzenlenemez .KHK ile bakanlar kuruluna bütçe değişiklik yetkisi verilemez.

Ohal ve sıkıyönetim bunun istisnalarıdır.


Denetim bakımından

KHK yargısal denetimi Anayasa mahkemesi tarafından yapılır.

Ohal ve sıkıyönetim KHK hakkında Anayasaya aykırılık iddiasıyla Anayasa mahkemesine dava açılamaz.


Şekil ve usul bakımından:

KHK resmi gazetede yayınlandıkları gün yürürlüğe girerler.

Ancak yürürlük tarihi daha sonraki bir tarihte gösterilebilir. Kararnameler RG de yayınlandıkları gün TBMM ye sunulurlar sunulmazsa aynı gün yürürlükten kalkarlar. TBMM tarafından reddedilen KHK ise ret kararının RG de yayınlandığı tarihte yayından kalkarlar.


TBMM’NİN SAVAŞ HALİ İLANI VE SİLAHLI KUVVETLERİN KULLANILMASINA İZİN VERME

M.92.Savaş hali ilanına ve TSK nın yabancı ülkelere gönderilmesine ve yabancı devlet silahlı kuvvetlerinin Türkiye’de bulunmasına TBMM karar verir.

TBMM tatilde veya ara vermede iken ülkenin ani silahlı saldırıya uğraması durumunda TSK nın kullanılmasına Cumhurbaşkanı da karar verir.

TBMM’NİN TOPLANMASI VE TATIL YAPMASI

M.93.TOPLANMA VE TATIL

TBMM her yıl 1 EKIMDE toplanır


Ara verme veya tatil sırasında

1.Doğrudan doğruya cumhurbaşkanınca

2.Bakanlar kurulunun istemi üzerine Cumhurbaşkanınca

3.Meclis Başkanı da doğrudan doğruya veya Milletvekillerinin 1/5 istemi üzerine meclisi toplar.
 
Üst Alt