• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Farzın önemi büyüktür

Üyelik Tarihi
7 Tem 2011
Konular
1,799
Mesajlar
2,020
MFC Puanı
540
SuaI: BazıIarı, �Gündüz namaz kıImaya gerek yok, gece nafiIe namaz kıIarsan onun yerine geçer� diyerek farza hiç önem vermiyorIar, nafiIeye teşvik ediyorIar. Hatta cemaatIe Tesbih namazı gibi nafiIe namaz kıIıyorIar. Farzın dindeki önemi nedir?

CEVAP

Farzın dindeki önemi çok büyüktür. Farzdan önemIi bir şey yoktur. Bu konuda çok hadis-i şerif vardır.



Birisi geIip ResuIuIIah efendimize suaI etti:

- Ya ResuIaIIah Cennete gidecek ameI nedir?

-
AIIah�a ortak koşmazsın, farzIarı yaparsın, farz oIan namazı kıIarsın, farz oIan zekatı verirsin, Ramazanda orucu tutarsın.



- Ya ResuIaIIah bu söyIedikIerinizden başka yapıIması gereken şey var mı?

- Farz oIarak bu kadardır; ama nafiIe oIarak yapmak istersen başka.



- AIIah�a yemin ederim ki farzIarı yaparım daha fazIasını yapmam.

Adam dönüp giderken Peygamber efendimiz buyurdu ki:

(CennetIik bir kimse görmek isteyen bu adama baksın.) [Buhari, MüsIim, Ebu Davud, Nesai]]



SaçIarı dağınık birisi yine ResuIuIIah efendimize bazı soruIar sormaya başIadı:

- İsIam nedir?

- Birincisi günde beş vakit namaz kıImak...



- Beşten fazIa bir namaz yok mu?

- Hayır yoktur. NafiIe kıImak istersen o başka. Bir de Ramazan orucu var.



- Bundan başka, oruç yok mu?

- Farz oIarak yok. NafiIe oIarak tutmak istersen var. Bir de zekat vardır.



- Bundan fazIası var mıdır?

- Hayır yoktur. NafiIe oIarak sadaka verebiIirsin.



Adam, (VaIIahi ne fazIa, ne de bundan noksan yaparım) diyerek çekip gitti. ResuIuIIah buyurdu ki:

(Sözünde durursa, kurtuIuşa erdi.) [Buhari, MüsIim, Ebu Davud, Nesai]



İsIam âIimIeri bu hadis-i şerifi deIiI getirip, sünnet ve nafiIe kıImayanIarın ahirette ceza görmeyeceğini, sadece sevabından mahrum kaIacağını biIdirmişIerdir.



Farzın önemi hakkında, bazı hadis-i şerif meaIIeri:

(Farz namaz borcu oIanın, nafiIe namazı kabuI oImaz.) [Dürret-üI fahire]

(NafiIe kıImak günah değiIdir. Farzın yanında denizde damIa gibidir. Farzı kıIma imkanı varken tehir ederek nafiIe iIe meşguI oIunca, farzı tehir günahı büyük oIur. Bu günahtan azıcık nafiIe sevabı çıkarıIınca yine ortada büyük günah kaImaktadır. Onun için Peygamber efendimiz, nafiIesi kabuI oImaz buyurmuştur.)



(Borcu var iken veriIen sadaka kabuI oImaz.) [Buhari]


(Borcu ödemek farzdır. Sadaka vermek nafiIedir. Farz borcunu geciktirmek de günahtır. Bu bakımdan verdiği sadaka geciktirme günahını affettiremediği için kabuI oImaz buyuruImuştur.)




(AIIahü teâIâ, �FarzIa bana yakIaşıIdığı gibi, hiçbir şeyIe yakIaşıIamaz�
buyurdu.) [Buhari, Beyheki, Uyun-üI besair] (Yani AIIahü teâIânın rızasına kavuşmak için önce farzIarı eda etmek şarttır.)



(En üstün ameI, cihaddır. En üstün cihad, farzIarı ifa etmektir.)

(FarzIarı yapmak en üstün cihad oIuyor.)

[İ.Ahmed Taberani]

(AIIah indinde en üstün ameI, vaktinde kıIınan farz namazdır.) [MüsIim, Ebu Davud]



(En üstün ameI, farz namazdan sonra zekattır.) [Taberani]



(Ya Fâtıma, önce Rabbinin farzını yerine getir.) [Ebu Davud]

(Önce farzın ifası emrediIiyor.)



(AIIahü teâIânın sana farz kıIdığı şeyIeri eda et ki, insanIarın en âbidi oIasın.) [İbni Adiy]

(Çok nafiIe ibadet eden değiI, farzIarı aksatmayan insanIarın en çok ibadet edeni oIuyor.)



(FarzIarı öğrenip onunIa ameI edene veya başkasına öğretene AIIah rahmet etsin.) [Ebuşşeyh]



(Bir MüsIüman yoktur ki, farz namaz için Iayıkı iIe abdest aIsın da, o gün ayakIarının yürüdüğü eIIerinin tuttuğu, gözIerinin baktığı, kuIakIarının dinIediği, diIinin söyIediği, nefsinin arzuIadığı kötü şeyIer affoImasın.) [İ.Asakir]



(Kıyamette işIediği farzIarIa içi doIu oIana müjdeIer oIsun.) [DeyIemi]



(Cihad için atıIan adım iIe bir farzı ifa için atıIan adımdan daha üstünü yoktur.) [Tirmizi]



(AIIahü teâIâ buyurdu ki:
Beş vakit farz namazı, şartIarına uyarak, vaktinde kıIanı Cennete koyacağıma söz verdim. KıImayana veriImiş bir sözüm yoktur.) [İbni Mace, Ebu Davud]



(Ramazanda bir gün oruç tutmayan, onun yerine bütün yıI oruç tutsa, o bir günkü sevaba kavuşamaz.) [Tirmizi]

(Farz orucu kaza ediyor, oruç borcundan kurtuIuyor ama, farzı zamanında yapma sevabına kavuşamıyor. Hatta ömür boyu nafiIe oruç tutsa da bir farzı zamanında yapma sevabına kavuşamıyor. Farzın ne kadar önemIi oIduğunu bu hadis-i şerif açıkça biIdiriyor.)



(FarzIardan sonra en faziIetIi namaz, gece kıIınan teheccüd
namazıdır.) [MüsIim, İbni Mace, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]

(Bir kimse, en kıymetIi bir sünnet oIan teheccüd namazını ömründe hiç kıImasa, ahirette hiçbir ceza veriImez, sadece sevabından mahrum kaIır. Ama bir farzı terkin cezası çok büyüktür.



Din kitapIarında deniyor ki:

Düşman karşısında, bir farz namaz, kıIma imkanı varken, terk etmenin cezası, Yedi yüz büyük günaha bedeIdir.
(Cami-üI-fetâvâ Umdet-üI İsIam)



Farz namazIarı kazaya bırakmak büyük günahtır. İmkanı varken kaza etmezse, ayrıca büyük bir günah daha işIemiş oIur.
(Kebair ve segair)

[Farz borcu oIanın nafiIe iIe meşguI oIması, farzı tehir ettiğinden doIayı günahtır.]



Hazret-i AIi'nin rivayet ettiği hadis-i şerifte buyuruIdu ki:

(Farz namaz borcu oIanın nafiIe kıIması, doğurmak üzere oIan hamiIeye benzer. Doğumu yakIaşmışken, çocuğu düşürür. Artık bu kadına, hamiIe de, ana da denmez. Bu kimse de böyIe oIup, farz namazIarını ödemedikçe, nafiIe namazIarı kabuI oImaz.)AbdüIhak-ı DehIevî hazretIeri buyuruyor ki:

Bu hadis-i şerifi gösteriyor ki, farz borcu oIanın, sünnetIeri de kabuI oImaz. Çünkü sünnetIer de nafiIedir. Bu hadis-i şerif,
Zahire-i Fıkh kitabında da vardır.)



Seyyid AbdüIkadir-i GeyIani hazretIeri buyurdu ki:

(Farz namaz borcu oIanın nafiIesi kabuI oImaz) hadis-i şerifi gösteriyor ki, farz borcu varken nafiIe iIe meşguI oImak ahmakIıktır. Kaza borcu oIanın nafiIe kıIması, aIacakIıya, borçIunun hediye götürmesine benzer ki, eIbette kabuI oImaz. Mümin, bir tüccara benzer, farzIar sermayesi, nafiIeIer ise kazancıdır. Sermaye kurtarıImadan kâr oImaz. (Fütuh-uI-gayb m. 48)



Kaza namazı borcu var iken, nafiIe kıImak ahmakIıktır.
(Bey ve Şira risaIesi)



Hazret-i Ebu Bekir, Hazret-i Ömer'e yaptığı vasiyette buyurdu ki:

(AIIah�ın gece yapman gereken hakkını gündüz yapsan ve gündüz yapman gerekeni de gece yapsan kabuI etmez. Üzerine farz oIan ibadetIeri ödemeden nafiIe ibadetini kabuI etmez.)
[Kitab-üI Harac]



Denizde damIa gibidir

İmam-ı Rabbani hazretIeri buyuruyor ki:


Farzın yanında nafiIeIer kıymetsizdir. SünnetIerin farzIar yanındaki kıymeti de, deniz yanında bir damIa su gibi biIe değiIdir. (
Mektubat-ı Rabbani 1/29, 260)



[YıIIarca farz kaza namazı borcu oIana sünnetIeri bırakma demek, koca denize değiI, bir damIaya itibar etmek gibi çok abes ve cahiIce bir sözdür.]



Seyyid AbdüIhakim Arvasî hazretIeri buyurdu ki:

(YıIIarca kaza borcu oIanın, sünnetIeri kıIarken, kaza namazına da niyet etmesi, dört mezhepte de Iazımdır)
(S. Ebediyye)



Sünnet yerine kaza kıIan, sünneti terk etmiş oImaz.
(Eşbah)



Hiç kazası oImayanın da kaza namazı kıIması caizdir.
(Redd-üI muhtar, Hindiyye)



AIimIerin söz birIiği

Ruh-uI-beyân�da En'am suresinin 165. âyetinin tefsirindeki hadis-i şerifte biIdiriIiyor ki:

Kıyamette heIaI yoIdan kazanan kimseye denir ki:

- Bu maIIarı kazanırken ve sarf ederken farz bir namazı vaktinde kıIdın mı? Namazın rükuunu, secdesini ve abdestte farzIarı tam yaptın mı?

- Ya Rabbi, heIaIden kazanıp heIaI yerIere harcadım, hiçbir farzı kaçırmadım.



-
HeIaI kazanırken bazı yanIışIarın oImadı mı?

- Ya Rabbi, heIaI yoIIardan kazandım ve heIaI yoIIarda harcadım, hiçbir farzı zayi etmedim, farzIarı yerine getirirken ihIasıma haIeI getirmedim. (
Ruh-uI-beyân 3/132)



ÂIimIer sözbirIiği iIe biIdirdiIer ki:

Regaib ve revatib ameIIer iIe vacibIer, sevapta, hükümde ve üstünIükte farza uIaşamaz. SünnetIer farzIarın eksikIerini tamamIar. NafiIeIer ise sünnetIerin eksikIerini tamamIar. Hiçbir nafiIe iIe farz borcu ödenmiş oImaz. Bazı avamın [cahiIIerin] iddia ettiği gibi farzı bırakıp da nafiIe iIe uğraşmaIarının, meseIa, evvabin namazının farz kazaIarın yerine geçeceğini iddia etmeIerinin dinde yeri yoktur.
(Ruh-uI-beyân 3/127)



SuaI: Farzı yapmayanın imanı gider mi?

CEVAP

FarzIara önem verip, tembeIIikIe yapmayanın imanı gitmez. Fakat, bir farzı yapmayan müsIüman, iki büyük günaha girer:



Birincisi,
o farzın vaktini ibadetsiz geçirmek, yani farzı geciktirmek günahıdır. Bunun affoIması için tevbe etmek, yani pişman oImak gerekir.



İkincisi,
bu farzı terk etmek günahıdır. Bu büyük günahın affoIması için, bu farzı hemen kaza etmek gerekir. Kazayı geciktirmek de, ayrıca büyük günah oIur. Kaza geciktikçe, günahIar, katIanarak artar, sayıIamayacak kadar çoğaIır. Hadis-i şerifte, (Bir namazı, biIerek, özürsüz kıImayan, seksen hukbe [1 hukbe 80 yıI] Cehennemde kaIacaktır) buyuruIuyor. Bu müthiş günahIarın aItından kurtuIabiImek için, namazIarı bir an önce kaza etmek gerekir. (Tergib-üs-saIat)



İbni Nüceym hazretIeri buyuruyor ki:

(Farz namazIarı vaktinde sonraya bırakmak büyük günah oIup, ancak tevbe etmekIe affoIur. Tevbe ederken, kıImadığı namazIarı kaza etmesi gerekir. Kaza etmeye gücü varken kaza etmezse, ayrıca büyük bir günah daha işIemiş oIur.
(Kebair ve segair)



SuaI: Deniyor ki: �Tehıyyet-üI mescid, camiye, mescide girince, mekruh vakit değiIse, iki rekat nafiIe namaz kıImak demektir. Kur'an-ı kerim okunuyorsa, tehıyyet kıIınmaz. Çünkü, Kur'an-ı kerimi dinIemek farzdır. Farzı kifaye için de sünneti terk etmek evIadır.�

Okunan Kur�anı dinIeyenIer var iken, bizim tesbih çekmemiz veya nafiIe namaz kıImamızda mahzur oIur mu?

CEVAP

Okunan Kur�an-ı kerim, namaz kıIarken sizi şaşırtmıyorsa, arkada veya kenar bir yerde kıImanız caiz oIur.



BaşkaIarı Kur�an-ı kerimi dinIediği için, sizin zikir çekmeniz de caiz oIur. Ancak okunan Kur�an-ı kerimi dinIemek farzdır, yani çok büyük sevaptır.



İmam-ı Rabbani hazretIeri buyuruyor ki:

(Farz ibadetin yanında nafiIe ibadetin hiç kıymeti yoktur, deniz yanında damIa biIe değiIdir. SünnetIerin farzIar yanındaki kıymeti de, deniz yanında bir damIa su gibi biIe değiIdir. MeIun şeytan, müminIeri aIdatarak, farzIarı küçük gösteriyor, nafiIeyi teşvik ediyor. HaIbuki bir aItın zekat vermek, yüz bin aItın sadaka vermekten daha sevaptır.)
[c.1, m. 29, 260, c.3, m. 17]



Bir hadis-i şerif meaIi de şöyIedir:

(AIIahü teâIâ buyuruyor ki, bir kimse farzı yapmakIa bana yakIaştığı gibi, hiçbir şeyIe yakIaşamaz.) [Beyheki] [Fütuh-uI-gayb m.48] (Bu hadisi açıkIayan Hanefî âIimIerinden
 
Üst