Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

İhsan Deniz: Benim şiirim keder dokuludur

EsiLa

MFC Üyesi
Konum
Dünya
  • Üyelik Tarihi
    30 Eyl 2015
  • Mesajlar
    3,135
  • MFC Puanı
    510
Bu toprağın rengini, ruhunu taşıyan şairlerden İhsan Deniz’in toplu şiirler kitabı ‘Dut Ağacında’ okurla buluştu. Kitap, 1985-2015 döneminde yazılan şiirleri kapsıyor.

031120150259502076063_2.jpg


İhsan Deniz, lise yıllarında başladı şiir yazmaya. O gün bugündür hayatın her anını şiirle dolduranlardan. Hem de hakkını vererek, şairane duruşlar sergileyerek, metafizik duyuşlara kulaç atarak... Modern şiirin büyükşehire ait olduğunu düşünüyor. ‘Şiirin, edebiyatın iktidarından söz edilemez ama şiir yazıyorsam ‘iktidar’ benim’ diyor. Deniz’in 30 yıllık şiirleri, toplu şiirler kitabı ‘Dut Ağacında’ adıyla okura sunuldu. Hece Yayınları’ndan çıkan kitap vesileyle, kıymetli şairler Arif Ay ve Ercan Yılmaz’ın değerlendirmeleri eşliğinde, Deniz’in şiir dünyasında seyahate çıktık.

- Şiirlerinizde sıklıkla bir itiraz, dürtüş, uyarıcı sesler hissediliyor. Kavgacı bir mizaca mı sahipsiniz?

Şiirlerimden ziyade düzyazılarımda daha belirgindir sözünü ettiğiniz her iki tavır. Kavgacı mizaç ile eleştirel bakan yanım bir ve bütün olmuştur bana sorarsanız. Bir zamanlar yazı yazdığım gazetede bu bir ve bütün olmuş yönüm olanca açıklığıyla sergilenmişti. Ama şiirlerim öyle değildir. İtiraz, dürtüş, uyarıcı sesler... Eyvallah. Ama kavgacı asla! Belki yer yer dönem dönem eleştirel. Benim şiirim keder dokuludur.

- Şiirinizdeki ‘dünyadan yakınma’ halinin kaynaklarını merak ediyorum.

Bu konuda, taşıdığım varoluş his ve hassasiyetinin tüm hayat algıma ve gündelik yaşama biçimime dal-budak salmasını bir kaynak olarak sayabiliriz. Dünyadan yakınma varsa şiirimde, bunu esasen ‘kendimden yakınma’ biçiminde de okuyabiliriz. Dünya ve şeylerin geçiciliği, sahteliği, boşunalığı karşısında şairin fizikötesi duyumlara yanaşma arzusu. Kaygu. Kuşku. Sıkıntı. Pesimizm. Yalnızlık. Kederine, kaderine boyun eğme. Ve giderek Allah’ın kulluğuna sığınmanın, çarenin çaresi olduğunu tecrübe etmeyi gözetmek.

- Bir söyleşide “Taşra’da geçirdiğim günlerin birbirine ne kadar çok benzediğini fark ediyor ve -Evet, ziyandayım!-” diyordunuz. Hala öyle mi düşünoyorsunuz?

Ben modern şiirin büyük şehre ait olduğunu düşünüyorum. Son 30 yıldır Bursa’da ikâmet ediyorum. Bursa, kâğıt üstünde büyük şehir olsa da, esasen kocaman bir taşra şehri. Taşra şiire düşmandır. Benim (varsa) şiir verimliliğim yaşadığım mekânla ilgili olmaktan ziyade, kendi iç yaşantı ve tecrübelerimle, dünyaya bakışımla, hayat algımla ilgilidir. Çocukluğu ve üniversite yıllarıyla bir İstanbul tecrübesi edinmiş biri olarak bugün Bursa’da yaşamak, doğrusu benim şiirime pek bir şey kazandırmadığı gibi sanıyorum kaybettirmedi de.

- Uzun süredir edebiyat kanonunun dışında oluşunuz size ne kazandırdı, kaybettirdikleri de var mı?

Günümüz şiirinin bir kanon oluşturduğunu sanmıyorum. Bir zamanlar ‘iktidar’ lâfı edilirdi. Şiirin iktidarı, edebiyatın iktidarı.. Yok, benim nezdimde hiç olmadı böyle bir şey! Hiç inanmadım buna. Haa, şunu söyleyebilirim ama: Eğer ben şiir yazıyorsam iktidar benim!

Arif AY: Deniz, bir medeniyet şairidir

İhsan Deniz’in şiiri ‘insan kalma’yı, kutsallıkla iç içe olmayı mesele edinen bir şiirdir. Onun şiiri insanın ontolojik sorgulamasının yapıldığı alana ilişkin bilinç köprüleri, algı köprüleri kurar ve tasavvufi bir dünyanın kapılarını açar. Tasavvuf onun şiirinde sadece içe bir yolculuk değil, dışa, hayata da müdahil bir yöneliştir. İhsan Deniz’in şiiri en çok bu alanda yoğunluk kazanır. Diliyle, imge örgüsüyle şiirimizin asli kaynağından renkler taşır. Onun şiiri bir ‘dönem’ şiiri, bir ‘moda’ şiiri değildir. Bu topraktan beslenen, bu toprağın rengini, ruhunu taşıyan bir medeniyet şiiridir.

Ercan Yılmaz: Sükût aleminin eşiğinde...

Gâlib Dede, Hüsn’ü Aşk’ın başlangıcında acziyetin bir lütuf olduğunu söyler. Bana öyle geliyor ki şiir, İhsan Deniz’de acizliğin itiraf biçimi. Ve aynı zamanda hayatı estetize etmenin, yeryüzünde şairane konaklamanın bir yolu. Varoluş sıkıntısını metafizik tahayyüle dönüştürmenin de... Dut Ağacında’yı okuduğumda, giderek ‘dış dünyaya sırtını dönerek’ ruhunun demircisi olmayı tercih eden, susarak söylemenin hazzını tatmış, sükût âleminin eşiğine yüz sürmüş, Dil’de münzevî bir şairle karşılaştım.

PORTRE: İHSAN DENİZ

1960 yılında Bursa İnegöl’de doğdu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe bölümünü 1985 yılında bitirdi. 1980’li yıllardan bu yana çeşitli edebiyat dergilerinde şiirleri yayınlandı. Mağara Külleri, Perdeler, Gecediloldu, Bozgun Siperi, Buz ve Fire, Suya Kanat ve Tam yayınlanmış şiir kitaplarından bazıları.
 
Üst Alt