- Konum
- İzmir
-
- Üyelik Tarihi
- 9 Haz 2015
-
- Mesajlar
- 12,474
-
- MFC Puanı
- 1,810
Oyun oynayan çocuklar daha zekiler
Bebeklik ve çocukluk döneminde oyun oynamanın araştırma objeleri tanıma ve problemleri çözme imkanı sağlayarak dil ve zeka gelişimini desteklediği bildirildi.
Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Yaşare Aktaş Arnas çocuğun bebeklik döneminden itibaren oyunla eğitilmesi gerektiğini belirtti.
Arnas oyunun çocuklara problem çözme imkanı sağladığını ve bu yolla çocuğun büyüklük şekilrenk boyut ağırlık hacim ölçme sayma zaman mekan uzaklık ve uzay gibi çok sayıda kavramı öğrendiğini söyledi.
Çocukların oyun oynarken eşleştirme sınıflandırma sıralama analiz sentez ve problem çözme gibi birçok zihinsel işlemleri kavradığını vurgulayan Arnas ''Yapılan araştırmalar çocukların oyunları ve zihinsel gelişimleri arasında paralellik bulunduğunu bebeklikteki araştırıcı oyunun daha sonraki zihinsel gelişim üzerinde etkili olduğunu ortaya koymuştur'' dedi.
Arnas oyunun çocukların tüm gelişim alanlarında olduğu gibi dil gelişimlerini de destekleyici rol oynadığını ifade etti.
Oyunların çoğunun dil kullanımını gerektirdiğine dikkat çeken Arnas çocukların oyun sırasında yeni sözcükler öğrenebildiklerini ve bu yolla birbirlerine bilgi aktarabildiklerini kaydetti.
Arnas çocuğun yaşamında oyunun öneminin göz ardı edilemeyeceğini bu nedenle çocuğun oyundan ve oyunun temel taşları olan materyallerden ayrı düşünülemeyeceğini anlattı.
Oyuncakların seçme değerlendirme duygusuyla yaratıcılığı geliştirdiğini kendi kendine karar verebilmeye ve belirli alanlarda beceri kazanmaya da olanak sağladığını belirten Arnas şunları kaydetti:
''Çeşitli boyut ve renklerdeki oyun malzemesi çocukların oynarken hem eğlenmesine hem de renkboyut biçim şekil gibi kavramları öğrenmesine yardımcı olmaktadır. Okul öncesi dönemindeçocuklar oyun malzemesine çok büyük ilgi gösterir. Bu noktada anne ve babaya düşen en büyük görev öğrenmeye hazır olan çocuğa uygun oyun materyalleri sunmaktır.'' Arnas ailelerinçocuklarını oyundan alıkoymak yerine pahalı olmayan ancak dil ve zihinsel gelişimine katkıda bulunan oyuncaklarla oynamaya yönlendirmeleri gerektiğini sözlerine ekledi.
Bebeklik ve çocukluk döneminde oyun oynamanın araştırma objeleri tanıma ve problemleri çözme imkanı sağlayarak dil ve zeka gelişimini desteklediği bildirildi.
Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Yaşare Aktaş Arnas çocuğun bebeklik döneminden itibaren oyunla eğitilmesi gerektiğini belirtti.
Arnas oyunun çocuklara problem çözme imkanı sağladığını ve bu yolla çocuğun büyüklük şekilrenk boyut ağırlık hacim ölçme sayma zaman mekan uzaklık ve uzay gibi çok sayıda kavramı öğrendiğini söyledi.
Çocukların oyun oynarken eşleştirme sınıflandırma sıralama analiz sentez ve problem çözme gibi birçok zihinsel işlemleri kavradığını vurgulayan Arnas ''Yapılan araştırmalar çocukların oyunları ve zihinsel gelişimleri arasında paralellik bulunduğunu bebeklikteki araştırıcı oyunun daha sonraki zihinsel gelişim üzerinde etkili olduğunu ortaya koymuştur'' dedi.
Arnas oyunun çocukların tüm gelişim alanlarında olduğu gibi dil gelişimlerini de destekleyici rol oynadığını ifade etti.
Oyunların çoğunun dil kullanımını gerektirdiğine dikkat çeken Arnas çocukların oyun sırasında yeni sözcükler öğrenebildiklerini ve bu yolla birbirlerine bilgi aktarabildiklerini kaydetti.
Arnas çocuğun yaşamında oyunun öneminin göz ardı edilemeyeceğini bu nedenle çocuğun oyundan ve oyunun temel taşları olan materyallerden ayrı düşünülemeyeceğini anlattı.
Oyuncakların seçme değerlendirme duygusuyla yaratıcılığı geliştirdiğini kendi kendine karar verebilmeye ve belirli alanlarda beceri kazanmaya da olanak sağladığını belirten Arnas şunları kaydetti:
''Çeşitli boyut ve renklerdeki oyun malzemesi çocukların oynarken hem eğlenmesine hem de renkboyut biçim şekil gibi kavramları öğrenmesine yardımcı olmaktadır. Okul öncesi dönemindeçocuklar oyun malzemesine çok büyük ilgi gösterir. Bu noktada anne ve babaya düşen en büyük görev öğrenmeye hazır olan çocuğa uygun oyun materyalleri sunmaktır.'' Arnas ailelerinçocuklarını oyundan alıkoymak yerine pahalı olmayan ancak dil ve zihinsel gelişimine katkıda bulunan oyuncaklarla oynamaya yönlendirmeleri gerektiğini sözlerine ekledi.