بِسْمِ اللهِ، اَلْحَمْدُ ِللهِ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ وَبَعْدُ
Göz Aydınlığım Namaz!!!
Enes (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Bana dünyadan kadınlar ve güzel koku sevdirildi ve göz aydınlığım namazda kılındı.
Camius-Sağir 1/146, Ahmed 11845, Nesei 3878
Namazın Tarifi
Namazın dildeki asıl anlamı, duadır. Mesela Arapça salla aleyhi yani ona hayır duada bulundu denilir.
Allahın salâtı, temize çıkarmak ve övmek; meleklerin salâtı ise dua demektir.
Namaz dinî bir terim olarak, farz ve sünnetleriyle, rükû, secde, kıyam, istikbal-i kıble gibi belirli hareketleri olan, Allaha mahsus bir ibadettir. Birtakım şartları, rükünleri, farz ve sünnetleri vardır.
Namaz, dini ayakta tutan direktir. Direk yıkılırsa, ona dayanan yapı da yıkılır. O, Allahın farz kıldığı ilk ibadettir, en büyük bedenî ibadettir. Allahın onu, diğer ibadetler gibi yeryüzünde ve Cebrail (Aleyhisselam) vasıtasıyla farz kılmaması, derecesinin yüksekliğini göstermektedir. Allah onu, kendisiyle Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) arasında bir vasıta olmaksızın farz kılmıştır. Bu ise Miraç gecesi, yedi kat göğün üstünde olmuştu.
Önemi sebebiyle yüce Allah onu elli vakit olarak farz kılmış, sonra onu bir gün ve gecede yani 24 saatte beş vakte indirmiştir. O, fiiliyatta beş olmakla birlikte mizanda ellidir.
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Şüphesiz ki Ben; Allahım! Benden başka hiç bir ilah yoktur. Öyleyse Bana ibadet et ve Beni anmak için namaz kıl!
Taha 14
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Ey iman edenler! Rükû edin, secde edin, Rabbinize kulluk edin, hayır işleyin ki kurtuluşa eresiniz.
Hac 77
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Namaz, müminler üzerine vakitleri tayin edilerek farz kılınmıştır.
Nisa 103
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
İman eden kullarıma de ki namaz kılsınlar!..
İbrahim 31
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
İşin başı İslamdır, İslamın direği namazdır ve İslamın zirve noktası cihaddır.
İbni Mace deki hadiste ise Muaz bin Cebel (Radiyallahu Anh) şöyle demiştir:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Dikkat! Sana işin başını, direğini ve zirve noktasını haber veriyorum; O cihaddır!
Tirmizi 2749, İbni Mace 3973, Ahmed bin Hanbel Musned 5/231, Albanî İrvaul-Ğalîl 2/138
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
İslam, beş temel üzerine kurulmuştur; Allahtan başka ilah olmadığına, Muhammedin Allahın rasulü olduğuna şehadet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, Ramazan ayında oruç tutmak, imkân bulanın Beyti haccetmesidir.
Buhari ve Muslim
Namaz, erkek veya kadın, hür veya köle, zengin veya fakir, mukim (ikamet eden) veya yolcu, sağlıklı veya hasta, ergenlik çağına ulaşmış, akıllı her Müslümana farzdır. Aklı yerinde olduğu sürece, hastadan ölünceye kadar namaz kılma yükümlülüğü kalkmaz. O, bir gün ve gecede beş defadır. Yüce Allah şöyle buyurur:
Namaz, müminler üzerine vakitleri tayin edilerek farz kılınmıştır.
Nisa 103
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), Muaz bin Cebel (Radiyallahu Anh)ı Yemene gönderirken şöyle buyurmuştur:
Allahın kendilerine her gün ve gecede beş vakit namaz kılmayı farz kıldığını haber ver
Buhari 1423, Müslim 19/29, Ebu Davud 1584, Nesei 2434, Tirmizi 625, Darimi 1/379, İbni Mace 1783, İbni Hibban Mevarid 156, Tabarani Mucemul-Kebir 12408, Ahmed bin Hanbel Musned 1/233, Begavi 1557
Namazın bazı şartları vardır. Bunların namaz kılanda bulunması gerekir. Namaz kılan bunlardan birisini terk ederse, namazı olmaz:
1) Müslüman olmak: Kâfirin namazı geçersizdir!
2) Akıllı olmak: Akılsız olana namaz farz değildir!
3) Ergenlik çağına ulaşmak: Bulûğa ermedikçe çocuğa namaz farz değildir!
4) Küçük ve büyük hadesten taharet: Küçük hades, abdesti gerektiren her şeydir. Büyük hades, cünüplükten dolayı gusletmeyi (boy abdesti) almayı gerektiren her şeydir.
5) Beden, elbise ve namaz kılınacak yerin temiz olması.
6) Vaktin girmesi: Namaz ancak vakti girince farz olur. Vakti girmeden kılınırsa geçersizdir!
7) Setr-i avret: Avret yerlerinin temiz elbiselerle örtülmesidir.
8) Niyet: Niyetin yeri kalptir. En iyisi, iftitah tekbiriyle birlikte yapılmasıdır.
9) İstikbal-i Kıble (namaz kılarken kıbleye yönelmek): Kıble, Mekke-i Mükerremedeki Kâbedir.
Namaz, kalpteki inanç, dildeki konuşma, kıraat, tesbih getirme, tehlîl: La ilahe illallah demek ve tekbir: Allah-u Ekber demek, rükû ve secde gibi organlarla yapılan davranışlardan tutun da, necasetlerden maddi temizliğe ve şirk ve küfürden manevî temizliğe kadar, kulluğun bütün türlerini kapsar.
Namazın bazı rükünleri vardır. Bunlar: Kıyam iftitah tekbiri yani namaza başlarken Allah-u Ekber demek, Fatihayı okumak, rükû ve ondan doğrulmak, yedi organ yani alın ve burun, eller dizler ve ayak parmakları üzerinde secde yapmak, secdeden doğrulmak, iki secde arasında oturmak, bütün rükünlerde bir miktar beklemek, tertîb, son teşehhüt ve onun için oturmak, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e salât getirmek ve selam vermek.
Namaz, ergenlik çağına ulaşmış ve akıllı Müslümana, korku, hastalık ve yolculuk durumunda bile, her türlü halinde farzdır. İster yatakta, ister oturarak ister yatarak, gücünün yettiği şekilde namazı kılar. Hatta sadece, gözü veya kalbiyle işaret etmek suretiyle kılabiliyorsa öyle yapar. Aklı olduğu sürece namaz yükümlülüğü üzerinden düşmez.
Namaz, kulun yüce Rabbiyle kurduğu bir irtibattır. Sen gizlice konuşmak üzere Rabbinin huzurunda durursun, Ona dua edersin, O da duanı kabul eder. Müslümanın namazı temiz olarak eda etmesi; her gün, Rabbinin huzurunda temiz, huşûlu, itaatkâr ve mütevazı olarak, nimetlerinden dolayı Allaha şükretmek, kendisine lutfetmesini istemek ve günahlarının bağışlanmasını dilemek üzere durması gerekir.
Namazın anahtarı, bedenin, elbisenin ve namaz kılınacak yerin temiz olması, hadeslerden temizliktir. Onda huşulu olmak ve kalp huzuru şarttır.
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Namazlara dikkat edin! Özellikle orta namaza ve kalkın Allah için divan durun!
Bakara 238
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Muhakkak ki, müminler felaha ermişlerdir. Onlar ki, namazlarında huşu içindedirler.
Müminûn 1, 2
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Hiçbir Müslüman yoktur ki farz bir namazın vakti geldiğinde, o namazı güzel bir abdest alarak huşusuna ve rükûsuna dikkat ederek kılsın da büyük günah işlemedikçe, o namaz ondan önceki günahların kefareti olmasın. Bu, her zaman için böyledir.
Müslim
Namaz, vücut temizliğiyle başlar ve ruh temizliğiyle sona erer. Kim onu hakkıyla eda ederse, Allahın onu cennete koymaya sözü vardır. Onu yerine getirmeyenlere sözü yoktur.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Allah kullar üzerine beş vakit namazı farz kılmıştır. Kim o namazları hafife almadan ve kasten hiçbir vakti terk etmeden hakkıyla eda ederse, o kimseyi cennete girdireceğine Allahın yanında bir ahdi vardır. Kimde o beş vakit namazı kılmazsa, onun için Allahın yanında bir ahdi yoktur! Allah dilerse ona azab eder, dilerse onu cennete girdirir.
Ebu Davud 1420, Nesei 460 Malik 1/123/14, Darimi 1/370, İbni Mace 1401, İbni Teymiye Feteva 22/48, 49, Albânî Sahihut-Terğib vet-Terhib 363
Namaz, edepsizlikten ve kötü şeylerden alıkoyar. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Sana kitaptan vahyolunanı oku! Namaz kıl! Muhakkak ki namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar. Allahı zikretmek ise muhakkak ki en büyüktür. Ve Allah; yaptıklarınızı bilir.
Ankebut 45
Namaz, günahları örter Allah iki namaz arasındaki ve önceki günahları onun sayesinde bağışlar.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Beş vakit namaz, bir Cuma diğer Cumaya kadar ve bir Ramazan ayı diğer Ramazan ayına kadar, büyük günahlardan kaçınıldığı sürece aralarındaki günahlar için keffarettir.
Muslim 233/16
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Hiçbir Müslüman yoktur ki farz bir namazın vakti geldiğinde, o namazı güzelce abdest alarak huşû ile kılsın da, büyük günah işlemedikçe o namaz ondan önceki günahların kefareti olmasın. Bu, her zaman için böyledir.
Muslim
Yüce Allah namazla dereceleri yükseltir ve günahları yok eder. Onu beklemek, Allah yolunda nöbet tutmak demektir.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Size, Allahın günahları ne ile sildiğini ve dereceleri ne ile yükselttiğini bildirmemi ister misiniz?
Sahabeler:
−Elbette, dediler.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Güçlüklere rağmen, güzelce abdest almak, mescitlere giden adımları çoğaltmak ve namazdan sonra öbür namazı beklemek. İşte sizin Allah yolunda nöbet tutmanız budur.
Muslim
Namaz, Cennette, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile birlikte olma sebeplerinin en önemlilerindendir.
Rabia bin Kab el-Eslemî (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Bir gece Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in yanında kaldım. Ona abdest suyunu ve ihtiyaç duyduğu şeyleri getirdim.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bana:
−Benden bir şey iste dedi.
Ben de:
−Cennette seninle birlikte olmak isterim, dedim.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Bundan başka bir şey de olabilir dedi.
Ben:
−Onu istiyorum, dedim.
Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−O zaman çok secde etmek suretiyle bana yardımcı ol! buyurdu.
Muslim
Namaz, kıyamet günü, hakkında sorgu yapılacak şeydir.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Kuşkusuz ki kıyamet gününde kulun amelinden ilk hesaba çekileceği şey namazıdır. Eğer namaz salih olursa, diğer amelleri de salih olur; eğer namaz fasit olursa, diğer amelleri de fasit olur.
Tirmizi 409, Albânî Sahîhul-Cami 2537, Albanî Silsiletul-Ehadîsis-Sahîha 3/1357
Namaz, dünyadan ayrılırken ve ölümüne sebep olan hastalığında son nefeslerini alıp verirken, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in yaptığı son tavsiyeydi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in son vasiyeti şu idi:
Namaz, namaz ve mülkünüz olan köleler!..
Mübarek dili bu kelimeyi söyleyemeyecek duruma gelinceye kadar, devamlı bunu tekrarlıyordu.
Ahmed bin Hanbel Musned 6/290, 311, 321, Albanî İrvaul-Ğalîl 7/238
Allah bize namaza dikkat etmemizi emretmiştir. Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Namazlara dikkat edin! Özellikle orta namaza ve kalkın Allah için divan durun!
Bakara 238
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Muhakkak ki, müminler felaha ermişlerdir. Onlar ki, namazlarında huşu içindedirler.
Müminûn 1, 2
Namaz, dinden gidecek olanların sonuncusudur. Dinin son şeyi giderse, ondan hiçbir şey kalmaz. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
İslamın düğümleri bir bir çözülecektir. Her bir düğüm çözülünce insanlar bir sonrakine yapışırlar. İlk çözülecek olan, hükümdür (yani yönetimdir). En son çözülecek olan ise namazdır.
Ahmed bin Hanbel Musned 5/251, Albanî Sahîhut-Terğîb vet-Terhîb 1/229
Allah bizi, namazı ihmal etmekten sakındırmış ve ihmal edenlerle ona karşı gevşek davrananları yermiştir. Yüce Allah namazı ihmal edenlerin sonunu şu sözlerle bildirmiştir:
Onlardan sonra yerlerine öyle bir nesil geldi ki, namazı ihmal ettiler, şehvetlerine uydular. Onlar kötülük bulacaklardır.
Meryem 59
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Her nefis, kazandığına karşılık bir rehindir. Yalnız kitapları sağdan verilenler hariç. Onlar cennetler içindedir.
Günahkârlara:
−Sizi şu yakıcı ateşe sokan nedir? diye uzaktan uzağa sorarlar.
Onlar şöyle cevap verirler:
−Biz namaz kılanlardan değildik! Yoksulu doyurmuyorduk! (Bâtıla) dalanlarla birlikte dalıyorduk! Ceza gününü de yalan sayıyorduk! Sonunda bize ölüm geldi çattı.
Müddesir 38, 43
Namaz, Müslümanın parolası, müminin alametidir. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Eğer tevbe ederler, namazı kılarlar ve zekâtı verirlerse, sizin din kardeşinizdirler. Biz bilen bir kavme ayetleri böyle açıklıyoruz.
Tevbe 11
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Şüphesiz ki namazı terk etmek, kişi ile şirk ve küfür arasındadır.
Müslim 82/134, Ebu Davud 4678, Tirmizi 2619, Nesei, İbni Mace 1078
Yine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Bizlerle onlar arasındaki ahid, namazın terk edilmesidir. Kim namazı terk ederse, küfre girmiş olur!
Ahmed bin Hanbel Musned 5/346, Tirmizi 2756, Nesei 462, İbni Mace 1079, Hakim 1079
Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Yalnız Ona yönelin ve Ondan korkun! Namazı kılın ve Allaha ortak koşanlardan olmayın!
Rûm 31
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Parça parça kesilsen de, yakılsan da Allaha hiçbir şeyi ortak koşma! Farz namazı kasten terk etme! Kim farz namazı kasten terk ederse, Allahın zimmeti o kimseden beri olmuştur! İçki de içme! Kuşkusuz ki içki, bütün şerrin anahtarıdır!
İbni Mace 4034, Buhari Edebul-Müfred 18, Albani İrva 7/8991
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize, küçük çocukların namaza alışmış olarak yetiştirilmelerini ve on yaşına geldiklerinde, namaza dikkat etmezlerse dövülmelerini emretmiştir.
Sebra (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Çocuk yedi yaşına geldiğinde namazı emredin! On yaşına geldiğinde (namaz kılmazsa) dövün!
Ebu Davud 494, Tirmizi 407, Darimi 1/273, İbni Ebi Şeybe 1/381, İbni Huzeyme 1002, Darekutni 1/230, Ahmed 3/01
İmam İbni Hazm (Rahmetullahi Aleyh) bu hadisin şerhinde şöyle demiştir:
Çocuğa yedi yaşında namazı emredip on yaşında namaz kılmazsa dövmek namazın ona farz olduğu için değil, aksine çocuğu ona alıştırmak içindir.
Bir namazı kaçıran, ailesini malını kaybetmiş gibi olur. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Kim bir namazı kaçırırsa, o ailesini ve malını kaybetmiş gibidir.
Albânî Sahihut-Terğib vet-Terhib 576
Namaz, kulun dünya ve ahiretteki yolunu aydınlatan ışık ve kurtarıcıdır. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Temizlik imanın yarısıdır. Elhamdulillah mizanı doldurur, Subhanallah göklerle yerin arasını doldurur, namaz nurdur, sadaka delildir. Sabır ışıktır. Kuran, senin lehine ve aleyhine olan hüccettir.
Muslim
Namaz, Allahın rahmetinin inme sebeplerinden birisidir. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Namazı kılın, zekâtı verin ve Rasule itaat edin! Umulur ki merhamet olunursunuz.
Nûr 56
Hayatın sıkıntılarına sabretmek, ancak namaza dikkat edenlerin dayanabileceği bir şeydir. Yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
Gerçekten insan, pek hırslı (ve sabırsız) yaratılmıştır. Kendisine kötülük dokunduğu zaman sızlanır. Ve kendisine hayır dokundu mu yardım etmez (sıkı sıkı tutar). Ancak namaz kılanlar bunun dışındadır. Onlar ki: Namazlarını sürekli kılarlar (aksatmazlar).
Mearic 19, 23
Namaz, sıkıntı ve güçlüklerde kula yardım demektir. Yüce Allah şöyle buyurdu:
Sabırla, namazla (Allahtan) yardım dileyin, şüphesiz bu, (Allaha) saygı gösterenlerden başkasına ağır gelir.
Bakara 45
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)i bir şey üzdüğünde veya Müslümanların başına bir musibet geldiğinde, namaz kılar ve şöyle derdi:
Bilal! Kalk. Bizi namazla rahatlat.
Ebu Davud
Namaz, rahatlık, huzur ve mutluluk demektir. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Benim mutluluğum namazdadır.
Nesei
Huşu ile ve alçak gönüllü bir şekilde kılınan namaz, Müslümanı Allaha yaklaştırır, iğrenç ve kötü şeylerden meneder. Onda Allah (Azze ve Celle)yi anmak, ruhun cesetteki konumu gibidir. Yüce Allah şöyle buyurdu:
Sana kitabtan vahyolunanı oku, namaz kıl. Muhakkak ki namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar. Allahı zikretmek ise muhakkak ki en büyüktür. Ve Allah; yaptıklarınızı bilir.
Ankebut 45
Mescidlerde cemaatle birlikte namaz kılmak şerî bir özür bulunması hali hariç bütün Müslüman erkeklere farzdır. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Namazı kılın, zekâtı verin! Rükû edenlerle birlikte siz de rükû edin!
Bakara 43
Cemaatle camide namaz kılmak, cennete girme sebebidir. Nitekim bunu Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) haber vermiştir:
Kim (namaz için) mescide gider gelirse, her gidip gelişinde, Allah ona cennetteki konağını hazırlar.
Muslim
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Cemaatle kılınan namaz, tek başına kılınan namazdan yirmi yedi derece üstündür.
Buhari
Beş vakit namazın farzları dışında, Müslümanın en faziletli namazı evinde kıldığıdır. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Cemaat! Evlerinizde de namaz kılın! Çünkü farz namaz dışında, kişinin kıldığı en faziletli namaz evinde kıldığıdır.
Buhari
Beş vakit namaz günahları siler.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Ne dersiniz? Sizden birinin kapısı önünden bir nehir aksa ve o kişi, her gün beş defa bu nehirde yıkansa, kendisinde kir diye bir şey kalır mı?
Sahabeler:
−Böyle birisinin bedeninde hiç kir kalmaz, dediler.
Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
−Beş vakit namaz da böyledir. Yüce Allah bu namazlar sebebiyle kulun hatalarını siler.
Muslim
Yine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Beş vakit namaz aralarındaki (günahlara) kefarettir.
Albânî Sahihut-Terğib vet-Terhib
Namazdan sonra diğer namazı beklemek, meleklerin namaz kılanlar için af dilemelerine sebeptir. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Sizden biri, namazdan ayrılmadığı sürece hep namazda gibidir. Namaz kıldığı yerden kalkıp gitmediği veya abdesti bozulmadığı sürece melekler şöyle derler:
−Ey Allahım! Onu bağışla ve ona acı.
Buhari
Allahın En Sevdiği Namaz:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Allahın en sevdiği namaz, Davudun namazıdır. O, gecenin yarısında uyur. Üçte birini namazla geçirirdi ve son altıda birisini uyurdu.
Muslim
Ey Müslüman kardeşim! Revatip denilen yani tertip edilmiş, düzene koyulmuş, devamlı yapılan nafile namazları unutma! Bunların büyük fazileti vardır. Nitekim bir gün bir gecede on iki rekât nafile namaz kılan kişi için, cennette bir köşk yapılır. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Müslüman bir kul her gün farzın dışında Allah için on iki rekât sünnet namazı kılarsa Allah onun için cennette bir ev bina eder.
Müslim 728/103
Güzelce bir abdest almanın ve ona devam etmenin, günahlara kefaret olduğunu, günahları, vücuttan çıkardığını ve onun sebebiyle dereceleri yükselttiğini de unutma. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Bir Müslüman güzel bir abdest aldıktan sonra namaz kılsın da Allah bununla ondan sonraki namaz arasındaki günahları affetmesin.
Müslim
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Kim böyle bir abdest alırsa, günahları bağışlanır. Onun namazı ve camiye kadar yürümesi nafile olur.
Müslim
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Kim güzel bir abdest alırsa günahları, tırnaklarının altından çıkacak şekilde, vücudundan çıkar gider.
Müslim
Her Müslümanın, ister imam, ister cemaat, ister tek başına olsun, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in:
Beni nasıl namaz kılıyor olarak gördüyseniz öylece namaz kılınız. Buhari 6003 Sözüne göre hareket etmek için, onun namaz kılmadaki usulüne dikkat etmesi gerekir.
Namazında, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in yolunda yürüdüğünü hisseden kul, ona uymuş olmanın tadını duyar. Hangi sevgi, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in adımlarını takip etmekten daha büyüktür?
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
De ki: Eğer siz Allahı seviyorsanız bana uyun ki, Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın. Allah bağışlayandır, esirgeyendir.
Âl-i İmran 31
Namaz kılmakla şu sonuçlar elde edilir:
1) Namaz, rahatlıktır.
2) Namaz, huzurdur.
3) Namaz, mutluluktur.
4) Namaz, ruh temizliğidir.
5) Namaz, günahların örtülmesidir.
6) Namaz, sevapların artmasıdır.
7) Namaz, derecelerin yükselmesidir.
8) Namaz, çirkin ve kötü şeylerden uzak olmadır.
9) Namaz, her zaman yüce Allahla irtibat halinde olmaktır.
Göz Aydınlığım Namaz!!!
Enes (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Bana dünyadan kadınlar ve güzel koku sevdirildi ve göz aydınlığım namazda kılındı.
Camius-Sağir 1/146, Ahmed 11845, Nesei 3878
Namazın Tarifi
Namazın dildeki asıl anlamı, duadır. Mesela Arapça salla aleyhi yani ona hayır duada bulundu denilir.
Allahın salâtı, temize çıkarmak ve övmek; meleklerin salâtı ise dua demektir.
Namaz dinî bir terim olarak, farz ve sünnetleriyle, rükû, secde, kıyam, istikbal-i kıble gibi belirli hareketleri olan, Allaha mahsus bir ibadettir. Birtakım şartları, rükünleri, farz ve sünnetleri vardır.
Namaz, dini ayakta tutan direktir. Direk yıkılırsa, ona dayanan yapı da yıkılır. O, Allahın farz kıldığı ilk ibadettir, en büyük bedenî ibadettir. Allahın onu, diğer ibadetler gibi yeryüzünde ve Cebrail (Aleyhisselam) vasıtasıyla farz kılmaması, derecesinin yüksekliğini göstermektedir. Allah onu, kendisiyle Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) arasında bir vasıta olmaksızın farz kılmıştır. Bu ise Miraç gecesi, yedi kat göğün üstünde olmuştu.
Önemi sebebiyle yüce Allah onu elli vakit olarak farz kılmış, sonra onu bir gün ve gecede yani 24 saatte beş vakte indirmiştir. O, fiiliyatta beş olmakla birlikte mizanda ellidir.
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Şüphesiz ki Ben; Allahım! Benden başka hiç bir ilah yoktur. Öyleyse Bana ibadet et ve Beni anmak için namaz kıl!
Taha 14
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Ey iman edenler! Rükû edin, secde edin, Rabbinize kulluk edin, hayır işleyin ki kurtuluşa eresiniz.
Hac 77
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Namaz, müminler üzerine vakitleri tayin edilerek farz kılınmıştır.
Nisa 103
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
İman eden kullarıma de ki namaz kılsınlar!..
İbrahim 31
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
İşin başı İslamdır, İslamın direği namazdır ve İslamın zirve noktası cihaddır.
İbni Mace deki hadiste ise Muaz bin Cebel (Radiyallahu Anh) şöyle demiştir:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Dikkat! Sana işin başını, direğini ve zirve noktasını haber veriyorum; O cihaddır!
Tirmizi 2749, İbni Mace 3973, Ahmed bin Hanbel Musned 5/231, Albanî İrvaul-Ğalîl 2/138
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
İslam, beş temel üzerine kurulmuştur; Allahtan başka ilah olmadığına, Muhammedin Allahın rasulü olduğuna şehadet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, Ramazan ayında oruç tutmak, imkân bulanın Beyti haccetmesidir.
Buhari ve Muslim
Namaz, erkek veya kadın, hür veya köle, zengin veya fakir, mukim (ikamet eden) veya yolcu, sağlıklı veya hasta, ergenlik çağına ulaşmış, akıllı her Müslümana farzdır. Aklı yerinde olduğu sürece, hastadan ölünceye kadar namaz kılma yükümlülüğü kalkmaz. O, bir gün ve gecede beş defadır. Yüce Allah şöyle buyurur:
Namaz, müminler üzerine vakitleri tayin edilerek farz kılınmıştır.
Nisa 103
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), Muaz bin Cebel (Radiyallahu Anh)ı Yemene gönderirken şöyle buyurmuştur:
Allahın kendilerine her gün ve gecede beş vakit namaz kılmayı farz kıldığını haber ver
Buhari 1423, Müslim 19/29, Ebu Davud 1584, Nesei 2434, Tirmizi 625, Darimi 1/379, İbni Mace 1783, İbni Hibban Mevarid 156, Tabarani Mucemul-Kebir 12408, Ahmed bin Hanbel Musned 1/233, Begavi 1557
Namazın bazı şartları vardır. Bunların namaz kılanda bulunması gerekir. Namaz kılan bunlardan birisini terk ederse, namazı olmaz:
1) Müslüman olmak: Kâfirin namazı geçersizdir!
2) Akıllı olmak: Akılsız olana namaz farz değildir!
3) Ergenlik çağına ulaşmak: Bulûğa ermedikçe çocuğa namaz farz değildir!
4) Küçük ve büyük hadesten taharet: Küçük hades, abdesti gerektiren her şeydir. Büyük hades, cünüplükten dolayı gusletmeyi (boy abdesti) almayı gerektiren her şeydir.
5) Beden, elbise ve namaz kılınacak yerin temiz olması.
6) Vaktin girmesi: Namaz ancak vakti girince farz olur. Vakti girmeden kılınırsa geçersizdir!
7) Setr-i avret: Avret yerlerinin temiz elbiselerle örtülmesidir.
8) Niyet: Niyetin yeri kalptir. En iyisi, iftitah tekbiriyle birlikte yapılmasıdır.
9) İstikbal-i Kıble (namaz kılarken kıbleye yönelmek): Kıble, Mekke-i Mükerremedeki Kâbedir.
Namaz, kalpteki inanç, dildeki konuşma, kıraat, tesbih getirme, tehlîl: La ilahe illallah demek ve tekbir: Allah-u Ekber demek, rükû ve secde gibi organlarla yapılan davranışlardan tutun da, necasetlerden maddi temizliğe ve şirk ve küfürden manevî temizliğe kadar, kulluğun bütün türlerini kapsar.
Namazın bazı rükünleri vardır. Bunlar: Kıyam iftitah tekbiri yani namaza başlarken Allah-u Ekber demek, Fatihayı okumak, rükû ve ondan doğrulmak, yedi organ yani alın ve burun, eller dizler ve ayak parmakları üzerinde secde yapmak, secdeden doğrulmak, iki secde arasında oturmak, bütün rükünlerde bir miktar beklemek, tertîb, son teşehhüt ve onun için oturmak, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)e salât getirmek ve selam vermek.
Namaz, ergenlik çağına ulaşmış ve akıllı Müslümana, korku, hastalık ve yolculuk durumunda bile, her türlü halinde farzdır. İster yatakta, ister oturarak ister yatarak, gücünün yettiği şekilde namazı kılar. Hatta sadece, gözü veya kalbiyle işaret etmek suretiyle kılabiliyorsa öyle yapar. Aklı olduğu sürece namaz yükümlülüğü üzerinden düşmez.
Namaz, kulun yüce Rabbiyle kurduğu bir irtibattır. Sen gizlice konuşmak üzere Rabbinin huzurunda durursun, Ona dua edersin, O da duanı kabul eder. Müslümanın namazı temiz olarak eda etmesi; her gün, Rabbinin huzurunda temiz, huşûlu, itaatkâr ve mütevazı olarak, nimetlerinden dolayı Allaha şükretmek, kendisine lutfetmesini istemek ve günahlarının bağışlanmasını dilemek üzere durması gerekir.
Namazın anahtarı, bedenin, elbisenin ve namaz kılınacak yerin temiz olması, hadeslerden temizliktir. Onda huşulu olmak ve kalp huzuru şarttır.
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Namazlara dikkat edin! Özellikle orta namaza ve kalkın Allah için divan durun!
Bakara 238
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Muhakkak ki, müminler felaha ermişlerdir. Onlar ki, namazlarında huşu içindedirler.
Müminûn 1, 2
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Hiçbir Müslüman yoktur ki farz bir namazın vakti geldiğinde, o namazı güzel bir abdest alarak huşusuna ve rükûsuna dikkat ederek kılsın da büyük günah işlemedikçe, o namaz ondan önceki günahların kefareti olmasın. Bu, her zaman için böyledir.
Müslim
Namaz, vücut temizliğiyle başlar ve ruh temizliğiyle sona erer. Kim onu hakkıyla eda ederse, Allahın onu cennete koymaya sözü vardır. Onu yerine getirmeyenlere sözü yoktur.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Allah kullar üzerine beş vakit namazı farz kılmıştır. Kim o namazları hafife almadan ve kasten hiçbir vakti terk etmeden hakkıyla eda ederse, o kimseyi cennete girdireceğine Allahın yanında bir ahdi vardır. Kimde o beş vakit namazı kılmazsa, onun için Allahın yanında bir ahdi yoktur! Allah dilerse ona azab eder, dilerse onu cennete girdirir.
Ebu Davud 1420, Nesei 460 Malik 1/123/14, Darimi 1/370, İbni Mace 1401, İbni Teymiye Feteva 22/48, 49, Albânî Sahihut-Terğib vet-Terhib 363
Namaz, edepsizlikten ve kötü şeylerden alıkoyar. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Sana kitaptan vahyolunanı oku! Namaz kıl! Muhakkak ki namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar. Allahı zikretmek ise muhakkak ki en büyüktür. Ve Allah; yaptıklarınızı bilir.
Ankebut 45
Namaz, günahları örter Allah iki namaz arasındaki ve önceki günahları onun sayesinde bağışlar.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Beş vakit namaz, bir Cuma diğer Cumaya kadar ve bir Ramazan ayı diğer Ramazan ayına kadar, büyük günahlardan kaçınıldığı sürece aralarındaki günahlar için keffarettir.
Muslim 233/16
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Hiçbir Müslüman yoktur ki farz bir namazın vakti geldiğinde, o namazı güzelce abdest alarak huşû ile kılsın da, büyük günah işlemedikçe o namaz ondan önceki günahların kefareti olmasın. Bu, her zaman için böyledir.
Muslim
Yüce Allah namazla dereceleri yükseltir ve günahları yok eder. Onu beklemek, Allah yolunda nöbet tutmak demektir.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Size, Allahın günahları ne ile sildiğini ve dereceleri ne ile yükselttiğini bildirmemi ister misiniz?
Sahabeler:
−Elbette, dediler.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Güçlüklere rağmen, güzelce abdest almak, mescitlere giden adımları çoğaltmak ve namazdan sonra öbür namazı beklemek. İşte sizin Allah yolunda nöbet tutmanız budur.
Muslim
Namaz, Cennette, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile birlikte olma sebeplerinin en önemlilerindendir.
Rabia bin Kab el-Eslemî (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Bir gece Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in yanında kaldım. Ona abdest suyunu ve ihtiyaç duyduğu şeyleri getirdim.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bana:
−Benden bir şey iste dedi.
Ben de:
−Cennette seninle birlikte olmak isterim, dedim.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−Bundan başka bir şey de olabilir dedi.
Ben:
−Onu istiyorum, dedim.
Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−O zaman çok secde etmek suretiyle bana yardımcı ol! buyurdu.
Muslim
Namaz, kıyamet günü, hakkında sorgu yapılacak şeydir.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Kuşkusuz ki kıyamet gününde kulun amelinden ilk hesaba çekileceği şey namazıdır. Eğer namaz salih olursa, diğer amelleri de salih olur; eğer namaz fasit olursa, diğer amelleri de fasit olur.
Tirmizi 409, Albânî Sahîhul-Cami 2537, Albanî Silsiletul-Ehadîsis-Sahîha 3/1357
Namaz, dünyadan ayrılırken ve ölümüne sebep olan hastalığında son nefeslerini alıp verirken, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in yaptığı son tavsiyeydi.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in son vasiyeti şu idi:
Namaz, namaz ve mülkünüz olan köleler!..
Mübarek dili bu kelimeyi söyleyemeyecek duruma gelinceye kadar, devamlı bunu tekrarlıyordu.
Ahmed bin Hanbel Musned 6/290, 311, 321, Albanî İrvaul-Ğalîl 7/238
Allah bize namaza dikkat etmemizi emretmiştir. Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Namazlara dikkat edin! Özellikle orta namaza ve kalkın Allah için divan durun!
Bakara 238
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Muhakkak ki, müminler felaha ermişlerdir. Onlar ki, namazlarında huşu içindedirler.
Müminûn 1, 2
Namaz, dinden gidecek olanların sonuncusudur. Dinin son şeyi giderse, ondan hiçbir şey kalmaz. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
İslamın düğümleri bir bir çözülecektir. Her bir düğüm çözülünce insanlar bir sonrakine yapışırlar. İlk çözülecek olan, hükümdür (yani yönetimdir). En son çözülecek olan ise namazdır.
Ahmed bin Hanbel Musned 5/251, Albanî Sahîhut-Terğîb vet-Terhîb 1/229
Allah bizi, namazı ihmal etmekten sakındırmış ve ihmal edenlerle ona karşı gevşek davrananları yermiştir. Yüce Allah namazı ihmal edenlerin sonunu şu sözlerle bildirmiştir:
Onlardan sonra yerlerine öyle bir nesil geldi ki, namazı ihmal ettiler, şehvetlerine uydular. Onlar kötülük bulacaklardır.
Meryem 59
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
Her nefis, kazandığına karşılık bir rehindir. Yalnız kitapları sağdan verilenler hariç. Onlar cennetler içindedir.
Günahkârlara:
−Sizi şu yakıcı ateşe sokan nedir? diye uzaktan uzağa sorarlar.
Onlar şöyle cevap verirler:
−Biz namaz kılanlardan değildik! Yoksulu doyurmuyorduk! (Bâtıla) dalanlarla birlikte dalıyorduk! Ceza gününü de yalan sayıyorduk! Sonunda bize ölüm geldi çattı.
Müddesir 38, 43
Namaz, Müslümanın parolası, müminin alametidir. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Eğer tevbe ederler, namazı kılarlar ve zekâtı verirlerse, sizin din kardeşinizdirler. Biz bilen bir kavme ayetleri böyle açıklıyoruz.
Tevbe 11
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Şüphesiz ki namazı terk etmek, kişi ile şirk ve küfür arasındadır.
Müslim 82/134, Ebu Davud 4678, Tirmizi 2619, Nesei, İbni Mace 1078
Yine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Bizlerle onlar arasındaki ahid, namazın terk edilmesidir. Kim namazı terk ederse, küfre girmiş olur!
Ahmed bin Hanbel Musned 5/346, Tirmizi 2756, Nesei 462, İbni Mace 1079, Hakim 1079
Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Yalnız Ona yönelin ve Ondan korkun! Namazı kılın ve Allaha ortak koşanlardan olmayın!
Rûm 31
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Parça parça kesilsen de, yakılsan da Allaha hiçbir şeyi ortak koşma! Farz namazı kasten terk etme! Kim farz namazı kasten terk ederse, Allahın zimmeti o kimseden beri olmuştur! İçki de içme! Kuşkusuz ki içki, bütün şerrin anahtarıdır!
İbni Mace 4034, Buhari Edebul-Müfred 18, Albani İrva 7/8991
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize, küçük çocukların namaza alışmış olarak yetiştirilmelerini ve on yaşına geldiklerinde, namaza dikkat etmezlerse dövülmelerini emretmiştir.
Sebra (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
Çocuk yedi yaşına geldiğinde namazı emredin! On yaşına geldiğinde (namaz kılmazsa) dövün!
Ebu Davud 494, Tirmizi 407, Darimi 1/273, İbni Ebi Şeybe 1/381, İbni Huzeyme 1002, Darekutni 1/230, Ahmed 3/01
İmam İbni Hazm (Rahmetullahi Aleyh) bu hadisin şerhinde şöyle demiştir:
Çocuğa yedi yaşında namazı emredip on yaşında namaz kılmazsa dövmek namazın ona farz olduğu için değil, aksine çocuğu ona alıştırmak içindir.
Bir namazı kaçıran, ailesini malını kaybetmiş gibi olur. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Kim bir namazı kaçırırsa, o ailesini ve malını kaybetmiş gibidir.
Albânî Sahihut-Terğib vet-Terhib 576
Namaz, kulun dünya ve ahiretteki yolunu aydınlatan ışık ve kurtarıcıdır. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Temizlik imanın yarısıdır. Elhamdulillah mizanı doldurur, Subhanallah göklerle yerin arasını doldurur, namaz nurdur, sadaka delildir. Sabır ışıktır. Kuran, senin lehine ve aleyhine olan hüccettir.
Muslim
Namaz, Allahın rahmetinin inme sebeplerinden birisidir. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Namazı kılın, zekâtı verin ve Rasule itaat edin! Umulur ki merhamet olunursunuz.
Nûr 56
Hayatın sıkıntılarına sabretmek, ancak namaza dikkat edenlerin dayanabileceği bir şeydir. Yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
Gerçekten insan, pek hırslı (ve sabırsız) yaratılmıştır. Kendisine kötülük dokunduğu zaman sızlanır. Ve kendisine hayır dokundu mu yardım etmez (sıkı sıkı tutar). Ancak namaz kılanlar bunun dışındadır. Onlar ki: Namazlarını sürekli kılarlar (aksatmazlar).
Mearic 19, 23
Namaz, sıkıntı ve güçlüklerde kula yardım demektir. Yüce Allah şöyle buyurdu:
Sabırla, namazla (Allahtan) yardım dileyin, şüphesiz bu, (Allaha) saygı gösterenlerden başkasına ağır gelir.
Bakara 45
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)i bir şey üzdüğünde veya Müslümanların başına bir musibet geldiğinde, namaz kılar ve şöyle derdi:
Bilal! Kalk. Bizi namazla rahatlat.
Ebu Davud
Namaz, rahatlık, huzur ve mutluluk demektir. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Benim mutluluğum namazdadır.
Nesei
Huşu ile ve alçak gönüllü bir şekilde kılınan namaz, Müslümanı Allaha yaklaştırır, iğrenç ve kötü şeylerden meneder. Onda Allah (Azze ve Celle)yi anmak, ruhun cesetteki konumu gibidir. Yüce Allah şöyle buyurdu:
Sana kitabtan vahyolunanı oku, namaz kıl. Muhakkak ki namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar. Allahı zikretmek ise muhakkak ki en büyüktür. Ve Allah; yaptıklarınızı bilir.
Ankebut 45
Mescidlerde cemaatle birlikte namaz kılmak şerî bir özür bulunması hali hariç bütün Müslüman erkeklere farzdır. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:
Namazı kılın, zekâtı verin! Rükû edenlerle birlikte siz de rükû edin!
Bakara 43
Cemaatle camide namaz kılmak, cennete girme sebebidir. Nitekim bunu Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) haber vermiştir:
Kim (namaz için) mescide gider gelirse, her gidip gelişinde, Allah ona cennetteki konağını hazırlar.
Muslim
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Cemaatle kılınan namaz, tek başına kılınan namazdan yirmi yedi derece üstündür.
Buhari
Beş vakit namazın farzları dışında, Müslümanın en faziletli namazı evinde kıldığıdır. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Cemaat! Evlerinizde de namaz kılın! Çünkü farz namaz dışında, kişinin kıldığı en faziletli namaz evinde kıldığıdır.
Buhari
Beş vakit namaz günahları siler.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Ne dersiniz? Sizden birinin kapısı önünden bir nehir aksa ve o kişi, her gün beş defa bu nehirde yıkansa, kendisinde kir diye bir şey kalır mı?
Sahabeler:
−Böyle birisinin bedeninde hiç kir kalmaz, dediler.
Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
−Beş vakit namaz da böyledir. Yüce Allah bu namazlar sebebiyle kulun hatalarını siler.
Muslim
Yine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Beş vakit namaz aralarındaki (günahlara) kefarettir.
Albânî Sahihut-Terğib vet-Terhib
Namazdan sonra diğer namazı beklemek, meleklerin namaz kılanlar için af dilemelerine sebeptir. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Sizden biri, namazdan ayrılmadığı sürece hep namazda gibidir. Namaz kıldığı yerden kalkıp gitmediği veya abdesti bozulmadığı sürece melekler şöyle derler:
−Ey Allahım! Onu bağışla ve ona acı.
Buhari
Allahın En Sevdiği Namaz:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Allahın en sevdiği namaz, Davudun namazıdır. O, gecenin yarısında uyur. Üçte birini namazla geçirirdi ve son altıda birisini uyurdu.
Muslim
Ey Müslüman kardeşim! Revatip denilen yani tertip edilmiş, düzene koyulmuş, devamlı yapılan nafile namazları unutma! Bunların büyük fazileti vardır. Nitekim bir gün bir gecede on iki rekât nafile namaz kılan kişi için, cennette bir köşk yapılır. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Müslüman bir kul her gün farzın dışında Allah için on iki rekât sünnet namazı kılarsa Allah onun için cennette bir ev bina eder.
Müslim 728/103
Güzelce bir abdest almanın ve ona devam etmenin, günahlara kefaret olduğunu, günahları, vücuttan çıkardığını ve onun sebebiyle dereceleri yükselttiğini de unutma. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Bir Müslüman güzel bir abdest aldıktan sonra namaz kılsın da Allah bununla ondan sonraki namaz arasındaki günahları affetmesin.
Müslim
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Kim böyle bir abdest alırsa, günahları bağışlanır. Onun namazı ve camiye kadar yürümesi nafile olur.
Müslim
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
Kim güzel bir abdest alırsa günahları, tırnaklarının altından çıkacak şekilde, vücudundan çıkar gider.
Müslim
Her Müslümanın, ister imam, ister cemaat, ister tek başına olsun, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in:
Beni nasıl namaz kılıyor olarak gördüyseniz öylece namaz kılınız. Buhari 6003 Sözüne göre hareket etmek için, onun namaz kılmadaki usulüne dikkat etmesi gerekir.
Namazında, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in yolunda yürüdüğünü hisseden kul, ona uymuş olmanın tadını duyar. Hangi sevgi, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)in adımlarını takip etmekten daha büyüktür?
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
De ki: Eğer siz Allahı seviyorsanız bana uyun ki, Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın. Allah bağışlayandır, esirgeyendir.
Âl-i İmran 31
Namaz kılmakla şu sonuçlar elde edilir:
1) Namaz, rahatlıktır.
2) Namaz, huzurdur.
3) Namaz, mutluluktur.
4) Namaz, ruh temizliğidir.
5) Namaz, günahların örtülmesidir.
6) Namaz, sevapların artmasıdır.
7) Namaz, derecelerin yükselmesidir.
8) Namaz, çirkin ve kötü şeylerden uzak olmadır.
9) Namaz, her zaman yüce Allahla irtibat halinde olmaktır.