Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Niçin Oruç Tutarız?

MF-Login

MFC Üyesi
  • Üyelik Tarihi
    27 Kas 2013
  • Mesajlar
    2,428
  • MFC Puanı
    21
38.jpg


Orucun Arap dilindeki karşılığı 'savm' kelimesi olup
virgulll.gif
bu kelime 'bir şeyden uzak durmak
virgulll.gif
kişinin kendini tutması ve engellemesi' manalarına gelmektedir.

Terim olarak ise
virgulll.gif
“tan yerinin ağarmasından güneşin batma vaktine kadar
virgulll.gif
bir gaye uğruna bilinçli bir şekilde yeme
virgulll.gif
içme ve cinsel ilişkiden uzak durup nefsi dizginlemek” demektir. Pek çok hüküm gibi oruç da
virgulll.gif
İslâm’ın ilk yıllarında değil de Medine döneminde farz kılınmıştır. Orucun farz kılınması tarih olarak hicretin ikinci yılının Şaban ayına rastlamıştır.

ORUCUN FARZ OLUŞU KUR’AN VE SÜNNET’LE SABİTTİR​


“Ey iman edenler
virgulll.gif
sizden öncekilere farz kılındığı gibi oruç tutmak size de farz kılındı. Böylece umulur ki korunursunuz.” (Bakara
virgulll.gif
2/183) ayeti ile “O sayılı günler
virgulll.gif
Ramazan ayıdır. O Ramazan ayı ki insanlığa bir Rehber olan
virgulll.gif
onları doğru yola götüren ve hakkı batıldan ayıran en açık ve parlak delilleri ihtiva eden Kur’ân o ayda indirildi. Artık sizden kim Ramazan ayının hilâlini görürse
virgulll.gif
o gün oruç tutsun. Hasta veya yolcu olan
virgulll.gif
tutamadığı günler sayısınca
virgulll.gif
başka günlerde oruç tutar. Allah sizin hakkınızda kolaylık ister
virgulll.gif
zorluk istemez. Oruç günlerini tamamlamanızı
virgulll.gif
size doğru yolu gösterdiğinden ötürü Allah’ı tazim etmenizi ister. Şükredesiniz diye bu kolaylığı gösterir.” (Bakara 2/185) ayeti orucun İslam dininde farz olduğunu anlatmaktadır.

Bir hadis-i şeriflerinde Efendimiz (sas) şöyle buyurmuştur:



“İslâm beş esas üzerine kurulmuştur: Allah’tan başka ilah bulunmadığına ve Peygamber Efendimiz’in Allah’ın kulu ve elçisi olduğuna şahitlik etmek
virgulll.gif
namazı kılmak
virgulll.gif
zekât vermek
virgulll.gif
Ramazan orucu tutmak
virgulll.gif
gücü yetenler için Beytullah’ı ziyaret etmek.” (Buharî
virgulll.gif
İman 1; Müslim
virgulll.gif
İman 20; Tirmizi
virgulll.gif
İman 3)

Orucun farz olduğunu bildiren diğer bir rivayet de şudur:



“Saçı başı dağınık bir adam Peygamber Efendimiz’e gelerek: “Ya Resûlallah! Bana Allah’ın üzerime oruç olarak neyi farz kıldığını haber verir misin?” dedi. Peygamber Efendimiz bunun üzerine şöyle buyurdu: “Ramazan ayını (orucunu) farz kıldı.” Adam: “Benim üzerimde bundan başka bir borç var mıdır?” diye sorunca
virgulll.gif
Peygamber Efendimiz: “Hayır
virgulll.gif
ancak kendiliğinden nafile olarak yaparsan bu müstesn┠buyurdu. Adam
virgulll.gif
bundan sonra sorularına devam ederek: “Allah’ın bana farz kıldığı zekâttan haber ver” dedi. Peygamber Efendimiz ona İslâm’ın gösterdiği yolları ve esasları anlattı. Bundan sonra adam şöyle dedi: “Sana ikramda bulunan Allah’a yemin olsun ki
virgulll.gif
bu söylenenlerden ne fazla ne de eksik yaparım.” Bunun üzerine Peygamber Efendimiz: “Eğer doğru söylüyorsa
virgulll.gif
bu adam kurtulmuştur
virgulll.gif
(yahut başka bir rivayette de) cennete gidecektir.” buyurdu. (Buharî
virgulll.gif
İman 3; Savm 1; Müslim
virgulll.gif
İman 8
virgulll.gif
9; Ebu Davud
virgulll.gif
Salat 1; Nesâi
virgulll.gif
Salat 4)

Niçin oruç tutmalıyız?



Mümin
virgulll.gif
herhangi bir menfaat düşüncesi ile değil yalnız Allah’ın emri olduğu için ve onun rızasını kazanmak maksadıyla oruç tutmalıdır. Orucunu bedene
virgulll.gif
topluma kazandırdığı hususların bulunması ile beraber
virgulll.gif
insan orucu bunlar için değil sadece Allah emrettiği için tutmalıdır.

Hz. Ali (radıyallâhu anh) diyor ki:



- Karşılığında bir menfaat umarak yapılan ibadet
virgulll.gif
ticaretçinin ibadetidir.

- Korku sebebiyle yapılan ibadet kölenin ibadetidir.

- Allah’ın nimetlerine şükretmek maksadıyla yapılan ibadet
virgulll.gif
hür olan kimsenin ibadetidir. (Ali el-Kârî
virgulll.gif
Mirkâtü’l-Mefâtih
virgulll.gif
2/135)

Makbul olan ibadet
virgulll.gif
Hz. Ali’nin de belirttiği gibi Allah’ın nimetlerine karşı şükran borcunu yerine getirerek onun rızasını kazanmak maksadıyla yapılan ibadettir.

Allah
virgulll.gif
ancak böyle samimi bir düşünce ile yapılan ibadetleri kabul eder.

Önce iftar mı edelim
virgulll.gif
namaz mı kılalım?

Bazen şöyle sorular gelebiliyor: “Oruç tutulan akşamlarda öncelikle iftar yemeğini mi yemeli? Yoksa akşam namazını mı kılmalı?”

Akşam vaktinin girdiği kesin olarak biliniyorsa
virgulll.gif
önce hurma
virgulll.gif
su gibi birşey ile oruç açılır
virgulll.gif
sonra namaz kılınabilir.

Yemeği acele olarak yiyip
virgulll.gif
sonra namaz kılmak da uygundur. Ancak iftar sofrasında çeşitli yemekler olduğu için
virgulll.gif
akşam namazı gecikebilir. Namazı ilk vaktinde kılmak en güzelidir. Bu bakımdan orucu açtıktan
virgulll.gif
iftar ettikten sonra namazı kılmak iyi olur. Bununla beraber yemek hazırken namaz kılmanın mekruh olduğu şeklinde bir görüş de vardır. Bundan maksat namaz kılarken aklın yemekte olması dolayısıyla namazı hakkıyla eda edememek neticesini vereceğidir. Yemek yemek namazın vaktini fazlasıyla ertelemeyecekse bu yolu izlemek mümkündür. Ancak yukarıda belirttiğimiz gibi orucu Efendimiz’in tavsiyeleri doğrultusunda ezanla birlikte açtıktan sonra da namazı çok geciktirmemek için onu edâ etmek
virgulll.gif
daha sonra da iftarımızı yapmak en uygun görüş olmaktadır. Böylece oruç Efendimiz’in tavsiyesi doğrultusunda erken açılmış
virgulll.gif
namaz da erken kılınmış olur.

İFTÂR DUÂSI NASILDIR?

İftârda dua etmek Efendimiz’in sünnetlerindendir. Birkaç iftâr duâsı vardır. Meşhur olanlarından bazıları şunlardır:

“Zehebe'z-zameu vebtelleti'l-urûku ve sebete'l-ecru inşâallâhu teâlâ”

Manası: Susuzluk gitti
virgulll.gif
damarlar ıslandı ve inşaallah mükâfat gerçekleşti.

Bir başka iftâr duâsı da şöyledir:

“Eftara indekümü's-sâimûne ve ekele taâmekümü'l-ebrâru ve sallet aleykümü'l-melâiketü.”

Manası: Yanınızda oruçlular iftar etsin
virgulll.gif
yemeğinizi iyi insanlar yesin ve melekler size dua etsin.

ORUÇ TUTMAK KİMLERE FARZDIR?



İslâm
virgulll.gif
emir ve yasakların yapılmasını istediği kimselerde bir takım şartlar arar. Bu anlamda diğer ibadetlerde olduğu gibi
virgulll.gif
oruç ibadetinde de belli başlı özelliklere sahip olan kimseler mükellef tutulmuştur. Bunları şu şekilde sıralamamız mümkündür:

1. Müslüman olmak:



Oruç ibadetinin bir kimseye farz olması için
virgulll.gif
o kişinin Müslümanlığı kabul etmiş olması gerekir. Müslüman olmayan kimseler
virgulll.gif
böyle bir ibadeti yapmaya zorlanamaz.

2. Ergenlik çağında ve akıllı olmak:



İbadetlerin farz olması için bulunması gerekli olan şarlardan biri de o kimsenin ergenlik çağında ve aynı zamanda akıllı olmasıdır. Zira henüz belli bir yaşa (ergenlik) gelmemiş kimseler İslâm’da mükellef kabul edilmemişlerdir. Bu anlamda çocuklar ve ergenlik yaşına ulaştığı halde akıldan mahrum olanlar
virgulll.gif
bu ibadetten muaf tutulmuşlardır. Bu hususu Resûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şu beyanlarıyla bildirmişlerdir: “Üç kişiden sorumluluk kaldırılmıştır: Buluğ çağına erinceye kadar çocuktan
virgulll.gif
aklı yerine gelinceye kadar deliden
virgulll.gif
uyanıncaya kadar uyuyandan.” (Buhârî
virgulll.gif
Hudûd 22)

3. Oruç tutmaya güç yetmek ve yolcu olmamak:



Orucun farz olması için
virgulll.gif
mükellefin beden itibariyle sağlıklı olması
virgulll.gif
hasta olmaması ve mukim olması gerekir. Bedenen oruç tutmaya muktedir olmayanların
virgulll.gif
hastaların ve seferde olan kimselerin oruç tutmaları farz değildir. Ancak bu kimseler yine de oruç tutacak olsalar
virgulll.gif
tutmuş oldukları oruç geçerlidir. Şayet kendilerine verilen bu ruhsatı kullanır da tutmazlarsa
virgulll.gif
o zaman da tutmadıkları gün sayısı kadar daha sonra tutarlar. Bu hususla ilgili olarak Kur’ân-ı Kerim’de şöyle buyurulur:

“Oruç sayılı günlerdedir. Sizden her kim o günlerde hasta veya yolcu olursa
virgulll.gif
tutamadığı günler sayısınca başka günlerde oruç tutar. Oruç tutamayanlara fidye gerekir. Fidye bir fakiri doyuracak miktardır. Her kim de
virgulll.gif
kendi hayrına olarak fidye miktarını artırırsa bu
virgulll.gif
kendisi hakkında elbette daha hayırlıdır. Bununla beraber
virgulll.gif
eğer işin gerçeğini bilirseniz
virgulll.gif
oruç tutmanız sizin için daha hayırlıdır.” (Bakara 2/184)

Aynı zamanda hayız
virgulll.gif
hâmile ve emzikli kadınlar da
virgulll.gif
oruçtan muaf tutulmuş olup
virgulll.gif
bunlar
virgulll.gif
mazeretleri sona erince
virgulll.gif
tutamadıkları gün sayısınca oruçlarını kaza ederler.

ORUÇ TUTMANIN FARZ OLMADIĞI DURUMLAR



Yolculuk: İslâm
virgulll.gif
insanlara üstesinden gelemeyecekleri mükellefiyetleri yüklemez. Emirler takat ölçüsündedir. Yolculuk ise
virgulll.gif
zaman zaman meşakkat ve sıkıntıların olduğu bir durumdur. Böyle bir durumdaki Müslüman yolculuğun vereceği meşakkat karşısında oruç tutmada zorlanabilir. Bundan dolayıdır ki Cenab-ı Hakk
virgulll.gif
Bakara suresinin 184. âyetinde bu durumdaki kimselere oruç tutmama noktasında ruhsat vermiştir. Seferde iken oruç tutmayan daha sonra kaza eder. Ancak dileyen kimseler
virgulll.gif
yolcu oldukları halde bu orucu tutabilirler.

Hastalık: Yüce Yaratıcı
virgulll.gif
oruç tutamayacak kadar hasta olan kimselere de ruhsat vermiş
virgulll.gif
oruç mükellefiyetinden onları istisna etmiştir. Bunlar iyileştikten sonra tutamadıkları orucu kaza ederler. Burada hastalığı tam olarak tarif etmek gerekir. Hastalık
virgulll.gif
insanın hayatî fonksiyonlarının muntazam şekilde seyir etmemesi veya etraftan gelen uyarılara cevap verilmeme hali olarak tarif edilebilir. Hastalık
virgulll.gif
oldukça ciddi ve tedavi gerektiren bir durum olabileceği gibi basit bir rahatsızlık da olabilir. Bu ayırımı yapmayı yani oruç tutup tutmaması gereken kimseleri ayırmayı İslâm
virgulll.gif
Tabib-i Müslim-i Hâzık’a
virgulll.gif
(müslüman mütehassıs hekime) bırakmıştır. Tabiatıyle rastgele bir kimseye danışarak oruç tutmamak Allah katında o şahsa manevî mesuliyet yükler.

Gebelik ve çocuk emzirmek: Gebe olan ya da çocuğunu emzirme durumunda olan kadınlar
virgulll.gif
gerek kendilerine
virgulll.gif
gerekse çocuklarına bir zarar gelmemesi için
virgulll.gif
oruç tutmama noktasındaki ruhsata dahildirler ve daha sonra müsait olduklarında kaza ederler. (Bkz: İbn Mâce
virgulll.gif
Sıyâm 3)

Yaşlılık: İslâm
virgulll.gif
oruç tutamayacak kadar yaşlı olan kimselere ruhsat tanımış
virgulll.gif
tutamadıkları her gün için bir fakir doyurmak suretiyle bu onları bu ibadetten muaf tutmuştur.

Aşırı açlık ve susuzluk: Oruçlu olan bir kimse
virgulll.gif
aşırı açlık ve susuzlukla karşı karşıya kalsa
virgulll.gif
orucun
virgulll.gif
onun beden ve ruh sağlığını ciddi boyutta etkileyeceğinden endişe etse yahut doktor bu hususta kendisine tutmaması noktasında rapor vermiş olsa
virgulll.gif
bu kimse de oruçtan muaf tutulmuş olup
virgulll.gif
sağlığına kavuştuğunda
virgulll.gif
tutamadığı günler kadar tutmak suretiyle bu ibadeti yerine getirmiş olur.

İkrah: Yani zorla oruç tutturulmamak halidir. Birisi oruç tutana
virgulll.gif
“Orucunu bozmazsan seni öldürürüm veya bir uzvunu keserim” diye tehdit etmişse
virgulll.gif
dediğini yapmaya gücü yetiyorsa
virgulll.gif
oruçlunun orucunu bozması mübah olur.

ORUCU BOZMAYAN ŞEYLER NELER?



Unutarak yemek içmek ve cinsî münasebette bulunmak. Unutarak yapılan bu işler orucu bozmaz. Ancak oruçlu olduğunu hatırladığı anda
virgulll.gif
bu işleri yapmayı bırakması gerekir.

Birinin unutarak yiyip içtiği görülürse
virgulll.gif
eğer yiyip içen adam
virgulll.gif
güçsüz
virgulll.gif
zayıf ve ihtiyar birisi ise hatırlatmamak daha iyidir. Zira bu
virgulll.gif
Allah’ın
virgulll.gif
o kimseye
virgulll.gif
güçsüzlüğüne merhameten orucunu unutturmak suretiyle ikram ettiği bir rızıktır. Unutarak yiyip içen kimse güçlü
virgulll.gif
kuvvetli biri ise hemen hatırlatılmalıdır.

Uyurken ihtilâm olmak.

Hanımını öpmek
virgulll.gif
elle tutmak
virgulll.gif
okşamak.. Bu durumda meni gelmedikçe oruç bozulmaz.

Kadına el sürmeden sadece bakmak veya şehevî konuları düşünmek sebebiyle tahrik olup meninin gelmesi.

Geceden cünüp olan kimsenin
virgulll.gif
yıkanmayı sahurdan sonraya
virgulll.gif
oruçlu vaktine bırakması.

Ağza gelen balgamı yutmak.

Kafasından burnun içine gelen akıntıyı çekip yutmak.

Denize
virgulll.gif
yahut başka bir suya dalınca
virgulll.gif
kulağa su kaçması.

İstek dışı olarak boğaza sigara dumanı gibi keyif verici bir duman girmesi.

Boğazına toz veya sinek kaçmak. Gözyaşı veya yüz teri ağza girecek olsa
virgulll.gif
eğer bir-iki damla kadarsa orucu bozmaz. Ancak tuzluluğu bütün ağız içinde hissedilecek kadar çok olup oruç hatırda iken yutulursa orucu bozar.

Sahurdan dişleri arasında kalmış nohut tanesinden küçük bir şeyi yutmak.. Nohut tanesinden büyük olursa orucu bozar.

Hariçten susam veya buğday tanesi kadar bir şeyi ağzına alıp yavaş yavaş ve tadı boğazına varmayacak şekilde çiğneyip yok etmek.

Kendiliğinden gelen kusuntu
virgulll.gif
yine kendiliğinden geriye gitse
virgulll.gif
ağız dolusu bile olsa orucu bozmaz. Kusma isteğiyle ağza getirilen az miktardaki kusmuk ise kendiliğinden içeri gitse orucu bozmaz. Fakat miktarı ağız dolusu ise orucu bozar.

Kan aldırmak.

Göze sürme çekmek.

Derideki gözeneklerden içeri giren şeyler orucu bozmaz. Buna binaen
virgulll.gif
vücuda sürülen yağ veya yıkanılıp soğukluğu içeri nüfuz eden su
virgulll.gif
orucu bozmaz. Çünkü bunlar yoluyla içeri girerler.

Baş veya karındaki bir yaraya konulan ilâç
virgulll.gif
vücuttan içeri girmedikçe oruç bozulmaz.

AŞI VE İĞNELER ORUCU BOZAR MI?



İnsan vücudunda gıdalanmaya esas olan kanal ve yollar iki kısımdır:

a. Burun
virgulll.gif
kulak
virgulll.gif
ön ve arka yollar gibi tabiî ve aslî kanallar. Bunların herhangi bir yerinden vücudun iç kısmına geçecek olan maddeler ittifakla orucu bozarlar. İç kısma ulaşmayanlar ise
virgulll.gif
orucu bozmazlar.

b. İkinci kısım yollar ise
virgulll.gif
sonradan meydana gelen ârızî kanal ve yollardır. Vücuddaki bir kesik
virgulll.gif
yara
virgulll.gif
v.s. gibi. Bu yollardan içeri geçiş kesinlik kazandığı takdirde orucun bozulacağında yine ittifak vardır. Ancak iç kısma geçiş şüpheli durumlarda ise İmam Ebu Yusuf ve Muhammed’e (İmameyn) göre oruç bozulmaz
virgulll.gif
İmam-ı A’zam Hazretlerine göre ise oruç bozulur.

Görüldüğü gibi İmam-ı A’zam ile iki talebesi arasındaki ihtilâf esasta değil
virgulll.gif
keyfiyet üzerindedir. Yani içe nüfuz katiyet kazandığı zaman
virgulll.gif
onlara göre de oruç bozulmuş olmaktadır.

Bu genel kaideler ışığında iğne ve aşıları incelediğimizde şu durum ortaya çıkmaktadır: Çiçek aşısı gibi deri üzerinden yapılan aşı ve ilâçlamalar orucu bozmaz. Çünkü deri vücudun dış kısmını teşkil eder. Bunun dışında kalan iğne ve aşılar
virgulll.gif
genel olarak damardan
virgulll.gif
kaba etten ve deri altından yapılmaktadır. Her üç halde de ilâç verilmeksizin vücudun derinliğine batırılan iğnenin bir tarafı dışta kaldığı için
virgulll.gif
yalnız batırmakla oruç bozulmaz. Ancak içeri ilâç
virgulll.gif
su gibi maddeler enjekte edilirse oruç bozulur. Çünkü bu maddeler vücud içinde kararlaşıp yerleşir. Damardan verilen ilâçlar ise
virgulll.gif
doğrudan doğruya kana intikal eder. Oradan organlara dağılır. Kaba et ve deri altındaki ilâçlar da yine içeriye nüfuz etmiş sayılır. Bu itibarla vücuda ilâç zerketmek için yapılan aşı ve iğneler
virgulll.gif
orucu bozarlar. Ancak kefaret icap etmez. Yalnızca kaza kâfi gelir.

Önemli hastalığı olanlar
virgulll.gif
zaten oruçlarını bozabilirler. Bunlara oruçlu halde yapılan iğne ile oruçları bozulur. Sağlık durumları düzeldiğinde oruçlarını kazâ ederler. Bu gibi kimselerin mümkünse iğneyi geciktirerek iftardan sonra yaptırmaları daha iyidir.

Vücuda dışardan kan almak
virgulll.gif
ilâç almak gibidir. Orucu bozar. Fakat kan vermek orucu bozmaz.

Abdestte ağza su verip geri boşalttıktan sonra
virgulll.gif
arta kalan yaşlığın tükürük ile beraber yutulması orucu bozmaz.

Dişlerin arasından çıkan kan
virgulll.gif
az olup tükürük içinde kaybolmakta ise bu kanın yutulması oruca zarar vermez. Ancak kan tükürüğe galebe çalacak çoğunlukta ise bunu yutmakla oruç bozulur.

ORUCU BOZUP YALNIZ KAZÂYI GEREKTİREN DURUMLAR



Yenilip içilmesi normal
virgulll.gif
alışılmış olmayan ve insan tabiatının meyletmediği şeylerin yenilip içilmesi orucu bozar ve sadece kazayı gerektirir. Taş
virgulll.gif
toprak
virgulll.gif
çiğ pirinç
virgulll.gif
çiğ hamur
virgulll.gif
un gibi insanların normalde yemediği şeyleri yemek orucu bozar ve sadece kazayı gerektirir.

Henüz içi olmamış yeşil cevizi yemek. Veya bademi
virgulll.gif
fındığı ve kuru fıstığı kabuğuyla birlikte çiğnemeden yutmak.

Arka yola fitil koymak
virgulll.gif
ilâç akıtmak.

Burna ilâç çekmek.

Kulağın içine yağ damlatmak.

Boğaza huni ile bir şey akıtmak.

Karında veya başta bulunan herhangi bir yaraya sürülen ilâcın vücuttan içeri nüfuz etmesi.

Boğaza kaçan yağmur
virgulll.gif
kar veya doluyu istemeyerek yutmak.

Abdest alırken boğazına veya burna su çekerken genzine hata ile suyun kaçması.

İsteyerek boğazına veya burnuna duman çekmek. Sigara
virgulll.gif
anber gibi lezzet ve keyif verici bir duman olursa kefaret de gerekir.

Ramazan günü zor kullanmak suretiyle yapılan cinsel ilişkiden dolayı
virgulll.gif
bu işe zorlanan kimseye sadece kaza gerekir
virgulll.gif
kefaret gerekmez. Zor kullanmak
virgulll.gif
can almak
virgulll.gif
bir organı kesmek veya bunlardan birine sebebiyet verecek şekilde dövmekle yapılan zorlamadır. Üzüntü ve acı verecek derecede olan dövmek veya sadece hapsetmek suretiyle yapılan bir zorlamadan dolayı Ramazan orucunu bozmak kaza ile birlikte kefareti de gerektirir.

Dişleri arasında kalan nohut tanesi kadar olan bir şeyi yemek.

Kendi isteğiyle dışarı kusmak. Bu kusma ağız dolusundan az da olsa orucu bozar.

Ağız dolusu kendiliğinden gelen veya isteyerek getirilen kusmuğu mideye çevirmek.

Sahur vakti geçtiği halde
virgulll.gif
geçmedi zannıyla sahur yemek.

Güneş battı
virgulll.gif
iftar oldu zannıyla oruç bozmak.


Ramazan orucundan başka bir orucu bozmak. İsterse kasden olsun..

Hanımını öpmek
virgulll.gif
okşamak
virgulll.gif
sarılma
virgulll.gif
v.s. sebebiyle erkekten ve kadından meninin gelmesi. Şehvetle sadece mezinin gelmesi ile oruç bozulmaz.

Ramazan orucunu tutmaya niyet etmeden gündüz yiyip içmek de sadece kazâyı gerektirir. Kefaret icab etmez. Çünkü kefaret oruç tutmamanın değil
virgulll.gif
tutulan orucu bozmanın cezasıdır. Fakat böyle bir şey günahtır. Tevbe etmek gerekir.
 
Üst Alt