- Konum
- ىαкαяyλ
-
- Üyelik Tarihi
- 27 Kas 2009
-
- Mesajlar
- 24,120
-
- MFC Puanı
- 79
Rastgele sayı üretici herhangi bir örüntü barındırmayan bir sayı ya da simgeler dizisi üreten berimsel ya da fiziksel aygıttır. Rastgele sayı üretiminde sıkça kullanılan donanım tabanlı sistemler genellikle beklentilerin altında kalmaktadırlar. Ne var ki, bu sistemlerin tahmin edilmesi oldukça güç sayı dizileri ortaya koydukları da açıktır. Rastgele sayı üretim yöntemleri eskiden bu yana ilgi konusu olmuştur.
Rastgele sayi uretici aletleri soyle siralanabilirler:
Yazı-tura denemeleri: Yanli olmayan bir para havaya atilir ve hangi yuzu (yazi mi tura mi) geldigine bakılır. Iki tane yuzu oldugu icin her bir para havaya atilmasinda iki alternatif sonuc beklenir ve bu iki alternatif mumkun sonuctan biri ortaya cikacaktir. Onun icin yazi olasigi Pr(yazi) = 1/2 = 0,5 ve tura olasiligi Pr(tura) = 1/2 = 0,5 olur.
zar denemeleri: Bir yansiz zarin uzerine benek ile isaret edilmis alti yuzu bulunmaktadir> Tek bir zar bir defa atilinca her bir yuzun (yani benegin) ayni olasigi bulunmaktadir. yani i =yuzun benek sayisi ise
Pr(i) = 1/6 eger i=1, 2, ..., 6 ise
olur.
Oyun kâğıdı denemesi: Bir oyun kardi destesinde 4 simgeden (kupa, maça, karo,sinek) ve her bir simgeye ait 13 kart (1'den 10'a kadar sayılar ve bacak/vale), kız/dam) ve papaz/rua) bulunur ve boylece 52 kart bulunur. Oyun kagidi denemesi iyoce karistirilmis kartalardan tek bir tane scekip onun olasigini tayin etmektir. Bir kart cekilirse eger simgeye olasilik tayin edilmekte ise belirli bir simge olasiligi 1/4; belirli bir kart sayisina gore olasilik tayin edilmekte ise belirli bir sayida kart olasiligi 1/13 ve tek bir kartin huviyetine gore tayin edilmekte ise belirli bir kart olasigi 1/52 olur.
Kup denemesi: Bir kup veya herhangi bir kaba belirli n sayida ayni agirlik ve ayni sekilde olan ve herbiri numaralandirilmis nesneler (diyelim uzeri numarali top) konulur. Kup ve icindekiler iyice sallanadiktan sonra icinden tek bir nesne secilir. Belirli sayi huviyetli nesnenin ortaya cikma olasigi 1/n olur. Em basiti bir sapka icine konulan numarali kagitlardan birinin cekimi kup problemi denemesi oladugu gibi bircok piyango cekislerinde kullanilan kocaman bir kure icinden numarali renkli toplardan olusan aygitlar da kup problemi denemeleridir.
Bolunmus esit parcalar gosteren tekerlek denemeleri: Rulet tipi tekerlek.
Rassal numara tablolari kullanimi:
Komputer ile rassal numara uretilmesi:
Birçok rastlantısallık uygulaması rastgele veri üretimi için farklı yöntemler ortaya koymuştur. Bu yöntemler tahmin edilebilme dereceleri, istatistiksel rastlantısallıkları ve sayı üretim hızlarına göre değerlendirilmektedirler.
Rastgele sayi uretici aletleri soyle siralanabilirler:
Yazı-tura denemeleri: Yanli olmayan bir para havaya atilir ve hangi yuzu (yazi mi tura mi) geldigine bakılır. Iki tane yuzu oldugu icin her bir para havaya atilmasinda iki alternatif sonuc beklenir ve bu iki alternatif mumkun sonuctan biri ortaya cikacaktir. Onun icin yazi olasigi Pr(yazi) = 1/2 = 0,5 ve tura olasiligi Pr(tura) = 1/2 = 0,5 olur.
zar denemeleri: Bir yansiz zarin uzerine benek ile isaret edilmis alti yuzu bulunmaktadir> Tek bir zar bir defa atilinca her bir yuzun (yani benegin) ayni olasigi bulunmaktadir. yani i =yuzun benek sayisi ise
Pr(i) = 1/6 eger i=1, 2, ..., 6 ise
olur.
Oyun kâğıdı denemesi: Bir oyun kardi destesinde 4 simgeden (kupa, maça, karo,sinek) ve her bir simgeye ait 13 kart (1'den 10'a kadar sayılar ve bacak/vale), kız/dam) ve papaz/rua) bulunur ve boylece 52 kart bulunur. Oyun kagidi denemesi iyoce karistirilmis kartalardan tek bir tane scekip onun olasigini tayin etmektir. Bir kart cekilirse eger simgeye olasilik tayin edilmekte ise belirli bir simge olasiligi 1/4; belirli bir kart sayisina gore olasilik tayin edilmekte ise belirli bir sayida kart olasiligi 1/13 ve tek bir kartin huviyetine gore tayin edilmekte ise belirli bir kart olasigi 1/52 olur.
Kup denemesi: Bir kup veya herhangi bir kaba belirli n sayida ayni agirlik ve ayni sekilde olan ve herbiri numaralandirilmis nesneler (diyelim uzeri numarali top) konulur. Kup ve icindekiler iyice sallanadiktan sonra icinden tek bir nesne secilir. Belirli sayi huviyetli nesnenin ortaya cikma olasigi 1/n olur. Em basiti bir sapka icine konulan numarali kagitlardan birinin cekimi kup problemi denemesi oladugu gibi bircok piyango cekislerinde kullanilan kocaman bir kure icinden numarali renkli toplardan olusan aygitlar da kup problemi denemeleridir.
Bolunmus esit parcalar gosteren tekerlek denemeleri: Rulet tipi tekerlek.
Rassal numara tablolari kullanimi:
Komputer ile rassal numara uretilmesi:
Birçok rastlantısallık uygulaması rastgele veri üretimi için farklı yöntemler ortaya koymuştur. Bu yöntemler tahmin edilebilme dereceleri, istatistiksel rastlantısallıkları ve sayı üretim hızlarına göre değerlendirilmektedirler.