Namaz Vakitler
1) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Cebrail bana Kâbenin yanında iki kez imamlık etti. Öğleyi güneş batıya doğru eğilip gölge nalının tasması kadar olduğu zaman, ikindiyi her şeyin gölgesi kendisi kadar olduğu zaman, akşamı oruçlunun iftar ettiği zaman, yatsıyı şafak kaybolduğu zaman, sabahı (yemek ve içmenin) haram olduğu zaman kıldırdı. Ertesi gün öğleyi her şeyin gölgesi kendisi kadar olduğu vakit, ikindiyi her şeyin gölgesi iki misli olduğu vakit, akşamı oruçlu orucunu açtığı vakit bir tek vakitte yatsıyı gecenin ilk üçte birine doğru, sabahı da ortalık iyice ağarınca kıldırdı.
Sonra Cebrail bana dönerek:
−Ya Muhammed! Bu senden önceki Nebilerin vakti olduğu gibi senin için de vakit bu iki vaktin arasıdır, dedi.
Ebu Davud 393, Tirmizi 149, İbni Huzeyme 325, Darekutni 1/258, Hâkim 1/193, Beyhaki 1/364, Begavi 2/184
2) Bureyde (Radiyallahu Anh) babasından rivayet ederek şöyle dedi:
Bir adam, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e gelerek namaz vakitlerini sordu.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
−İki vakitte bizimle beraber namaz kıl!
Bilal (Radiyallahu Anh)a emretti güneş meylettiği vakit ezan okudu.
Sonra yine Bilal (Radiyallahu Anh)a emretti öğle namazı için kamet getirdi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yine Bilal (Radiyallahu Anh)a emretti, Bilal (Radiyallahu Anh) ikindi için güneş yüksek, bembeyaz ve tertemiz bir halde iken kamet getirdi.
Sonra yine Bilal (Radiyallahu Anh)a emretti, güneş kaybolunca akşam namazı için Bilal (Radiyallahu Anh) kamet getirdi.
Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) emretti şafak kaybolunca Bilal (Radiyallahu Anh) yatsı namazı için kamet getirdi.
Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) emretti şafak doğduğu vakit Bilal (Radiyallahu Anh) sabah namazı için kamet getirdi.
Sonra ertesi gün Bilal (Radiyallahu Anh)a öğle namazını serinliğe kadar bekletmesini emretti.
Müslim 613/176, Ebu Avane 1/176, Nesei 518, Tirmizi 152, İbni Mace 667, İbni Huzeyme 323, Ahmed 5/394
Not: Bu hadislerde beş vakit farz namazları eda etmek için Allah (Azze ve Celle)nin tayin ettiği vakitler bulunmaktadır. Allah (Azze ve Celle)nin:
Namazı kılınız! Kuşkusuz namaz, vakitleri müminler üzere yazılmış bir ibadettir! Nisa Suresi 103. ayeti sebebiyle bu beş vakit namazı, tahdit edilen vakitlerin dışında kılmak sahih olmaz!
Buna yukarıdaki Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma)nın rivayet ettiği Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in:
Ya Muhammed! Bu senden önceki Nebilerin vakti olduğu gibi senin için de vakit bu iki vaktin arasıdır, dedi hadisi ve Buharinin Bureyde (Radiyallahu Anh)den rivayet ettiği:
Herkim ikindi namazını fevt ederse onun ameli boşa gider! hadisi de delalet eder. Her hangi bir namazın vakti geçtikten sonra onu telafi etmek mümkün değildir! Namazın tahdit edilmiş vakti çıktıktan sonra namaz kılmak imkansızdır!
Öğle Namazının Vakti:
Güneş semanın tam ortasında iken batıya doğru hafif meyletmeye başladığında, öğle namazının vakti girer ve her şeyin gölgesi kendi misli gibi oluncaya kadar devam eder. Sonra hemen ikindi namazının vakti girer bu iki vaktin arasında hiç fasıla yoktur.
İkindi Namazının Vakti:
Öğle vaktinin bitimi ile başlar ve bu ikindinin ilk vaktidir. Güneş beyaz, pürüzsüz olarak devam ettiği sürece devam eder. Güneş sarardığında ise batımına kadar ikindinin zorunlu vaktidir.
Akşam Namazının Vakti:
Güneşin batıdan tamamen kaybolmasıyla başlar ve şafak adı verilen batı tarafındaki kızıllığın kaybolmasına kadar devam eder. Sonra hemen yatsı namazının vakti girer, bu iki vaktin arasında da hiç fasıla yoktur.
Yatsı Namazının Vakti:
Batı tarafında kızıllığın kaybolmasıyla başlar ve gece yarısına kadar devam eder. Âlimler bu vakit için, bu yatsının ilk vaktidir. Yatsıyı çeşitli sebeplerle ilk vaktinde kılamayanlar onu fecrin yükselmesine kadar kılabilirler demektedirler
Sabah Namazının Vakti:
Fecri sadıkın çıkışından güneşin doğuşuna kadar olan vakittir.
Salih amellerin en faziletlisi, ilk vaktinde eda edilen farz namazlardır.
Ümmü Ferve (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e amellerin hangisi daha faziletlidir diye sorulduğunda Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
İlk vaktinde kılınan namazdır! buyurdu.
Tirmizi 170
1) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Cebrail bana Kâbenin yanında iki kez imamlık etti. Öğleyi güneş batıya doğru eğilip gölge nalının tasması kadar olduğu zaman, ikindiyi her şeyin gölgesi kendisi kadar olduğu zaman, akşamı oruçlunun iftar ettiği zaman, yatsıyı şafak kaybolduğu zaman, sabahı (yemek ve içmenin) haram olduğu zaman kıldırdı. Ertesi gün öğleyi her şeyin gölgesi kendisi kadar olduğu vakit, ikindiyi her şeyin gölgesi iki misli olduğu vakit, akşamı oruçlu orucunu açtığı vakit bir tek vakitte yatsıyı gecenin ilk üçte birine doğru, sabahı da ortalık iyice ağarınca kıldırdı.
Sonra Cebrail bana dönerek:
−Ya Muhammed! Bu senden önceki Nebilerin vakti olduğu gibi senin için de vakit bu iki vaktin arasıdır, dedi.
Ebu Davud 393, Tirmizi 149, İbni Huzeyme 325, Darekutni 1/258, Hâkim 1/193, Beyhaki 1/364, Begavi 2/184
2) Bureyde (Radiyallahu Anh) babasından rivayet ederek şöyle dedi:
Bir adam, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e gelerek namaz vakitlerini sordu.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
−İki vakitte bizimle beraber namaz kıl!
Bilal (Radiyallahu Anh)a emretti güneş meylettiği vakit ezan okudu.
Sonra yine Bilal (Radiyallahu Anh)a emretti öğle namazı için kamet getirdi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yine Bilal (Radiyallahu Anh)a emretti, Bilal (Radiyallahu Anh) ikindi için güneş yüksek, bembeyaz ve tertemiz bir halde iken kamet getirdi.
Sonra yine Bilal (Radiyallahu Anh)a emretti, güneş kaybolunca akşam namazı için Bilal (Radiyallahu Anh) kamet getirdi.
Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) emretti şafak kaybolunca Bilal (Radiyallahu Anh) yatsı namazı için kamet getirdi.
Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) emretti şafak doğduğu vakit Bilal (Radiyallahu Anh) sabah namazı için kamet getirdi.
Sonra ertesi gün Bilal (Radiyallahu Anh)a öğle namazını serinliğe kadar bekletmesini emretti.
Müslim 613/176, Ebu Avane 1/176, Nesei 518, Tirmizi 152, İbni Mace 667, İbni Huzeyme 323, Ahmed 5/394
Not: Bu hadislerde beş vakit farz namazları eda etmek için Allah (Azze ve Celle)nin tayin ettiği vakitler bulunmaktadır. Allah (Azze ve Celle)nin:
Namazı kılınız! Kuşkusuz namaz, vakitleri müminler üzere yazılmış bir ibadettir! Nisa Suresi 103. ayeti sebebiyle bu beş vakit namazı, tahdit edilen vakitlerin dışında kılmak sahih olmaz!
Buna yukarıdaki Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma)nın rivayet ettiği Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in:
Ya Muhammed! Bu senden önceki Nebilerin vakti olduğu gibi senin için de vakit bu iki vaktin arasıdır, dedi hadisi ve Buharinin Bureyde (Radiyallahu Anh)den rivayet ettiği:
Herkim ikindi namazını fevt ederse onun ameli boşa gider! hadisi de delalet eder. Her hangi bir namazın vakti geçtikten sonra onu telafi etmek mümkün değildir! Namazın tahdit edilmiş vakti çıktıktan sonra namaz kılmak imkansızdır!
Öğle Namazının Vakti:
Güneş semanın tam ortasında iken batıya doğru hafif meyletmeye başladığında, öğle namazının vakti girer ve her şeyin gölgesi kendi misli gibi oluncaya kadar devam eder. Sonra hemen ikindi namazının vakti girer bu iki vaktin arasında hiç fasıla yoktur.
İkindi Namazının Vakti:
Öğle vaktinin bitimi ile başlar ve bu ikindinin ilk vaktidir. Güneş beyaz, pürüzsüz olarak devam ettiği sürece devam eder. Güneş sarardığında ise batımına kadar ikindinin zorunlu vaktidir.
Akşam Namazının Vakti:
Güneşin batıdan tamamen kaybolmasıyla başlar ve şafak adı verilen batı tarafındaki kızıllığın kaybolmasına kadar devam eder. Sonra hemen yatsı namazının vakti girer, bu iki vaktin arasında da hiç fasıla yoktur.
Yatsı Namazının Vakti:
Batı tarafında kızıllığın kaybolmasıyla başlar ve gece yarısına kadar devam eder. Âlimler bu vakit için, bu yatsının ilk vaktidir. Yatsıyı çeşitli sebeplerle ilk vaktinde kılamayanlar onu fecrin yükselmesine kadar kılabilirler demektedirler
Sabah Namazının Vakti:
Fecri sadıkın çıkışından güneşin doğuşuna kadar olan vakittir.
Salih amellerin en faziletlisi, ilk vaktinde eda edilen farz namazlardır.
Ümmü Ferve (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e amellerin hangisi daha faziletlidir diye sorulduğunda Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
İlk vaktinde kılınan namazdır! buyurdu.
Tirmizi 170