- Konum
- İzmir
-
- Üyelik Tarihi
- 9 Haz 2015
-
- Mesajlar
- 12,474
-
- MFC Puanı
- 1,810
Sehî bey ve heşt bihişt
Şair ve Anadolu sahasının ilk tezkire yazarı olan Sehî Bey, Edirnede doğdu. Asıl adı belli değildir. Abdullahoğlu denmesine bakılırsa devşirme olduğu söylenebilir. Şairlik bakımından zayıf olmakla birlikte, onu önemli kılan Heşt Bihişt adlı tezkiresidir.Heşt BihiştSekiz tabakadan oluşur. 1538 yılında yazılmıştır. Anadolu sahasının ilk tezkiresidir. Herat ekolü tezkireleri örnek almıştır (özellikle Mecalisün-nefaisi). Devrin hükümdarı Kanuni Sultan Süleymana sunulmuştur. Tezkire içerisinde 241 şair yer almaktadır.Tezkire-i Şehî olarak da bilinen tezkire, bir önsöz, her birine bihişt (cennet) adı verilen sekiz tabaka ve bir hâtimeden oluşur. Yazar, sekiz tabakaya ayırdığı eserinde, her tabakada, ele alacağı şairlerin sınıf ve sınırını o tabaka başına koyduğu küçük bölümle izah etmiş, tabakanın sonuna eklediği tetimme ile de yazdığı bölümdeki şairlerin özelliklerini bir kez daha kısaca anlatmıştır.Şairlerin sıralamasında herhangi bir tertip gözetmeyen yazar, Abdurrahman-ı Câmînin Bahâristân ve Devletşahın Tezkiretüş-şuarasından etkilenmiştir. Bununla birlikte Alî Şîr Nevâyînin tezkiresini de örnek almış ve bunu da eserinin önsözünde açıklamıştır.
Tabakaların içerigi:1. Tabaka: Devrin padişahı Kanunî Sultan Süleyman (Muhibbî).2. Tabaka: Başlangıçtan Kanunî Sultan Süleymana gelinceye kadar şiir yazmış padişah ve şehzadeler.3. Tabaka: Vezir, kazasker, defterdar, nisancı, beybeybeyi gibi devlet büyükleri.4. Tabaka: Bilgin şairler.5. Tabaka: Sehî Beyden önce yaşamıs ve ölmüş şairler.6. Tabaka: Sehî Beyin gençliğinde ün yapmış olan, birçoğu ile tanışma fırsatı bulabildiği şairler.7. Tabaka: Eserin yazıldığı tarihte hayatta bulunan ünlü şairler.8. Tabaka: Eserin yazıldığı sırada yeni yeni duyulmaya başlanan, Sehînin kabiliyetli bulduğu nev-heves, genç sairler.Heşt Bihistte bulunan 241 sair hakkında fazla bilgi verilmemiş; hayatları kısaca anlatıldıktan sonra,şiirleri ve sanatları konusunda birkaç söz söylenmiş ve örnek olarak şiirlerinden bir ya da birkaç beyit alınmıştır. Hemen bütün şairler için birbirine benzer sözler kullanılmış, benzer hükümler verilmiştir. Ayrıca, şairler arasında bir seçim yaptığı ve ancak tanınmış olanlarına yer verdiği görülür.
Sehî Beyin dili süs ve özentiden uzak, sade ve açıktır. Sözü uzatmaktan kaçınmış olmakla birlikte bazen cümleleri yarım veya eksik bırakmıştır. Sehî Tezkiresinin en önemli tarafı, Osmanlı Devleti sınırları içerisinde yetişen şairleri ilk kez bir tezkire halinde toplaması ve böylece birçok şairi unutulmaktan kurtarmasıdır. Sehî Bey, Anadoluda şuara tezkireciliğini başlatmış ve bu bakımdan, kendisinden sonra gelenlere örnek olmuştur.Tezkire, Mehmed Şükrü tarafından Âsâr-ı Eslâftan Tezkire-i Sehî adıyla İstanbulda basılmıştır. O. Reser ve Necati Lugal tarafından Almancaya çevrilmiş ve Günay Kut tarafından tenkitli olarak; Mustafa İsen tarafından da sadeleştirilmiş olarak yayımlanmıştır.
Şair ve Anadolu sahasının ilk tezkire yazarı olan Sehî Bey, Edirnede doğdu. Asıl adı belli değildir. Abdullahoğlu denmesine bakılırsa devşirme olduğu söylenebilir. Şairlik bakımından zayıf olmakla birlikte, onu önemli kılan Heşt Bihişt adlı tezkiresidir.Heşt BihiştSekiz tabakadan oluşur. 1538 yılında yazılmıştır. Anadolu sahasının ilk tezkiresidir. Herat ekolü tezkireleri örnek almıştır (özellikle Mecalisün-nefaisi). Devrin hükümdarı Kanuni Sultan Süleymana sunulmuştur. Tezkire içerisinde 241 şair yer almaktadır.Tezkire-i Şehî olarak da bilinen tezkire, bir önsöz, her birine bihişt (cennet) adı verilen sekiz tabaka ve bir hâtimeden oluşur. Yazar, sekiz tabakaya ayırdığı eserinde, her tabakada, ele alacağı şairlerin sınıf ve sınırını o tabaka başına koyduğu küçük bölümle izah etmiş, tabakanın sonuna eklediği tetimme ile de yazdığı bölümdeki şairlerin özelliklerini bir kez daha kısaca anlatmıştır.Şairlerin sıralamasında herhangi bir tertip gözetmeyen yazar, Abdurrahman-ı Câmînin Bahâristân ve Devletşahın Tezkiretüş-şuarasından etkilenmiştir. Bununla birlikte Alî Şîr Nevâyînin tezkiresini de örnek almış ve bunu da eserinin önsözünde açıklamıştır.
Tabakaların içerigi:1. Tabaka: Devrin padişahı Kanunî Sultan Süleyman (Muhibbî).2. Tabaka: Başlangıçtan Kanunî Sultan Süleymana gelinceye kadar şiir yazmış padişah ve şehzadeler.3. Tabaka: Vezir, kazasker, defterdar, nisancı, beybeybeyi gibi devlet büyükleri.4. Tabaka: Bilgin şairler.5. Tabaka: Sehî Beyden önce yaşamıs ve ölmüş şairler.6. Tabaka: Sehî Beyin gençliğinde ün yapmış olan, birçoğu ile tanışma fırsatı bulabildiği şairler.7. Tabaka: Eserin yazıldığı tarihte hayatta bulunan ünlü şairler.8. Tabaka: Eserin yazıldığı sırada yeni yeni duyulmaya başlanan, Sehînin kabiliyetli bulduğu nev-heves, genç sairler.Heşt Bihistte bulunan 241 sair hakkında fazla bilgi verilmemiş; hayatları kısaca anlatıldıktan sonra,şiirleri ve sanatları konusunda birkaç söz söylenmiş ve örnek olarak şiirlerinden bir ya da birkaç beyit alınmıştır. Hemen bütün şairler için birbirine benzer sözler kullanılmış, benzer hükümler verilmiştir. Ayrıca, şairler arasında bir seçim yaptığı ve ancak tanınmış olanlarına yer verdiği görülür.
Sehî Beyin dili süs ve özentiden uzak, sade ve açıktır. Sözü uzatmaktan kaçınmış olmakla birlikte bazen cümleleri yarım veya eksik bırakmıştır. Sehî Tezkiresinin en önemli tarafı, Osmanlı Devleti sınırları içerisinde yetişen şairleri ilk kez bir tezkire halinde toplaması ve böylece birçok şairi unutulmaktan kurtarmasıdır. Sehî Bey, Anadoluda şuara tezkireciliğini başlatmış ve bu bakımdan, kendisinden sonra gelenlere örnek olmuştur.Tezkire, Mehmed Şükrü tarafından Âsâr-ı Eslâftan Tezkire-i Sehî adıyla İstanbulda basılmıştır. O. Reser ve Necati Lugal tarafından Almancaya çevrilmiş ve Günay Kut tarafından tenkitli olarak; Mustafa İsen tarafından da sadeleştirilmiş olarak yayımlanmıştır.