K vitaminlerinin önemi ve beslenme ipuçları

Herkül

Canım Dedem
Genel Sorumlu
Profil Bilgileri
Üyelik Tarihi :
4 Haz 2013
Bulunduğu Yer :
BERGAMA
Mesajları :
32,751
Puanları :
17,612
K2 vitamininin önemi ve beslenme ipuçları

K vitaminini muhtemelen duymuşsunuzdur. Sağlıklı yaşamla ilgileniyorsanız, K vitamininin vücutta depolanan ve yağda çözünen vitaminler kategorisine girdiğini bile biliyor olabilirsiniz. Ancak, sadece bir K vitamini formu olmadığını öğrenmek, sizin için sürpriz olabilir.

K vitamininin iki temel formu vardır ve iki formun da vücut için çok farklı görevleri vardır. Çoğu insan K vitamininden bahsedildiğinde, kan pıhtılaşmasındaki rolü ile tanınan K1 vitaminini aklına getirir. Çoğumuzun K2 vitamini hakkında bir fikri yoktur ve bu önemli bir konudur. Birçok sağlık profesyoneli iki K vitaminini birbiriyle karıştırır; yani K2 sizin için yeniyse, yalnız değilsiniz.

K2 vitamini vücut için oldukça önemli

Önce K1 vitamini hakkında bir hatırlatma yapalım. Phylloquinone olarak da bilinen K1 vitamini; lahana, kara lahana ve ıspanak gibi yeşil yapraklı sebzelerde bulunur ve K vitamininin çoğunu oluşturur. Daha önce de belirttiğim gibi, K1 vitamini kan pıhtılaşmasında oynadığı rol nedeniyle çok önemlidir. Yaralanmalar sırasında oluşan kan pıhtılaşma sürecine yardımcı olmak için K1 vitaminine dayanan çoklu proteinler vardır, bu nedenle K1 vitamini eksikliği durumunda kan pıhtılaşmama riskiyle karşı karşıyayız demektir. Neyse ki, ortalama bir diyette önemli miktarda bulunduğundan, K1 vitamini eksiklikleri nadirdir.

K1 vitamini diyetle kolayca alınabilmesine rağmen, çok kolay emilmez. Öte yandan, K2 vitamininin (veya menaquinones) insan vücudu tarafından emilmesi çok daha kolaydır, ancak tipik bir batı diyetinde daha nadir bulunur.

Tükettiğimiz gıdalar yoluyla K1 vitamini elde etmek kolay olduğu için eksiklik çekmeyiz ancak çoğumuz K2 vitamininin bağırsak mikrobiyomlarımızda az miktarda üretilmesine rağmen, eksikliğini çekeriz. K2 vitamini, vücudun kalsiyum kullanmasına yardımcı olduğu için temel bir besindir. Kalsiyumu yönlendirici gibi davranır; dişlerimiz ve kemiklerimiz gibi olması gereken yerlere yönlendirir ve yumuşak dokularımız ve arterlerimiz gibi sorunlu alanlardan uzak tutar. Yeterli K2 vitamini alımı, azalmış kanser riski, gelişmiş beyin sağlığı ve artan insülin duyarlılığı ile ilişkilendirilmiştir.

K2 vitaminini hangi besinlerden alabiliriz

Diyetimizde K2 vitaminini nerede bulabiliriz? Denklemin en zor kısmı bu. Düzenli olarak natto tüketen herkes için (yukarıdaki görselde de bulunan Japon fermente soya fasulyesi yemeği), muhtemelen vitaminle dolu olduğu için yeterli K2 vitamini alma konusunda endişelenmelerine gerek yoktur, ancak çoğumuz için (ve kendim de dahil olmak üzere çoğunluk bu kategoriye girer), K2 tüketimimiz oldukça düşük.

Natto dışında, K2 vitamini neredeyse sadece karaciğer ve peynir gibi hayvansal ürünlerde bulunur, bu nedenle özellikle veganlar ve vejeteryanlar K2 vitamini eksikliği yaşarlar. Ancak, önemli miktarda hayvansal gıdalar yiyor olsanız bile, giderek daha fazla araştırma gösteriyor ki, çoğumuz K2 vitamini ölçeğinde son derece düşüğüz ve eksiklikler dünya çapında daha yaygın hale geliyor. Bunun en önemli nedeni, K2 vitamini içeren yiyecekleri tüketiyor olsak bile, temel besin gereksinimlerini karşılamak için önemli miktarda tüketmeniz gerekmesidir.

Bu nedenle, çocuklar da dahil olmak üzere neredeyse herkes için önerilen günlük takviyelerden biri olarak K2 vitamini takviyesi alabilirsiniz. Dünyada K2 vitamini eksikliği vakalarının arttığını gördüğümüz gibi, kemik ve kalp sağlığının da olumsuz etkilendiğini görüyoruz. Klinik olarak MK-4 olarak K1 vitamini ve K2 vitamininden daha etkili olduğu gösterildiğinden, insanların çoğunun MK-7 şeklinde K2 takviyesi alması gerektiğine inanıyorum. Her zaman olduğu gibi, yeni bir takviye denemeden önce doktorunuzla konuşmanızı öneririm.


ALINTIDIR.
 
Üst