- Konum
- Antalya
-
- Üyelik Tarihi
- 19 Kas 2012
-
- Mesajlar
- 889
-
- MFC Puanı
- 25
Yunan kültürünün ayrılmaz bir parçası haline gelen Sirtaki dansı Bizans döneminde İstanbulda oynanan Hasapiko Argo dansından doğmuştur. Hasapiko ağırlıklı olarak İstanbulun Fener ve Balat semtlerinde, kasap loncaları arasında doğdu ve 1900′lü yılların başına kadar kasap loncalarında popülerliğini korudu.
Ancak Bizansta günlük yaşamdan kesitler sunan bir eserde, kasapların hayvanları kesmeden önce bir tür vicdan rahatlatma ritüeli olarak hayvanların etrafında döndükleri, önlerinde diz kırıp çöktükleri türünden bilgilere rastlanır. O dönemde Bizans kasaplarının çoğu Arnavut olduğu halde, Hasapikonun niçin bir Yunan dansı olarak ünlendiği ise başka bir muammadır. Ama eminiz ki yeni çalışmalar ortaya çıktıkça dansın kökenine ilişkin bilgilerimiz zenginleşecek, değişip çeşitlenecektir.
Dans etmek tarih boyunca Yunan halkı için hep önemli bir etkinlik olmuştur. Antik Yunanda dans, şarkı ve müzik, tiyatronun ayrılmaz parçalarıydı. Öyle ki, Yunanca XOPOΣ [horos] sözcüğü hem dans etmeyi hem de şarkı söylemeyi ifade ediyordu. Nitekim koro ve koreografi sözcükleri de bu Yunanca sözcükten doğmuştur. Öte yandan Antik Yunan edebiyatında çok yerde dansa göndermeler yapılmıştır. Sirtaki dünyanın pek çok yerinde en önemli, hatta ulusal Yunan dansı olarak bilinir. Oysa Yunanistan içinde durum daha farklıdır; en az sirtaki kadar hatta belki de ondan daha fazla yaygın olan birçok Yunan dansı bulunmaktadır.
Modern bati danslarıyla kıyaslandığında, Sirtaki-Hasapiko yalın bir danstır, ama basit değildir. Bu dansta da belli bir beceri ve ustalık gerektiren birçok karmaşık figür vardır. Bununla birlikte, çeşitli sıçrama ve bükülmeleri saymazsak, Sirtaki-Hasapikoda bedeni çok zorlayan veya aşırı bir çeviklik gerektiren figürler çok fazla değildir. Genel olarak diyebiliriz ki, bu dansta öğrenilmesi zor olan şey figürler değil, bu figürlere can ve ruh kazandıracak bir tarzı ve havayı kazanabilmektir. Bir başka deyişle Sirtaki-Hasapiko öğrenilirken üzerinde en çok durulması gereken şey estetiktir.
Ancak Bizansta günlük yaşamdan kesitler sunan bir eserde, kasapların hayvanları kesmeden önce bir tür vicdan rahatlatma ritüeli olarak hayvanların etrafında döndükleri, önlerinde diz kırıp çöktükleri türünden bilgilere rastlanır. O dönemde Bizans kasaplarının çoğu Arnavut olduğu halde, Hasapikonun niçin bir Yunan dansı olarak ünlendiği ise başka bir muammadır. Ama eminiz ki yeni çalışmalar ortaya çıktıkça dansın kökenine ilişkin bilgilerimiz zenginleşecek, değişip çeşitlenecektir.
Dans etmek tarih boyunca Yunan halkı için hep önemli bir etkinlik olmuştur. Antik Yunanda dans, şarkı ve müzik, tiyatronun ayrılmaz parçalarıydı. Öyle ki, Yunanca XOPOΣ [horos] sözcüğü hem dans etmeyi hem de şarkı söylemeyi ifade ediyordu. Nitekim koro ve koreografi sözcükleri de bu Yunanca sözcükten doğmuştur. Öte yandan Antik Yunan edebiyatında çok yerde dansa göndermeler yapılmıştır. Sirtaki dünyanın pek çok yerinde en önemli, hatta ulusal Yunan dansı olarak bilinir. Oysa Yunanistan içinde durum daha farklıdır; en az sirtaki kadar hatta belki de ondan daha fazla yaygın olan birçok Yunan dansı bulunmaktadır.
Modern bati danslarıyla kıyaslandığında, Sirtaki-Hasapiko yalın bir danstır, ama basit değildir. Bu dansta da belli bir beceri ve ustalık gerektiren birçok karmaşık figür vardır. Bununla birlikte, çeşitli sıçrama ve bükülmeleri saymazsak, Sirtaki-Hasapikoda bedeni çok zorlayan veya aşırı bir çeviklik gerektiren figürler çok fazla değildir. Genel olarak diyebiliriz ki, bu dansta öğrenilmesi zor olan şey figürler değil, bu figürlere can ve ruh kazandıracak bir tarzı ve havayı kazanabilmektir. Bir başka deyişle Sirtaki-Hasapiko öğrenilirken üzerinde en çok durulması gereken şey estetiktir.