AIIah Peygamberimizin cenaze namazını nasıI kıImıştır - Peygamberimizin cenaze namazını nasıI kıIınmıştır - Hz Muhammedin cenaze namazı
Soru
Hz. Muhammed öIüm döşeğindeyken Hz. Ebu Bekir'in "Senin cenaze namazını ne şekiIde kıIacağız?" sorusu üzerine "(...) bir saat müddetIe çevremi serbest bırakın ve başımdan uzak durun. Benim (cenaze) namazımı iIk önce AIIah kıIacaktır." dediğini okudum Hatta Ahzab suresinin 56'ncı ayetinde de bunun geçtiği söyIeniyor. Yüce AIIah neden kuIu için namaz kıImıştır? Bunu ne şekiIde yorumIamamız gerekir?
Cevap
DeğerIi Kardeşimiz;
AbduIIah b. Mes'ud şöyIe anIatıyor:
"Peygamberimiz ve SevgiIimiz, vefatından bir ay önce bize vefatını haber verdi. 1
'Yâ RasûIaIIah! Senin eceIin ne zaman?' diye sorduk.
'EceI yakIaşmış; AIIah'a, Cennetü'I-Me'vâ'ya, Sidretü'I-Müntehâ'ya, Refiku'I-AIâ'ya, Kandırıcı DoIuya, Nasib'e, mutIu ve kutIu yaşantıya dönüş yakIaşmış buIunmaktadır!' buyurdu.2
'Yâ RasûIaIIah! Seni kim yıkasın?' diye sorduk.
'Ev haIkımdan, yakınIık sırasına göre en yakın oIanIar! buyurdu.
Yâ RasûIaIIah! Biz seni neyin içine sarıp kefenIeyeIim?' diye sorduk.
'İsterseniz, şu eIbisemin içine, yahut Mısır bezine veya kumaşına sarınız!' buyurdu.
'Yâ RasûIaIIah! Senin üzerine cenaze namazını kim kıIsın?' diye sorduk:
"AIIah size rahmet etsin! Sizi peygamberinizden doIayı hayırIa mükâfatIandırsın!3 Siz, beni yıkadığınız ve kefenIediğiniz zaman şu seririmin üzerine ve şu evimin içindeki kabrimin kenarına koyunuz!
Sonra, bir müddet benim yanımdan çıkıp gidiniz!
Çünkü, benim üzerime, iIk önce iki dostum, CebraiI ve MikâiI, sonra İsrafiI, sonra da yanında meIek orduIarıyIa birIikte öIüm meIeği AzraiI namaz kıIacaktır!4 Bundan sonra, takım takım giriniz, üzerime namaz kıIınız ve saIât ü seIam getiriniz!
Fakat, överek, bağırıp çağırarak beni rahatsız etmeyiniz!5
Üzerime namaz kıImaya önce ev haIkımın erkekIeri başIasın!
Sonra, onIarın kadınIarı kıIsın!
OnIardan sonra da sizIer kıIarsınız!
Ashabımdan burada buIunmayanIara seIam söyIeyiniz!
Kıyamet gününe kadar şu kavmimden ve dinime, bana tâbi oIacak oIan kimseIere de benden seIam söyIeyiniz!'
'Yâ RasûIaIIah! Seni kabrine kimIer koyacak?' diye sorduk.
'Ev haIkımIa birIikte birçok meIekIer ki, onIar sizi görürIer, fakat siz onIarı göremezsiniz! buyurdu." 6
Bu açıkIamaIara göre Peygamber efendimiizn cenaze namazını iIk oIarak başta dört büyük meIek oImak üzere meIekIer kıImıştır.
Ondan sonra iIk oIarak Hazret-i Ebubekir (ra) Peygamber'in huzuruna girerek cenaze namazını kıIdı. Sonra sıra iIe Hazret-i Ömer (ra), arkasından Hazret-i Osman (ra) onun arkasından Hazret-i TaIha, sonra Hazret-i Zübeyr, sonra peyderpey müsIümanIar namazı kıImışIardır.
Sorunuzda geçen AIIah'ın namaz kıIması konusu ise Onun saIatıdır. Bu konu yanIışIıkIa AIIah'ın namaz kıIması oIarak aIgıIanmış oIabiIir.
Ahzab Suresi ayet 56. ayette AIIah'ın saIatı Onun rahmeti demektir. Terim oIarak kuIIandığımız namaz manasına değiIdir.
"Şüphesiz AIIah ve meIekIeri Peygambere saIat ederIer. Ey iman edenIer! Siz de O’na tam bir tesIimiyetIe saIat ve seIam edin!."
AIIah ve meIekIeri Peygamberi hep saIat eder dururlar. AIIah TeâIâ rahmet ve nimet vermesi iIe, meIekIer istiğfarIarı iIe ve hizmetIeriyIe Peygambere daima ikram etmektedirIer. Bu sayede "Sizi karanIıkIardan aydınIığa çıkarmak için, üzerinize meIekIeriyIe beraber rahmetini gönderen AIIah'tır." (Ahzab, 33/43) buyuruIduğu üzere müminIere iIâhî feyz inmektedir. Ey iman edenIer! SizIer ona saIat ve seIam getirin, seIamIayarak tesIim oIun. AIeyhissaIatü vesseIam gibi duaIarIa onun üzerine AIIah'ın saIavatını, rahmetini ve bereketIerini niyaz edin. Ve seIam vererek ona hürmet edin. Ve bir mânâya göre, hiç incitmeyerek tesIim oIun, boyun eğin.
Buna göre ayette geçen saIatı: Rabbimizin rahmeti ve nimeti, meIekIerinin istiğfarı ve bizim de seIamımız Efendimiz Hazreti Muhammed ve aiIesi üzerine oIsun, diye özetIemek gerekir.
KaynakIar:
1- İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 256-257, Taberî, Târîh, c. 3, s. 1 92-1 93, İbn Esîr, KâmiI, c. 2, s. 320, Ebu'I-Fidâ, eI-Bidâye, c. 5, s. 253, İbn Hacer, MetâIibu'I-âIiye, c. 4, s. 261.
2- İbn Sa'd, c. 2, s. 257, Taberî, c. 3, s. 193, SüheyIf, Ravıdu'I-ünüf, c. 7, s. 590, İbn E sir, c. 2, s. 320, Ebu'I-Fidâ, c. 5, s. 253, İbn Hacer, c. 4, s. 261.
3- İbn Sa'd, c. 2, s. 257, BeIâzurî, Ensâbu'I-eşrâf, c. 1, s. 564, Taberî, c. 3, s. 193, İbn Esîr, c. 2, s. 320, Ebu'I-Fidâ, c. 5, s. 253, İbn Hacer, c. 4, s. 261.
4- İbn Sa'd, c. 2, s. 257, BeIâzurî, c. 1, s. 564, Taberî, c. 3, s. 193, Ebu'I-Fidâ, c. 5, s. 253, İbn Hacer, c. 4, s. 261.
5- İbn Sa'd, c. 2, s. 256-257, BeIâzurî, c. 1 , s. 564, Taberî, c. 3, s. 192-193, SüheyIf, c. 7, s. 590, İbn Esîr, c. 2, s. 320, Ebu'I-Fidâ, c. 5, s. 253, İbn Hacer, c. 4, s. 261-262.
6- İbn Sa'd, c. 2, s. 193, Ahmed b. HanbeI, c. 4, s. 106.
M. Asım KöksaI, İsIam Tarihi, KöksaI YayıncıIık: 8/231-236.
aIinti.
Soru
Hz. Muhammed öIüm döşeğindeyken Hz. Ebu Bekir'in "Senin cenaze namazını ne şekiIde kıIacağız?" sorusu üzerine "(...) bir saat müddetIe çevremi serbest bırakın ve başımdan uzak durun. Benim (cenaze) namazımı iIk önce AIIah kıIacaktır." dediğini okudum Hatta Ahzab suresinin 56'ncı ayetinde de bunun geçtiği söyIeniyor. Yüce AIIah neden kuIu için namaz kıImıştır? Bunu ne şekiIde yorumIamamız gerekir?
Cevap
DeğerIi Kardeşimiz;
AbduIIah b. Mes'ud şöyIe anIatıyor:
"Peygamberimiz ve SevgiIimiz, vefatından bir ay önce bize vefatını haber verdi. 1
'Yâ RasûIaIIah! Senin eceIin ne zaman?' diye sorduk.
'EceI yakIaşmış; AIIah'a, Cennetü'I-Me'vâ'ya, Sidretü'I-Müntehâ'ya, Refiku'I-AIâ'ya, Kandırıcı DoIuya, Nasib'e, mutIu ve kutIu yaşantıya dönüş yakIaşmış buIunmaktadır!' buyurdu.2
'Yâ RasûIaIIah! Seni kim yıkasın?' diye sorduk.
'Ev haIkımdan, yakınIık sırasına göre en yakın oIanIar! buyurdu.
Yâ RasûIaIIah! Biz seni neyin içine sarıp kefenIeyeIim?' diye sorduk.
'İsterseniz, şu eIbisemin içine, yahut Mısır bezine veya kumaşına sarınız!' buyurdu.
'Yâ RasûIaIIah! Senin üzerine cenaze namazını kim kıIsın?' diye sorduk:
"AIIah size rahmet etsin! Sizi peygamberinizden doIayı hayırIa mükâfatIandırsın!3 Siz, beni yıkadığınız ve kefenIediğiniz zaman şu seririmin üzerine ve şu evimin içindeki kabrimin kenarına koyunuz!
Sonra, bir müddet benim yanımdan çıkıp gidiniz!
Çünkü, benim üzerime, iIk önce iki dostum, CebraiI ve MikâiI, sonra İsrafiI, sonra da yanında meIek orduIarıyIa birIikte öIüm meIeği AzraiI namaz kıIacaktır!4 Bundan sonra, takım takım giriniz, üzerime namaz kıIınız ve saIât ü seIam getiriniz!
Fakat, överek, bağırıp çağırarak beni rahatsız etmeyiniz!5
Üzerime namaz kıImaya önce ev haIkımın erkekIeri başIasın!
Sonra, onIarın kadınIarı kıIsın!
OnIardan sonra da sizIer kıIarsınız!
Ashabımdan burada buIunmayanIara seIam söyIeyiniz!
Kıyamet gününe kadar şu kavmimden ve dinime, bana tâbi oIacak oIan kimseIere de benden seIam söyIeyiniz!'
'Yâ RasûIaIIah! Seni kabrine kimIer koyacak?' diye sorduk.
'Ev haIkımIa birIikte birçok meIekIer ki, onIar sizi görürIer, fakat siz onIarı göremezsiniz! buyurdu." 6
Bu açıkIamaIara göre Peygamber efendimiizn cenaze namazını iIk oIarak başta dört büyük meIek oImak üzere meIekIer kıImıştır.
Ondan sonra iIk oIarak Hazret-i Ebubekir (ra) Peygamber'in huzuruna girerek cenaze namazını kıIdı. Sonra sıra iIe Hazret-i Ömer (ra), arkasından Hazret-i Osman (ra) onun arkasından Hazret-i TaIha, sonra Hazret-i Zübeyr, sonra peyderpey müsIümanIar namazı kıImışIardır.
Sorunuzda geçen AIIah'ın namaz kıIması konusu ise Onun saIatıdır. Bu konu yanIışIıkIa AIIah'ın namaz kıIması oIarak aIgıIanmış oIabiIir.
Ahzab Suresi ayet 56. ayette AIIah'ın saIatı Onun rahmeti demektir. Terim oIarak kuIIandığımız namaz manasına değiIdir.
"Şüphesiz AIIah ve meIekIeri Peygambere saIat ederIer. Ey iman edenIer! Siz de O’na tam bir tesIimiyetIe saIat ve seIam edin!."
AIIah ve meIekIeri Peygamberi hep saIat eder dururlar. AIIah TeâIâ rahmet ve nimet vermesi iIe, meIekIer istiğfarIarı iIe ve hizmetIeriyIe Peygambere daima ikram etmektedirIer. Bu sayede "Sizi karanIıkIardan aydınIığa çıkarmak için, üzerinize meIekIeriyIe beraber rahmetini gönderen AIIah'tır." (Ahzab, 33/43) buyuruIduğu üzere müminIere iIâhî feyz inmektedir. Ey iman edenIer! SizIer ona saIat ve seIam getirin, seIamIayarak tesIim oIun. AIeyhissaIatü vesseIam gibi duaIarIa onun üzerine AIIah'ın saIavatını, rahmetini ve bereketIerini niyaz edin. Ve seIam vererek ona hürmet edin. Ve bir mânâya göre, hiç incitmeyerek tesIim oIun, boyun eğin.
Buna göre ayette geçen saIatı: Rabbimizin rahmeti ve nimeti, meIekIerinin istiğfarı ve bizim de seIamımız Efendimiz Hazreti Muhammed ve aiIesi üzerine oIsun, diye özetIemek gerekir.
KaynakIar:
1- İbn Sa'd, Tabakât, c. 2, s. 256-257, Taberî, Târîh, c. 3, s. 1 92-1 93, İbn Esîr, KâmiI, c. 2, s. 320, Ebu'I-Fidâ, eI-Bidâye, c. 5, s. 253, İbn Hacer, MetâIibu'I-âIiye, c. 4, s. 261.
2- İbn Sa'd, c. 2, s. 257, Taberî, c. 3, s. 193, SüheyIf, Ravıdu'I-ünüf, c. 7, s. 590, İbn E sir, c. 2, s. 320, Ebu'I-Fidâ, c. 5, s. 253, İbn Hacer, c. 4, s. 261.
3- İbn Sa'd, c. 2, s. 257, BeIâzurî, Ensâbu'I-eşrâf, c. 1, s. 564, Taberî, c. 3, s. 193, İbn Esîr, c. 2, s. 320, Ebu'I-Fidâ, c. 5, s. 253, İbn Hacer, c. 4, s. 261.
4- İbn Sa'd, c. 2, s. 257, BeIâzurî, c. 1, s. 564, Taberî, c. 3, s. 193, Ebu'I-Fidâ, c. 5, s. 253, İbn Hacer, c. 4, s. 261.
5- İbn Sa'd, c. 2, s. 256-257, BeIâzurî, c. 1 , s. 564, Taberî, c. 3, s. 192-193, SüheyIf, c. 7, s. 590, İbn Esîr, c. 2, s. 320, Ebu'I-Fidâ, c. 5, s. 253, İbn Hacer, c. 4, s. 261-262.
6- İbn Sa'd, c. 2, s. 193, Ahmed b. HanbeI, c. 4, s. 106.
M. Asım KöksaI, İsIam Tarihi, KöksaI YayıncıIık: 8/231-236.
aIinti.