- Konum
- ىαкαяyλ
-
- Üyelik Tarihi
- 27 Kas 2009
-
- Mesajlar
- 24,120
-
- MFC Puanı
- 79
Osmanlı devletinin başında bu dönemde Şah İsmail adında bir bela vardır.Vezirler bu deli adama elçi göndermek için toplanmışlardı.gönderilecek elçi cesur
divanda böyle bir kişi yoktur.Vezirlerden biri Muhsin Çelebinin adını ortaya atar.Bunun üzerine sadrazam Muhsin Çelebinin çağrılmasını ister.Peki kimdi bu Muhsin Çelebi.
Muhsin ÇelebiCesur
vezirleri komutanları aptallaşmıştır.Muhsin Çelebi gür sesiyleadişahının hiçbir ecnebi padişah karşısında eğilmeyeceğini ve dünyada Türk Padişahı kadar asil bir padişahın olmadığını söyleyerek huzurdan izin istemeden ayrılır.Kapıdan çıkarken Şahın askeri kaftanı arkasından getirir.Muhsin Çelebi sesini yükselterek bir Türk asla yere serdiği şeyi sırtına koymaz.diyerek oradan ayrılır.
Muhsin Çelebi sağ salim ülkesine döner.Herkes pembe incili kaftana ne olduğunu merak eder. Fakat o bu yaptığını anlatacak kadar küçük bir insan değildir. Muhsin Çelebi elçilikten kalan malzemelerini satarak küçük bir bahçe alır.Üsküdar pazarında sebze meyve satarak geçimini sağlamaya başlar.Düştüğü bu acı durum karşısında o hiçbir zaman yaptığı fedakarlıkla övünmemiştir.
Ana Fikir
İnsan
yaptığı fedakarlık büyük veya küçük olsun hiçbir zaman övünmemelidir.
Kahramanlar
Muhsin Çelebi: Hikayenin baş kahramanıdır. Muhsin Çelebi 40 yaşlarında
ölümden korkmayan bir yiğitti.
Vezirler: Kubbe altı vezirleridir.
Sadrazam: Başbakandır. Vezirlerin başıdır.
Şah İsmail: Kurnaz
gaddar bir adamdır. İran devletinin şahıdır.
KabullerKişiliği oluşturan değerlerden taviz vermeme: Muhsin çelebi koskaca Osmanlı sadrazamı ve İran şahı karşısında eğilmemiş
el etek öpmemiştir.
Sahip olduğu varlıkla böbürlenmeme: Muhsin Çelebi varlıklarıyla övünmemiş
garipleri hep gözetmiştir.
İyi bir vatandaş devleti için her fedakarlığı yamalıdır: Muhsin Çelebi devleti için bütün varlığını ve hayatını hiçe saymıştır.
Temel DeğerlerKarakterli olma: Muhsin Çelebi hiçbir zaman şahsiyetinden taviz vermemiştir.
Alçak gönüllü olma: Muhsin Çelebi varlıklı olmasına karşın alçak gönüllüğü elden bırakmamış
zayıfları gözetmiştir.
Fedakar olma: Muhsin Çelebi devleti için bütün fedakarlıkları yapmıştır. Malından
ailesinden geçmiştir.
Değerlendirme
Hikayede yazarın kabulleri ile temel değerleri örtüşmektedir.
[/b]
DEVE
Özet
Mestan Ağa Edirnede doğup büyüyen bir çingenedir. Bütün hayali Mekkeli bir Arap gibi Anadoluya yerleşip biraz para yapıp beyaz bir Türk kızıyla evlenip çingenelikten kurtulmaktır. Bu hayalini gerçekleştirmek için Edirneden ayrılır. Önce İstanbula oradan Bursaya oradan da Çanakkaleye gelir. Asıl sanatı cambazlıktır. Bu sayede epey para kazanır. Ayını zamanda Mestan Ağa her fırsatta etrafındakilere sofuluk taslardı. Halkı etkilemek için kalabalık camilerde namaz kılar
için için gülüyordu. Namazdan sonra yolda buğday tarlasının kenarına yatmış bir deveye rastladı. Hemen yaklaşır ve ona binip gezmeyi düşünür. Ama camide hocanın söyledikleri aklına gelir. Hocanın söylediklerinin mantıksız olduğun düşünerek deveye biner. Biner binmez ürken deve Mestan Ağa üzerinde koşmaya başlar. Mestan Ağanın bağırışlarını duyan çiftçiler deveyi durdururlar. Fakat bu koşmaca esnasında çiftçilerin buğday tarlası zarara görür. Bunun üzerine çiftçiler Mestan Ağayı öldüresiye döverler. Ertesi gün kendine elen Mestan Ağa Rumeliye doğru bakarak Ah çingenelik diye mırıldanır.
Ana Fikir
İnsan
aç gözlü olmamalıdır.
Kahramanlar
Mestan Ağa: Edirnede doğup büyüyen bir çingenedir. Bütün hayali para kazanıp uzak bir Anadolu kasabasında Mekkeli gibi yerleşmek
bir Türk kızıyla evlenip çingenelikten kurtulmaktır. Kurnaz bir kişiliğe sahiptir.
Çiftçiler: Mestan Ağayı ekinlerini ezdiği için dövmüşlerdir.
Hoca: Mestan Ağanın bulunduğu camide vaaz vermektedir.
Kabullerİnsanlara farklı görünme: Mestan Ağa Arap olmak için özüne ters hareketler sergilemiş
insanları kandırmıştır.
İnsan bildiği işi yapmalı: Mestan Ağa asıl mesleği olan cambazlıkla epey para kazanmıştır.
İnsanların söyledikleriyle alay etme: Mestan Ağa hocanın deve hakkında söylediklerine için için gülmüştür.
Temel Değerlerİnsan olduğu gibi görünmeli
kendini farklı gösterme çabasında olmamalıdır.
İnsan yeteneği olduğu alanda çalışarak hayallerini gerçekleştirebilir.
İnsan karşısındakinin söylediklerine saygı duymalı
söylediklerine gerçeklik payı aramalıdır.
Değerlendirme
İkinci kabul ve ikinci temel değer hariç diğer temel değerler örtüşmemektedir.
Hikayelerin Dili ve Üslubu
ØHer iki hikayede yazar olaylara müdahale etmez
olayları III. Tekil kişi ağzıyla anlatır.
ØCümleler uzunluk
kısalık bakımından uygundur ve birbirini takip etmektedir.
ØHer iki hikayede tasvirler sıkça kullanılmıştır.
ØHikayelerdeki uzun
kısa cümlelerin takibi olaylara akıcılık kazandırmıştır.
ØKahramanlar net olarak belirtilmiştir.
Fiziki Özellikler
ØYazı puntosu ilköğretim kademesindeki öğrencilere uygundur.
ØHikayeler ilköğretim 3. ve 4. sınıf öğrencilerine tavsiye edilebilir.
ØKitap içindeki resimler ilgi çekmektedir.