-
- Üyelik Tarihi
- 2 Ağu 2016
-
- Mesajlar
- 11,694
-
- MFC Puanı
- -894
Rabita sözlük anlaminda bag,yada baglanti gibi anlamlara gelmekle birlikte.Tasavvufta iki rabita vardir.Ölümü rabita yani ölümü tefekkür ve mürsidi rabita yani mürsidi tefekkür.
Bir kisim alimin karsi oldugu rabita ikincisi yani mürsidi rabitadir.
Bu alimler Rabitanin bidat yada sirk oldugunu söylerler.Halbuki insanin sevdigini yada anne ve babasini hayal etmesi sirk olurmu?
Halbuki bir fiilin bidat olmasi icin Rasulullah s.a.v Efendimizin emir,tavsiye ve yasantisinda olmamasi gerek.
Insanlarin zanneddigi gibi Rabita ne sirk nede bidattir.Aksine ibadettir.
Rasulullah s.a.v Efendimiz bizzat tavsiye etmistir rabitayi.
Sahih senedle bir hadisi serifte
22/219- Kâtib Hanzale (Radiyaliahü anh):
Rasûlullah (Salhlhhu aleyhi ve seitem) ile beraberdik ve bize cenneti, cehennemi öyle anlatti ki sanki onlari gözlerimizle gördük. Sonra ayrildim ve ailemin yanma geldim, onlarla beraber güldüm, eglendim. Ancak bir an Rasûlullah'in anlattiklarim hatirlayinca hemen disari çiktim ve yolda Hz. Ebû Bekir (Radiyaliahü anh) ile karsilastim. Ona :
'Hanzale münafik oldu' deyince bana:
'Bu ne demek ?'dedi.
'Rasûlullah ile beraberdik ve bize cenneti, cehennemi öyle anlatti ki sanki onlari gözlerimizle gördük. Sonra ayrildim ve ailemin yanina geldim, onlarla beraber güldüm, eglendim, (sanki her seyi unuttum.)'
'Biz de böyle yapiyoruz.'
Ben ondan ayrildim ve Peygamberin yanina geldim, olanlari anlattim. Bana dedi ki:
"Eger evinizde de benim huzurumda oldugunuz gibi (husu) hâliniz devam etse, yataklarinizda ve yollarda bile melekler (size görünür, onlarla) müsâfaha ederdiniz, (ve bir rivayette; kanatlariyla sizi gölgelendirirdi). Fakat Ey Hanzale, (insanin hâli) bazen öyle, bazen böyle (olur) ." (1)
benzer hadis baska bir hadis senedle baska raviler araciligiylada zikredilmistir.
Yine baska sahih bir hadiste
23/220- Enes b. Mâlik'ten (Radiyaliahüanh):
Hz. Peygamberin (SaiMiahüaleyhi ve sellem) ashabi ona dedi ki:
'Biz senin yanindayken ve konustugunda kalplerimiz yumusamaktadir. Yanindan ayrilinca eslerimiz ve çocuklarimizla eglenceye daliyoruz, sunlari ve sunlari yapiyoruz.'
Peygamberimiz söyle buyurdu:
"Benim yanimdaki âniniz (her zaman) devam etse melekler sizinle müsâfaha ederdi."(2)
Iste gerek ilk hadisde Hanzala r.a Efendimize ve diger hadisdeki gibi Ashabi kiram (r.anhuma) Efendilerimize Rasulullah s.a.v
Efendimiz yanindaki halin devamini tavsiye ediyor.Buda nasil olur Ashabi Kiram Efendimiz icin Rasulullah s.a.v Efendimizi ve onun yanindaki konusmalari hayal etmek,düsünmekle yani Rasulullah s.a.v Efendimizi Rabita etmekle.
Iste bundan dolayidir ki Ebu bekr (r.a) Efendimiz her zaman Rasulullah s.a.v Efendimizi düsünürmüs.Hatta Tuvalette dahi mübarek Semali seriflerini görürlermis.
Yine Sahabeden Abdullah b. Ömer r.a., Allah Rasulü s.a.v.r17;e karsi tam bir muhabbet rabitasi içinde idi. Medine sokaklarinda ve yollarinda Allah Rasulür17;nün bastigi yerleri arastirirdi. Or17;nun izi üzerinde yürür, oturdugu yerde oturur, indigi yerde iner, girdigi yola girer, yaslandigi agaca yaslanir, tuttugu daldan tutar, namaz kildigi yerde namaz kilar, Or17;ndan ne gördü ise onu yapardi. Kendisini görenler deli sanirlardi. O, Hz. Peygamber s.a.v.r17;in sevgi, hal ve ahlâkinda kaybolmustu. (Ahmed, Ebu Nuaym, Hakim, Ibnu Sad)
Yine sahabelerin bir cogu Rasulullah s.a.v Efendimizin kokusunu koklarlardi medine sokaklarinda.
Abdullah b. Abbas r.a., bir gece rüyasinda Rasulullah s.a.v. Efendimizr17;i gördü. Efendimizr17;in: r0;Kim beni rüyasinda görürse, uyanikken de görecektir. Seytan benim asli suretime giremez.r1; (Buharî, Müslim) hadisini düsündü. Rüyasini Efendimizr17;in zevcelerinden Hz. Meymune r.a.r17;ya anlatti. O da Allah Rasulür17;ne ait bir aynayi kendisine gösterdi. Ibnu Abbas, aynaya bakinca aynada Allah Rasulür17;nün suretini gördü. Kendini göremedi. (Suyutî, Ibnu Hacer).
Yani onlar Allah Rasulu s.a.v Efendimizin muhabbetiyle dolup tasarlardi.Hatta bir kismi gece yarisi onu görmeye giderdi.
Bu muhabbettirki.Onlari sahabeyi kiramin en önde gelenleri durumuna getirdi.Cünkü onlar;
Tevbe
(119) Ey iman edenler, Allah'tan korkun ve sadiklarla beraber olun!
Sadiklardan Olan Habibullah s.a.v Efendimiz ile beraber olmaya calisirlardi.Gerek bedenen gerekse hayalen.
Bu Rabitanin Asri Saadet dönemindeki seklidir.
279, 2. Bes sey ibadettendir: Az yemek, camide oturmak, Beytullah'a bakmak, Okumaksizin Kur'an'a bakmak ve alimin yüzüne bakmak.
Ravi: Hz. Ebû Hüreyre (r.a.) Ramuz el Hadis
ve r0;Alimin yüzüne bakmak ibadettir, onunla oturmak ibadettir, onunla konusmak ibadettir.r1; ( Deylemî, el-Firdevs, nr.6867. )
Ayrıca
Abdullah bin Abbas (r.a.) Peygamber Efendimizin (a.s.m.) söyle buyurduklarini rivayet ediyor:
Yaratiklari tefekkür edin. Fakat Yaraticinin Zâtini tefekkür etme*yin. Çünkü buna güç vetiremezsiniz .Ebu's-Seyhten.camius sagir.
1796. [3:262, Hadîs No: 3345]camius sagir.
Malum ki tefekkür cok önemli ibadetlerden biridir.
Tabiki yaratiklarin icinde en cok tefekküre sayan insandir.Onlarin icinde de Önce peygamberler ve sonra Alimlerdir.
Allahu Tealanin Zatini tefekkür edemeyecegimize göre.Rasulullah s.a.v Efendimizinde Semali Serifini görmedigimiz icin Peygamberlerden sonra gelen Alimleri tefekkür etmemiz gerek.
Nitekim
Maide
(35) Ey iman edenler, Allah'tan korkun, O'na yaklasmaya vesile arayin, O'nun yolunda cihad edin ki, mutluluga erebilesiniz.
Ayeti geregide bizler Allahu Teala Hz (c.c)lerine yaklasmak icin vesileler aramaliyiz.
Bu vesileler nafile namazlar,oruclar,ilim v.s dir
Bunlardan biride iste hic bir seyle ugrasmazken yani bu ibadetleri yapmisiz da bosda kalmisiz.Iste o zamanlarda rabita ile vakit en iyi sekilde degerlendirilir
Insanin kalbinin nuru artar.
su sekilde ki
232, 10. Müttekiler efendilerdir. Alimler ve fakihler de kilavuzlardir. Ve bunlardan misak (ahid) alinmistir. Bunlarin meclislerinde oturmak berekettir. Yüzlerine bakmak ise nurdur.Ravi: Hz. Âise (r. anha) Ramuz el Hadis
2/199- Enes b. Mâlik'ten (RadiyaUahu cmh):
Hz. Peygamber (Sallahu aleyhi ve sellem) söyle buyurdu:
r0;Yeryüzündeki alimler, gükyüzünde (parlayan) yildizlara benzer ki karada ve denzt kayboldugunda ise yildlZlar rehberler/kilavuzlar bile yollarini kaybeder." (3)
Onlar yildiz ve diger baska hadislerde bahsedildigi gibi kandil olunca onlarin yüzüne bakmakta nur olur.
Bu Rabita ayrica onlarin muhabbetini yani sevgisini yüreklerde arttirir.Yani gözden uzak olan gönülden de uzak olacagi gibi.Her an gözünün önünde olan da gönüle yakin olur.Bu durumda Evliyaullahin sevgisi artar.
Böyle oluncada insan sevdigiyle beraberdir.Beraberde hasr olunacaktir hadisi serifleri sebebi ile Allah icin Onun dostlarinin sevgisinin artmasina sebeb olur.Zaten Alllahu Teala nin (c.c) sevdigi kullari sevmemizde Allahu Teala Hz (c.c) lerinin lutfu keremine vesile olur.
Bu sekilde arac olan Evliyaullahin sevgisinden Amac olan yüceler yücesi Rabbimizin sevgisine mazhar oluruz.
Birakin onlari Rabitayi onlari anmak dahi insanin günahlarina kefarettir.
286, 6. Peygamberleri zikretmek ibadettendir. Salihleri anmak, günahlara kefarettir. Ölümü hatirlamak sadakadir Cehennemi hatirlamak cihaddandir. Kabri anmak sizi cennete yaklastirir. Kiyameti anmak ise sizi atesten uzaklastirir. Ibadetin efdali çareyi terketmektir. Alimin sermayesi kibri terktir. Amelin bedeli hasedi terk ve günahlardan yüregin yanisi da tevbenin özüdür.
Ravi: Hz. Muaz (r.a.) Ramuz el hadis.
Ahzab
(56) Muhakkak ki, Allah ve melekleri, peygambere hep salat ile ikramda bulunurlar. Ey iman edenler, haydi ona teslimiyetle salat ve selam getirin!
(Âlimin yüzüne bakmak ibadettir.) [Ebu Davud]
(Âlim ile oturmak, yüzüne bakmak ibadettir.) [Hâkim]
(Kâber17;ye, ana babanin yüzüne ve Mushafr17;a bakmak ibadettir.) [Ebu Davud]
(Üç seye bakmak ibadettir: Ana babanin yüzüne, Mushafr17;a ve denize bakmak.) [Ebu Nuaym]
(Su bes sey ibadettendir: Az yiyip içmek, camide oturmak, Beytullaha bakmak, Mushafr17;i açip okumadan bakmak ve salih âlimin yüzüne bakmak.) [Deylemi]
(Alir17;nin güzel yüzüne bakmak ibadettir.) [Hâkim]
(Alir17;nin yüzüne nazar etmek ibadettir.) [C.Y.Güzin]
Hulasa Rabita ne bir sirkdir,nede bidat.Aksine Allah Rasulunun s.a.v ve ulemayi kiramin tavsiye ettigi cok önemli muhabbet ve sevap vesilesidir.Her an kisinin mürsidiyle beraber oldugunu düsünmesi onun günaha sapmasina engel olur.Onunla mesgul olmasi bos seylerle mesguliyetinin önüne gecer.Nitekim kisinin ayni anda iki seyi birden düsüne bilmesi cok zor,belkide imkansizdir.
Iste insani günahlardan ali koyup,nurunu arttiran,muhabbetini ve huzurunu arttiran Tasavvufun ana temellerinden olan Rabitadan mahrum kalmamak gerek
--------------------------------------------------------------------------------
1-Sahih: Müsned, IV/346. H.no:18946-18947; Benzer rivayet için bk.IV/178, H.no:17541; Müslim, Tevbe, 12-13; Tirmizî, Sifatü'l-kiyâme, 59, H.no: 2514, (hasen-sahih); Ibn Mâce, Zühd, 28, H.no:4239; Ibnü'l-Mübârek, Zühd, s.380, H.no:1075; Taberânî, el-Mu'cemü'l-tebîr, IV/11, H.no:3490; Ahmedes-Seybânî, 11/406, H.no:1201; Beyhakî, Suabü 'l-îmân, 11/23, H.no:1059; Deylemî, Firdevs, V/397, H.no:540. Hadisin Ebû Hüreyre'den (Radiyaliahü anh) Sahidi: Müsned, 11/304-305. H.no:030; Tirmizî, Sifatü'l-cenne, 2, H.no:2526; Humeydî, H/486, H.no:1150; Tayâlisî, s.337, H.no:2583; Abd b. Humeyd, s.415, H.no:1420; Ishâk b. Râhiîye, 1/318, H.no:301. Enes b. Mâlik'ten (Radiyaliahü anh) sahidi için bir sonraki hadisin tahricine bk.(23/220).
Buradaki "sâaten ve sâaten" cümlesinden "Ey Hanzala vaktinin bir kismini Allah için, bir kismini esin ve çocuklarin (ailen) için, bir kismini da diger dünyalik isler için kullanirsin/harcarsin" anlami da anlasilir.
Imam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethur17;r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayincilik: 1/272-273.
2-Imam A.Hambel Sahih: Müsned, III/I75, H.no: 12732; Makdisî, Muhtara, V/13-14, H.no:l615; V/138-139, H.no:I762; VII/63-64, H.no:2469; Taberânî, el-Mu'cemü'l-evsat, HI/129, H.no:2696; îsmâilî, Mucemü süyûhi Ebî Bekr, 1/418-419, H.no:0; Ebû Ya'lâ, V/378, H.no:3035; VI/58, H.no:3304; Heysemî, hadisin Bezzâr tarafindan rivayet edildigini belirttikten sonra râvîlerin sika olduklarini söyier. Bk.Mecma', X/308, 310. Bennâ, senedinin ^ceyyid" oldugunu belirtir. Bk.Büiûgu'l-emâm, 1/154. Kâtib Hanzala (et-Temîmî el-Üscyyidî) ve Ebû Hüreyre'den (Radiyallahü anhümâ) sahidi Için bir önceki hadise bk. (22/219).
3Sened:
Hasen: Müsned, III/I57, H.no: 12537: Deylemî, Firdevs, IV/134, H.no:6418; Râmehurmuzî, Emsâlü'l-hadîs, s.87, H.no:51; Heysemî, "Hadisin senedinde Risdîn b. Sa'd var, bunun hakkinda delil getirilip getirilmeyeceginde ihtilaf bulunmaktadir. (Risdîn b. Sa'd için bk.31/73.hadis) Enes'in (Radiyallahü anh) talebesi Ebû Hafs (Ömer b. Abdullah) ise meçhuldür," der. Bk.Mecma\ 1/121, 1/201; Münzirî de ayni kanaati tasidigini belirtir. Bk.Terglb, 1/56, H.no:128.
Suyûtî, hadisin hasen olduguna isaret etti. Bk.el~Câmiu 's-sagîr, H.no:2441. Bennâ da bu kanaatte oldugunu, Suyûtî'nin hükmünü vererek yansitmaya çalisir. Bk.Bülûgu 'l-emânî, 1/145.
Bir kisim alimin karsi oldugu rabita ikincisi yani mürsidi rabitadir.
Bu alimler Rabitanin bidat yada sirk oldugunu söylerler.Halbuki insanin sevdigini yada anne ve babasini hayal etmesi sirk olurmu?
Halbuki bir fiilin bidat olmasi icin Rasulullah s.a.v Efendimizin emir,tavsiye ve yasantisinda olmamasi gerek.
Insanlarin zanneddigi gibi Rabita ne sirk nede bidattir.Aksine ibadettir.
Rasulullah s.a.v Efendimiz bizzat tavsiye etmistir rabitayi.
Sahih senedle bir hadisi serifte
22/219- Kâtib Hanzale (Radiyaliahü anh):
Rasûlullah (Salhlhhu aleyhi ve seitem) ile beraberdik ve bize cenneti, cehennemi öyle anlatti ki sanki onlari gözlerimizle gördük. Sonra ayrildim ve ailemin yanma geldim, onlarla beraber güldüm, eglendim. Ancak bir an Rasûlullah'in anlattiklarim hatirlayinca hemen disari çiktim ve yolda Hz. Ebû Bekir (Radiyaliahü anh) ile karsilastim. Ona :
'Hanzale münafik oldu' deyince bana:
'Bu ne demek ?'dedi.
'Rasûlullah ile beraberdik ve bize cenneti, cehennemi öyle anlatti ki sanki onlari gözlerimizle gördük. Sonra ayrildim ve ailemin yanina geldim, onlarla beraber güldüm, eglendim, (sanki her seyi unuttum.)'
'Biz de böyle yapiyoruz.'
Ben ondan ayrildim ve Peygamberin yanina geldim, olanlari anlattim. Bana dedi ki:
"Eger evinizde de benim huzurumda oldugunuz gibi (husu) hâliniz devam etse, yataklarinizda ve yollarda bile melekler (size görünür, onlarla) müsâfaha ederdiniz, (ve bir rivayette; kanatlariyla sizi gölgelendirirdi). Fakat Ey Hanzale, (insanin hâli) bazen öyle, bazen böyle (olur) ." (1)
benzer hadis baska bir hadis senedle baska raviler araciligiylada zikredilmistir.
Yine baska sahih bir hadiste
23/220- Enes b. Mâlik'ten (Radiyaliahüanh):
Hz. Peygamberin (SaiMiahüaleyhi ve sellem) ashabi ona dedi ki:
'Biz senin yanindayken ve konustugunda kalplerimiz yumusamaktadir. Yanindan ayrilinca eslerimiz ve çocuklarimizla eglenceye daliyoruz, sunlari ve sunlari yapiyoruz.'
Peygamberimiz söyle buyurdu:
"Benim yanimdaki âniniz (her zaman) devam etse melekler sizinle müsâfaha ederdi."(2)
Iste gerek ilk hadisde Hanzala r.a Efendimize ve diger hadisdeki gibi Ashabi kiram (r.anhuma) Efendilerimize Rasulullah s.a.v
Efendimiz yanindaki halin devamini tavsiye ediyor.Buda nasil olur Ashabi Kiram Efendimiz icin Rasulullah s.a.v Efendimizi ve onun yanindaki konusmalari hayal etmek,düsünmekle yani Rasulullah s.a.v Efendimizi Rabita etmekle.
Iste bundan dolayidir ki Ebu bekr (r.a) Efendimiz her zaman Rasulullah s.a.v Efendimizi düsünürmüs.Hatta Tuvalette dahi mübarek Semali seriflerini görürlermis.
Yine Sahabeden Abdullah b. Ömer r.a., Allah Rasulü s.a.v.r17;e karsi tam bir muhabbet rabitasi içinde idi. Medine sokaklarinda ve yollarinda Allah Rasulür17;nün bastigi yerleri arastirirdi. Or17;nun izi üzerinde yürür, oturdugu yerde oturur, indigi yerde iner, girdigi yola girer, yaslandigi agaca yaslanir, tuttugu daldan tutar, namaz kildigi yerde namaz kilar, Or17;ndan ne gördü ise onu yapardi. Kendisini görenler deli sanirlardi. O, Hz. Peygamber s.a.v.r17;in sevgi, hal ve ahlâkinda kaybolmustu. (Ahmed, Ebu Nuaym, Hakim, Ibnu Sad)
Yine sahabelerin bir cogu Rasulullah s.a.v Efendimizin kokusunu koklarlardi medine sokaklarinda.
Abdullah b. Abbas r.a., bir gece rüyasinda Rasulullah s.a.v. Efendimizr17;i gördü. Efendimizr17;in: r0;Kim beni rüyasinda görürse, uyanikken de görecektir. Seytan benim asli suretime giremez.r1; (Buharî, Müslim) hadisini düsündü. Rüyasini Efendimizr17;in zevcelerinden Hz. Meymune r.a.r17;ya anlatti. O da Allah Rasulür17;ne ait bir aynayi kendisine gösterdi. Ibnu Abbas, aynaya bakinca aynada Allah Rasulür17;nün suretini gördü. Kendini göremedi. (Suyutî, Ibnu Hacer).
Yani onlar Allah Rasulu s.a.v Efendimizin muhabbetiyle dolup tasarlardi.Hatta bir kismi gece yarisi onu görmeye giderdi.
Bu muhabbettirki.Onlari sahabeyi kiramin en önde gelenleri durumuna getirdi.Cünkü onlar;
Tevbe
(119) Ey iman edenler, Allah'tan korkun ve sadiklarla beraber olun!
Sadiklardan Olan Habibullah s.a.v Efendimiz ile beraber olmaya calisirlardi.Gerek bedenen gerekse hayalen.
Bu Rabitanin Asri Saadet dönemindeki seklidir.
279, 2. Bes sey ibadettendir: Az yemek, camide oturmak, Beytullah'a bakmak, Okumaksizin Kur'an'a bakmak ve alimin yüzüne bakmak.
Ravi: Hz. Ebû Hüreyre (r.a.) Ramuz el Hadis
ve r0;Alimin yüzüne bakmak ibadettir, onunla oturmak ibadettir, onunla konusmak ibadettir.r1; ( Deylemî, el-Firdevs, nr.6867. )
Ayrıca
Abdullah bin Abbas (r.a.) Peygamber Efendimizin (a.s.m.) söyle buyurduklarini rivayet ediyor:
Yaratiklari tefekkür edin. Fakat Yaraticinin Zâtini tefekkür etme*yin. Çünkü buna güç vetiremezsiniz .Ebu's-Seyhten.camius sagir.
1796. [3:262, Hadîs No: 3345]camius sagir.
Malum ki tefekkür cok önemli ibadetlerden biridir.
Tabiki yaratiklarin icinde en cok tefekküre sayan insandir.Onlarin icinde de Önce peygamberler ve sonra Alimlerdir.
Allahu Tealanin Zatini tefekkür edemeyecegimize göre.Rasulullah s.a.v Efendimizinde Semali Serifini görmedigimiz icin Peygamberlerden sonra gelen Alimleri tefekkür etmemiz gerek.
Nitekim
Maide
(35) Ey iman edenler, Allah'tan korkun, O'na yaklasmaya vesile arayin, O'nun yolunda cihad edin ki, mutluluga erebilesiniz.
Ayeti geregide bizler Allahu Teala Hz (c.c)lerine yaklasmak icin vesileler aramaliyiz.
Bu vesileler nafile namazlar,oruclar,ilim v.s dir
Bunlardan biride iste hic bir seyle ugrasmazken yani bu ibadetleri yapmisiz da bosda kalmisiz.Iste o zamanlarda rabita ile vakit en iyi sekilde degerlendirilir
Insanin kalbinin nuru artar.
su sekilde ki
232, 10. Müttekiler efendilerdir. Alimler ve fakihler de kilavuzlardir. Ve bunlardan misak (ahid) alinmistir. Bunlarin meclislerinde oturmak berekettir. Yüzlerine bakmak ise nurdur.Ravi: Hz. Âise (r. anha) Ramuz el Hadis
2/199- Enes b. Mâlik'ten (RadiyaUahu cmh):
Hz. Peygamber (Sallahu aleyhi ve sellem) söyle buyurdu:
r0;Yeryüzündeki alimler, gükyüzünde (parlayan) yildizlara benzer ki karada ve denzt kayboldugunda ise yildlZlar rehberler/kilavuzlar bile yollarini kaybeder." (3)
Onlar yildiz ve diger baska hadislerde bahsedildigi gibi kandil olunca onlarin yüzüne bakmakta nur olur.
Bu Rabita ayrica onlarin muhabbetini yani sevgisini yüreklerde arttirir.Yani gözden uzak olan gönülden de uzak olacagi gibi.Her an gözünün önünde olan da gönüle yakin olur.Bu durumda Evliyaullahin sevgisi artar.
Böyle oluncada insan sevdigiyle beraberdir.Beraberde hasr olunacaktir hadisi serifleri sebebi ile Allah icin Onun dostlarinin sevgisinin artmasina sebeb olur.Zaten Alllahu Teala nin (c.c) sevdigi kullari sevmemizde Allahu Teala Hz (c.c) lerinin lutfu keremine vesile olur.
Bu sekilde arac olan Evliyaullahin sevgisinden Amac olan yüceler yücesi Rabbimizin sevgisine mazhar oluruz.
Birakin onlari Rabitayi onlari anmak dahi insanin günahlarina kefarettir.
286, 6. Peygamberleri zikretmek ibadettendir. Salihleri anmak, günahlara kefarettir. Ölümü hatirlamak sadakadir Cehennemi hatirlamak cihaddandir. Kabri anmak sizi cennete yaklastirir. Kiyameti anmak ise sizi atesten uzaklastirir. Ibadetin efdali çareyi terketmektir. Alimin sermayesi kibri terktir. Amelin bedeli hasedi terk ve günahlardan yüregin yanisi da tevbenin özüdür.
Ravi: Hz. Muaz (r.a.) Ramuz el hadis.
Ahzab
(56) Muhakkak ki, Allah ve melekleri, peygambere hep salat ile ikramda bulunurlar. Ey iman edenler, haydi ona teslimiyetle salat ve selam getirin!
(Âlimin yüzüne bakmak ibadettir.) [Ebu Davud]
(Âlim ile oturmak, yüzüne bakmak ibadettir.) [Hâkim]
(Kâber17;ye, ana babanin yüzüne ve Mushafr17;a bakmak ibadettir.) [Ebu Davud]
(Üç seye bakmak ibadettir: Ana babanin yüzüne, Mushafr17;a ve denize bakmak.) [Ebu Nuaym]
(Su bes sey ibadettendir: Az yiyip içmek, camide oturmak, Beytullaha bakmak, Mushafr17;i açip okumadan bakmak ve salih âlimin yüzüne bakmak.) [Deylemi]
(Alir17;nin güzel yüzüne bakmak ibadettir.) [Hâkim]
(Alir17;nin yüzüne nazar etmek ibadettir.) [C.Y.Güzin]
Hulasa Rabita ne bir sirkdir,nede bidat.Aksine Allah Rasulunun s.a.v ve ulemayi kiramin tavsiye ettigi cok önemli muhabbet ve sevap vesilesidir.Her an kisinin mürsidiyle beraber oldugunu düsünmesi onun günaha sapmasina engel olur.Onunla mesgul olmasi bos seylerle mesguliyetinin önüne gecer.Nitekim kisinin ayni anda iki seyi birden düsüne bilmesi cok zor,belkide imkansizdir.
Iste insani günahlardan ali koyup,nurunu arttiran,muhabbetini ve huzurunu arttiran Tasavvufun ana temellerinden olan Rabitadan mahrum kalmamak gerek
--------------------------------------------------------------------------------
1-Sahih: Müsned, IV/346. H.no:18946-18947; Benzer rivayet için bk.IV/178, H.no:17541; Müslim, Tevbe, 12-13; Tirmizî, Sifatü'l-kiyâme, 59, H.no: 2514, (hasen-sahih); Ibn Mâce, Zühd, 28, H.no:4239; Ibnü'l-Mübârek, Zühd, s.380, H.no:1075; Taberânî, el-Mu'cemü'l-tebîr, IV/11, H.no:3490; Ahmedes-Seybânî, 11/406, H.no:1201; Beyhakî, Suabü 'l-îmân, 11/23, H.no:1059; Deylemî, Firdevs, V/397, H.no:540. Hadisin Ebû Hüreyre'den (Radiyaliahü anh) Sahidi: Müsned, 11/304-305. H.no:030; Tirmizî, Sifatü'l-cenne, 2, H.no:2526; Humeydî, H/486, H.no:1150; Tayâlisî, s.337, H.no:2583; Abd b. Humeyd, s.415, H.no:1420; Ishâk b. Râhiîye, 1/318, H.no:301. Enes b. Mâlik'ten (Radiyaliahü anh) sahidi için bir sonraki hadisin tahricine bk.(23/220).
Buradaki "sâaten ve sâaten" cümlesinden "Ey Hanzala vaktinin bir kismini Allah için, bir kismini esin ve çocuklarin (ailen) için, bir kismini da diger dünyalik isler için kullanirsin/harcarsin" anlami da anlasilir.
Imam Ahmed b. Hanbel, El-Müsned, el-Fethur17;r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayincilik: 1/272-273.
2-Imam A.Hambel Sahih: Müsned, III/I75, H.no: 12732; Makdisî, Muhtara, V/13-14, H.no:l615; V/138-139, H.no:I762; VII/63-64, H.no:2469; Taberânî, el-Mu'cemü'l-evsat, HI/129, H.no:2696; îsmâilî, Mucemü süyûhi Ebî Bekr, 1/418-419, H.no:0; Ebû Ya'lâ, V/378, H.no:3035; VI/58, H.no:3304; Heysemî, hadisin Bezzâr tarafindan rivayet edildigini belirttikten sonra râvîlerin sika olduklarini söyier. Bk.Mecma', X/308, 310. Bennâ, senedinin ^ceyyid" oldugunu belirtir. Bk.Büiûgu'l-emâm, 1/154. Kâtib Hanzala (et-Temîmî el-Üscyyidî) ve Ebû Hüreyre'den (Radiyallahü anhümâ) sahidi Için bir önceki hadise bk. (22/219).
3Sened:
Hasen: Müsned, III/I57, H.no: 12537: Deylemî, Firdevs, IV/134, H.no:6418; Râmehurmuzî, Emsâlü'l-hadîs, s.87, H.no:51; Heysemî, "Hadisin senedinde Risdîn b. Sa'd var, bunun hakkinda delil getirilip getirilmeyeceginde ihtilaf bulunmaktadir. (Risdîn b. Sa'd için bk.31/73.hadis) Enes'in (Radiyallahü anh) talebesi Ebû Hafs (Ömer b. Abdullah) ise meçhuldür," der. Bk.Mecma\ 1/121, 1/201; Münzirî de ayni kanaati tasidigini belirtir. Bk.Terglb, 1/56, H.no:128.
Suyûtî, hadisin hasen olduguna isaret etti. Bk.el~Câmiu 's-sagîr, H.no:2441. Bennâ da bu kanaatte oldugunu, Suyûtî'nin hükmünü vererek yansitmaya çalisir. Bk.Bülûgu 'l-emânî, 1/145.