TrabzonSpor
MFC Üyesi
- Konum
- Bize Her yer Trabzon
-
- Üyelik Tarihi
- 26 Eyl 2012
-
- Mesajlar
- 306
-
- MFC Puanı
- 21
ÖLÜRSEM ŞEHİD'İM KALIRSAM GAZİ
Bismillahirrahmanirrahim
Tariflerin, efrâdını câmi' ağyârını mâni' olması gerekirki o tarif üzerine yapılan
izahlar doğru olabisin.
Türk dil kurumu (TDK) ya göre Şehid olmak, ülkesi, ülküsü veya inancı uğrunda sava-
şırken ölmektir. Bu tarif'e göre Devrim şehidi, basın şehidi, demokrasi şehidi.. kısaca
sı ülküsü uğruna can veren herkese şehid denmesi gerekirki bu doğru değildir.Bu sadece
sözlük anlamında bir şehâdet'dir.
Şehidlik Dînî bir kavram olduğu için ancak o Dinin sahibinin yapacağı tarif doğru olan
tarifdir.
Şehid lügat; da şâhid olan, tanıklık yapan, birşeyin aslını ortaya çıkarmada kendisine
müracaat edilen manalarına gelir.
İstılah'da ise; Bakara sûresi 154 ve Âl-i imran sûresi 157. âyet-i kerîmelerinde Allah
(cc) yolunda öldürülme şartı karşımıza çıktığı için ve Efendimiz (sav) me içerisinde ğanîmet,
şöhret, riya, gösteriş veya ırk adına yapılan savaşlarda kimin şehid olacağı sorulduğunda
Peygamberimiz'in (sav) ''Kim Allah'ın (cc) adını, hükmünü yüceltmek, herşeyin üstüne çıkarmak
için savaşırsa, o Allah (cc) yolundadır '' şeklinde vermiş olduğu cevab dan anlaşılan odurki,
bir kimsenin hakiki şehid sayılabilmesi için onun ülküsünün başköşesinde Allah'ın (cc) adını
ve hükmünü yüceltmek gayesi bulunması lazımdır.
Aksi takdirde o kişi ğanîmet şehidi, şöhret şehidi, riya şehidi veya ırk şehidi isimleriy-
le müsemmâ olur. (isimlenir)
Ecdâdımızın Çanakkale'de ve Kurtuluş savaşı sırasında sarfettiği gayretteki niyeti anlamak
hiçde zor değil. Rabbim onların şehâdetlerini kabul eylesin. Onları hakkımızda şefaatçi eylesin.
Ayrıca Türklerle Kürtleri karşı karşıya getirmek isteyenler Çanakkale'yi iyi hatırlasınlar
Türk Mehmed'le Kürt Ali orada buluştular
Üçbeş devlete karşı sırt sırta vuruştular
Aynı imanla coşup, vatan müdafaasında
Allah Allah diyerek Mevla'ya kavuştular.
Şehâdet aynı zamanda bizlere bırakılan çok kıymetli bir mîras'tır. Hâlid bin Velid'in (ra)
İran komutanına '' Sizin hayat ve şarabı sevdiğiniz kadar ölümü seven bir orduyla size geldim''
demesi şehidlik kavramının ne kadar ulvî bir kavram olduğunu göstermesi bakımından çok mânidardır.
İbn-i Kesîr ve Nesefî tefsirlerinin beyanı ile Tevbe sûrasinin 52. âyet-i kerîmesinde '' İki
güzelden biri '' cümlesi ya zafer veya şehid olmaktır. Dolayısıyla bu âyet-i kerîme Ecdâdımızın
dilinde ''Ölürsem şehid'im kalırsam gâzi'' sözleriyle slogan haline gelmiştir.
ŞEHİDLİĞİN KISIMLARI
Üç çeşit şehidlik vardır.
1- Kâmil (tam) şehid ; Yukarıda zikredildiği gibi Allah (cc) yolunda savaşırken canlarını
veren veya barışta eşkiya tarafından öldürülen kimselerdir. ( Namazları kılınır, kanlı elbise-
leriyle yıkanmadan defnolunurlar.)
2- Dünyevî şehid ; Kalbinde nifak olduğu halde müslümanlar'ın safında savaşıp, öldürülen
kimselerdir. Bunlar şehid zannedilen ölülerdir.
3- Uhrevî şehid ; Bunlarda hükmen şehid sayılanlardır. Bunların sayıları çok olmakla beraber
kısaca şöyle özetleyebiliriz.
Müslüman olmak şartıyla
a- Suda boğulanlar
b- Ateşte yananlar
c- Enkaz altında kalanlar
d- Vebâ gibi bulaşıcı hastalıktan ölenler
e- Karın ağrısından ölenler
f- Ciğer hastalıklarından ölenler
g- ilim yolunda ölenler
h- Sıtma gibi ateşli hastalıktan ölenler
ı- Baş ağrısından ölenler
i- Doğum esnasında veya lohusa iken ölen kadınlar
j- Helal kazanmak için çalışarken ölenler
k- Cuma gecesi ölenler
l- Gurbette vefat edenler
m- Akreb, yılan sokması gibi sebeblerle vefat edenler
n- Malını müdafaa ederken öldürülenler
o- Irz ve nâmusunu müdafaa ederken öldürülenler
ö- Emr-i bil ma'rûf nehy-i anil münker yaparken öldürülenler
Kaynak; Buharî, Ezan, 32, Cihad 30 ; Müslim İmâre 164 ; Tirmizî, Cenâiz,65, Fedâilu'l-Cihad 14 ;
Ahmed bin Hanbel 1, 22,23, 2, 323, 325.
Ebû Dâvud ve Tirmizî Hadîs-i şerîfinde ''Şehid Ehl-i beytinden (âile ve akrabasından) yetmiş kişiye
şefaat eder, şefaati kabul edilir'' buyurulmuştur.
Şehidlik, her şuurlu olan Müslüman'ın arzuladığı bir şeydir.Zîra Efendimiz (sav) buyurdularki; Şehid olmayı
Allah'u teâla'dan samimi olarak dileyen kimseyi Allah (cc) rahat yatağında vefat etse bile, şehidler'in dere
cesine eriştirir. ( Müslim, İmâre 156, 157; Ebû Dâvud, İstiğfâr, 26; Nesâî, Cihad,36; İbn-i Mâce, Cihad, 15).
Makâlemi bitirirken, Vatanlarını, namuslarını korumak için ve bu vatan toprağında yaşayan insanlar
rahat yaşayıp, ibâdetlerini rahat olarak yerine getirebilsinler diye şehid düşen 24 vatan evlâdı
yavrularımıza Allah'dan (cc) rahmet, yakınları ve bütün halkımıza da sabr-ı cemil diliyorum.
MEKANLARI CENNET OLSUN. Amin
Bismillahirrahmanirrahim
Tariflerin, efrâdını câmi' ağyârını mâni' olması gerekirki o tarif üzerine yapılan
izahlar doğru olabisin.
Türk dil kurumu (TDK) ya göre Şehid olmak, ülkesi, ülküsü veya inancı uğrunda sava-
şırken ölmektir. Bu tarif'e göre Devrim şehidi, basın şehidi, demokrasi şehidi.. kısaca
sı ülküsü uğruna can veren herkese şehid denmesi gerekirki bu doğru değildir.Bu sadece
sözlük anlamında bir şehâdet'dir.
Şehidlik Dînî bir kavram olduğu için ancak o Dinin sahibinin yapacağı tarif doğru olan
tarifdir.
Şehid lügat; da şâhid olan, tanıklık yapan, birşeyin aslını ortaya çıkarmada kendisine
müracaat edilen manalarına gelir.
İstılah'da ise; Bakara sûresi 154 ve Âl-i imran sûresi 157. âyet-i kerîmelerinde Allah
(cc) yolunda öldürülme şartı karşımıza çıktığı için ve Efendimiz (sav) me içerisinde ğanîmet,
şöhret, riya, gösteriş veya ırk adına yapılan savaşlarda kimin şehid olacağı sorulduğunda
Peygamberimiz'in (sav) ''Kim Allah'ın (cc) adını, hükmünü yüceltmek, herşeyin üstüne çıkarmak
için savaşırsa, o Allah (cc) yolundadır '' şeklinde vermiş olduğu cevab dan anlaşılan odurki,
bir kimsenin hakiki şehid sayılabilmesi için onun ülküsünün başköşesinde Allah'ın (cc) adını
ve hükmünü yüceltmek gayesi bulunması lazımdır.
Aksi takdirde o kişi ğanîmet şehidi, şöhret şehidi, riya şehidi veya ırk şehidi isimleriy-
le müsemmâ olur. (isimlenir)
Ecdâdımızın Çanakkale'de ve Kurtuluş savaşı sırasında sarfettiği gayretteki niyeti anlamak
hiçde zor değil. Rabbim onların şehâdetlerini kabul eylesin. Onları hakkımızda şefaatçi eylesin.
Ayrıca Türklerle Kürtleri karşı karşıya getirmek isteyenler Çanakkale'yi iyi hatırlasınlar
Türk Mehmed'le Kürt Ali orada buluştular
Üçbeş devlete karşı sırt sırta vuruştular
Aynı imanla coşup, vatan müdafaasında
Allah Allah diyerek Mevla'ya kavuştular.
Şehâdet aynı zamanda bizlere bırakılan çok kıymetli bir mîras'tır. Hâlid bin Velid'in (ra)
İran komutanına '' Sizin hayat ve şarabı sevdiğiniz kadar ölümü seven bir orduyla size geldim''
demesi şehidlik kavramının ne kadar ulvî bir kavram olduğunu göstermesi bakımından çok mânidardır.
İbn-i Kesîr ve Nesefî tefsirlerinin beyanı ile Tevbe sûrasinin 52. âyet-i kerîmesinde '' İki
güzelden biri '' cümlesi ya zafer veya şehid olmaktır. Dolayısıyla bu âyet-i kerîme Ecdâdımızın
dilinde ''Ölürsem şehid'im kalırsam gâzi'' sözleriyle slogan haline gelmiştir.
ŞEHİDLİĞİN KISIMLARI
Üç çeşit şehidlik vardır.
1- Kâmil (tam) şehid ; Yukarıda zikredildiği gibi Allah (cc) yolunda savaşırken canlarını
veren veya barışta eşkiya tarafından öldürülen kimselerdir. ( Namazları kılınır, kanlı elbise-
leriyle yıkanmadan defnolunurlar.)
2- Dünyevî şehid ; Kalbinde nifak olduğu halde müslümanlar'ın safında savaşıp, öldürülen
kimselerdir. Bunlar şehid zannedilen ölülerdir.
3- Uhrevî şehid ; Bunlarda hükmen şehid sayılanlardır. Bunların sayıları çok olmakla beraber
kısaca şöyle özetleyebiliriz.
Müslüman olmak şartıyla
a- Suda boğulanlar
b- Ateşte yananlar
c- Enkaz altında kalanlar
d- Vebâ gibi bulaşıcı hastalıktan ölenler
e- Karın ağrısından ölenler
f- Ciğer hastalıklarından ölenler
g- ilim yolunda ölenler
h- Sıtma gibi ateşli hastalıktan ölenler
ı- Baş ağrısından ölenler
i- Doğum esnasında veya lohusa iken ölen kadınlar
j- Helal kazanmak için çalışarken ölenler
k- Cuma gecesi ölenler
l- Gurbette vefat edenler
m- Akreb, yılan sokması gibi sebeblerle vefat edenler
n- Malını müdafaa ederken öldürülenler
o- Irz ve nâmusunu müdafaa ederken öldürülenler
ö- Emr-i bil ma'rûf nehy-i anil münker yaparken öldürülenler
Kaynak; Buharî, Ezan, 32, Cihad 30 ; Müslim İmâre 164 ; Tirmizî, Cenâiz,65, Fedâilu'l-Cihad 14 ;
Ahmed bin Hanbel 1, 22,23, 2, 323, 325.
Ebû Dâvud ve Tirmizî Hadîs-i şerîfinde ''Şehid Ehl-i beytinden (âile ve akrabasından) yetmiş kişiye
şefaat eder, şefaati kabul edilir'' buyurulmuştur.
Şehidlik, her şuurlu olan Müslüman'ın arzuladığı bir şeydir.Zîra Efendimiz (sav) buyurdularki; Şehid olmayı
Allah'u teâla'dan samimi olarak dileyen kimseyi Allah (cc) rahat yatağında vefat etse bile, şehidler'in dere
cesine eriştirir. ( Müslim, İmâre 156, 157; Ebû Dâvud, İstiğfâr, 26; Nesâî, Cihad,36; İbn-i Mâce, Cihad, 15).
Makâlemi bitirirken, Vatanlarını, namuslarını korumak için ve bu vatan toprağında yaşayan insanlar
rahat yaşayıp, ibâdetlerini rahat olarak yerine getirebilsinler diye şehid düşen 24 vatan evlâdı
yavrularımıza Allah'dan (cc) rahmet, yakınları ve bütün halkımıza da sabr-ı cemil diliyorum.
MEKANLARI CENNET OLSUN. Amin