ArtemiS
Onursal Üye
- Konum
- Gelcen mi ?
-
- Üyelik Tarihi
- 5 Ağu 2014
-
- Mesajlar
- 4,993
-
- MFC Puanı
- 1,019
ESP Nedir? ESP Ne İşe Yarar?
Eps nedir,Eps ne işe yarar,Eps hakkında herşey,
Espnin İngilizce anlamı Electronic Stability programdır. Burada söylenen stabilite ise denge, kararlılık ve sağlamlık anlamları taşır. ESP tek başına bir sistem olmakla birlikte ABS yani kilitlenmeyi önleyen fren sistemi, ASR patinaj önleme sistemi ES yi destekler durumdadır. Yani bir araçta ABS ve ASR olmadan ESP varlığından söz edilemez. ESPyi oluşturan parçalar kısaca şöyle açıklanabilir.
Teker hız algılayıcılar, aracın tekerleklerinde bulunan ve aynı zamanda hızını ayrı ayrı ölçebilen algılayıcılardır.
Yanal hız algılayıcılar, aracın doğrultusundan ne derece saptığını ve yanal hızlarının ne olduklarını ESPye bildiren algılayıcılardır.
ABS hidroliği ve fren basınç algılayıcısı, ani fren durumlarında aracın tekerleklere uygulanan fren basıncını algılar ve tekerin kilitlenmesini önleyen parçadır.
Direksiyon açısı algılayıcısı, sürücünün gitmek istediği yönü algılayabilen parçadır.
Elektronik kontrol ünitesi, bütün algılayıcılardan gelen bilgileri kısa süre içinde değerlendirip kritik durumlarda ESPyi devreye sokan bir ünitedir.
Peki, ESP nasıl çalışır?
Sürücünün araçtan istedikleri ve aracın davranış şekli sürekli bir şekilde ESP tarafınca kontrol altındadır. Bunlar arasında bir dengesizlik olursa ESP devreye girer.
Yani ESP arka planda sürekli olarak faal durumdadır. Ancak önemli ve kritik zamanlarda devreye girer. Hızlı bir şekilde ilerlerken önünüze engel çıkarsa veya keskin bir viraja girerseniz aracın burnu düz olarak sabit bir doğrultuda kaymaya başlar. Direksiyonu çevirdiğiniz yöne araç gitmez. Bu durumda teker hızı algılayıcıları ön tekerlerin kontrolden çıktığını saptar, ESP algılayıcılar ise sürücünün gitmek istediği yön ile aracın gitmek istediği yön arası farkı algılar. Sürücü sağ yöne gitmek istiyorsa sağ arka tekere ESP fren uygular. Bu sayede aracın burnu gitmek istenilen yöne doğru düzelmiş olur.
Bunların dışında yolun kaygan oluşu veya buzlu oluşu gibi durumlarda aracın dengesinde bir düzensizlik olması halinde yine devreye ESP girer.
Yaşam kurtarma konusunda iddialı olan ESP sistemi ile donatılan Mercedes marka araçlar geçtiğimiz yıl %45 oranında daha az kazaya karışmıştır. Amerika otoyol güvenlik idaresi tarafından 1997-2002 yılları arası kapsayan bir başka araştırmalara göre savrulmadan kaynaklı yaşanan ölüm sonuçlu kazalar ESP sayesinde %30 gibi bir oranda azalmıştır. SUV sınıfındaki araçlarda ise kaza oranı %65lere kadar düşmüştür.
Espnin İngilizce anlamı Electronic Stability programdır. Burada söylenen stabilite ise denge, kararlılık ve sağlamlık anlamları taşır. ESP tek başına bir sistem olmakla birlikte ABS yani kilitlenmeyi önleyen fren sistemi, ASR patinaj önleme sistemi ES yi destekler durumdadır. Yani bir araçta ABS ve ASR olmadan ESP varlığından söz edilemez. ESPyi oluşturan parçalar kısaca şöyle açıklanabilir.
Teker hız algılayıcılar, aracın tekerleklerinde bulunan ve aynı zamanda hızını ayrı ayrı ölçebilen algılayıcılardır.
Yanal hız algılayıcılar, aracın doğrultusundan ne derece saptığını ve yanal hızlarının ne olduklarını ESPye bildiren algılayıcılardır.
ABS hidroliği ve fren basınç algılayıcısı, ani fren durumlarında aracın tekerleklere uygulanan fren basıncını algılar ve tekerin kilitlenmesini önleyen parçadır.
Direksiyon açısı algılayıcısı, sürücünün gitmek istediği yönü algılayabilen parçadır.
Elektronik kontrol ünitesi, bütün algılayıcılardan gelen bilgileri kısa süre içinde değerlendirip kritik durumlarda ESPyi devreye sokan bir ünitedir.
Peki, ESP nasıl çalışır?
Sürücünün araçtan istedikleri ve aracın davranış şekli sürekli bir şekilde ESP tarafınca kontrol altındadır. Bunlar arasında bir dengesizlik olursa ESP devreye girer.
Yani ESP arka planda sürekli olarak faal durumdadır. Ancak önemli ve kritik zamanlarda devreye girer. Hızlı bir şekilde ilerlerken önünüze engel çıkarsa veya keskin bir viraja girerseniz aracın burnu düz olarak sabit bir doğrultuda kaymaya başlar. Direksiyonu çevirdiğiniz yöne araç gitmez. Bu durumda teker hızı algılayıcıları ön tekerlerin kontrolden çıktığını saptar, ESP algılayıcılar ise sürücünün gitmek istediği yön ile aracın gitmek istediği yön arası farkı algılar. Sürücü sağ yöne gitmek istiyorsa sağ arka tekere ESP fren uygular. Bu sayede aracın burnu gitmek istenilen yöne doğru düzelmiş olur.
Bunların dışında yolun kaygan oluşu veya buzlu oluşu gibi durumlarda aracın dengesinde bir düzensizlik olması halinde yine devreye ESP girer.
Yaşam kurtarma konusunda iddialı olan ESP sistemi ile donatılan Mercedes marka araçlar geçtiğimiz yıl %45 oranında daha az kazaya karışmıştır. Amerika otoyol güvenlik idaresi tarafından 1997-2002 yılları arası kapsayan bir başka araştırmalara göre savrulmadan kaynaklı yaşanan ölüm sonuçlu kazalar ESP sayesinde %30 gibi bir oranda azalmıştır. SUV sınıfındaki araçlarda ise kaza oranı %65lere kadar düşmüştür.