-
- Üyelik Tarihi
- 31 Ocak 2013
-
- Mesajlar
- 1,978
-
- MFC Puanı
- 53
Acaba engelli-bakıma muhtaç-özürlü yakını aylığı almakta olan 549.051 kişinin aldıkları ücret yanlış mı hesaplanıyor?
Özellikle evde bakım ücreti alanlar açısından net asgari ücret hesabı oldukça önemlidir. Çünkü, ödemeler net asgari ücrete göre hesaplanmaktadır. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğünün illere göndermiş olduğu 2013 Yılı İçin Uygulanacak Net Asgari Ücretteki Değişiklik konulu yazıda net asgari ücret hesabına asgari geçim indiriminin ilave edilmediğini görüyoruz.
Bize göre bu hesaplama yanlıştır. Çünkü, asgari ücret hesabıyla ilgili uzmanlık kuruluşu olan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı net asgari ücret hesabına asgari geçim indirimi tutarını koyarken Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının net asgari ücret hesaplamasına asgari geçim indirimi tutarını ilave etmemesi doğru değildir.
Net asgari ücret 773,01 TL mi yoksa 699,61 TL mi?
2828 sayılı Kanunun Ek 7 nci maddesinde net asgari ücretten bahsedilmektedir. Bu maddede net asgari ücretin nasıl hesaplanacağı ise belirlenmemiştir. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına göre net asgari ücret 773,01 TL iken Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına göre net asagari ücret 699,61 TL'dir. İki ücret arasında 73,4 TL fark bulunmaktadır. Bir aylık net asgarî ücret tutarının 2/3'ünün (466,41TL) geçilmesi halinde alınmakta olan aylığın kesildiği dikkate alındığında hesaplamanın ne kadar önemli olduğu daha iyi anlaşılacaktır.
2828 sayılı Kanunun ek 7 nci maddesinde; "Her ne ad altında olursa olsun her türlü gelirleri toplamı esas alınmak suretiyle; kendilerine ait veya bakmakla yükümlü olduğu birey sayısına göre kendilerine düşen ortalama aylık gelir tutarı bir aylık net asgarî ücret tutarının 2/3ünden daha az olan bakıma muhtaç özürlülere, resmî veya özel bakım merkezlerinde ya da ikametgâhlarında bakım hizmeti verilmesi sağlanır.
Bakıma muhtaç özürlülere sunulacak bakım hizmetlerinin kapsamına, bakım hizmetinden yararlanabileceklerin başvuru şekline ve bu hizmetleri verecek olan gerçek ve tüzel kişilerin izin, çalışma, denetim, ücretlendirme ile bakım hizmeti karşılığı yapılacak ödemelere ilişkin usûl ve esaslar; Kurumun koordinatörlüğünde, Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Özürlüler İdaresi Başkanlığınca müştereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Bakıma muhtaç özürlülere sunulacak bakım hizmetinin karşılığı olarak belirlenecek kişi başına aylık bakım ücreti tutarı, iki aylık net asgarî ücretten fazla olamaz.
Bakıma muhtaç özürlülerden Kurumca ve diğer resmî kurumlarca bakılanlar dışında kalanlara ilişkin bakım ücreti, bu amaçla Kurum bütçesine konulacak ödeneklerden karşılanır.
Bakıma muhtaç özürlülere, ücretleri Kurum bütçesinden karşılanmak suretiyle sağlanacak bakım hizmetleri 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tâbi olmaksızın temin edilir.
Bakıma muhtaç özürlü ve özürlüye evde ikametgâhında bakım hizmeti veren kişi; özürlü bireye düşen gelirin birinci fıkrada belirtilen gelir ölçütünü aşması halinde, en geç üç ay içinde söz konusu gelir değişikliğini il müdürlüğüne bildirmek zorundadır. Gelir değişikliğinin bu tarihten sonra bildirilmesi ya da il müdürlüğünce bu durumun resen tespit edilmesi halinde bakım hizmeti verilmesi dolayısıyla yapılan ödemeler durdurulur ve söz konusu değişikliğin meydana geldiği tarihten itibaren, yasal faizi ile birlikte, bakım hizmetini veren kişiden genel hükümlere göre takip ve tahsil edilir."hükmünü görüyoruz.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının internet sitesinde yer alan net asgari ücret hesabına asgari geçim indirimi uygulanarak hesaplama yapılmış olması dikkete alındığında Aile vee Sosyal Politikalar Bakanlığının da bu hesaplamaya uygun bir şekilde hesaplama yapması gerektiğini düşünüyoruz.
Kaldı ki madde metninde net asgari ücretin 16 yaşından büyükler için olduğu dahi belirtilmiş olmamasına rağmen nasıl ki 16 yaşından büyük olanlar için belirlenen tutar uygulanmışsa net asgari ücret hesabında da lehe olan durum dikkate alınmalıdır.
Özellikle evde bakım ücreti alanlar açısından net asgari ücret hesabı oldukça önemlidir. Çünkü, ödemeler net asgari ücrete göre hesaplanmaktadır. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğünün illere göndermiş olduğu 2013 Yılı İçin Uygulanacak Net Asgari Ücretteki Değişiklik konulu yazıda net asgari ücret hesabına asgari geçim indiriminin ilave edilmediğini görüyoruz.
Bize göre bu hesaplama yanlıştır. Çünkü, asgari ücret hesabıyla ilgili uzmanlık kuruluşu olan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı net asgari ücret hesabına asgari geçim indirimi tutarını koyarken Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının net asgari ücret hesaplamasına asgari geçim indirimi tutarını ilave etmemesi doğru değildir.
Net asgari ücret 773,01 TL mi yoksa 699,61 TL mi?
2828 sayılı Kanunun Ek 7 nci maddesinde net asgari ücretten bahsedilmektedir. Bu maddede net asgari ücretin nasıl hesaplanacağı ise belirlenmemiştir. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına göre net asgari ücret 773,01 TL iken Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına göre net asagari ücret 699,61 TL'dir. İki ücret arasında 73,4 TL fark bulunmaktadır. Bir aylık net asgarî ücret tutarının 2/3'ünün (466,41TL) geçilmesi halinde alınmakta olan aylığın kesildiği dikkate alındığında hesaplamanın ne kadar önemli olduğu daha iyi anlaşılacaktır.
2828 sayılı Kanunun ek 7 nci maddesinde; "Her ne ad altında olursa olsun her türlü gelirleri toplamı esas alınmak suretiyle; kendilerine ait veya bakmakla yükümlü olduğu birey sayısına göre kendilerine düşen ortalama aylık gelir tutarı bir aylık net asgarî ücret tutarının 2/3ünden daha az olan bakıma muhtaç özürlülere, resmî veya özel bakım merkezlerinde ya da ikametgâhlarında bakım hizmeti verilmesi sağlanır.
Bakıma muhtaç özürlülere sunulacak bakım hizmetlerinin kapsamına, bakım hizmetinden yararlanabileceklerin başvuru şekline ve bu hizmetleri verecek olan gerçek ve tüzel kişilerin izin, çalışma, denetim, ücretlendirme ile bakım hizmeti karşılığı yapılacak ödemelere ilişkin usûl ve esaslar; Kurumun koordinatörlüğünde, Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Özürlüler İdaresi Başkanlığınca müştereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Bakıma muhtaç özürlülere sunulacak bakım hizmetinin karşılığı olarak belirlenecek kişi başına aylık bakım ücreti tutarı, iki aylık net asgarî ücretten fazla olamaz.
Bakıma muhtaç özürlülerden Kurumca ve diğer resmî kurumlarca bakılanlar dışında kalanlara ilişkin bakım ücreti, bu amaçla Kurum bütçesine konulacak ödeneklerden karşılanır.
Bakıma muhtaç özürlülere, ücretleri Kurum bütçesinden karşılanmak suretiyle sağlanacak bakım hizmetleri 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tâbi olmaksızın temin edilir.
Bakıma muhtaç özürlü ve özürlüye evde ikametgâhında bakım hizmeti veren kişi; özürlü bireye düşen gelirin birinci fıkrada belirtilen gelir ölçütünü aşması halinde, en geç üç ay içinde söz konusu gelir değişikliğini il müdürlüğüne bildirmek zorundadır. Gelir değişikliğinin bu tarihten sonra bildirilmesi ya da il müdürlüğünce bu durumun resen tespit edilmesi halinde bakım hizmeti verilmesi dolayısıyla yapılan ödemeler durdurulur ve söz konusu değişikliğin meydana geldiği tarihten itibaren, yasal faizi ile birlikte, bakım hizmetini veren kişiden genel hükümlere göre takip ve tahsil edilir."hükmünü görüyoruz.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının internet sitesinde yer alan net asgari ücret hesabına asgari geçim indirimi uygulanarak hesaplama yapılmış olması dikkete alındığında Aile vee Sosyal Politikalar Bakanlığının da bu hesaplamaya uygun bir şekilde hesaplama yapması gerektiğini düşünüyoruz.
Kaldı ki madde metninde net asgari ücretin 16 yaşından büyükler için olduğu dahi belirtilmiş olmamasına rağmen nasıl ki 16 yaşından büyük olanlar için belirlenen tutar uygulanmışsa net asgari ücret hesabında da lehe olan durum dikkate alınmalıdır.