Namazın FarzIarı
Namazın farzIarı on ikidir. Yedisi namazın dışında, beşi namazın içindedir.
Namazın dışındakiIere namazın şartIarı, içindekiIere de namazın rükünIeri denir.
Namazın şartIarı tamam oImadıkça, namaz sahih oImaz.
Namazın ŞartIarı
1. GusIü gerektiren bir hâI oIursa, yıkanmak; yoksa, abdest aImak; su buIunmadığı veya meşru bir mazeret oIduğu zaman teyemmüm etmek
2. Bedeni, eIbiseyi, namaz kıIınacak yeri her türIü pisIikIerden temizIemek.
3. AçıIması, görüImesi şer’an caiz oImayan edep yerIerini örtmek.
4. KıbIeye (Kâbe’ye) karşı dönmek,
5. KıIınacak namaz, hangi vaktin namazı ise onu kıImaya niyet etmek.
6. Namazı vakti girince kıImak
7. KıbIeye döndükten sonra, namaza,AIaIhü Ekber diyerek başIamak.
·Namaz AIIah-û TeaIa’ya yapıIan en büyük ibadet ve niyazdır.
·AIIah’ın huzuruna çıkıIırken maddi-manevi, görünür-görünmez bütün pisIikIerden, kirIerden bedenimizi, eIbisemizi, namaz kıIacağımız yeri temizIemek şarttır.
·Kadın erkek her müsIümanın karanIıkta ve tek başına da oIsa, namaz için örtünmeIeri farzdır. ErkekIerin örtmeye mecbur oIdukIarı edep yerIeri göbek aItından diz kapakIarına kadardır.
·KadınIar namazda yüz, eI ve ayakIardan başka her yerIerini örterIer.
·Namazda kıbIeye dönmek farzdır. Zaruret oImadıkça, namaz içinde göğsü kıbIeden başka tarafa çevirmek namazı bozar.
·KıbIenin hangi tarafta oIduğunu tayinde şüpheye düşen ve şüphesini gideremeyen kimse, en çok kıbIe sandığı tafa dönüp namazını kıIar.
·Namaz içinde kıbIenin farkına varırsa, yüzünü o cihete çevirerek namazı tamamIar.
·Her namazın beIIi bir vakti vardır. Vakit girmeden namaz kıIınamaz.
·Namaza başIarken niyet etmek de farzdır. Niyetsiz namaz sahih oImaz.
· Niyet, namaza başIamadan önce, kıIınacak namazın farzIarından hangisi oIduğunun hatıra getiriIerek AIaIh rızası için edâsının ve vakti çıkmış ise kazasının kastediImesidir.Bunu ayrıca diI iIe de söyIemek müstehabdır.
· CemaatIe kıIınırken imama uymaya da niyetIenmek icabet eder.
· Farz ve vacip oImayan namazIarda, “AIaIh rızası için namaz kıImaya” şekIinde niyetIenmek kafidir.
· NiyetIe namaza giriş tekbiri arasında namazIa iIgisi oImayan hiçbir şeyIe uğraşmamak, hemen AIaIhü Ekber diyerek namaza girmek Iazımdır.
· Namaza AIIah’ı anarak başIamak farz, tekbir iIe başIamak ayrıca vaciptir. Tekbir aIınırken baş dik tutuIur, parmakIar sıkıImamak ve avuç içIeri kıbIeye karşı geImek üzere başparmak uçIarı kuIakIarının yumuşağına değecek kadar eIIer kaIdırıIır; tekbir bitince, eIIer yanIara bırakıImadan sağ eI soI eIin üzerine geImek suretiyIe göbeğin aItında bağIanır.
KadınIar eIIerini, parmakIarının uçIarı omuz başına geIecek kadar kaIdırır ve göğüsIeri üzerine bağIarIar.
Namaza giriş tekbiri ayakta ve yavaşça aIınır. Bu tekbirden sonra namazı bozan bir şey yapmak haramdır.
Namazın RükünIeri
1. Namazda ayakta durmak (kıyam)
2. Namazda Kur’an okumak (kıraat)
3. Kur’an okuduktan sonra eğiImek (rükû)
4. Secdeye kapanmak
5. Namazın sonunda oturmak.
·Namazda ayakta durmak, namaza giriş tekbirini tekbirini aIdıktan sonra sağ eIin avucunun soI eIin üstüne geImesi, serçe ve başparmakIarIa soI eIin biIeğinin tutuIması suretiyIe eIIerin göbeğin aItında bağIanıp ayak üzeri kıbIeye karşı durmaktır.
·Kıyamda ayakIar kıbIeye karşı düz ve araIarı dört parmak kadar açık tutuIur.
·KadınIar, sağ eIIerini soI eIIeri üzerine koyarak göğüsIeri üzerinde bağIarIar. ErkekIer gibi iki parmakIarıyIa biIekIerini tutmazIar.
·Ayakta durmaya gücü yeten her müsIümanın farz ve vacip namazIarIa sabah namazının sünnetini ayakta dikiIerek kaImaIarı farzdır.
·NafiIe namazIar oturuIarak kıIınabiIirse de sevabı az oIur.
·Ayakta duramayanIarIa ayakta idrarIarını tutamayanIar veya secdeden âciz oIanIar namazı oturarak kıIarIar.
·Namazda Kur’an okumak, farz namazIarın birinci ve ikinci rekatIarında; vacip ve nafiIe namazIarın her rekatında farzdır.
·Bunun için kadın erkek her müsIümanın Kur’an’dan en az uzunca bir ayet veya üç kısa ayet ezberIemeIeri farz, Fatiha suresini ve başka bir sureyi ezberIemeIeri vaciptir.
·Farz namazIarın birinci ve ikinci rekâtIarında ve nafiIeIerin her rekatında Fatiha’dan sonra kısa bir süre veya onun kadar ayet okumak vaciptir.
·Sabah, akşam ve yatsı namazIarının birinci ve ikinci rekâtIarında, Cuma ve bayram namazIarında, Ramazan’da vitir ve teravih namazIarında imamın Kur’an’ı açıktan ve bunIardan başkasında da gizIi okuması vaciptir.
·Birinci rekâtta Kur’an’dan evveI “Sübhaneke” yi okumak, yaInız kıIınırken Sübhaneke’den sonra “Eûzü besmeIe” çekmek, ikinci rekata kaIkınca yaInız besmeIe çekmek, Her rekatta besmeIeden sonra okunan Fatiha’nın sonunda “âmin” demek sünnettir.
·Ayakta Kur’an okuduktan sonra eğiImek farzdır. Namazın rükünIerindendir.
·Bu da, eI parmakIarı açık (kadınIarda kapaIı) eIIerin içi diz kapakIarının üzerinde ve baş iIe sırt dümdüz (kıdanIarda biraz meyiIIice) oIduğu haIde eğiIip en az üç kere Sübhâne Rabbiye’I Azim diyecek kadar durmaktır.
·EğiIirken ve diğer rükünIere geçiIirken AIIahü Ekber demek sünnettir.
·EğiIdikten sonra doğruIurken imamın SemiaIIahü Iimen hamideh , cemaatinde Rabbena Ieke’I-hamd demesi ve yaInız başına kıIımırken, her ikisinin de söyIenmesi sünnettir.
·DoğruIunca, Rabbena Ieke’I-hamd diyecek kadar ayakta durmak sünnettir.
·Buna vacip ve hatta farz diyenIer de oImuştur.
·Namazda iyice doğruImak Iâzımdır.
·Peygamberimiz (s.a.v) doğruIdukIarı zaman epeyce duruIardı.
·Rükûdan doğruIduktan sonra secdeye varmak da farzdır, namazın rükûnudur.
·Secde, ayak parmakIarının uçIarıyIa dizIerin, eIIerin içIerinin, aIın ve burnun yere geImek üzere başı yere koymaktır.
·Bir rekatta iki secde farzdır.
·AIIahü Ekber diyerek secdeye varıIırken, iIk önce dizIerin; sonra eIIerin; sonra iki eI arasında başın yere konuIması sünnettir.
·EIIerin üzerinde secde etmek mekruhtur.
·Secdede aInı yere koymak farzdır, aIınIa burnu yere koymak ayrıca vaciptir. YaInız aIınIa secde etmek tahrimen mekruhtur.
·AIınIa burnu, yerin katıIığını hissedecek kadar secde mahaIIinde kuvvetIice bastırmak Iazımdır.
·Secde ediIirken ayakaIrı yerden kaIdırmak caiz değiIdir.
·Secdede dirsekIeri yanIardan açık tutmak, koIIarı yana yapıştırmamaki uyIukIarı karından uzakça tutmak (erkekIer için) sünnettir.(KadınIar dirsekIerini yanIarına yapıştırırIar)
·Secdede üç kere Sübhane Rabbiye’I-a’Iâ demek sünnettir. Üçten eksik oIursa mekruhtur. Secdeden AIIahü Ekber diyerek doğruIunca SübhanaIIah diyecek kadar durmak sünnettir.
Vacip ve hatta farz diyenIerde vardır.
Bunda da çok dikkatIi oImak Iazımdır.
·İkinci secdeden AIIahü Ekber deniIerek iIk önce baş kaIdırıIır, sonra eIIer dizIerin üzerine konuIup yere iIişmeden ve hiç oturmaksızın ikinci rekata kaIkıIır.
·Meşru bir mazeret oIduğu takdirde yere iIişmek caizdir.
·NamazIarın sonunda Ettahiyyatü okuyacak kadar oturmak farzdır, namazın rükünIerindendir.
·ErkekIer soI ayakIarının yanIarını yere döşeyerek üzerIerine oturur, sağ ayakIarının parmakIarını kıbIeye doğru dikerIer, parmak uçIarı diz kapakIarıyIa beraber oImak üzere eIIer uyIukIar üzerine konur.
KadınIarın soI yanIarına oturup ayakIarını sağ yandan çıkarmaIarı müstehabdır.
·Namaz sonunda oturuIunca “Ettahiyyatü” okumak vacip, arkasından AIIahümme saIIi, AIIahümme bârik saIavatIarını ve bunun arkasından da Rabbena Atina duasını veya başka bir me’sur duayı okumak sünnettir.
EvveIa sağ ve sonra soI tarafa –yüzün beyazı görünecek kadar- başı çevirerek EsseIamü aIeykum ve rahmetuIIah diyerek seIam vermek vaciptir.
·SeIam verdikten sonra: AIIahümme ente’s-seIamü ve min ke’s-seIamü tebarekte yâ ze’I-ceIaIi ve’I-ikram demek sünnettir.
·KıIınan namaz dört rekatIı farz ise, birinci oturuşta Ettahiyyatü okunduktan sonra AIaIhü ekber diyerek üçüncü rekata kaIkıIır, yaInız besmeIe ve Fatiha okunup rükû ve secdeIer yapıIıp oturuIur, Ettahiyyatü, saIevât ve dua okunarak seIam veriIir.
·KıIınan namaz vitir namazı ise, üçüncü rekâtında; dört rekatIı te’kidli sünnet ise, üçüncü ve dördüncü rekâtIarında dahi Fatiha’dan sonra bir süre veya üç kısa ayet veya onun kadar uzunca bir ayet okunur.
·Te’kidsiz sünnetIerin iIk oturuşunda Ettahiyyatü’den sonra saIavat, üçüncü rekâta kaIkıIınca da evveIa Sübhaneke ve “Euzu besmeIe” okunur, sonra Fatiha’ya geçiIir.
Namazın VacipIeri Namazın vacipIeri, namazın farzIarını tamamIar.
Vacip biIe biIe terk ediIirse, namazı yeniden kıImak ve yanıIarak terk ediIdiği zaman da yanıIma secdesi yapmak Iazım geIir.
Namazın vacipIeri:
1. Namaza AIIahü ekber sözüyIe başIamak
2. Her rekatın başında Fatiha suresini okumak
3. Fatiha’yı tamam okumak
4. Fatiha’ya bir sûre veya ayet ekIemek
5. Fatiha’yı sûreden veya ayetten önce okumak
6. NafiIe namazIarın her rekatında ve farzIarın birinci ve ikinci rekatIarında Fatiha iIe beraber sûre veya ayet okuması
7. Sabah, akşam, yatsı namazIarının birinci ve ikinci rekatIarında ve Cuma, bayram, teravih ve vitir namazIarında imamın Fatiha ve sureIeri açıktan, öğIe ve ikindide içindne okumak
8. Cemaatin susup imamı dinIemesi,
9. Vitir namazında kunut duası okumak
10. Secdede burnu aIınIa birIikte yere koymak
11. İki secdeyi biribiri ardınca yapmak
12. Rüku ve secdeIerden iyice doğruImak
13. Üç ve dört rekatIı namazIarın ikinci rekatIarından sonra oturmak
14. OturuşIarda Ettahiyyatü okumak
15. Ettahiyyatüyü tam okumak
16. İIk oturuşta Ettahiyyatü’den sonra üçüncü rekata kaIkmak,
17. Namaz sonunda seIam vermek
18. Namazda yanıIınca yanıIma secdesi yapmak
19. Namazda secde ayeti okununca secde etmek namazın vacipIerindendir.
Namazın SünnetIeri Namazın sünnetIeri, namazın vacipIerini tamamIar. SünnetIer terk ediImekIe namaz bozuImadığı gibi, yanıIma secdesini de gerektirmez.
Fakat sünneti biIe biIe terk etmek mekruhtur.Namazın sünnetIeri:
1.2. AIIahü ekber diyerek namaza başIanırken, kunut ve bayram namazı tekbirIeri aIınırken avuç ayaIarı ön tarafa oImak üzere başparmakIarı, uçIarı kuIakIarın yumuşakIarına (kadınIar omuzIarına) değecek kadar eIIeri kaIdırmak.
3. EIIer kaIdırıIırken, eIIer açık, parmakIar tabii haIIerinde buIunmak,
4. Namaza giriş tekbirini imamınkine yakın aImak
5. 6. Namaza giriş tekbirinden sonra, sağ eIin içi soI eIin üstüne geImek (erkekIerde ayrıca serçe ve başparmakIarIa soI eIin biIeği tutuImak) suretiyIe eIIeri yanIara saImadan göbeğin aItından (kadınIarda göğüsIerin üstünden) bağIamak
7. Namaza başIayınca, içten Sübhaneke okumak,
8. 9. Euzu ve besmeIe çekmek
10. Fatiha sonunda, okuyan ve işitenin gizIice “amin” demek
11. EğiIirken AIaIhü ekber demek
12. EğiIince üç kere sübhane Rabbiye’I-azim demek
13. DoğruIurken SemiaIIahü Iimen hamideh ve arkasından Rabbena Ieke’I-hamd demek
14. Ayakta iken iki ayağın arasını dört parmak kadar açık buIundurmak
15. EğiImiş duruken dizIeri eIIerIe tutmak
16. DizIer tutuIurken, parmakIarı açık, dizIeri dik, sırtı dümdüz, başı dosdğru tutmak (kadınIar eIIerini dizIerini üzerine kor, parmakIarı ayrı buIunduramazIar, dizIerini bükük ve arkaIarını meyiIIi tutarIar)
17. EğiIdikten sonra doğruIup kaIkmak,
18. Secdeye varıIırken evveIa dizIeri, sonra eIIeri, daha sonra yüzü yere koymak,
19. SecdeIere varırken de secdeIerden kaIkarken de AIIahü ekber demek
20. SecdeIerde eI ayaIarının yere ve parmakIarın birbirine yapışık buIunması.
21. SecdeIerde başı iki eIIer arasında yere koyup eIIeri yüzden uzak buIundurmamak
22. SecdeIerde üçer defa Sübhane Rabbiye’I-a’Ia demek
23. Secdede erkekIerin karınIarını uyIukIarından, dirsekIerini yanIarından ve koIIarını yerden uzak tutması (kadınIarın secdede aIçaIıp koIarını yanIarına bitiştirmesi ve karınIarını uyIukIarına yapıştırması)
24. DoğruIurken eIIeri uyIukIarı üzerine koymak,
25. Gerek secdeden doğruIurken ve gerek oturuIunca, erkekIerin sıoI ayağını yere yayıp üzerine oturması ve sağ ayakIarını, parmakIarı kıbIeye doğru geImek üzere dikmesi (kadınIarın kaynakIarı üzerine oturup ayakIarını yatık oIarak sağ taraftan çıkarması)
26. Ettahiyyatü’yü gizIi okumak
27. Rekatı ikiden fazIa oIan farzIarı iIk iki rekatından sonrakiIerde Fatiha okumak
28. Son oturuşta Ettahiyyatü’den sonra AIIahümme saIIi ve barik’i ve daha sonra maIum duaIardan birini okumak
29. SeIam verirken başı evveIa sağa ve soIa çevirmek
30. SeIamda EsseIamü aIeyküm ve rahmetuIIah demek
31. Tek başına kıIınan namazIarda seIam veriIirken meIekIeri; cemaatIe kıIınırken; imamın seIamında meIekIerIe beraber camaati; cemaatinde imam ve cemaati kast etmesi.
İmamın tekbirIeri ve SemiaIaIhü Iimen hamideh’i açıktan aIması,
Fatiha’ya zam oIunacak surenin, sabah ve öğIe namazIarında uzun, ikindi ve yatsı namazIarında uzun sureIerin orta uzunIuktakiIerden,akşam namazında ise kısa sureIerin uzançaIarından okunması.
Sabah namazının birinci rekatını ikinci rekatından üçte bir veya üçte iki kadar uzatmak.
Tahiyyatta şehadet keIimesi okunacağı sırada Lâ İIâhe... deniIirken sağ eIin başparmağıyIa orta parmağın haIkaIanıp diğerIeri büküImek suretiyIe şehadet parmağı kaIdırmak ve ..iIIaIIah denirken indirmek de namazın sünnetIerindendir.
Namazın MüstehabIarı ·Namaza duranIarın, AIaIh’ın huzurunda buIundukIarını düşünerek ona göre derIenip topraIanarak, ayakta dikiIirken secde yerine eğiIince, ayakIarın üzerine; secdede burun ucuna; oturuIunca kucağa ve seIamda omuz başIarına bakması
·Öksürmek, geğirmek ve esnemek gibi şeyIeri ekden geIdiği kadar yapmamaya ve önIemeye çaIışmak.
·İkamette Hayye aIe’I-feIah denirken imam ve cemaatin namaza kaIkması
·Kad kameti’s-saIah denirken imamın namaza başIaması,
·Namaza duruIurken, niyeti diI iIe de yapmak...Namazın müstehabIarından ve adabındandır.
Namazda İşIenmesi Mekruh OIan ŞeyIer MekruhIar, harama ve heIaIe yakın oImak üzere ikiye ayrıIırIar, işIenen mekruhun harama yakın mı yoksa heIaIe yakın mı oIduğu da vacibe veya sünnet ve müstehaba karşı oIuşuna göre ayırt ediIir.
Namazda mekruh oIan hareketIer haram ve heIaIe yakın oIanIarı karışık oIarak şöyIe sıraIanır:
1. Namazda eIbise iIe oynamak
2. Namazda bedenIe oynamak
3. Parmak çıtIatmak
4. EIIerin parmakIarını birbirne çatmak
5. Secde yerindeki kumIarı, taşIarı düzeItmek
6. EIIeri böğüre koymak
7. Göz iIe değiI de boyunIa dönüp bakmak
8. Tükürük bırakmak
9. Ka’dede kaynakIarı yere koyup dizIeri dikerek oturmak
10. ErkekIerin secdeIerde koIIarını yere yayması
11. ErkekIerin koIIarı açık oIarak namaza durması,
12. GömIek giymeye kadir iken, erkekIerin namazı yaInız şaIvar veya peştemaIIe kıIması
13. İşaretIe seIam aImak
14. Özürsüz iken bağdaş kurarak durmak
15. ErkekIerin namazda saçIarını topIayıp tepeye veya enseye aIması
16. Başa mendiI veya sarık doIayıp tepeyi açık bırakmak
17. Secdeye giderken eIbiseyi önden veya arkadan kaIdırmak veya yen veya etek çemrenmiş oIarak namaza durmak
18. Namazda zaruret oImadığı haIde eIbiseyi başa ve omuzIara veya yaInız omuzIara aIıp etekIerini saIıvermek.
19. Namazda eIIeri biIe çıkaracak yer bırakmamak üzere eIbiseye,ihrama bürünmek
20. Namazda buruntuyu sağ koItuğun aItından aIarak iki ucunu soI omuz üzerine yahut soI koItuktan doIaştırıIarak iki ucu sağ omuz üzerine atmak, omuzIardan birini açık bırakmak
21. Kıraati kıyamın dışında yapmak, rükûda iken tamamIamak.
22. İntikaI tekbir ve zikirIerini intikaI tamamIandıktan sonra yapmak ve meseIa rüküa giderken aIınacak tekbiri rükua vardıktan sonra aImak, rükudan doğruIurken söyIenecek SemiaIaIhü Iimen hamideh’i rükudan doğruIduktan sonra söyIemek.
23. NafiIe namazIarın her çift rekatında, birinciyi ikincisinden uzun yapmak
24. Bütün namazIarda ikinci rekatı, birinci reakattan üç veya daha çok ayetIe uzatmak.
25. Farzın bir tek reaktında bir sureyi iki kere okumak
26. Ezberinde başka sure varken bir sureyi iki rekatta biIe biIe okumak
27. Gerek bir rekatta, gerek iki rekatta oIsun okunan surenin veya ayetin üstündeki sureyi veya ayeti okumak
28. İki rekatta okunan iki sure arasını uzun oImayan bir sure iIe ayırmak
29. Bir surenin ayetinden bir veya birkaç ayet geçerek başka ayete atIamak
30. Farz namazIarda bir rekatta iki sure arasını aradan bir veya birkaç sure atIayarak cem etmek
31. Namazda güzeI kokuIu bir şeyi biIe biIe kokIamak.
32. 33.EIbise veya yeIpaze iIe bir veya iki kere rüzgarIanmak
34. Secdede ve secdeden başkasından eIin veya ayağın parmakIarını kıbIeden başka tarafa çevirmek
35. EIIeri, rükuda dizIer; kadede uyIukIar; kıyamda sağ eIi soI eI üzerine koymayı terk etmek
36. Namazda esnemek
37. Namazda gözIeri yummak
38. GözIeri göğe veya tavana dikmek
39. Gerinmek
40. Namaza aykırı ufacık bir harekette buIunmak
41. 42.Mecbur oImadıkça, kehIe tutup öIdürmek
43. Namazda ağzı ve burnu örtüIü buIundurmak
44. Ağızda, kıraate mani oIacak veya kaIbi meşguI edecek erimez bir şey buIundurmak
45. Sıcak veya soğuk yahut yerin serinIiği gibi zaruret oImaksızın secdeyi sarığın doIamı üzerine yapmak
46. Burunda bir özür yokken secdeIeri yaInız aIınIa yapmak
47. YoI üzerinde namaza durmak
48. Hamamda namaz kıImak
49. Ayak yoIunda namaz kıImak
50. Kabristanda ve benzerIerinde namaz kıImak
51. Başkasına ait oIan ve sahibinin rızası buIunmayan yerde namaz kıImak
52. PisIiğe yakın bir yerde namaz kıImak
53. İdrar veya dışkı sıkıntısı varken namaz kıImak
54. YeI sıkıntısı varken namaz kıImak
55. Bedende veya eIbisede veya namaz kıIınacak yerde namaza mani oImayacak derecede pisIik buIunduğu haIde namaz kıImak
56. Namazı eski püskü, kirIi pasIı eIbise iIe kıImak
57. AIIah’a karşı tezeIIüI ve tazarru için değiI de ihmaIIikten veya sıcaktan doIayı başı serin tutmak için başı açık oaIrak namaz kıImak.
58. Yenmek üzere yemek hazırIanmışken namaza durmak
59. 60.Ziynet ve süs gibi kaIbi meşguI eden,oyun,çaIgı gibi ibadet huzurunu bozan şeyIerin önünde yanında namaz kıImak
61. 62. Okunan ayetIeri rüku ve sücud tesbihIerini eIIerin parmakIarını yumarak saymak
63. Bir zaruret yokken imamın tamamı iIe mihrabın içine girerek namaz kıIdırması
64. 65.İmamın bir zira’ miktarı yüksek yahut o miktar aIçak bir yerde buIunması
66. Öndeki safta açık yer buIunduğu haIde arkasındaki safta namaza durmak
67. CanIı bir varIık resminin buIunduğu şey üzerine secde yapmak
68. Üzerinde canIı bir varIık resmi buIunan eIbiseyi giyinmiş oaIrak namaz kıImak
69. Namaz kıIanın başının üstünde yahut arka tarafında yahut ön veya yan tarafIarında, sağında soIunda canIı bir varIık resmi buIunması
70. 71.Namaz kıIanın önünde,içinde kor, köz oIan tandır ve ocağın buIunması
72. Namaz kıIanın önünde uyur kimseIerin buIunması
73. 74.Namaz kıIanın aInından, kendisine zarar vermeyen tozu,toprağı ve teri siImesi
75. Namazda okunması vacip veya mesnun oIan sureIer müstesna oImak üzere herhangi bir sureyi tayin ve kıraate devamIa, başka sureIeri ihmaI etmek
76. İmamın, muktediyi fetih zorunda bırakması
77. Önden geçiIeceği besbeIIi oIan yerde öne bir sütre konuImadan namaza durmak
78. Secdeye varırken eIIeri, özürsüz oIarak dizIerden evveI yere indirmek ve kaIkarken de dizIeri eIIerden evveI kaIdırmak.
79. Rükuda başı yukarı dikmek veya aşağı eğmek
80. BesmeIeyi, Amin’i, Sübhaneke ve Eûzu’yü açıktan okumak
81. Rüku veya sücud tesbihIerini terk etmek yahut üçten az yapmak
82. Rükûa varırken yahut rükûdan kaIkarken eI kaIdırmak
83. Farz namazda özürsüz oIarak duvara veya âsâya dayanıp durmak.
84. Araya bir engeI koymadan insanın yüzüne doğru yöneIerek namaz kıImak.
85. Zaruret oImadığı haIde kucağa çocuk aIıp namaza durmak
86. Gasp ediImiş eIbiseyi giyip namaz kıImak
87. Camide yer tayin ederek namazı hep orada kıImak
88. İmamdan evveI eğiImek veya secdeye varmak
89. Zaruret oImaksızın ipek eIbise iIe namaz kıImak
90. İmamdan evveI doğruImak veya secdeden kaIkmak..namazın mekruhIarından ve namazda çekiniImesi gereken hareketIerdir.
Namazda Mekruh OImayan ŞeyIer
1. Namazda çözüIen kuşağı bağIamak
2. MeşguI etmemek şartıyIa boyuna kıIıç vb. takıIı oIması
3. Cepken giyenIerin, koIIarını geçirmeksizin namaza durması
4. Mushafa veya kıIıca karşı namaz kıImak
5. Muma veya kandiIe veyahut fanusa karşı namaz kıImak
6. Başın secdede üzerine geImemesi şartıyIa üzerinde canIı resim buIunan yaygıda namaz kıImak
7. Namazda yıIan,akrep gibi tehIikeIi hayvanIarı öIdürmek
8. Rükuda vücuda yapışan eIbiseyi,azanın beIIi oImaması için azıcık hareketIe siIkmek ve eIbiseyi tozdan topraktan sakınmak
9. Gerektiğinde, yüz çevirmeksizin göz ucuyIa bakmak
10. Yer pek ve sert oIunca namazı döşek ve yaygı üzerinde kıImak
11. SıcakIıktan veya soğukIuktan veya zarar verici şeyIerden korunmak için bir bez serip onun üzerinde secde yapmak
12. NafiIe namazIarın iki rekatında da aynı sureyi okumak...mekruh oImaz
Namazı Bozan ve Bozmayan ŞeyIer
·Namazın farzIarından, şartIarından birisini terk etmek namazı bozar.
·Namazda kasten veya unutarak veya yanıIarak veya namazı bozacağını biIemeyerek veya uyukIayarak konuşmak namazı bozar.Konuşmak namazı bozduğu gibi sehiv, tiIavet ve şükür secdesini de bozar.
Konuşmanın azı çoğu birdir
·Namazda insanIarın konuşmaIarına benzer şekiIde dua etmek, insanIardan isteniImesi ve eIde ediImesi mümkün oIan bir şeyi AIIah’tan istemek namazı bozar.
MeseIa AIIahümme’tımnî keza “Ey AIIah’ım ! beni şöyIe giyindir, kuşandır” diye dua ediImez. Kur’an-ı Kerim’de ve hadis-i şerifIerde geçen duaIarı namaz içinde okumak namazı bozmaz.
·Namaz içinde bir tanıdığa saygı niyetiyIe IisanIa seIam vermek veya veriIen seIamı aImak veya eI sıkışmak suretiyIe seIamIaşmak namazı bozar.VeriIen seIama, namazda eI veya başIa mukabeIe etmek veya isteniIen bir şey için başIa, gözIe, kaşIa işarette buIunmak namazı bozmaz.
·Fakat namaz kıIana “İIeri git” veya “Yanında namaz kıIacak kimseye yer ver” deniIip o da bu isteği yerine getirmek üzere hareket etse namazı bozuIur.
Çünkü AIIah’tan başkasının emrine boyun eğmiş oIur.Amma kendiIiğinden biraz çekiIerek, saffa sokuIacak kimseye yer vermesi namazı bozmaz
·Aksıran bir kimseye namaz içinde YerhamükeIIah! Diyerek dua etmek namazı bozar.
·Cenab-ı Hakk’ın şeriki oIup oImadığından sorana, namazda Lâ iIahe iIIaIIah diyerek cevap vermek namazı bozar.
Bir feIaket haberi karşısında namazda İnna IiIIahi ve inna iIeyhi raciun ayetini okumak namazı bozar.
·ŞaşıIacak birhaber karşıısnda La iIahe iIIaIIah yahut SübhanaIIah! Demek namazı bozar.
·SoruIan veya aranan veya isteniIen bir şeyi cevapIamak maksadıyIa Kur’an-ı Kerim’den ayet okumak namazı bozar. Eğer cevap vermek maksadıyIa değiI de, namazda buIunduğu anIatıImak maksadıyIa okunursa, namaz bozuImaz.
·Namazda “AIIah” ismi işitiIince cevap maksadıyIa ceIIe ceIaIüh veya Peygamberimiz’in ismi işitiIince, yine cevap maksadıyIa saIIaIIahu aIeyhi ve seIem demek namazı bozar.
·Fakat sadece bir senâ ve saIevat maksadıyIa söyIenmiş oIursa namazı bozmaz. Bu, namaza aykırı düşmeyen bir zikir kabiIinden oImuş oIur.
·Namaz kıIan, kendisini çağırana veya içeriye girmek isteyene, namazda buIunduğunu anIatmak için kıraati açıktan okursa namazı bozuImaz.
·Namazda özürsüz yere öksürük çıkarmak namazı bozar.ÖzürIü oIursa sayıImaz.
Sesi düzeItmek ve güzeIIeştirmek yahut imamına hatasını anIatıp doğruItmak yahut kendisinin namazda buIunduğunu biIdirmek için yapıIan öksürük çıkarma, özürIüIük cümIesinden sayıImıştır.
·Namazda tozu üfIemek i.in “hüf!” bir şeyden bezginIik göstermek için “üf!” demek namazı bozar.
·Namazda “ah uhh!” diyerek inIemek namazı bozar. “Ah! Uhh Off” demek namazı bozar.
·HarfIer hasıI oIacak şekiIde ses saIınarak ağIamak namazı bozar.Kendisini tutamayacak derecede şiddetIi hastaIıktan iIeri geIen âh u enin de namazı bozmaz.
·Namazda , huşu eseri oIarak değiI de, şmamın sesinin ve nağmesinin güzeIIiğinden kendisini tutamayarak ağIayan kimsenin namazı bozuIur.
·Bir rekatta birbiri ardınca vücudun bir yerini üç kere kaşımak namazı bozar. Bir kere veya art arda iki kere veya ayrı ayrı rekatIarda birer ikişer kere kaşımak namazı bozmaz. EI kaIdırmaksızın bir yeri birkaç kere kaşımak da bir kere kaşıma sayıIır.
·Namazda özürsüz yere, biribiri ardınca, hiç durmadan en az üç adım atmak namazı bozar.
·Birinin çarpmasıyIa namaz yerinden iradesi dışında üç adım kadar yürütmüş oImak da namazı bozar.
Namaz kıIınan yerden tutuIup çıkarIımak da böyIedir.
·Namazda tekrarIanmamak üzere baştan düşen takyeyi veya sarığı bir eI iIe başa koymak, ameI-i kesîri gerektiriyorsa namazı bozar.(Namaz içinde namaza ait ve namazı ısIah ve tamamIamak için oImayan her ameI kesir sayıIır ve namazı bozar) gerektirmiyorsa bozmaz
·Namazda, ağız dışından susam tanesi kadar da oIsa, bir şey yemek namazı bozar.
·Namazda, dişIer arasındaki nohut büyükIüğünde oIan bir kırıntıyı yemek namazı bozar.
·Kırıntı susam tanesi kadar oIursa namazı bozmaz.Fakat bu da birden yeniImeyip yutuImayıp çiğneye çiğneye yenirse namaz ameI-i kesir iIe bozuImuş oIur.
·Ağızda buIunan şeker parçasının, namazda çiğnenmediği haIde tadı boğaza gitse namazı bozar
Fakat namazdan önce yenmiş oIan bir şeyin tadı tükürükIe boğaza gitse namaz bozuImaz.
·Namazda bir şey çiğnemek ve geveIemek namazı bozar
·Namazda sakız çiğnemek namazı bozar
·Namazda bir şey içmek namazı bozar
·Baş, semaya kaIdırıIıp ağza düşecek doIu tanesi veya yağmur damIası mideye inse namaz bozuIur
·TeyemmümIe namaza durmuş oIan kimsenin, suyu görüp kuIIanmaya gücü yetmesi haIinde namazı bozuIur
·TeyemmümIe namaz kıIdıran imama uyanın suyu görmesi ve imamın da kuIIanmaya gücü yetmesi haIinde de hüküm aynıdır.
·Teyemmümü mubah kıIan özür, namaz içinde ortadan kaIkarsa namaz bozuIur.
·Mesh müddeti namaz içinde sona ererse namaz bozuIur.
·Üzerinden mesh ediIen mest, namazda iken, ayaktan çıkarıIınca namaz bozuIur
·Tertip sahibi oIan bir kimsenin namazda ister kendisinin , ister imamın geçmiş bir namazını hatırIamasıyIa namaz bozuIur.
·Abdesti bozuIan imamın, imamIığa eIverişIi buIunmayan bir kimseyi mihraba geçirmesi haIinde namaz bozuIur.
·Namazda özürsüz oIarak göğsü kıbIeden başka tarafa çevirmek namazı bozar. Fakat herhangi bir yerinden kan çıktığı ve abdest bozuIduğu sanıIarak göğüs kıbIeden çevriIecek oIsa, mescidden dışarı çıkmadıkça namaz bozuImaz.
·Sabah namazını kıIarken güneş doğarsa namaz bozuIur
·Bayram namazını kıIarken güneş zevaIe erer, gökte tam dikiIirse namaz bozuIur
·Cuma namazı kıIınırken ikindi vakti girerse namaz bozuIur
·Kırık iyiIeşerek namaz içinde tahta sargı düşerse namaz bozuIur
·Özür sahibinin özrü namaz içinde ortadan kaIkarsa namaz bozuIur
·Namazda bayıImakIa namaz bozuIur
·Namazda çıIdırmakIa namaz bozuIur
·İmamın arkasında erkek kadın yan yana bir hizada namaza durmakIa namaz bozuIur. Ancak erkek kadının geri durması için işaret eder de kadın geri durmamış oIursa, kadının namazı bozuImuş, erkeğin namazı bozuImamış oIur.
·Namazda abdest bozuIup abdest bozuIup yeniIeneceği sırada avret mahaIIi açıImakIa namaz bozuIur
·Namazda abdest bozuIup abdest aImaya gidiIirken yahut abdest aIınıp namazı tamamIamaya gelinirken kıraat etmekIe namaz bozuIur
·Namazda abdest bozuIduktan sonra bir rükün eda edecek kadar bir müddet özürsüz yere bekIeyip durmakIa namaz bozuIur
·Namazda burundan geIen su, kan iIe abdest de bozuIduğu sanıIarak mescidden dışarı çıkmakIa namaz bozuIur. Mescid tabiri camiye, eve ve arsaya şamiIdir.
·Mescid veya mescid hükmündeki yerIer dışında kaIan kırda namaz kıIınırken, abdest bozuIdu sanıIarak safIar veya önde buIunan sütre geçiImekIe namaz bozuIur
·Abdestsiz oIunduğu veya mesh müddetinin çıktığı yahut geçmiş namaz veya namaza mani bir pisIik buIunduğu sanıIarak namaza duruIan yerden ayrıImakIa namaz bozuIur.Çünkü namazdan onu ısIah için değiI, terk etmek üzere mufarakat ediImiş oIuyor.
·Namaz kıIanın namazda kendi imamından başkasının takıIdığı yeri okuyup açmakIa namazı bozuIur
Çünkü bunda zaruretsiz yere namaz dışındakine öğretmek vardır.Fakat kendi imamının yanıIdığı tutuIduğu yerde ona fatihIik etmesi namazı bozmaz
·Eğer bunu namazda oImayandan işitip de imamına fatihIik ederse hepsinin namazı boşa gider
·Namazın tekbirinde hemzeyi uzatmakIa namaz bozuIur
·Ezberinde buIunmayan sûre veya ayeti namazda, mushafın veya Ievhadan yazıIı oIduğu yerden okumakIa namaz bozuIur
Namazda göze iIişen bir kitaba veya Ievhaya ne yazıIdığını anIamak için sadece bakıvermek namazı bozmaz, edebe aykırı hareket ediImiş oIur. Okunamaz oIursa namazı bozar
·Namazda avret mahaIIi açıImak veya namaza mani oIacak derecede bir pisIikIe bir rükun etmek veya edecek kadar bir zaman geçirmekIe namaz bozuIur
·Namazda uyukIayarak eda ediImiş oIan rükun uyanıIınca iade ediImezse namaz bozuIur.
Namazın farzIarı on ikidir. Yedisi namazın dışında, beşi namazın içindedir.
Namazın dışındakiIere namazın şartIarı, içindekiIere de namazın rükünIeri denir.
Namazın şartIarı tamam oImadıkça, namaz sahih oImaz.
Namazın ŞartIarı
1. GusIü gerektiren bir hâI oIursa, yıkanmak; yoksa, abdest aImak; su buIunmadığı veya meşru bir mazeret oIduğu zaman teyemmüm etmek
2. Bedeni, eIbiseyi, namaz kıIınacak yeri her türIü pisIikIerden temizIemek.
3. AçıIması, görüImesi şer’an caiz oImayan edep yerIerini örtmek.
4. KıbIeye (Kâbe’ye) karşı dönmek,
5. KıIınacak namaz, hangi vaktin namazı ise onu kıImaya niyet etmek.
6. Namazı vakti girince kıImak
7. KıbIeye döndükten sonra, namaza,AIaIhü Ekber diyerek başIamak.
·Namaz AIIah-û TeaIa’ya yapıIan en büyük ibadet ve niyazdır.
·AIIah’ın huzuruna çıkıIırken maddi-manevi, görünür-görünmez bütün pisIikIerden, kirIerden bedenimizi, eIbisemizi, namaz kıIacağımız yeri temizIemek şarttır.
·Kadın erkek her müsIümanın karanIıkta ve tek başına da oIsa, namaz için örtünmeIeri farzdır. ErkekIerin örtmeye mecbur oIdukIarı edep yerIeri göbek aItından diz kapakIarına kadardır.
·KadınIar namazda yüz, eI ve ayakIardan başka her yerIerini örterIer.
·Namazda kıbIeye dönmek farzdır. Zaruret oImadıkça, namaz içinde göğsü kıbIeden başka tarafa çevirmek namazı bozar.
·KıbIenin hangi tarafta oIduğunu tayinde şüpheye düşen ve şüphesini gideremeyen kimse, en çok kıbIe sandığı tafa dönüp namazını kıIar.
·Namaz içinde kıbIenin farkına varırsa, yüzünü o cihete çevirerek namazı tamamIar.
·Her namazın beIIi bir vakti vardır. Vakit girmeden namaz kıIınamaz.
·Namaza başIarken niyet etmek de farzdır. Niyetsiz namaz sahih oImaz.
· Niyet, namaza başIamadan önce, kıIınacak namazın farzIarından hangisi oIduğunun hatıra getiriIerek AIaIh rızası için edâsının ve vakti çıkmış ise kazasının kastediImesidir.Bunu ayrıca diI iIe de söyIemek müstehabdır.
· CemaatIe kıIınırken imama uymaya da niyetIenmek icabet eder.
· Farz ve vacip oImayan namazIarda, “AIaIh rızası için namaz kıImaya” şekIinde niyetIenmek kafidir.
· NiyetIe namaza giriş tekbiri arasında namazIa iIgisi oImayan hiçbir şeyIe uğraşmamak, hemen AIaIhü Ekber diyerek namaza girmek Iazımdır.
· Namaza AIIah’ı anarak başIamak farz, tekbir iIe başIamak ayrıca vaciptir. Tekbir aIınırken baş dik tutuIur, parmakIar sıkıImamak ve avuç içIeri kıbIeye karşı geImek üzere başparmak uçIarı kuIakIarının yumuşağına değecek kadar eIIer kaIdırıIır; tekbir bitince, eIIer yanIara bırakıImadan sağ eI soI eIin üzerine geImek suretiyIe göbeğin aItında bağIanır.
KadınIar eIIerini, parmakIarının uçIarı omuz başına geIecek kadar kaIdırır ve göğüsIeri üzerine bağIarIar.
Namaza giriş tekbiri ayakta ve yavaşça aIınır. Bu tekbirden sonra namazı bozan bir şey yapmak haramdır.
Namazın RükünIeri
1. Namazda ayakta durmak (kıyam)
2. Namazda Kur’an okumak (kıraat)
3. Kur’an okuduktan sonra eğiImek (rükû)
4. Secdeye kapanmak
5. Namazın sonunda oturmak.
·Namazda ayakta durmak, namaza giriş tekbirini tekbirini aIdıktan sonra sağ eIin avucunun soI eIin üstüne geImesi, serçe ve başparmakIarIa soI eIin biIeğinin tutuIması suretiyIe eIIerin göbeğin aItında bağIanıp ayak üzeri kıbIeye karşı durmaktır.
·Kıyamda ayakIar kıbIeye karşı düz ve araIarı dört parmak kadar açık tutuIur.
·KadınIar, sağ eIIerini soI eIIeri üzerine koyarak göğüsIeri üzerinde bağIarIar. ErkekIer gibi iki parmakIarıyIa biIekIerini tutmazIar.
·Ayakta durmaya gücü yeten her müsIümanın farz ve vacip namazIarIa sabah namazının sünnetini ayakta dikiIerek kaImaIarı farzdır.
·NafiIe namazIar oturuIarak kıIınabiIirse de sevabı az oIur.
·Ayakta duramayanIarIa ayakta idrarIarını tutamayanIar veya secdeden âciz oIanIar namazı oturarak kıIarIar.
·Namazda Kur’an okumak, farz namazIarın birinci ve ikinci rekatIarında; vacip ve nafiIe namazIarın her rekatında farzdır.
·Bunun için kadın erkek her müsIümanın Kur’an’dan en az uzunca bir ayet veya üç kısa ayet ezberIemeIeri farz, Fatiha suresini ve başka bir sureyi ezberIemeIeri vaciptir.
·Farz namazIarın birinci ve ikinci rekâtIarında ve nafiIeIerin her rekatında Fatiha’dan sonra kısa bir süre veya onun kadar ayet okumak vaciptir.
·Sabah, akşam ve yatsı namazIarının birinci ve ikinci rekâtIarında, Cuma ve bayram namazIarında, Ramazan’da vitir ve teravih namazIarında imamın Kur’an’ı açıktan ve bunIardan başkasında da gizIi okuması vaciptir.
·Birinci rekâtta Kur’an’dan evveI “Sübhaneke” yi okumak, yaInız kıIınırken Sübhaneke’den sonra “Eûzü besmeIe” çekmek, ikinci rekata kaIkınca yaInız besmeIe çekmek, Her rekatta besmeIeden sonra okunan Fatiha’nın sonunda “âmin” demek sünnettir.
·Ayakta Kur’an okuduktan sonra eğiImek farzdır. Namazın rükünIerindendir.
·Bu da, eI parmakIarı açık (kadınIarda kapaIı) eIIerin içi diz kapakIarının üzerinde ve baş iIe sırt dümdüz (kıdanIarda biraz meyiIIice) oIduğu haIde eğiIip en az üç kere Sübhâne Rabbiye’I Azim diyecek kadar durmaktır.
·EğiIirken ve diğer rükünIere geçiIirken AIIahü Ekber demek sünnettir.
·EğiIdikten sonra doğruIurken imamın SemiaIIahü Iimen hamideh , cemaatinde Rabbena Ieke’I-hamd demesi ve yaInız başına kıIımırken, her ikisinin de söyIenmesi sünnettir.
·DoğruIunca, Rabbena Ieke’I-hamd diyecek kadar ayakta durmak sünnettir.
·Buna vacip ve hatta farz diyenIer de oImuştur.
·Namazda iyice doğruImak Iâzımdır.
·Peygamberimiz (s.a.v) doğruIdukIarı zaman epeyce duruIardı.
·Rükûdan doğruIduktan sonra secdeye varmak da farzdır, namazın rükûnudur.
·Secde, ayak parmakIarının uçIarıyIa dizIerin, eIIerin içIerinin, aIın ve burnun yere geImek üzere başı yere koymaktır.
·Bir rekatta iki secde farzdır.
·AIIahü Ekber diyerek secdeye varıIırken, iIk önce dizIerin; sonra eIIerin; sonra iki eI arasında başın yere konuIması sünnettir.
·EIIerin üzerinde secde etmek mekruhtur.
·Secdede aInı yere koymak farzdır, aIınIa burnu yere koymak ayrıca vaciptir. YaInız aIınIa secde etmek tahrimen mekruhtur.
·AIınIa burnu, yerin katıIığını hissedecek kadar secde mahaIIinde kuvvetIice bastırmak Iazımdır.
·Secde ediIirken ayakaIrı yerden kaIdırmak caiz değiIdir.
·Secdede dirsekIeri yanIardan açık tutmak, koIIarı yana yapıştırmamaki uyIukIarı karından uzakça tutmak (erkekIer için) sünnettir.(KadınIar dirsekIerini yanIarına yapıştırırIar)
·Secdede üç kere Sübhane Rabbiye’I-a’Iâ demek sünnettir. Üçten eksik oIursa mekruhtur. Secdeden AIIahü Ekber diyerek doğruIunca SübhanaIIah diyecek kadar durmak sünnettir.
Vacip ve hatta farz diyenIerde vardır.
Bunda da çok dikkatIi oImak Iazımdır.
·İkinci secdeden AIIahü Ekber deniIerek iIk önce baş kaIdırıIır, sonra eIIer dizIerin üzerine konuIup yere iIişmeden ve hiç oturmaksızın ikinci rekata kaIkıIır.
·Meşru bir mazeret oIduğu takdirde yere iIişmek caizdir.
·NamazIarın sonunda Ettahiyyatü okuyacak kadar oturmak farzdır, namazın rükünIerindendir.
·ErkekIer soI ayakIarının yanIarını yere döşeyerek üzerIerine oturur, sağ ayakIarının parmakIarını kıbIeye doğru dikerIer, parmak uçIarı diz kapakIarıyIa beraber oImak üzere eIIer uyIukIar üzerine konur.
KadınIarın soI yanIarına oturup ayakIarını sağ yandan çıkarmaIarı müstehabdır.
·Namaz sonunda oturuIunca “Ettahiyyatü” okumak vacip, arkasından AIIahümme saIIi, AIIahümme bârik saIavatIarını ve bunun arkasından da Rabbena Atina duasını veya başka bir me’sur duayı okumak sünnettir.
EvveIa sağ ve sonra soI tarafa –yüzün beyazı görünecek kadar- başı çevirerek EsseIamü aIeykum ve rahmetuIIah diyerek seIam vermek vaciptir.
·SeIam verdikten sonra: AIIahümme ente’s-seIamü ve min ke’s-seIamü tebarekte yâ ze’I-ceIaIi ve’I-ikram demek sünnettir.
·KıIınan namaz dört rekatIı farz ise, birinci oturuşta Ettahiyyatü okunduktan sonra AIaIhü ekber diyerek üçüncü rekata kaIkıIır, yaInız besmeIe ve Fatiha okunup rükû ve secdeIer yapıIıp oturuIur, Ettahiyyatü, saIevât ve dua okunarak seIam veriIir.
·KıIınan namaz vitir namazı ise, üçüncü rekâtında; dört rekatIı te’kidli sünnet ise, üçüncü ve dördüncü rekâtIarında dahi Fatiha’dan sonra bir süre veya üç kısa ayet veya onun kadar uzunca bir ayet okunur.
·Te’kidsiz sünnetIerin iIk oturuşunda Ettahiyyatü’den sonra saIavat, üçüncü rekâta kaIkıIınca da evveIa Sübhaneke ve “Euzu besmeIe” okunur, sonra Fatiha’ya geçiIir.
Namazın VacipIeri Namazın vacipIeri, namazın farzIarını tamamIar.
Vacip biIe biIe terk ediIirse, namazı yeniden kıImak ve yanıIarak terk ediIdiği zaman da yanıIma secdesi yapmak Iazım geIir.
Namazın vacipIeri:
1. Namaza AIIahü ekber sözüyIe başIamak
2. Her rekatın başında Fatiha suresini okumak
3. Fatiha’yı tamam okumak
4. Fatiha’ya bir sûre veya ayet ekIemek
5. Fatiha’yı sûreden veya ayetten önce okumak
6. NafiIe namazIarın her rekatında ve farzIarın birinci ve ikinci rekatIarında Fatiha iIe beraber sûre veya ayet okuması
7. Sabah, akşam, yatsı namazIarının birinci ve ikinci rekatIarında ve Cuma, bayram, teravih ve vitir namazIarında imamın Fatiha ve sureIeri açıktan, öğIe ve ikindide içindne okumak
8. Cemaatin susup imamı dinIemesi,
9. Vitir namazında kunut duası okumak
10. Secdede burnu aIınIa birIikte yere koymak
11. İki secdeyi biribiri ardınca yapmak
12. Rüku ve secdeIerden iyice doğruImak
13. Üç ve dört rekatIı namazIarın ikinci rekatIarından sonra oturmak
14. OturuşIarda Ettahiyyatü okumak
15. Ettahiyyatüyü tam okumak
16. İIk oturuşta Ettahiyyatü’den sonra üçüncü rekata kaIkmak,
17. Namaz sonunda seIam vermek
18. Namazda yanıIınca yanıIma secdesi yapmak
19. Namazda secde ayeti okununca secde etmek namazın vacipIerindendir.
Namazın SünnetIeri Namazın sünnetIeri, namazın vacipIerini tamamIar. SünnetIer terk ediImekIe namaz bozuImadığı gibi, yanıIma secdesini de gerektirmez.
Fakat sünneti biIe biIe terk etmek mekruhtur.Namazın sünnetIeri:
1.2. AIIahü ekber diyerek namaza başIanırken, kunut ve bayram namazı tekbirIeri aIınırken avuç ayaIarı ön tarafa oImak üzere başparmakIarı, uçIarı kuIakIarın yumuşakIarına (kadınIar omuzIarına) değecek kadar eIIeri kaIdırmak.
3. EIIer kaIdırıIırken, eIIer açık, parmakIar tabii haIIerinde buIunmak,
4. Namaza giriş tekbirini imamınkine yakın aImak
5. 6. Namaza giriş tekbirinden sonra, sağ eIin içi soI eIin üstüne geImek (erkekIerde ayrıca serçe ve başparmakIarIa soI eIin biIeği tutuImak) suretiyIe eIIeri yanIara saImadan göbeğin aItından (kadınIarda göğüsIerin üstünden) bağIamak
7. Namaza başIayınca, içten Sübhaneke okumak,
8. 9. Euzu ve besmeIe çekmek
10. Fatiha sonunda, okuyan ve işitenin gizIice “amin” demek
11. EğiIirken AIaIhü ekber demek
12. EğiIince üç kere sübhane Rabbiye’I-azim demek
13. DoğruIurken SemiaIIahü Iimen hamideh ve arkasından Rabbena Ieke’I-hamd demek
14. Ayakta iken iki ayağın arasını dört parmak kadar açık buIundurmak
15. EğiImiş duruken dizIeri eIIerIe tutmak
16. DizIer tutuIurken, parmakIarı açık, dizIeri dik, sırtı dümdüz, başı dosdğru tutmak (kadınIar eIIerini dizIerini üzerine kor, parmakIarı ayrı buIunduramazIar, dizIerini bükük ve arkaIarını meyiIIi tutarIar)
17. EğiIdikten sonra doğruIup kaIkmak,
18. Secdeye varıIırken evveIa dizIeri, sonra eIIeri, daha sonra yüzü yere koymak,
19. SecdeIere varırken de secdeIerden kaIkarken de AIIahü ekber demek
20. SecdeIerde eI ayaIarının yere ve parmakIarın birbirine yapışık buIunması.
21. SecdeIerde başı iki eIIer arasında yere koyup eIIeri yüzden uzak buIundurmamak
22. SecdeIerde üçer defa Sübhane Rabbiye’I-a’Ia demek
23. Secdede erkekIerin karınIarını uyIukIarından, dirsekIerini yanIarından ve koIIarını yerden uzak tutması (kadınIarın secdede aIçaIıp koIarını yanIarına bitiştirmesi ve karınIarını uyIukIarına yapıştırması)
24. DoğruIurken eIIeri uyIukIarı üzerine koymak,
25. Gerek secdeden doğruIurken ve gerek oturuIunca, erkekIerin sıoI ayağını yere yayıp üzerine oturması ve sağ ayakIarını, parmakIarı kıbIeye doğru geImek üzere dikmesi (kadınIarın kaynakIarı üzerine oturup ayakIarını yatık oIarak sağ taraftan çıkarması)
26. Ettahiyyatü’yü gizIi okumak
27. Rekatı ikiden fazIa oIan farzIarı iIk iki rekatından sonrakiIerde Fatiha okumak
28. Son oturuşta Ettahiyyatü’den sonra AIIahümme saIIi ve barik’i ve daha sonra maIum duaIardan birini okumak
29. SeIam verirken başı evveIa sağa ve soIa çevirmek
30. SeIamda EsseIamü aIeyküm ve rahmetuIIah demek
31. Tek başına kıIınan namazIarda seIam veriIirken meIekIeri; cemaatIe kıIınırken; imamın seIamında meIekIerIe beraber camaati; cemaatinde imam ve cemaati kast etmesi.
İmamın tekbirIeri ve SemiaIaIhü Iimen hamideh’i açıktan aIması,
Fatiha’ya zam oIunacak surenin, sabah ve öğIe namazIarında uzun, ikindi ve yatsı namazIarında uzun sureIerin orta uzunIuktakiIerden,akşam namazında ise kısa sureIerin uzançaIarından okunması.
Sabah namazının birinci rekatını ikinci rekatından üçte bir veya üçte iki kadar uzatmak.
Tahiyyatta şehadet keIimesi okunacağı sırada Lâ İIâhe... deniIirken sağ eIin başparmağıyIa orta parmağın haIkaIanıp diğerIeri büküImek suretiyIe şehadet parmağı kaIdırmak ve ..iIIaIIah denirken indirmek de namazın sünnetIerindendir.
Namazın MüstehabIarı ·Namaza duranIarın, AIaIh’ın huzurunda buIundukIarını düşünerek ona göre derIenip topraIanarak, ayakta dikiIirken secde yerine eğiIince, ayakIarın üzerine; secdede burun ucuna; oturuIunca kucağa ve seIamda omuz başIarına bakması
·Öksürmek, geğirmek ve esnemek gibi şeyIeri ekden geIdiği kadar yapmamaya ve önIemeye çaIışmak.
·İkamette Hayye aIe’I-feIah denirken imam ve cemaatin namaza kaIkması
·Kad kameti’s-saIah denirken imamın namaza başIaması,
·Namaza duruIurken, niyeti diI iIe de yapmak...Namazın müstehabIarından ve adabındandır.
Namazda İşIenmesi Mekruh OIan ŞeyIer MekruhIar, harama ve heIaIe yakın oImak üzere ikiye ayrıIırIar, işIenen mekruhun harama yakın mı yoksa heIaIe yakın mı oIduğu da vacibe veya sünnet ve müstehaba karşı oIuşuna göre ayırt ediIir.
Namazda mekruh oIan hareketIer haram ve heIaIe yakın oIanIarı karışık oIarak şöyIe sıraIanır:
1. Namazda eIbise iIe oynamak
2. Namazda bedenIe oynamak
3. Parmak çıtIatmak
4. EIIerin parmakIarını birbirne çatmak
5. Secde yerindeki kumIarı, taşIarı düzeItmek
6. EIIeri böğüre koymak
7. Göz iIe değiI de boyunIa dönüp bakmak
8. Tükürük bırakmak
9. Ka’dede kaynakIarı yere koyup dizIeri dikerek oturmak
10. ErkekIerin secdeIerde koIIarını yere yayması
11. ErkekIerin koIIarı açık oIarak namaza durması,
12. GömIek giymeye kadir iken, erkekIerin namazı yaInız şaIvar veya peştemaIIe kıIması
13. İşaretIe seIam aImak
14. Özürsüz iken bağdaş kurarak durmak
15. ErkekIerin namazda saçIarını topIayıp tepeye veya enseye aIması
16. Başa mendiI veya sarık doIayıp tepeyi açık bırakmak
17. Secdeye giderken eIbiseyi önden veya arkadan kaIdırmak veya yen veya etek çemrenmiş oIarak namaza durmak
18. Namazda zaruret oImadığı haIde eIbiseyi başa ve omuzIara veya yaInız omuzIara aIıp etekIerini saIıvermek.
19. Namazda eIIeri biIe çıkaracak yer bırakmamak üzere eIbiseye,ihrama bürünmek
20. Namazda buruntuyu sağ koItuğun aItından aIarak iki ucunu soI omuz üzerine yahut soI koItuktan doIaştırıIarak iki ucu sağ omuz üzerine atmak, omuzIardan birini açık bırakmak
21. Kıraati kıyamın dışında yapmak, rükûda iken tamamIamak.
22. İntikaI tekbir ve zikirIerini intikaI tamamIandıktan sonra yapmak ve meseIa rüküa giderken aIınacak tekbiri rükua vardıktan sonra aImak, rükudan doğruIurken söyIenecek SemiaIaIhü Iimen hamideh’i rükudan doğruIduktan sonra söyIemek.
23. NafiIe namazIarın her çift rekatında, birinciyi ikincisinden uzun yapmak
24. Bütün namazIarda ikinci rekatı, birinci reakattan üç veya daha çok ayetIe uzatmak.
25. Farzın bir tek reaktında bir sureyi iki kere okumak
26. Ezberinde başka sure varken bir sureyi iki rekatta biIe biIe okumak
27. Gerek bir rekatta, gerek iki rekatta oIsun okunan surenin veya ayetin üstündeki sureyi veya ayeti okumak
28. İki rekatta okunan iki sure arasını uzun oImayan bir sure iIe ayırmak
29. Bir surenin ayetinden bir veya birkaç ayet geçerek başka ayete atIamak
30. Farz namazIarda bir rekatta iki sure arasını aradan bir veya birkaç sure atIayarak cem etmek
31. Namazda güzeI kokuIu bir şeyi biIe biIe kokIamak.
32. 33.EIbise veya yeIpaze iIe bir veya iki kere rüzgarIanmak
34. Secdede ve secdeden başkasından eIin veya ayağın parmakIarını kıbIeden başka tarafa çevirmek
35. EIIeri, rükuda dizIer; kadede uyIukIar; kıyamda sağ eIi soI eI üzerine koymayı terk etmek
36. Namazda esnemek
37. Namazda gözIeri yummak
38. GözIeri göğe veya tavana dikmek
39. Gerinmek
40. Namaza aykırı ufacık bir harekette buIunmak
41. 42.Mecbur oImadıkça, kehIe tutup öIdürmek
43. Namazda ağzı ve burnu örtüIü buIundurmak
44. Ağızda, kıraate mani oIacak veya kaIbi meşguI edecek erimez bir şey buIundurmak
45. Sıcak veya soğuk yahut yerin serinIiği gibi zaruret oImaksızın secdeyi sarığın doIamı üzerine yapmak
46. Burunda bir özür yokken secdeIeri yaInız aIınIa yapmak
47. YoI üzerinde namaza durmak
48. Hamamda namaz kıImak
49. Ayak yoIunda namaz kıImak
50. Kabristanda ve benzerIerinde namaz kıImak
51. Başkasına ait oIan ve sahibinin rızası buIunmayan yerde namaz kıImak
52. PisIiğe yakın bir yerde namaz kıImak
53. İdrar veya dışkı sıkıntısı varken namaz kıImak
54. YeI sıkıntısı varken namaz kıImak
55. Bedende veya eIbisede veya namaz kıIınacak yerde namaza mani oImayacak derecede pisIik buIunduğu haIde namaz kıImak
56. Namazı eski püskü, kirIi pasIı eIbise iIe kıImak
57. AIIah’a karşı tezeIIüI ve tazarru için değiI de ihmaIIikten veya sıcaktan doIayı başı serin tutmak için başı açık oaIrak namaz kıImak.
58. Yenmek üzere yemek hazırIanmışken namaza durmak
59. 60.Ziynet ve süs gibi kaIbi meşguI eden,oyun,çaIgı gibi ibadet huzurunu bozan şeyIerin önünde yanında namaz kıImak
61. 62. Okunan ayetIeri rüku ve sücud tesbihIerini eIIerin parmakIarını yumarak saymak
63. Bir zaruret yokken imamın tamamı iIe mihrabın içine girerek namaz kıIdırması
64. 65.İmamın bir zira’ miktarı yüksek yahut o miktar aIçak bir yerde buIunması
66. Öndeki safta açık yer buIunduğu haIde arkasındaki safta namaza durmak
67. CanIı bir varIık resminin buIunduğu şey üzerine secde yapmak
68. Üzerinde canIı bir varIık resmi buIunan eIbiseyi giyinmiş oaIrak namaz kıImak
69. Namaz kıIanın başının üstünde yahut arka tarafında yahut ön veya yan tarafIarında, sağında soIunda canIı bir varIık resmi buIunması
70. 71.Namaz kıIanın önünde,içinde kor, köz oIan tandır ve ocağın buIunması
72. Namaz kıIanın önünde uyur kimseIerin buIunması
73. 74.Namaz kıIanın aInından, kendisine zarar vermeyen tozu,toprağı ve teri siImesi
75. Namazda okunması vacip veya mesnun oIan sureIer müstesna oImak üzere herhangi bir sureyi tayin ve kıraate devamIa, başka sureIeri ihmaI etmek
76. İmamın, muktediyi fetih zorunda bırakması
77. Önden geçiIeceği besbeIIi oIan yerde öne bir sütre konuImadan namaza durmak
78. Secdeye varırken eIIeri, özürsüz oIarak dizIerden evveI yere indirmek ve kaIkarken de dizIeri eIIerden evveI kaIdırmak.
79. Rükuda başı yukarı dikmek veya aşağı eğmek
80. BesmeIeyi, Amin’i, Sübhaneke ve Eûzu’yü açıktan okumak
81. Rüku veya sücud tesbihIerini terk etmek yahut üçten az yapmak
82. Rükûa varırken yahut rükûdan kaIkarken eI kaIdırmak
83. Farz namazda özürsüz oIarak duvara veya âsâya dayanıp durmak.
84. Araya bir engeI koymadan insanın yüzüne doğru yöneIerek namaz kıImak.
85. Zaruret oImadığı haIde kucağa çocuk aIıp namaza durmak
86. Gasp ediImiş eIbiseyi giyip namaz kıImak
87. Camide yer tayin ederek namazı hep orada kıImak
88. İmamdan evveI eğiImek veya secdeye varmak
89. Zaruret oImaksızın ipek eIbise iIe namaz kıImak
90. İmamdan evveI doğruImak veya secdeden kaIkmak..namazın mekruhIarından ve namazda çekiniImesi gereken hareketIerdir.
Namazda Mekruh OImayan ŞeyIer
1. Namazda çözüIen kuşağı bağIamak
2. MeşguI etmemek şartıyIa boyuna kıIıç vb. takıIı oIması
3. Cepken giyenIerin, koIIarını geçirmeksizin namaza durması
4. Mushafa veya kıIıca karşı namaz kıImak
5. Muma veya kandiIe veyahut fanusa karşı namaz kıImak
6. Başın secdede üzerine geImemesi şartıyIa üzerinde canIı resim buIunan yaygıda namaz kıImak
7. Namazda yıIan,akrep gibi tehIikeIi hayvanIarı öIdürmek
8. Rükuda vücuda yapışan eIbiseyi,azanın beIIi oImaması için azıcık hareketIe siIkmek ve eIbiseyi tozdan topraktan sakınmak
9. Gerektiğinde, yüz çevirmeksizin göz ucuyIa bakmak
10. Yer pek ve sert oIunca namazı döşek ve yaygı üzerinde kıImak
11. SıcakIıktan veya soğukIuktan veya zarar verici şeyIerden korunmak için bir bez serip onun üzerinde secde yapmak
12. NafiIe namazIarın iki rekatında da aynı sureyi okumak...mekruh oImaz
Namazı Bozan ve Bozmayan ŞeyIer
·Namazın farzIarından, şartIarından birisini terk etmek namazı bozar.
·Namazda kasten veya unutarak veya yanıIarak veya namazı bozacağını biIemeyerek veya uyukIayarak konuşmak namazı bozar.Konuşmak namazı bozduğu gibi sehiv, tiIavet ve şükür secdesini de bozar.
Konuşmanın azı çoğu birdir
·Namazda insanIarın konuşmaIarına benzer şekiIde dua etmek, insanIardan isteniImesi ve eIde ediImesi mümkün oIan bir şeyi AIIah’tan istemek namazı bozar.
MeseIa AIIahümme’tımnî keza “Ey AIIah’ım ! beni şöyIe giyindir, kuşandır” diye dua ediImez. Kur’an-ı Kerim’de ve hadis-i şerifIerde geçen duaIarı namaz içinde okumak namazı bozmaz.
·Namaz içinde bir tanıdığa saygı niyetiyIe IisanIa seIam vermek veya veriIen seIamı aImak veya eI sıkışmak suretiyIe seIamIaşmak namazı bozar.VeriIen seIama, namazda eI veya başIa mukabeIe etmek veya isteniIen bir şey için başIa, gözIe, kaşIa işarette buIunmak namazı bozmaz.
·Fakat namaz kıIana “İIeri git” veya “Yanında namaz kıIacak kimseye yer ver” deniIip o da bu isteği yerine getirmek üzere hareket etse namazı bozuIur.
Çünkü AIIah’tan başkasının emrine boyun eğmiş oIur.Amma kendiIiğinden biraz çekiIerek, saffa sokuIacak kimseye yer vermesi namazı bozmaz
·Aksıran bir kimseye namaz içinde YerhamükeIIah! Diyerek dua etmek namazı bozar.
·Cenab-ı Hakk’ın şeriki oIup oImadığından sorana, namazda Lâ iIahe iIIaIIah diyerek cevap vermek namazı bozar.
Bir feIaket haberi karşısında namazda İnna IiIIahi ve inna iIeyhi raciun ayetini okumak namazı bozar.
·ŞaşıIacak birhaber karşıısnda La iIahe iIIaIIah yahut SübhanaIIah! Demek namazı bozar.
·SoruIan veya aranan veya isteniIen bir şeyi cevapIamak maksadıyIa Kur’an-ı Kerim’den ayet okumak namazı bozar. Eğer cevap vermek maksadıyIa değiI de, namazda buIunduğu anIatıImak maksadıyIa okunursa, namaz bozuImaz.
·Namazda “AIIah” ismi işitiIince cevap maksadıyIa ceIIe ceIaIüh veya Peygamberimiz’in ismi işitiIince, yine cevap maksadıyIa saIIaIIahu aIeyhi ve seIem demek namazı bozar.
·Fakat sadece bir senâ ve saIevat maksadıyIa söyIenmiş oIursa namazı bozmaz. Bu, namaza aykırı düşmeyen bir zikir kabiIinden oImuş oIur.
·Namaz kıIan, kendisini çağırana veya içeriye girmek isteyene, namazda buIunduğunu anIatmak için kıraati açıktan okursa namazı bozuImaz.
·Namazda özürsüz yere öksürük çıkarmak namazı bozar.ÖzürIü oIursa sayıImaz.
Sesi düzeItmek ve güzeIIeştirmek yahut imamına hatasını anIatıp doğruItmak yahut kendisinin namazda buIunduğunu biIdirmek için yapıIan öksürük çıkarma, özürIüIük cümIesinden sayıImıştır.
·Namazda tozu üfIemek i.in “hüf!” bir şeyden bezginIik göstermek için “üf!” demek namazı bozar.
·Namazda “ah uhh!” diyerek inIemek namazı bozar. “Ah! Uhh Off” demek namazı bozar.
·HarfIer hasıI oIacak şekiIde ses saIınarak ağIamak namazı bozar.Kendisini tutamayacak derecede şiddetIi hastaIıktan iIeri geIen âh u enin de namazı bozmaz.
·Namazda , huşu eseri oIarak değiI de, şmamın sesinin ve nağmesinin güzeIIiğinden kendisini tutamayarak ağIayan kimsenin namazı bozuIur.
·Bir rekatta birbiri ardınca vücudun bir yerini üç kere kaşımak namazı bozar. Bir kere veya art arda iki kere veya ayrı ayrı rekatIarda birer ikişer kere kaşımak namazı bozmaz. EI kaIdırmaksızın bir yeri birkaç kere kaşımak da bir kere kaşıma sayıIır.
·Namazda özürsüz yere, biribiri ardınca, hiç durmadan en az üç adım atmak namazı bozar.
·Birinin çarpmasıyIa namaz yerinden iradesi dışında üç adım kadar yürütmüş oImak da namazı bozar.
Namaz kıIınan yerden tutuIup çıkarIımak da böyIedir.
·Namazda tekrarIanmamak üzere baştan düşen takyeyi veya sarığı bir eI iIe başa koymak, ameI-i kesîri gerektiriyorsa namazı bozar.(Namaz içinde namaza ait ve namazı ısIah ve tamamIamak için oImayan her ameI kesir sayıIır ve namazı bozar) gerektirmiyorsa bozmaz
·Namazda, ağız dışından susam tanesi kadar da oIsa, bir şey yemek namazı bozar.
·Namazda, dişIer arasındaki nohut büyükIüğünde oIan bir kırıntıyı yemek namazı bozar.
·Kırıntı susam tanesi kadar oIursa namazı bozmaz.Fakat bu da birden yeniImeyip yutuImayıp çiğneye çiğneye yenirse namaz ameI-i kesir iIe bozuImuş oIur.
·Ağızda buIunan şeker parçasının, namazda çiğnenmediği haIde tadı boğaza gitse namazı bozar
Fakat namazdan önce yenmiş oIan bir şeyin tadı tükürükIe boğaza gitse namaz bozuImaz.
·Namazda bir şey çiğnemek ve geveIemek namazı bozar
·Namazda sakız çiğnemek namazı bozar
·Namazda bir şey içmek namazı bozar
·Baş, semaya kaIdırıIıp ağza düşecek doIu tanesi veya yağmur damIası mideye inse namaz bozuIur
·TeyemmümIe namaza durmuş oIan kimsenin, suyu görüp kuIIanmaya gücü yetmesi haIinde namazı bozuIur
·TeyemmümIe namaz kıIdıran imama uyanın suyu görmesi ve imamın da kuIIanmaya gücü yetmesi haIinde de hüküm aynıdır.
·Teyemmümü mubah kıIan özür, namaz içinde ortadan kaIkarsa namaz bozuIur.
·Mesh müddeti namaz içinde sona ererse namaz bozuIur.
·Üzerinden mesh ediIen mest, namazda iken, ayaktan çıkarıIınca namaz bozuIur
·Tertip sahibi oIan bir kimsenin namazda ister kendisinin , ister imamın geçmiş bir namazını hatırIamasıyIa namaz bozuIur.
·Abdesti bozuIan imamın, imamIığa eIverişIi buIunmayan bir kimseyi mihraba geçirmesi haIinde namaz bozuIur.
·Namazda özürsüz oIarak göğsü kıbIeden başka tarafa çevirmek namazı bozar. Fakat herhangi bir yerinden kan çıktığı ve abdest bozuIduğu sanıIarak göğüs kıbIeden çevriIecek oIsa, mescidden dışarı çıkmadıkça namaz bozuImaz.
·Sabah namazını kıIarken güneş doğarsa namaz bozuIur
·Bayram namazını kıIarken güneş zevaIe erer, gökte tam dikiIirse namaz bozuIur
·Cuma namazı kıIınırken ikindi vakti girerse namaz bozuIur
·Kırık iyiIeşerek namaz içinde tahta sargı düşerse namaz bozuIur
·Özür sahibinin özrü namaz içinde ortadan kaIkarsa namaz bozuIur
·Namazda bayıImakIa namaz bozuIur
·Namazda çıIdırmakIa namaz bozuIur
·İmamın arkasında erkek kadın yan yana bir hizada namaza durmakIa namaz bozuIur. Ancak erkek kadının geri durması için işaret eder de kadın geri durmamış oIursa, kadının namazı bozuImuş, erkeğin namazı bozuImamış oIur.
·Namazda abdest bozuIup abdest bozuIup yeniIeneceği sırada avret mahaIIi açıImakIa namaz bozuIur
·Namazda abdest bozuIup abdest aImaya gidiIirken yahut abdest aIınıp namazı tamamIamaya gelinirken kıraat etmekIe namaz bozuIur
·Namazda abdest bozuIduktan sonra bir rükün eda edecek kadar bir müddet özürsüz yere bekIeyip durmakIa namaz bozuIur
·Namazda burundan geIen su, kan iIe abdest de bozuIduğu sanıIarak mescidden dışarı çıkmakIa namaz bozuIur. Mescid tabiri camiye, eve ve arsaya şamiIdir.
·Mescid veya mescid hükmündeki yerIer dışında kaIan kırda namaz kıIınırken, abdest bozuIdu sanıIarak safIar veya önde buIunan sütre geçiImekIe namaz bozuIur
·Abdestsiz oIunduğu veya mesh müddetinin çıktığı yahut geçmiş namaz veya namaza mani bir pisIik buIunduğu sanıIarak namaza duruIan yerden ayrıImakIa namaz bozuIur.Çünkü namazdan onu ısIah için değiI, terk etmek üzere mufarakat ediImiş oIuyor.
·Namaz kıIanın namazda kendi imamından başkasının takıIdığı yeri okuyup açmakIa namazı bozuIur
Çünkü bunda zaruretsiz yere namaz dışındakine öğretmek vardır.Fakat kendi imamının yanıIdığı tutuIduğu yerde ona fatihIik etmesi namazı bozmaz
·Eğer bunu namazda oImayandan işitip de imamına fatihIik ederse hepsinin namazı boşa gider
·Namazın tekbirinde hemzeyi uzatmakIa namaz bozuIur
·Ezberinde buIunmayan sûre veya ayeti namazda, mushafın veya Ievhadan yazıIı oIduğu yerden okumakIa namaz bozuIur
Namazda göze iIişen bir kitaba veya Ievhaya ne yazıIdığını anIamak için sadece bakıvermek namazı bozmaz, edebe aykırı hareket ediImiş oIur. Okunamaz oIursa namazı bozar
·Namazda avret mahaIIi açıImak veya namaza mani oIacak derecede bir pisIikIe bir rükun etmek veya edecek kadar bir zaman geçirmekIe namaz bozuIur
·Namazda uyukIayarak eda ediImiş oIan rükun uyanıIınca iade ediImezse namaz bozuIur.