Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Henri Bergson

Zeyna

"Dum spiro spero"
MFC Üyesi
  • Üyelik Tarihi
    29 Eyl 2008
  • Mesajlar
    5,212
  • MFC Puanı
    12,698
Henri Bergson

1859-1941 yılları arasında yaşamış olan çağdaş düşünür.

Temel İlkeler:
Temel eserleri arasında Essais sur les Donnees immediates de la Conscience (Bilincin Dolayımsız Verileri Üzerine Denemeler)
virgulll.gif
Matiere et Memoire (Madde ve Bellek)
virgulll.gif
Les Deux Sources de la Morale et de la Religion (Ahlak ve Dinin İki Kaynağı) ve L'Evolution creatrice (Yaratıcı Evrim) gibi kitaplar bulunan Bergson
virgulll.gif
Almanya'da doğup gelişmiş olan idealist yaşama felsefesinin Fransa'daki temsilcisi olarak tanınır. Aynı zamanda
virgulll.gif
süreç felsefesi adı verilen Felsefe türünün de en önemli temsilcilerinden olan Bergson
virgulll.gif
pozitivizmin ya da oldukça dar bir çerçeve içinde kalan bilimsel yorumların iddialarına şiddetle karşi çikarken
virgulll.gif
insani ve tinsel değerlerin önemini vurgulamıştır. O
virgulll.gif
işte bu çerçeve içinde
virgulll.gif
20. Yüzyılda gelişen akla karşi başkaldırının önemli öncülerinden biri olmak durumundadır.

Başka bir deyişle
virgulll.gif
ondokuzuncu yüzyılda ortaya çıkan maddecilik dirimselcilik karşıtlığından yoğun bir biçimde etkilenen Bergson
virgulll.gif
bilimin bulgularını özü itibariyle bilimsel olmayan bir gerçeklik anlayışına ulaşmak için kullanmıştır. Metafiziği
virgulll.gif
dinamizm ve sürekliliğin önemini vurguladığı
virgulll.gif
aklın gerçekliğin yapısını bilmeye yetili olmadığını dile getirdiği için
virgulll.gif
Bergson Romantik gelenek içinde yer alır. Başka bir deyişle
virgulll.gif
diskürsif düşüncenin ve dolayısıyla
virgulll.gif
tüm determinizmi ve mekanizmiyle bilimin kapsamı ve açıklama alanının oldukça dar olduğuna dikkat çekmis ve yaşam fenomeni
virgulll.gif
bilinç ve özgürlügün sadece ve sadece dolayımsız sezgi ile anlaşilabileceğini öne sürdüğü için
virgulll.gif
Bergson aynı zamanda yaşam felsefesinin 20. Yüzyıldaki en önemli temsilcisi sayılabilir.

Metafiziği:
Gerçekliğin sezgi yoluyla bilinebileceğini savunduğu için ondokuzuncu yüzyıl Alman düşünürü Schopenhauer'a çok yaklaşan Bergson
virgulll.gif
bununla birlikte
virgulll.gif
bir ilerleme öğretisi olarak evrim teorisini çok ciddiye alıp metafiziğine temel yaptığı için
virgulll.gif
onun kötümserliğini paylaşmaz.

İlk araştırmalarını zihin ve beden arasındaki ilişki konusuna ayıran filozof
virgulll.gif
zamanının bu konudaki gözde ögretisi olan psiko-fizyolojik paralelizme
virgulll.gif
yani her psikolojik olguya onu belirleyen fizyolojik bir olgunun karşitlık geldiğini dile getiren ögretiye şiddetle karşı çıkmıştır. Bergson
virgulll.gif
bu bağlamda belleğin
virgulll.gif
ve dolayısıyla zihin ya da ruhun bedenden bağımsız olduğunu ve amaçlarını gerçekleştirebilmek için bedeni kullandığını öne sürmüştür.

Yaşam düşüncesini incelerken
virgulll.gif
evrimin gerçekliğini kabul eden
virgulll.gif
onu kesin olarak belgelenmiş ya da kanıtlanmış bir teori diye gören Bergson
virgulll.gif
evrimin mekanist bir tarzda gelişmeyip yaratıcı olduğunu iddia etmiştir. O
virgulll.gif
bu gelişme sürecinde
virgulll.gif
biri içgüdü
virgulll.gif
diğeri de zeka yoluyla gelişen iki çizgi bulunduğunu söylemiş ve bunlardan her ikisinin de
virgulll.gif
evrenin her yerinde iş başinda olan yaşam atılımının eseri olduğunu savunmuştur.


Bilgi Görüşleri:
Bilgi görüşünde
virgulll.gif
rasyonel düşünceye güvenmeyen
virgulll.gif
kuru bir akılcılık ve bilimciliğe karşi çikip
virgulll.gif
bunun yerine sezgiyi temel alan Bergson
virgulll.gif
bilincin her zaman bir şeyin bilinci olduğunu
virgulll.gif
bizim doğrudan ve aracısız olarak yalnızca kendi tecrübemizi bilebileceğimizi ve dolayısıyla en iyi ve en yetkin bir biçimde kendi bilinç akışımızı ve süreyi idrak edeceğimizi belirtmiştir. Bu ise
virgulll.gif
kavramsallaştırılabilen bir bilgi değildir; yani
virgulll.gif
bu
virgulll.gif
akıl ve analiz yoluyla değil de
virgulll.gif
ancak yaşanarak
virgulll.gif
ve sezgi yoluyla bilinebilir.

Başka bir deyişle
virgulll.gif
Bergson felsefesinde öncelikle
virgulll.gif
kavramsal bilgiye şiddetli bir eleştiri yöneltmiştir. Kavramların sürekli ve dinamik bir gerçekliği
virgulll.gif
onu statik hale getirmek ve bölmek suretiyle çarpittigini öne süren Bergson
virgulll.gif
'biricik' olan gerçeklikle ilgili hakikatlerin kavramsal yolla söze dökülemez
virgulll.gif
ifade edilemez olduğunu söylerken
virgulll.gif
bir yandan da bizi gerçekliğin özüne götürecek bilgi türü olarak sezgiden söz etmiştir. Bilimi reddetmeyen
virgulll.gif
fakat bilimsel bilginin en önemli bilgi türü olarak görülmesine karşi çikan Bergson'a göre
virgulll.gif
gerçekliğe nüfuz eden
virgulll.gif
nesnelerle doğrudan ve aracısız bir temas kuran başka bir bilgi türü daha vardır. Bu bilgi dile getirilemez
virgulll.gif
söze dökülemez. Bu bilgiye
virgulll.gif
en azından bilimsel bilgi kadar önem ve değer verilmesi gerektiğini öne süren Bergson
virgulll.gif
analiz adını verdiği bilimsel
virgulll.gif
rasyonel bilginin karşisına
virgulll.gif
sözcüklerle dile getirilemez olan sezgiyi geçirmiştir.

Bergson'a göre
virgulll.gif
sezgi bize
virgulll.gif
gerçekliğin şemasını değil de
virgulll.gif
bizzat kendisini bilme olanağı verir. Şu halde
virgulll.gif
Bergson bir şeyi bilmenin iki yolunu birbirinden ayırır. Bu yollardan birincisi bizi bilinecek nesnenin çevresinde hareket ettirir
virgulll.gif
oysa ikincisi nesneye nüfuz etmemizi sağlar. Birincisinden elde edilen bilgi
virgulll.gif
nesneyi gözlemlediğimiz bakış açısına bağlıdır; dolayısıyla
virgulll.gif
bu bilgi göreli bir bilgidir. Buna karşin
virgulll.gif
ikincisinde nesneyle doğrudan bir temas içinde olur ve herhangi bir bakış açısının sınırlamalarından kurtuluruz. Burada nesneyi gerçekte olduğu şekliyle kavrarız. Bunlardan birincisi analiz
virgulll.gif
ikincisi sezgidir.

Sezginin bize gösterdiği gerçeklik nedir? Bergson bu konuda aradığı ipucunu kişinin kendi doğasına ilişkin sezgide bulur. Ona göre
virgulll.gif
kendi içimize dönüp baktığımızda tecrübe ettiğimiz şey
virgulll.gif
değişen haller veya özellikleri değişen şeyler değil de
virgulll.gif
değişmenin bizzat kendisi
virgulll.gif
süre ve yaşamdır. Sezgi yoluyla bilinen benden hareket eden Bergson
virgulll.gif
burada kalmayıp daha sonra dünyanın aynı süreden meydana geldiğini iddia etmiştir. Başka bir deyişle
virgulll.gif
gerçekliğin bilimin varsaydığı gibi
virgulll.gif
madde olmadığını göstermeye çalisan
virgulll.gif
doğanın
virgulll.gif
bilimin söylediği gibi
virgulll.gif
yalnızca mekan içindeki maddi cisimlerden oluşmadığını savunan Bergson
virgulll.gif
insanların mekanla düşünmeye çalistiklari için
virgulll.gif
maddeciliğe eğilimli olduklarını iddia etmiştir. Oysa
virgulll.gif
zaman mekandan daha temel olup
virgulll.gif
bütün gerçekliğin özü zamandır
virgulll.gif
süredir.

Anlamamız gereken şeyin
virgulll.gif
zamanın bir birikim
virgulll.gif
bir büyüyüp gelişme
virgulll.gif
bir süre olduğunu belirten Bergson
virgulll.gif
bir adım daha ileri giderek
virgulll.gif
sürenin yalnızca akıp giden bir şey olmakla kalmayıp
virgulll.gif
yaratıcı olduğunu savunur. Başka bir deyişle
virgulll.gif
süre görünüşün gerisindeki gerçeklik
virgulll.gif
bilimlerin araştırdığı gözle görülür empirik dönüşümlerin gerisindeki esas nedendir. Buna göre
virgulll.gif
türlerin evrim geçirdiği hipotezini doğrulanabilen deneysel bir hipotez olarak benimseyen Bergson
virgulll.gif
buradan bütün bu evrimsel gelişmenin gerisindeki esas gücün
virgulll.gif
temel nedenin süre olduğu metafiziksel tezine geçmiştir.

Bergson'a göre
virgulll.gif
gerçekten varolan şey madde
virgulll.gif
cansız varlık değildir; gerçeklik süredir ve bunu yalnızca sezgi kavrayabilir. Zaman bir birikimdir. Gelecek hiçbir zaman geçmişin aynı olamaz
virgulll.gif
zira her adımda yeni bir birikim ortaya çikar. O bilinçli bir varlık için var olmanın değişmek olduğunu kabul eder
virgulll.gif
zira değişmek demek olgunlaşmak demektir; olgunlaşmak ise
virgulll.gif
sonsuzca kendi kendini yaratmak demektir. Bu
virgulll.gif
yalnızca bilinçli insan varlığı için değil
virgulll.gif
fakat bütün gerçeklik için böyledir. Bergson gelişmeyi
virgulll.gif
ancak süre olarak anladığımız takdirde açıklığa kavuşabileceğimizi savunur.

Ona göre
virgulll.gif
insan işte bu yaşamda maddeyi yener
virgulll.gif
mekanın sınırlarının üstüne çikar ve içinde salt süreyi yaşar. İnsan kendisini bütün benliğiyle bir işe verdiği zaman da aynı şeyi duyar. Geçmiş
virgulll.gif
sürekli olarak bugüne ve geleceğe doğru akar. İşte
virgulll.gif
bu biricik gerçeklik olarak süredir. Bergson'a göre
virgulll.gif
süreyi yaşayabilmemizin koşulu bellektir. Bellek zaman aralıklarını yener
virgulll.gif
geçmiş
virgulll.gif
şimdi olarak yaşanır. Süreyi bütünlüğü içinde yakalayıveren ise sezgidir.

Yani
virgulll.gif
Anaksimenes'e göre
virgulll.gif
hava seyrekleştiği zaman
virgulll.gif
ateş
virgulll.gif
sıkıştığı zaman da
virgulll.gif
rüzgar
virgulll.gif
bulut
virgulll.gif
su ve toprak haline gelebilir. Bu çerçeve içinde
virgulll.gif
o
virgulll.gif
havanın seyrekleştiği zaman
virgulll.gif
daha sıcak hale geldiğini ve böylelikle de ateş olma yoluna girdiğini
virgulll.gif
buna karşin sıkıştığı zaman
virgulll.gif
daha soğuk olup katılaşma yoluna girdiğini düşünmüştür. Anaksimenes'teki seyrekleşme ve sıkışma kavramları
virgulll.gif
birlikten çokluga geçiş sürecini açıklamaya yaradıktan başka
virgulll.gif
her tür niteliği niceliğe indirgeme girişimini temsil eder.
 
Üst Alt