Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Fotoğrafın Temel Kavramları

Peony

Onursal Üye
  • Üyelik Tarihi
    9 Şub 2015
  • Mesajlar
    44,845
  • MFC Puanı
    29,224

1. Işık

Işıksızlık fotoğrafı olanaksız kılar. Fotoğrafla uğraşanlar ışığın peşinde olmak onu izlemek yakalamak hapsetmek ne tür bir ışık olduğunu anlamak zorundadır. Işığı anlamak çok uygulama yapmayı gerektirir.

Işık teknik ve estetik olarak fotoğrafın temelini oluşturur. Işık kaynaklarıyla bu kaynaklardan yayılan Işık doğal ve yapay olarak ikiye ayrılır. Gün ışığı ay ışığı aydınlanmaları doğal ışık ampul flüoresan vb. aydınlamalar yapay ışık olarak anılır. Işık şiddetiışık kaynağından yayılan ışığın gücüdür. Fotoğrafta karanlık ve aydınlık bölümler arasındaki ışık yoğunluğu farkı kontrast olarak anılır. Yüksek kontrast koyu gölgelerden parlak beyaz aydınlıklara kadar geniş bir ton farklılığı içerir. Az kontrast karanlık gölgeler ve parlak aydınlıkların aşırı uçlarını içermeyen daha sinirli bir ton farklılığı ifade eder.

Fotoğrafçı yansıma kırılma kutuplanma gibi ışık özelliklerini bilmeli. Ayna cam gibi pürüzsüz yüzeylere düşen ışık geldiği açı ile hiç bozulmadan aynı ışık şiddetini yansıtmasına düzgün yansıma duvar kumaş gibi pürüzlü yüzeylerin yansıtmasına dağınık yansıma denir. Işığın su cam gibi farklı yoğunluktaki ortamlardan geçtikten sonra yön değiştirmesidir kırılma. Işık normalde her yönde titreşerek ilerler. Bu titreşimler süresince sadece belli açıdaki titreşimlerin bırakılıp diğerlerinin söndürüldüğü ışığa polorize edilmiş yani kutuplanmış ışık denir.

Işık kaynakları kullanım biçimlerine göre de doğrudan gelen ışık önden gelen ışık yandan gelen ışık ters ışık üstten gelen ışıknoktasal ışık dolaylı gelen ışık gibi isimler alırlar.

2. Renk

Bir ışık kaynağından yayılan ışınların nesnelere çarptıktan sonra yansımaları sonucu gözümüzün algıladığı duyum renktir. Beyaz olarak algıladığımız gün ışığı spektrumunda kırmızı turuncu sarı yeşil mavi lacivert ve mor renkleri verir.

Bilinen tüm renkler eklemeli ve çıkarmalı renk birleşimleri yöntemleriyle elde edilir:

Kelvin derece (K) ile gösterilen renk sıcaklığı ışık kaynaklarının renk kalitesini belirler. Işık kaynaklarının renk sıcaklıklarının bilinmesi sonuç görüntüde ki renk oluşumlarına ilişkin bilgi iletir. Kelvin değerleri arttıkça tonlardaki mavilik artar kırmızılık azalır. Film üreticileri kullanılacak ışığın renk sıcaklığına göre ayarlanmış ışığa duyarlı bileşikler kullanarak renk sıcaklıkları farklı filmler üretirler. Film üzerinde renk sıcaklık değerleri üreticilerce yazılır.

Gün ışığı filmleri en yaygın kullanılanlardan biridir. Bu yüzden gün ışığının özelliklerini bilmek önemli. Gün ışığı sabahların erken saatlerinde sarımsıdır akşama doğru kırmızılaşır; bunlar ışığın yumuşak olduğu saatler öğle saatlerindeki gelme açışı dikleşen ışık sert ışık adını alır. Kışın yaza göre daha mavi tonlar elde edilir. Deniz seviyesinden yükseldikçe mavilik ve mor ötesi ışınların etkisi artar. Doğrudan gelen güneş ışığı gölgelere göre daha sıcak olur tonlu olurken bulutlu ve puslu havalar grimsi-mavimsi tonlara kayarlar.

3. Pozlama

Görüntünün oluşumu için gerekli ışığın belirli bir süre boyunca film düzlemi üzerine düşürülmesi işlemi ışıklama (pozlamaexposure) adını alır. Doğru bir ışıklama için diyaframörtücü hızı film hızı arasındaki ilişkinin iyi bilinmesi çekim esnasındaki hedefin doğru belirlenmesi önemlidir.

Doğru ışıklamada aydınlatmanın özelliklerinin bilinmesi objenin yansıtma gücü film hızı filmin renk duyarlığı çevreden yansıyan ışık gibi etkiler belirleyici olur.

4. Düzenleme

Görüntü düzenleme fotoğrafçının bakışı ve yaklaşımlarıyla doğrudan ilişkilidir. Fotoğrafçı gördüğü bir görüntüyü seçimleri bakış açısı Fotoğrafik malzemeleriyle oluşturur.

Görüntü düzenlemede; Bakış yönü bakış yüksekliği bakış uzaklığı dikey yatay çerçeveleme konu seçimi konuyu yalınlaştırmak konudan doğan çizgileri belirginleştirmek konu renkler tonlar ya da biçimsel denge oluşturmak perspektif ve derinlik yaratmak hareket desen ritm simetri ya da asimetri oluşturmak birbirinden farklı seçimler olarak karşımıza çıkarlar.​
 
Üst Alt