Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Osmanlı'da Komutanlık Yapan Kadınlar

diShy

~ یơυℓℓεss ..
Onursal Üye
  • Üyelik Tarihi
    27 Kas 2009
  • Mesajlar
    24,120
  • MFC Puanı
    79
kadin_askerler.jpg



iLk kez müverrih Âşık Paşazâde’nin “Tevârih-i Âli Osman” (Osmanlı Tarihi) isimli eserinde andığı ve tarihçi Fuad Köprülü’nün tahlil ettiği dört zümrenin Osmanlı oluşumunda aktif rol aldığı biliniyor…




Bunu dilerseniz
virgs.gif
Âşık Paşazâde’nin kendi ifadesinden okuyalım…


Müverrih diyor ki: “Hem bu Rûmda dört tayfa vardur kim
virgs.gif
o Hatun Anadır.




Anı kız edindi.” (s. 238-39)

Özetle: Anadolu’nun anavatan olmasında dört zümrenin önemli rolü var:

1. Gaziyan-ı Rûm; (Anadolu askerleri=silahlı kuvvetler)

2. Ahiyan-ı Rûm; (Anadolu kardeşleri)

3. Abdalaân-ı Rûm; (Horasan Erenleri=Yürek adamlar)

4. Bacıyân-ı Rûm. (Anadolu kadınları)

Anadolu Selçukluları zamanında
virgs.gif
ibretle üzerinde durulmaya değerdir.


“Kadın kimliği”nin sağlam zemini dindir

Ama önce “Kadın kimliği”ni sağlam bir zemine oturtmak gerekiyor. Kuşkusuz o zemin dindir.

İlâhî kitabımız
virgs.gif
ya da birkaç gün (birkaç ay yahut yıl) önce yaratılmış olmak dışında bir imtiyazı yok…


Erkeğin kadından bir süre önce yaratılmış olması ise
virgs.gif
bir “eş=arkadaş” istemiştir.


Başka bir deyişle “kadın”a ihtiyaç duymuştur. Bir bakıma kadınsız bir cennet bile düşünememiştir.

Kısacası Hz. Havva (kadın)
virgs.gif
bir yarım kalmışlığı (erkeğin yarım yamalaklığını) bütünleme isteğinin ürünüdür.


Yaratıcı Kudret
virgs.gif
böyle murad etmiştir.


Öte yandan
virgs.gif
sevdalandığı insana (Efendimize) evlenme teklif edebilecek kadar da cesur ve mert davranabilmiştir.


Silahlı ve savaşçı kadın teşkilatı

Peygamber-i Âlişan
virgs.gif
onun desteği ile peygamberliğini açıklamıştır.


Hayatın ve dinin başlangıcında nasıl kadın önderler varsa
virgs.gif
ilk Müslüman-Türk unsurların Anadolu’ya girişinde de kadın önderler vardır.


Âşık Paşazâde’nin “Bâciyân-ı Rûm” olarak isimlendirdiği bu teşkilât üzerinde ilk kez Alman müsteşrik (oryantalist) Franz Taeschner durmuştur
virgs.gif
yahut bir istinsah hatası yaptığını düşünmüştür.


Ona göre
virgs.gif
bir istinsah hatası sonucu “Bâcıyân-ı Rûm” yazmıştır.


Ancak bunların olabilmesi için
virgs.gif
o devirde Anadolu’da “Hacı” olmuş Türkmenlerin “Hacıyân-ı Rum” isimli bir örgüt kurmaları veya eski Türkler’de kendilerine “Bahşı” denilen sihirbazların örgütlenmiş olmaları gerekir.


Tabii bu mümkün değildir.

Nitekim tarihçi Prof. Fuad Köprülü
virgs.gif
“Silâhlı ve savaşçı kadınların kurduğu bir teşkilât” olma ihtimalini tarihçinin dikkatine sunmuştur.


Ancak Fuad Köprülü bu teşkilâtın mahiyeti ve çalışmaları hakkında çok açık bilgiler vermemektedir.

Osmanlı’da komutanlık yapan kadınlar

Orhan Gazi zamanında Anadolu’nun birçok yöresinde Türkmenler arasında bulunup gözlem yapmış
virgs.gif
özellikle de Türkmen hanımların çeşitli alanlardaki faaliyetlerine şahit olmuş olan meşhur Mağribli gezgin İbn Battuta ise “tarikat” çerçeveli kadın oluşumlarından söz etmektedir.


Ayrıca Niğdeli Kadı Ahmed 1340 yılında tamamladığı “el-Veledü’ş-Şefik” adlı eserinde Niğde dolaylarında Taptuklu Türkmen dervişlerin hanımlarının faaliyetlerini kaydetmektedir.

Meşhur Süryani tarihçi Malatyalı Ebu’l-Ferec (Gregory) de bir münasebetle bu “Bâciyan-ı Rûm”dan bahsetmiştir.

Mevlevî yazar Ahmed Eflâkî de
virgs.gif
eserinin bir yerinde Konya’daki bir kadınlar cemaatinden söz etmiştir…


Bacılar Teşkilâtı’nın faaliyetlerine dair başka bir bilgiyi “Menâkıb-ı Evhadü’d-din-i Kirmânî”de buluyoruz. Bu görüşe göre
virgs.gif
kadın ve kızların meydana getirdikleri teşkilâta daha yaygın olarak “Bâciyân” (Bacılar) denilmeye başlanmıştır. Şimdiki bilgilerimizle bu tabiri ilk olarak kullanan da Âşık Paşazade’dir.


Bendeniz
virgs.gif
beklemediğim bu durum karşısında hayretler içinde kalmıştım.


Bugünkü İslâm dünyasında kadının yerini hatırlarsak
virgs.gif
konu daha da ilginç bir hal alıyor.


Araplar bunu
virgs.gif
ya biz neden yapıyoruz?


Bizans’ın fethine kadar
virgs.gif
sosyal hayatta kadının tartışmasız bir rolü ve aktivitesi var. Ancak bunun Bizans’ın fethiyle birlikte kırıldığını ve kadının git gide kendi içine kapandığını görüyoruz.


1200’lerde kadını
virgs.gif
tıpkı şimdikine benzer yasaklar yürürlüğe girmiştir.


Bugün
virgs.gif
1800’lü yılların yasakları var


1867 tarihli bir fermanın getirdiği şu yasağa bakar mısınız?

“Kadınlar yalnız ve ancak Sultan Ahmet
virgs.gif
s. 282-283)


Sultan İkinci Abdülhamid Han döneminde ise
virgs.gif
kadın kıyafetiyle ilgili olarak Levant Herald Gazetesi’nde şu ilginç haber yer almıştır:


“Majesteleri Sultan’ın buyruğu ve Şeyhülislâm’ın talebi üzerine
virgs.gif
s.35-36)

Anadolu Selçukluları zamanında kurulan ve Âşık Paşazâde’nin “Bâciyân-ı Rûm” dediği hanımlar teşkilatı
virgs.gif
Osmanlı’nın oluşumunda aktif rol almıştı. Aynı kadınların 1800’lü yıllarda Kapalıçarşı’ya bile gitmesinin yasaklanması son derece ibret vericidir.

İslam’ın başlangıcında da kadın en ön saftadır. Peygamberimiz
virgs.gif
verdiği moralle peygamberliğini açıklamıştır.

1200’lerde kadını
virgs.gif
nihayet 1800’lü yılların sonunda tıpkı şimdikine benzer yasaklar yürürlüğe girmiştir.​
 
Üst Alt