Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

ESP Nedir? ESP Ne İşe Yarar?

ArtemiS

Onursal Üye
Konum
Gelcen mi ?
  • Üyelik Tarihi
    5 Ağu 2014
  • Mesajlar
    4,993
  • MFC Puanı
    1,019
ESP Nedir? ESP Ne İşe Yarar?

Eps nedir,Eps ne işe yarar,Eps hakkında herşey,

Yk8zqa.jpg


Esp’nin İngilizce anlamı Electronic Stability program’dır. Burada söylenen stabilite ise denge, kararlılık ve sağlamlık anlamları taşır. ESP tek başına bir sistem olmakla birlikte ABS yani kilitlenmeyi önleyen fren sistemi, ASR patinaj önleme sistemi ES ‘yi destekler durumdadır. Yani bir araçta ABS ve ASR olmadan ESP varlığından söz edilemez. ESP’yi oluşturan parçalar kısaca şöyle açıklanabilir.

Teker hız algılayıcılar, aracın tekerleklerinde bulunan ve aynı zamanda hızını ayrı ayrı ölçebilen algılayıcılardır.

Yanal hız algılayıcılar, aracın doğrultusundan ne derece saptığını ve yanal hızlarının ne olduklarını ESP’ye bildiren algılayıcılardır.

ABS hidroliği ve fren basınç algılayıcısı, ani fren durumlarında aracın tekerleklere uygulanan fren basıncını algılar ve tekerin kilitlenmesini önleyen parçadır.

Direksiyon açısı algılayıcısı, sürücünün gitmek istediği yönü algılayabilen parçadır.

Elektronik kontrol ünitesi, bütün algılayıcılardan gelen bilgileri kısa süre içinde değerlendirip kritik durumlarda ESP’yi devreye sokan bir ünitedir.

Peki, ESP nasıl çalışır?

Sürücünün araçtan istedikleri ve aracın davranış şekli sürekli bir şekilde ESP tarafınca kontrol altındadır. Bunlar arasında bir dengesizlik olursa ESP devreye girer.

Yani ESP arka planda sürekli olarak faal durumdadır. Ancak önemli ve kritik zamanlarda devreye girer. Hızlı bir şekilde ilerlerken önünüze engel çıkarsa veya keskin bir viraja girerseniz aracın burnu düz olarak sabit bir doğrultuda kaymaya başlar. Direksiyonu çevirdiğiniz yöne araç gitmez. Bu durumda teker hızı algılayıcıları ön tekerlerin kontrolden çıktığını saptar, ESP algılayıcılar ise sürücünün gitmek istediği yön ile aracın gitmek istediği yön arası farkı algılar. Sürücü sağ yöne gitmek istiyorsa sağ arka tekere ESP fren uygular. Bu sayede aracın burnu gitmek istenilen yöne doğru düzelmiş olur.

Bunların dışında yolun kaygan oluşu veya buzlu oluşu gibi durumlarda aracın dengesinde bir düzensizlik olması halinde yine devreye ESP girer.
Yaşam kurtarma konusunda iddialı olan ESP sistemi ile donatılan Mercedes marka araçlar geçtiğimiz yıl %45 oranında daha az kazaya karışmıştır. Amerika otoyol güvenlik idaresi tarafından 1997-2002 yılları arası kapsayan bir başka araştırmalara göre savrulmadan kaynaklı yaşanan ölüm sonuçlu kazalar ESP sayesinde %30 gibi bir oranda azalmıştır. SUV sınıfındaki araçlarda ise kaza oranı %65’lere kadar düşmüştür.



 
Üst Alt