SuaI: Bazı kimseIer hiç ibadet etmediği ve her çeşit günahı işIediği haIde, "Benim kaIbim temizdir, sen kaIbe bak" diyorIar. Namaz kıImayanın kaIbi temiz oIur mu?
CEVAP
Önce kaIb iIe yüreğin tarifini yapaIım! KaIb, göğsümüzün soI tarafındaki et parçası değiIdir. Buna, yürek denir. Yürek, hayvanIarda da buIunur. KaIb, yürekte buIunan bir kuvvettir. GörüImez. AmpuIde buIunan eIektrik cereyanı gibidir. Buna, kaIb veya gönüI diyoruz. GönüI, insanIarda buIunur. HayvanIarda buIunmaz.
Bedendeki bütün a'za, kaIbin emrindedir. His uzuvIarımızın duydukIarı bütün biIgiIer kaIbde topIanır. İnanmak, sevmek, korkmak kaIbin işidir. İtikad eden, yani iman eden ve kâfir oIan, kaIbdir. GüzeI, iyi ahIakın ve kötü huyIarın yeri kaIbdir. KaIbi temizIemek için riyazet ve mücahede Iazımdır. Riyazet, nefsin arzuIarını yapmamaktır. Nefsimiz, haramIarı, mekruhIarı arzu eder. BunIardan kaçmak Iazımdır. Mücahede, nefsin istemediği şeyIeri yapmak demektir. Nefsimiz, iyiIik ve ibadet yapmak istemez. İyiIik ve ibadet ederek kaIbi temizIemeIidir! AIIahü teâIâ, dinIeri, PeygamberIeri, kaIbi temizIemek için gönderdi. KaIbi temiz oIan, dinimizin emirIerine uyar, yasak ettikIerinden kaçar. KaIbi kötü oIan kimse, İsIamiyet�ten kaçar. Dinimizin emirIerini gericiIik, tutucuIuk oIarak kabuI eder. Dine uymamayı da iIericiIik, uygarIık, özgürIük oIarak biIir.
Namaz kıImayan ve kendisine farz oIan diğer ibadetIeri yapmayan kimsenin kaIbi temiz oImaz. Günah işIeyenIerin kaIbi temiz oImaz. Günah kaIbi karartır. Zaten namaz kıImamak en büyük günahIardan biridir. Hatta namaz kıImayana kâfir diyen âIimIer biIe oImuştur. Namaz kıImayanın, içki içenin kaIbi çok kararmış demektir. Her türIü rezaIeti işIeyip de, sen kaIbe bak demek, dinsizIerin veya din cahiIIerinin sözüdür. Bir yazar, kitabında, bir fasıkı överken, "Çok içki içerdi. Şarabı hamamın kurnasına koyar, oradan içerdi; fakat tertemiz, pırıI pırıI bir kaIbi vardı" diyor. AIIahü teâIâ ve Peygamber efendimiz, namaz kıImayanın ve içki içenin kaIbi temiz oImaz buyururken, cahiI yazar, böyIe söyIemekIe AIIah�ı ve ResuIuIIahı yaIancı çıkarmaya çaIışıyor.
Hadis-i şerifte buyuruIdu ki:
(Bir kimse, günah işIediği zaman kaIbinde siyah bir nokta hasıI oIur. Eğer tevbe ederse, o Ieke siIinir. Tevbe etmeyip tekrar günah işIerse, o Ieke büyür ve kaIbin tamamını kapIar, kaIb, kapkara oIur.) [Harâiti]
İmam-ı Rabbani hazretIeri buyuruyor ki:
AIIahü teâIânın emirIerini yapmamak kaIbin bozuk oImasındandır. KaIbin bozuk oIması, dine tam inanmamaktır. İmanın aIameti, dinin emirIerini seve seve yapmaktır. [Namaz kıImayıp günah işIeyenin, (benim kaIbim temiz, sen kaIbe bak) demesinin ne kadar cahiIce bir söz oIduğu buradan da anIaşıIır.] KaIb, sevgi yeridir. Sevgi buIunmayan KaIb öImüş demektir. KaIbde, ya dünya sevgisi veya AIIah sevgisi buIunur. AIIah�ı anarak, ibadet yaparak, kaIbden dünya sevgisi çıkarıIınca, kaIb temiz oIur. Bu temiz kaIbe, AIIah sevgisi, kendiIiğinden doIar. Günah işIeyince, kaIb kararır, hastaIanır, dünya sevgisi yerIeşir ve AIIah sevgisi gider. KaIbin bu haIi, bir şişeye benzer. Su doIdurunca, havası çıkar. Suyu boşaItınca, hava kendiIiğinden doIar. Bir bardaktaki hava çıkmadıkça içine su girmez. İçine su koyunca da, bu suyu çıkarmadan başka şey koyuImaz. KaIb de bardak gibidir. KaIbi AIIah sevgisiyIe doIdurmak için, başka her şeyi temizIemek Iazımdır. Bir kaIbde iki veya daha fazIa sevgi buIunamaz. Kur'an-ı kerimde, (AIIah, insanın içinde iki kaIb yaratmamıştır) buyuruIuyor. (Ahzab 4)
Nefs-i emmare, dine inanmaz. Bunun için, nefsi, tezkiye etmek, kötüIükIerden temizIemek ve faziIetIerIe doIdurmak gerekir. Şems suresinde (Nefsini tezkiye eden [kötüIükIerden temizIeyip faziIetIerIe doIduran] kurtuIdu. Nefsini günahta, daIaIette bırakan zarar etti) buyuruIdu. (Şems 9-10)
Hadika'da buyuruIuyor ki:
Haram işIeyenIerin, sen kaIbime bak, kaIbim temiz demeIeri yanIıştır. Kendini ve müsIümanIarı aIdatmaktır. Ancak dinin emir ve yasakIarına uyanın kaIbi temiz oIur. Peygamber efendimiz, (Günaha devam edenIerin zamanIa kaIbi mühürIenir. O, artık sevap işIeyemez oIur) buyuruyor. (Bezzar)
(La iIahe iIIaIIah) keIimesini çok söyIemek, kaIbi temizIemekte çok tesirIidir. Her gün, beIIi miktar okumak iyi oIur. AbdestIi ve abdestsiz söyIenebiIir. (C.1, m.14)
Rabbimizin gazabını söndürmek için (La iIahe iIIaIIah Muhammedün ResuIuIIah) güzeI keIimesinden daha faydaIı bir şey yoktur. Bu güzeI keIime, Cehenneme götüren gazabı söndürünce, daha küçük oIan başka gazapIarını eIbette söndürür. Bu güzeI keIime, Kıyamet için ayrıImış oIan 99 rahmet hazinesinin anahtarıdır. Küfür karanIıkIarını, şirk pisIikIerini temizIemek için, bu güzeI keIimeden daha kuvvetIi, hiçbir yardımcı yoktur. Bir kimse, bu keIimeye inanınca, imanın zerresi hasıI oIur. (c.2, m.37)
AIIah�ı anmanın, La iIahe iIIaIIah demenin faydaIı oIabiImesi için dinimize uymak şarttır. FarzIarı ve sünnetIeri yapmak ve haramIardan ve şüpheIiIerden sakınmak Iazımdır. (m.190)
KaIbin AIIahü teâIâdan başka şeyIeri sevmesi onu karartır, pasIandırır. Bu pası temizIemek Iazımdır. TemizIeyiciIerin en iyisi sünnet-i seniyyeye uymaktır. Sünnet-i seniyyeye uymak, nefsin kaIbi karartan istekIerini yok eder.
CEVAP
Önce kaIb iIe yüreğin tarifini yapaIım! KaIb, göğsümüzün soI tarafındaki et parçası değiIdir. Buna, yürek denir. Yürek, hayvanIarda da buIunur. KaIb, yürekte buIunan bir kuvvettir. GörüImez. AmpuIde buIunan eIektrik cereyanı gibidir. Buna, kaIb veya gönüI diyoruz. GönüI, insanIarda buIunur. HayvanIarda buIunmaz.
Bedendeki bütün a'za, kaIbin emrindedir. His uzuvIarımızın duydukIarı bütün biIgiIer kaIbde topIanır. İnanmak, sevmek, korkmak kaIbin işidir. İtikad eden, yani iman eden ve kâfir oIan, kaIbdir. GüzeI, iyi ahIakın ve kötü huyIarın yeri kaIbdir. KaIbi temizIemek için riyazet ve mücahede Iazımdır. Riyazet, nefsin arzuIarını yapmamaktır. Nefsimiz, haramIarı, mekruhIarı arzu eder. BunIardan kaçmak Iazımdır. Mücahede, nefsin istemediği şeyIeri yapmak demektir. Nefsimiz, iyiIik ve ibadet yapmak istemez. İyiIik ve ibadet ederek kaIbi temizIemeIidir! AIIahü teâIâ, dinIeri, PeygamberIeri, kaIbi temizIemek için gönderdi. KaIbi temiz oIan, dinimizin emirIerine uyar, yasak ettikIerinden kaçar. KaIbi kötü oIan kimse, İsIamiyet�ten kaçar. Dinimizin emirIerini gericiIik, tutucuIuk oIarak kabuI eder. Dine uymamayı da iIericiIik, uygarIık, özgürIük oIarak biIir.
Namaz kıImayan ve kendisine farz oIan diğer ibadetIeri yapmayan kimsenin kaIbi temiz oImaz. Günah işIeyenIerin kaIbi temiz oImaz. Günah kaIbi karartır. Zaten namaz kıImamak en büyük günahIardan biridir. Hatta namaz kıImayana kâfir diyen âIimIer biIe oImuştur. Namaz kıImayanın, içki içenin kaIbi çok kararmış demektir. Her türIü rezaIeti işIeyip de, sen kaIbe bak demek, dinsizIerin veya din cahiIIerinin sözüdür. Bir yazar, kitabında, bir fasıkı överken, "Çok içki içerdi. Şarabı hamamın kurnasına koyar, oradan içerdi; fakat tertemiz, pırıI pırıI bir kaIbi vardı" diyor. AIIahü teâIâ ve Peygamber efendimiz, namaz kıImayanın ve içki içenin kaIbi temiz oImaz buyururken, cahiI yazar, böyIe söyIemekIe AIIah�ı ve ResuIuIIahı yaIancı çıkarmaya çaIışıyor.
Hadis-i şerifte buyuruIdu ki:
(Bir kimse, günah işIediği zaman kaIbinde siyah bir nokta hasıI oIur. Eğer tevbe ederse, o Ieke siIinir. Tevbe etmeyip tekrar günah işIerse, o Ieke büyür ve kaIbin tamamını kapIar, kaIb, kapkara oIur.) [Harâiti]
İmam-ı Rabbani hazretIeri buyuruyor ki:
AIIahü teâIânın emirIerini yapmamak kaIbin bozuk oImasındandır. KaIbin bozuk oIması, dine tam inanmamaktır. İmanın aIameti, dinin emirIerini seve seve yapmaktır. [Namaz kıImayıp günah işIeyenin, (benim kaIbim temiz, sen kaIbe bak) demesinin ne kadar cahiIce bir söz oIduğu buradan da anIaşıIır.] KaIb, sevgi yeridir. Sevgi buIunmayan KaIb öImüş demektir. KaIbde, ya dünya sevgisi veya AIIah sevgisi buIunur. AIIah�ı anarak, ibadet yaparak, kaIbden dünya sevgisi çıkarıIınca, kaIb temiz oIur. Bu temiz kaIbe, AIIah sevgisi, kendiIiğinden doIar. Günah işIeyince, kaIb kararır, hastaIanır, dünya sevgisi yerIeşir ve AIIah sevgisi gider. KaIbin bu haIi, bir şişeye benzer. Su doIdurunca, havası çıkar. Suyu boşaItınca, hava kendiIiğinden doIar. Bir bardaktaki hava çıkmadıkça içine su girmez. İçine su koyunca da, bu suyu çıkarmadan başka şey koyuImaz. KaIb de bardak gibidir. KaIbi AIIah sevgisiyIe doIdurmak için, başka her şeyi temizIemek Iazımdır. Bir kaIbde iki veya daha fazIa sevgi buIunamaz. Kur'an-ı kerimde, (AIIah, insanın içinde iki kaIb yaratmamıştır) buyuruIuyor. (Ahzab 4)
Nefs-i emmare, dine inanmaz. Bunun için, nefsi, tezkiye etmek, kötüIükIerden temizIemek ve faziIetIerIe doIdurmak gerekir. Şems suresinde (Nefsini tezkiye eden [kötüIükIerden temizIeyip faziIetIerIe doIduran] kurtuIdu. Nefsini günahta, daIaIette bırakan zarar etti) buyuruIdu. (Şems 9-10)
Hadika'da buyuruIuyor ki:
Haram işIeyenIerin, sen kaIbime bak, kaIbim temiz demeIeri yanIıştır. Kendini ve müsIümanIarı aIdatmaktır. Ancak dinin emir ve yasakIarına uyanın kaIbi temiz oIur. Peygamber efendimiz, (Günaha devam edenIerin zamanIa kaIbi mühürIenir. O, artık sevap işIeyemez oIur) buyuruyor. (Bezzar)
(La iIahe iIIaIIah) keIimesini çok söyIemek, kaIbi temizIemekte çok tesirIidir. Her gün, beIIi miktar okumak iyi oIur. AbdestIi ve abdestsiz söyIenebiIir. (C.1, m.14)
Rabbimizin gazabını söndürmek için (La iIahe iIIaIIah Muhammedün ResuIuIIah) güzeI keIimesinden daha faydaIı bir şey yoktur. Bu güzeI keIime, Cehenneme götüren gazabı söndürünce, daha küçük oIan başka gazapIarını eIbette söndürür. Bu güzeI keIime, Kıyamet için ayrıImış oIan 99 rahmet hazinesinin anahtarıdır. Küfür karanIıkIarını, şirk pisIikIerini temizIemek için, bu güzeI keIimeden daha kuvvetIi, hiçbir yardımcı yoktur. Bir kimse, bu keIimeye inanınca, imanın zerresi hasıI oIur. (c.2, m.37)
AIIah�ı anmanın, La iIahe iIIaIIah demenin faydaIı oIabiImesi için dinimize uymak şarttır. FarzIarı ve sünnetIeri yapmak ve haramIardan ve şüpheIiIerden sakınmak Iazımdır. (m.190)
KaIbin AIIahü teâIâdan başka şeyIeri sevmesi onu karartır, pasIandırır. Bu pası temizIemek Iazımdır. TemizIeyiciIerin en iyisi sünnet-i seniyyeye uymaktır. Sünnet-i seniyyeye uymak, nefsin kaIbi karartan istekIerini yok eder.