Otomobilinizdeki Kısaltmalar Ne Anlama Geliyor
"ABS: Fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen sistem.
AIRBAG: (hava yastığı): Kazalarda son derece yararlı ek koruma sistemi.
TURBO: Motor yanma odasına normalden daha fazla hava ve yakıt verilerek motorun gücünün artırılmasını sağlayan sistem.
OVERDRİVE: (ekonomi vitesi): Düşük yakıt tüketimi sağlayan vites.
KATALİTİK KONVERTÖR: Motordan çıkan zararlı maddeleri zararsız maddelere dönüştürüyor.
TUBELES: Şambyeli olmayan lastik.
TORK: Döndürme kuvveti.
HP-PS-BG (beygir gücü): Motorun gücünü ifade eden terimler.
IMMOBILIZER (elektronik motor kilidi): Kontak anahtarının çıkarılmasının ardından hırsızlığa karşı motorun elektronik olarak kilitlenmesini sağlayan sistem.
INTERCOOLER: Turbo motorlarda havanın soğutulması için kullanılan ek soğutucu.
CRUISE CONTROL: Araçları belli bir hızda tutan ve sürücünün ayağını gazdan çekmesine olanak tanıyan sistem. Hız sınırlayıcı.
ABC: Otomobilin yana yatmasını, süspansiyonun içindeki havanın basıncı ile oynayarak engelleyen elektronik sistem.
A/C: Klima.
ACC: Trafikteki diğer araçların hızına uyan ve aradaki mesafeleri düzenleyen sistem.
ASR: Çekiş sağlayan tekerleklerin boşa dönmesini engeller ve sürüş stabilitesini yükseltir.
AWD: 4 tekerlekten çekiş.
DISTRONIC: Elektronik takip sistemi. Sistem öndeki araçla olan mesafe tehlikeli şekilde azalınca motor gücünü azaltıyor ya da fren yapıyor.
DSP: Sürücünün kullanım tarzına göre vites değişimini hızlı ya da konforlu yapan akıllı otomatik şanzıman.
"DDAS" terimi ise otomobil kullanırken uyuklamaya başlayan ya da sağlığı bozulan sürücüyü tehlikeden korumak için geliştirilen sistem olarak adlandırılıyor.
Bu sisteme sahip otomobilin sürücü bileğine bir algılayıcı takıyor, algılayıcı sürücünün kalp atışlarını izliyor. Kalp atışlarının yavaşlaması ya da düzensizleşmesi halinde sistem sürücüyü ikaz ediyor.
Otomobilin konforunu ve güvenliğini artırmak için geliştirilen diğer bazı terimler ve anlamları ise şöyle:
"EAS (aktif direksiyon kilidi): Acil durumlarda sürücünün aracının kontrolünü kaybetmesini engelliyor.
EBD-EBV: Elektronik fren gücü dağıtıcısı.
EDLS: Elektronik diferansiyel kilidi.
EPS: Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi.
ESP: Elektronik savrulma önleyici sistem.
ETC: Elektronik traksiyon kontrolü.
ETS: Elektronik stabilite sistemi. ASR ile ilişkili olarak çalışıyor.
GPS: Uydu yardımı ile aracın yerini ve pozisyonunu belirliyor.
MPI: Çok noktalı enjeksiyon. Yakıtın en uygun şekilde yanmasını sağlar.
MPV: Çok amaçlı araç.
SLS: Otomobilin yüksekliğini otomatik olarak ayarlayan sistem.
TAS: Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza anında otomatik olarak yardım çağrısı gönderiyor.
TIPTRONIC: Şanzıman ister otomatik ister manuel kullanılabiliyor.
TPC: Elektronik lastik basınç kontrolü.
YAĞMUR SENSÖRÜ: Camlar ıslandığında silecekleri otomatik olarak çalıştırıyor, tavandaki pencereyi kapatıyor.
ASC: İlk kalkış ve hızlanma sırasında patinajı önlüyor.
ASDC: Hızı otomatik olarak kontrol eden lazerli sistem. Önde giden araçla arada güvenli mesafe kaybolduğunda veya başka bir deyişle, önde giden araca fazla yaklaşıldığında sürücüyü uyarıyor.
PDC: Park mesafe kontrolü ITS: Yandan gelebilecek darbelere karşı koruyuculuk yapmak üzere konulan hava yastıkları.
ITL: Yollardaki sarsıntıyı en aza indiren süspansiyon sistemi.
IDS: Gösterge panelindeki tüm bilgileri ön cama yansıtan sistem.
GCC: Otomobilin farlarının aydınlattığı alanın dışında kalan görüntüyü kızılötesi olarak yol bilgisayarının ekranına aktaran sistem.
ECAS: Elektronik kontrollü, havalı süspansiyon. Aracın yerden açıklığını azaltıyor ya da çoğaltıyor.
ECS: Elektronik kontrollü süspansiyon EDC: Elektronik amortisör kontrolü.
EDS: Karlı, buzlu, kumlu zeminlerde aracın çekişten düşmesini önleyen çekiş kontrol sistemi.
FPS: Kaza anında yakıt akışını kesen ve yangını önleyen sistem.
Alıntı
"ABS: Fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen sistem.
AIRBAG: (hava yastığı): Kazalarda son derece yararlı ek koruma sistemi.
TURBO: Motor yanma odasına normalden daha fazla hava ve yakıt verilerek motorun gücünün artırılmasını sağlayan sistem.
OVERDRİVE: (ekonomi vitesi): Düşük yakıt tüketimi sağlayan vites.
KATALİTİK KONVERTÖR: Motordan çıkan zararlı maddeleri zararsız maddelere dönüştürüyor.
TUBELES: Şambyeli olmayan lastik.
TORK: Döndürme kuvveti.
HP-PS-BG (beygir gücü): Motorun gücünü ifade eden terimler.
IMMOBILIZER (elektronik motor kilidi): Kontak anahtarının çıkarılmasının ardından hırsızlığa karşı motorun elektronik olarak kilitlenmesini sağlayan sistem.
INTERCOOLER: Turbo motorlarda havanın soğutulması için kullanılan ek soğutucu.
CRUISE CONTROL: Araçları belli bir hızda tutan ve sürücünün ayağını gazdan çekmesine olanak tanıyan sistem. Hız sınırlayıcı.
ABC: Otomobilin yana yatmasını, süspansiyonun içindeki havanın basıncı ile oynayarak engelleyen elektronik sistem.
A/C: Klima.
ACC: Trafikteki diğer araçların hızına uyan ve aradaki mesafeleri düzenleyen sistem.
ASR: Çekiş sağlayan tekerleklerin boşa dönmesini engeller ve sürüş stabilitesini yükseltir.
AWD: 4 tekerlekten çekiş.
DISTRONIC: Elektronik takip sistemi. Sistem öndeki araçla olan mesafe tehlikeli şekilde azalınca motor gücünü azaltıyor ya da fren yapıyor.
DSP: Sürücünün kullanım tarzına göre vites değişimini hızlı ya da konforlu yapan akıllı otomatik şanzıman.
"DDAS" terimi ise otomobil kullanırken uyuklamaya başlayan ya da sağlığı bozulan sürücüyü tehlikeden korumak için geliştirilen sistem olarak adlandırılıyor.
Bu sisteme sahip otomobilin sürücü bileğine bir algılayıcı takıyor, algılayıcı sürücünün kalp atışlarını izliyor. Kalp atışlarının yavaşlaması ya da düzensizleşmesi halinde sistem sürücüyü ikaz ediyor.
Otomobilin konforunu ve güvenliğini artırmak için geliştirilen diğer bazı terimler ve anlamları ise şöyle:
"EAS (aktif direksiyon kilidi): Acil durumlarda sürücünün aracının kontrolünü kaybetmesini engelliyor.
EBD-EBV: Elektronik fren gücü dağıtıcısı.
EDLS: Elektronik diferansiyel kilidi.
EPS: Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi.
ESP: Elektronik savrulma önleyici sistem.
ETC: Elektronik traksiyon kontrolü.
ETS: Elektronik stabilite sistemi. ASR ile ilişkili olarak çalışıyor.
GPS: Uydu yardımı ile aracın yerini ve pozisyonunu belirliyor.
MPI: Çok noktalı enjeksiyon. Yakıtın en uygun şekilde yanmasını sağlar.
MPV: Çok amaçlı araç.
SLS: Otomobilin yüksekliğini otomatik olarak ayarlayan sistem.
TAS: Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza anında otomatik olarak yardım çağrısı gönderiyor.
TIPTRONIC: Şanzıman ister otomatik ister manuel kullanılabiliyor.
TPC: Elektronik lastik basınç kontrolü.
YAĞMUR SENSÖRÜ: Camlar ıslandığında silecekleri otomatik olarak çalıştırıyor, tavandaki pencereyi kapatıyor.
ASC: İlk kalkış ve hızlanma sırasında patinajı önlüyor.
ASDC: Hızı otomatik olarak kontrol eden lazerli sistem. Önde giden araçla arada güvenli mesafe kaybolduğunda veya başka bir deyişle, önde giden araca fazla yaklaşıldığında sürücüyü uyarıyor.
PDC: Park mesafe kontrolü ITS: Yandan gelebilecek darbelere karşı koruyuculuk yapmak üzere konulan hava yastıkları.
ITL: Yollardaki sarsıntıyı en aza indiren süspansiyon sistemi.
IDS: Gösterge panelindeki tüm bilgileri ön cama yansıtan sistem.
GCC: Otomobilin farlarının aydınlattığı alanın dışında kalan görüntüyü kızılötesi olarak yol bilgisayarının ekranına aktaran sistem.
ECAS: Elektronik kontrollü, havalı süspansiyon. Aracın yerden açıklığını azaltıyor ya da çoğaltıyor.
ECS: Elektronik kontrollü süspansiyon EDC: Elektronik amortisör kontrolü.
EDS: Karlı, buzlu, kumlu zeminlerde aracın çekişten düşmesini önleyen çekiş kontrol sistemi.
FPS: Kaza anında yakıt akışını kesen ve yangını önleyen sistem.
Alıntı