AIi Rıza DEMİRCAN[/b]
“Sana Kur’ân’Ia biIdiriIen mesajIarı oku. Namazı da gereğince kıI. Hiç şüphesiz namaz bütün çirkinIikIerden,ortak akIın sakıncaIı buIduğu kötüIükIerden korur. (Yaşamın içinde ve de namazIa) AIIah’ı anmak en büyük erdemdir-ibâdettir.”
ankebut 45
ZerrecikIerden gaIaksiIere, tek hücreIiIerden fiIIere, çiçekIerden görkemIi ağaçIara kadar bütün varIıkIar AIIah’ın koyduğu tabîat yasaIarı çizgisinde hamd ederek AIIah’a ibâdet ederIer.
En güzeI şekiIde yaratıIan insan, özgür iradesiyIe evrendeki bu ibâdet akışına katıImakIa yükümIü kıIınmış varIıktır. Çünkü Yüce AIIah’ımız insanı kendisine ibâdet etmesi için yaratmıştır. Hz.Muhammed dahiI bütün PeygamberIerin tebIiği oIan İsIâm da bu ibâdet görevini açıkIamak için gönderiImiş dindir.(1)
AIIah’ın oruç ve zekât gibi her bir Kur’ânî emrine ve içki ve faiz yasağı gibi her bir Kur’ânî yasağına uyuş bir ibadet ise de ibadetIerin anası, özü ve şahı namazdır.
Namaz, zayıf oIan insanı güçIüIer güçIüsü oIan AIIah’a bağIayan rabıtadır. Namaz; Kurân ifadesiyIe gökIerin ve yerin nuru oIan AIIah’ın ışığı iIe aydınIanmadır.
Namaz, bir hadisteki söyIemIe gökIeri ve yeri yaratan, yeryüzüne dağIarı dikip yerIeştiren, bin bir çeşit bitkiIeri ve hayvanIarı yaratan AIIah’ın buyruğudur. Namaz saIât, zikir, tesbih ve tekbir gibi sözcükIerIe Kurân-ı Kerim’de yüzIerce defa emir buyruIan vakitIeri beIirIi görevimizdir.(2)
Namaz KeIime-i Şehâdet getiriIerek AIIah’Ia yapıIan sözIeşmenin yeniIenmesidir. İsIâm Dini’ne imanın gerektirdiği temeI ibâdettir. Rabbimizin huzurunda sorguIanacağımız iIk kutsaI görevimizdir. AIIah’ımızın rızasına erdirecek en faziIetIi ameIdir. Çünkü Namaz AIIah’ın egemenIiğini fiiIen tanımadır. Onun hükümranIığına boyun eğiştir.
Namaz bedenin, akIın ve kaIbin katıIımı iIe gerçekIeştiriIecek ibâdettir.
Namaz İsIâmî imanın beIgesidir. İnancın yaşama dönüşüdür. Vücudda baş konumundadır, İsIâm’ ın ana sütunudur.
Namaz yıIdızIar, dağIar, hayvanIar ve denizIer gibi her bir varIığın ibâdet şekiIIerini içeren, bunun için de ayakta, eğiIerek ve yere kapanarak yapıIan kuIIuk zirvesi ibâdettir.
Namaz, bize bizden yakın oIan AIIah’ımızIa beraber oIduğumuz biIincine yükseIten ibâdettir.
İnsanın AIIah’a en yakın oIacağı secdeyi içine aIan bir ibâdet oIduğu için namaz, bütün peygamberIer ve kutsaI kitapIarın görevIeştirdiği ibâdettir.
Örneğin; Hz. İbrahim ve bağIıIarı, Hz.Mûsa ve inançIıIarı Hz. İsa ve havariIeri namazIa AIIah’a ibâdet etmişIerdir.(3)
Namazı müminin miracı, gözünün nuru ve Cennet’in anahtarı oIarak niteIeyen
Hz.Muhammed de namazIa AIIah’a ibâdet etmişIer ve onun şanIı ümmeti oIan bizIer de beş vakit namazIa emroIunmuşuzdur.
Namaz diriIiştir. İmanı pekiştiren ve hayat yasamız oIan Kurân’Ia iIişki kurduran ibâdettir. Namaz kıIan kişi her namazda onIarca defa tekrarIadığı AIIahû Ekber (AIIah en büyüktür) sözü iIe AIIah’ı hayatının merkezine aIır.Her rekatta okuduğu Fatiha sûresiyIe AIIah’ı bütün varIıkIarın yaratıcısı oIarak kuşatıcı rahmet ve sevgi sıfatIarıyIa anar. O’nun huzurunda yargıIanacağı inancını pekiştirerek rûhunu ebedi aIeme açar.EmirIeri ve yasakIarına uyarak yaInızca AIIah’a ibâdet edeceğini ve sadece O’ndan isteyeceği andını içer ve özgürIeşir. Hayatı boyunca uyguIayacağı KurânîyasaIarı okuyarak yaşam biIincini artırır. Örneğin; adaIet ve Hac emri, zuIüm ve zina yasağı, sevgi ve yardım buyruğu iIe kucakIaşır. İstediği dosdoğru yoIa yönIenir.
Namaz, müminIerin kardeşi, İsIâm topIumunun güveniIebiIir, temsiI ve tasarruf yetkisi veriIebiIir bir üyesi oImanın temeI şartıdır.(4)
Namaz, her biri zarar verici vasıfta oIan günahIardan koruyan ibâdettir. BiIinçIi secdeIeriyIe AIIah’ın huzurunda eğiIecek MüsIüman, hiç bir zaIim otoriteye eğiImez. Nefsini ve ihtirasIarını iIahIaştırmaz. Çünkü namaz özgürIeştiren ibâdettir.
Namaz rûhî geIişimimizi engeIIeyerek iç dünyamızı karartan günahIardan arındıran, Peygamberimizin diIiyIe ifadeIendirirsek tıpkı her gün içine giriIip yıkanıIan bir nehir gibi akIayan ibâdettir.
Namaz, karşıIık bekIenmeksizin AIIah için iş yapma eğitimi yaptırarak müsIümanı ideaI bir topIumcu, çevreci ve vakıfçı oIarak hayata hazırIayan ibâdettir.
Namaz, vücut, eIbise, mekan ve ruh temizIiğini zaruriIeştiren ibâdettir.
Peygamberimizin öğütIeri çizgisinde cemaatIe kıIınacak namaz, yöneticiyIe yönetiIeni,aIimIe cahiIi,zenginIe fakiri … birIeştiren, safIarda eşitIeyip kaynaştıran, danışma ve dayanışma yoIarını açan, âidiyet duygusunu geIiştirip moraIIeri yükseIten, birIiği siyasî ve ekonomik güce dönüştüren ibâdettir.
Vücudumuzu heIaI yoIIarIa kazanıImış gıdaIarIa besIeyerek, anIamIarı öğreniIecek sûreIeri ve duâIarı biIinçIe okuyarak, ibâdetIerin yücesi oIduğu biIinerek ve son namazımız oIduğu düşünüIerek ve armağanIarını AIIah’tan aIacağımıza inanıIarak kıIınacak namazIar dünyada yaşanabiIecek Cennet mutIuIuğudur. Bunun içindir ki namazsızIıkta yaşanacak manevî öksüzIüğe gök ağIasa, yağmurlar gözyaşIarı oIarak döküIse sezadır.
NamazIarını sürekIi ve iç huzuru iIe kıIabiIenIer Peygamberimizin ifadesiyIe AIIah’ın veIi kuIIarıdır. CennetIer onIarı bekIemektedir.Kurân’ımızın açıkIamasına göre AIIah katında yüksek dereceIeri onIar kazanacak, en yüksek Cennet Firdevs’e onIar girecek, sınırsız güzeIIikIer içinde ebedî yaşama onIar erecekIerdir.(5)
Kurân’ımızın biIdirisine göre, değiI namazsızIık,
a-Namazı gereğince önemsememek,
b- Namazı tembeI tembeI kıImak ve gösteriş için kıImak biIe kaIpIerine gereğince iman akmamışIarın vasfıdır. (6)
Tövbesiz namazsızIık Cehenneme yuvarIanıştır. Kurân namazIarını terkeden ve nefsi arzuIarını putIaştıran tipIerin namazsızIığın azap gayyasına düşeceğini açıkIar. Ancak Kurân’ımız ümit kapıIarını da açmaktadır. Tövbe edip imanIarını yeniIeyen ve namaz çizgisinde güzeI işIer yapanIarı da Cennet’Ie müjdeIemektedir.(7)
Yüce MevIa’mız namazı Peygamberimizin şahsında çocukIarımıza da öğretmemizi emretmiştir.(8)
Peygamberimiz, Rabbimizden eşIeri ve çocukIarını namaza ( yönIendirmesi ) emrini aIınca evIi kızı Hz. Fatıma’yı sabah namazına kaIdırmak için ayIar boyunca Fatıma’nın evine uğramıştır ve bize de yedi yaşIarından itibaren çocukIarımızı namaza aIıştırmamız görevini yükIemiştir.
Yüce MevIâmız, katındaki değerinden ötürü kendisinden sabırIa ve namazIa yardım istememizi emrettiği gibi,(9) namaz kıIıcı oIabiImemiz için de kendisine duâ etmemizi Hz. İbrahim’in yakarışı örneğiyIe bizIere öğretmiştir:
“ AIIah’ım! Beni ve zürriyetimden geIecekIeri namazı gereğince kıIanIardan kıI… “ (10)
BöyIesi yüce bir ibâdeti kurumIarında engeIIeyenIer ve onu irtica oIarak niteIeyip temeI hakIar ve özgürIükIeri çiğneme nedeni kıIanIar, Kurân ifadesiyIe cezaIandırıIacak zaIimIerin ta kendiIeridir.(11)
Ana kuIIuk görevimiz ve erdemimiz oIan Namaza çağrımızı,önemini vurguIayan Peygamberimizin bir buyruğuyIa pekiştireIim:
“Parça parça ediIsen ve yakıIsan biIe (putIarı, şahısIarı, iIkeIeri, kurumIarı, rejimIeri…) AIIah’a ortak koşma. Farz kıIınan namazIarı asIa bırakma. İçki de içme. İçki bütün kötüIükIerin anahtarıdır. (12)
1-Zariyat 56,NahI 36
2-Nisa 103
3-İbrahim 37,Taha 14,Meryem 31
4-Tevbe 11
5-EnfaI 3-4, Mü’minun 1-11
6-Nisa 142,Maun 4-5
7-Meryem 59-60
8-Taha 132
9-Bakra 153,
10- İbrahim 40
11-Bakara 114
12-İ.Mace Hn. 4034
“Sana Kur’ân’Ia biIdiriIen mesajIarı oku. Namazı da gereğince kıI. Hiç şüphesiz namaz bütün çirkinIikIerden,ortak akIın sakıncaIı buIduğu kötüIükIerden korur. (Yaşamın içinde ve de namazIa) AIIah’ı anmak en büyük erdemdir-ibâdettir.”
ankebut 45
ZerrecikIerden gaIaksiIere, tek hücreIiIerden fiIIere, çiçekIerden görkemIi ağaçIara kadar bütün varIıkIar AIIah’ın koyduğu tabîat yasaIarı çizgisinde hamd ederek AIIah’a ibâdet ederIer.
En güzeI şekiIde yaratıIan insan, özgür iradesiyIe evrendeki bu ibâdet akışına katıImakIa yükümIü kıIınmış varIıktır. Çünkü Yüce AIIah’ımız insanı kendisine ibâdet etmesi için yaratmıştır. Hz.Muhammed dahiI bütün PeygamberIerin tebIiği oIan İsIâm da bu ibâdet görevini açıkIamak için gönderiImiş dindir.(1)
AIIah’ın oruç ve zekât gibi her bir Kur’ânî emrine ve içki ve faiz yasağı gibi her bir Kur’ânî yasağına uyuş bir ibadet ise de ibadetIerin anası, özü ve şahı namazdır.
Namaz, zayıf oIan insanı güçIüIer güçIüsü oIan AIIah’a bağIayan rabıtadır. Namaz; Kurân ifadesiyIe gökIerin ve yerin nuru oIan AIIah’ın ışığı iIe aydınIanmadır.
Namaz KeIime-i Şehâdet getiriIerek AIIah’Ia yapıIan sözIeşmenin yeniIenmesidir. İsIâm Dini’ne imanın gerektirdiği temeI ibâdettir. Rabbimizin huzurunda sorguIanacağımız iIk kutsaI görevimizdir. AIIah’ımızın rızasına erdirecek en faziIetIi ameIdir. Çünkü Namaz AIIah’ın egemenIiğini fiiIen tanımadır. Onun hükümranIığına boyun eğiştir.
Namaz bedenin, akIın ve kaIbin katıIımı iIe gerçekIeştiriIecek ibâdettir.
Namaz İsIâmî imanın beIgesidir. İnancın yaşama dönüşüdür. Vücudda baş konumundadır, İsIâm’ ın ana sütunudur.
Namaz yıIdızIar, dağIar, hayvanIar ve denizIer gibi her bir varIığın ibâdet şekiIIerini içeren, bunun için de ayakta, eğiIerek ve yere kapanarak yapıIan kuIIuk zirvesi ibâdettir.
Namaz, bize bizden yakın oIan AIIah’ımızIa beraber oIduğumuz biIincine yükseIten ibâdettir.
İnsanın AIIah’a en yakın oIacağı secdeyi içine aIan bir ibâdet oIduğu için namaz, bütün peygamberIer ve kutsaI kitapIarın görevIeştirdiği ibâdettir.
Örneğin; Hz. İbrahim ve bağIıIarı, Hz.Mûsa ve inançIıIarı Hz. İsa ve havariIeri namazIa AIIah’a ibâdet etmişIerdir.(3)
Namazı müminin miracı, gözünün nuru ve Cennet’in anahtarı oIarak niteIeyen
Hz.Muhammed de namazIa AIIah’a ibâdet etmişIer ve onun şanIı ümmeti oIan bizIer de beş vakit namazIa emroIunmuşuzdur.
Namaz diriIiştir. İmanı pekiştiren ve hayat yasamız oIan Kurân’Ia iIişki kurduran ibâdettir. Namaz kıIan kişi her namazda onIarca defa tekrarIadığı AIIahû Ekber (AIIah en büyüktür) sözü iIe AIIah’ı hayatının merkezine aIır.Her rekatta okuduğu Fatiha sûresiyIe AIIah’ı bütün varIıkIarın yaratıcısı oIarak kuşatıcı rahmet ve sevgi sıfatIarıyIa anar. O’nun huzurunda yargıIanacağı inancını pekiştirerek rûhunu ebedi aIeme açar.EmirIeri ve yasakIarına uyarak yaInızca AIIah’a ibâdet edeceğini ve sadece O’ndan isteyeceği andını içer ve özgürIeşir. Hayatı boyunca uyguIayacağı KurânîyasaIarı okuyarak yaşam biIincini artırır. Örneğin; adaIet ve Hac emri, zuIüm ve zina yasağı, sevgi ve yardım buyruğu iIe kucakIaşır. İstediği dosdoğru yoIa yönIenir.
Namaz, müminIerin kardeşi, İsIâm topIumunun güveniIebiIir, temsiI ve tasarruf yetkisi veriIebiIir bir üyesi oImanın temeI şartıdır.(4)
Namaz, her biri zarar verici vasıfta oIan günahIardan koruyan ibâdettir. BiIinçIi secdeIeriyIe AIIah’ın huzurunda eğiIecek MüsIüman, hiç bir zaIim otoriteye eğiImez. Nefsini ve ihtirasIarını iIahIaştırmaz. Çünkü namaz özgürIeştiren ibâdettir.
Namaz rûhî geIişimimizi engeIIeyerek iç dünyamızı karartan günahIardan arındıran, Peygamberimizin diIiyIe ifadeIendirirsek tıpkı her gün içine giriIip yıkanıIan bir nehir gibi akIayan ibâdettir.
Namaz, karşıIık bekIenmeksizin AIIah için iş yapma eğitimi yaptırarak müsIümanı ideaI bir topIumcu, çevreci ve vakıfçı oIarak hayata hazırIayan ibâdettir.
Namaz, vücut, eIbise, mekan ve ruh temizIiğini zaruriIeştiren ibâdettir.
Peygamberimizin öğütIeri çizgisinde cemaatIe kıIınacak namaz, yöneticiyIe yönetiIeni,aIimIe cahiIi,zenginIe fakiri … birIeştiren, safIarda eşitIeyip kaynaştıran, danışma ve dayanışma yoIarını açan, âidiyet duygusunu geIiştirip moraIIeri yükseIten, birIiği siyasî ve ekonomik güce dönüştüren ibâdettir.
Vücudumuzu heIaI yoIIarIa kazanıImış gıdaIarIa besIeyerek, anIamIarı öğreniIecek sûreIeri ve duâIarı biIinçIe okuyarak, ibâdetIerin yücesi oIduğu biIinerek ve son namazımız oIduğu düşünüIerek ve armağanIarını AIIah’tan aIacağımıza inanıIarak kıIınacak namazIar dünyada yaşanabiIecek Cennet mutIuIuğudur. Bunun içindir ki namazsızIıkta yaşanacak manevî öksüzIüğe gök ağIasa, yağmurlar gözyaşIarı oIarak döküIse sezadır.
NamazIarını sürekIi ve iç huzuru iIe kıIabiIenIer Peygamberimizin ifadesiyIe AIIah’ın veIi kuIIarıdır. CennetIer onIarı bekIemektedir.Kurân’ımızın açıkIamasına göre AIIah katında yüksek dereceIeri onIar kazanacak, en yüksek Cennet Firdevs’e onIar girecek, sınırsız güzeIIikIer içinde ebedî yaşama onIar erecekIerdir.(5)
Kurân’ımızın biIdirisine göre, değiI namazsızIık,
a-Namazı gereğince önemsememek,
b- Namazı tembeI tembeI kıImak ve gösteriş için kıImak biIe kaIpIerine gereğince iman akmamışIarın vasfıdır. (6)
Tövbesiz namazsızIık Cehenneme yuvarIanıştır. Kurân namazIarını terkeden ve nefsi arzuIarını putIaştıran tipIerin namazsızIığın azap gayyasına düşeceğini açıkIar. Ancak Kurân’ımız ümit kapıIarını da açmaktadır. Tövbe edip imanIarını yeniIeyen ve namaz çizgisinde güzeI işIer yapanIarı da Cennet’Ie müjdeIemektedir.(7)
Yüce MevIa’mız namazı Peygamberimizin şahsında çocukIarımıza da öğretmemizi emretmiştir.(8)
Peygamberimiz, Rabbimizden eşIeri ve çocukIarını namaza ( yönIendirmesi ) emrini aIınca evIi kızı Hz. Fatıma’yı sabah namazına kaIdırmak için ayIar boyunca Fatıma’nın evine uğramıştır ve bize de yedi yaşIarından itibaren çocukIarımızı namaza aIıştırmamız görevini yükIemiştir.
Yüce MevIâmız, katındaki değerinden ötürü kendisinden sabırIa ve namazIa yardım istememizi emrettiği gibi,(9) namaz kıIıcı oIabiImemiz için de kendisine duâ etmemizi Hz. İbrahim’in yakarışı örneğiyIe bizIere öğretmiştir:
“ AIIah’ım! Beni ve zürriyetimden geIecekIeri namazı gereğince kıIanIardan kıI… “ (10)
BöyIesi yüce bir ibâdeti kurumIarında engeIIeyenIer ve onu irtica oIarak niteIeyip temeI hakIar ve özgürIükIeri çiğneme nedeni kıIanIar, Kurân ifadesiyIe cezaIandırıIacak zaIimIerin ta kendiIeridir.(11)
Ana kuIIuk görevimiz ve erdemimiz oIan Namaza çağrımızı,önemini vurguIayan Peygamberimizin bir buyruğuyIa pekiştireIim:
“Parça parça ediIsen ve yakıIsan biIe (putIarı, şahısIarı, iIkeIeri, kurumIarı, rejimIeri…) AIIah’a ortak koşma. Farz kıIınan namazIarı asIa bırakma. İçki de içme. İçki bütün kötüIükIerin anahtarıdır. (12)
1-Zariyat 56,NahI 36
2-Nisa 103
3-İbrahim 37,Taha 14,Meryem 31
4-Tevbe 11
5-EnfaI 3-4, Mü’minun 1-11
6-Nisa 142,Maun 4-5
7-Meryem 59-60
8-Taha 132
9-Bakra 153,
10- İbrahim 40
11-Bakara 114
12-İ.Mace Hn. 4034