Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

İslam'a mı hakaret, sanata mı?

EsiLa

MFC Üyesi
Konum
Dünya
  • Üyelik Tarihi
    30 Eyl 2015
  • Mesajlar
    3,135
  • MFC Puanı
    510
Haddimi aşmayı göze alarak şunu söyleyebilirim: Mezopotamya'da yaşayan kadınları ‘çarşaf’ ile simgelemek, neredeyse akla ilk geleni. Okulda; Güzel Sanatlar’da bir projede kullansanız, sınıfta kalırsınız.

091120151632199280438_2.jpg


25. Uluslararası İstanbul Sanat Fuarı’nda gerçekleşen ressam Gökhan Aslan’ın “Çığlık” isimli performansı ‘inançlara saygısızlık’ yapıldı gerekçesiyle dün –özellikle sosyal medyada- epey tepki çekti. Aslan’ın ‘çarşaf’ üzerinden İslam’a hakaret ettiği söylendi ve bir grup tarafından da sanatçı ve performans fuar alanında protesto edildi.

“Bu performans çarşafa karşı değil”

Gökhan Aslan benzer tepkilerle daha önce de karşılaşmış olmalı ki geçen günlerde şöyle bir açıklama yapmış: “Özellikle altını çizmek isterim ki, bu performans çarşafa karşı değildir, burada çarşaf gerçekliği ortaya koymak için bir simgedir. Böyle bir yanlış anlaşılma içine düşmek istemem”. Yani, Aslan, çarşafın simgeden öte bir anlam taşımadığını, İslam’a hakaret etmediğini ve bir ‘gerçekliği’ ortaya koyduğunu söylüyor.

Din değil, kültür eleştirisi

Neyin gerçekliğini ortaya koyuyor bu çarşaf, merak ettim. Ressamın önceki çalışmalarının bir bölümünü inceledim. Aslan, 2013’te, bir sergisinin açılışında şöyle bir ifade kullanmış: “Çalışmalarımda Mezopotamya'da yaşayan kadınların ruh hallerini işliyorum”. Demek oluyor ki ‘çarşaf’ bir dini değil, coğrafyayı işaret ediyor, o coğrafyada yaşayan –her dinden- kadınları… Bir tür ‘kültür eleştirisi’ yani.

Bu noktadan sonra ancak; bu performansın İslam’dan çok sanata hakaret niteliği taşıdığı söylenebilir. Ama elbette bu haddini aşan bir yorum olacaktır. Haddimi aşmayı göze alarak şunu söyleyebilirim: Mezopotamya'da yaşayan kadınları ‘çarşaf’ ile simgelemek, neredeyse akla ilk geleni. Okulda; Güzel Sanatlar’da bir projede kullansanız, sınıfta kalırsınız. İstediğiniz kadar da “bu performans çarşafa karşı değildir” diye üzerine üzerine basın, herkesten (varlığı kuşkulu olan) ‘altmetni’ okumasını bekleyemezsiniz. Bu performans "sanatçı" ile "halk" arasındaki mesafenin -üstelik yetersiz anlatılmış- bir ispatı daha, o kadar.

Eklektizm sorunu

“Çığlık” performansında, çarşaflı kadınlar dışında bir de yerde kanlı çarşafla uzanmış biri var. Aslan’ın dediğine göre bu da “Ankara katliamında hayatını kaybedenler”i simgeliyormuş. Mezopotamya'da yaşayan kadınların sorunlarında Ankara katliamına yani, bu eklektizme kalp dayanmaz. Lütfen bütün duyarlılıklarınızı çalıştırın!

Artık birilerinin -sanata da sirayet eden- “Türkiye’de muhalefet ve eklektizm sorunu” üzerine uzun uzun yazması ya da konuşması lazım.
 
Üst Alt