- Konum
- Istanbul
-
- Üyelik Tarihi
- 29 Kas 2012
-
- Mesajlar
- 852
-
- MFC Puanı
- 66
Ekonomist, Türkiyenin kadın CEOları araştırmasını tamamladı.
Haber : Ekonomist Online / 04.12.2012
Ataerkil toplumlarda kadın olmak zordur. Hayatın her alanı için geçerli bu. Evde, okulda, restoranda, otobüste, metroda... Kodları çoook çok eskilere dayanan bir egemenliği kabul etmeye zorlanırsınız. Özgür iradeniz yok sayılır ve size dayatılana ses çıkarmanız, karşı çıkmanız bir tür sonunuz olabilir.
Bu toplumlarda bunun yarattığı korku, kuşaklar boyunca kadının üzerine öyle bir sinmiştir ki ikinci cins olmayı kabullenmek ya da etmemek bir tür varoluş sorunudur. Eğer ikinci cins olmayı mesele yapmıyorsanız çok da değerlisinizdir diğer taraftan. Ailenin baş tacı, okulun hanımefendisi, mahallenin gülü olursunuz.
Peki çalışma hayatında kadın olmak?.. Söz onlarda
Hem iyi bir eş, hem iyi bir anne; aynı zamanda da iyi bir iş kadını olmak için tüm hayatınızda çok doğru bir için de devamlı olarak pozitif enerji ve tutkuyla çalışmak; proaktif yaklaşımlar sergilemek ve çabalamak lazım.
Bu sözler Türkiyenin en büyük ilaç şirketi Abdi İbrahimin CEOsu Candan Karabağlıya ait. Ve rakamlar gösteriyor ki Türkiyede bu dengeyi tutturan, iş hayatının koridorlarında yürürken ip üzerinde yürüyen bir cambaz gibi dikkatli ve tekin olan ve ancak böylece mesleklerinin, kariyerlerinin zirvesine çıkabilen kadınların sayısı gün geçtikçe artıyor.
ORTA KADEMEDE GÜÇLÜLER
Grant Thorntonun 2011 yılı verilerine göre Türkiyede kadınların iş gücüne katılımoranı yüzde 29 olsa da kadın yönetici sayısının yüzde 31lerde olduğu görülüyor. Bu yüzde ile dünya ortalaması olan yüzde 21i geçmiş görünüyoruz. Ancak basamaklar yükseldikçe kadın sayısı azalıyor.
Hay Groupun 625 şirketin son beş yıllık verilerini inceleyerek yaptığı araştırmaya göre kadınlar daha çok orta düzey yönetici olarak şirketlerde yer alıyor. Araştırmaya konu 625 şirkette orta düzey yöneticilerin yüzde 23ü kadınken, üst düzey yönetici kadın oranının yüzde 11 olduğu görülüyor. Düşük gibi gözükse de bu oran, dünya ortalamasının bir hayli üzerinde. Orta kademeden CEO, Ülke Müdürü veya GenelMüdür pozisyonuna geçişte ise sıkıntı söz konusu. Kısacası kadınlar tam bu noktada bir cam tavan sendromu yaşıyorlar.
CAM TAVANI AŞAN AZ
Ekonomist, bu cam tavanı aşarak orta kademe yöneticilikten şirketlerin en tepelerine yükselen kadınları mercek altına aldı. Ve tamamen profesyonellerden oluşan Türkiyedeki 100 Kadın CEO ile görüşerek bir araştırma yaptı. Bu noktaya gelmek için neler yaptıklarını, nelerden vazgeçtiklerini ve kadın çalışanlara önerilerini derledik. Ayrıca cirosunu paylaşan Kadın CEOları da Türkiyenin En Güçlü 50 Kadın CEOsu olarak listeledik.
100 Kadın CEO listemizde yer alan bazı yöneticiler, daha fazla ciroya sahip olmalarına karşın şirketlerinin uluslararası kriterleri gereği bilgilerini paylaşamadıkları için sıralamamızda yer alamadılar.
Türkiyenin kadın CEOlarının bir bölümü, ciro, çalışan sayısı gibi rakamları paylaşmadı. Fakat, diğer sorulara açıklıkla yanıt verdiler. Verilen yanıtlardan Türkiyedeki kadın CEOlarının profili de ortaya çıktı. Eğitiminden, kariyerlerinin ilk basamağına, hobilerinden yöneticilik tercihlerine kadar 12 değişik özelliği aktarıyoruz.
FİNANS VE TEKNOLOJİ AĞIRLIĞI
Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, Türkiyede kadın çalışanların en ağırlıkta olduğu sektör finans. Çalışanların neredeyse yüzde 50si kadın. İkinci sırada ise perakende geliyor. Türkiyedeki 100 Kadın CEO üzerinden yaptığımız araştırmamıza bakıldığında ise en tepe yönetimde kadın bulunan şirketlerin de ağırlıklı olarak finans sektöründe olduğu görülüyor. Araştırmamız gösteriyor ki kadın CEOların yüzde 21i finans sektöründe çalışıyor.
Ancak kadın çalışan sayısında ikinci olan perakendenin, kadın CEO sayısında ikinci sırada olmadığı görülüyor. Zira 100 Kadın CEO listemizde ikinci sırada olan sektör teknoloji. Listedeki tepe yöneticilerin yüzde 17si teknoloji şirketlerini yönetiyor. Onu yüzde 11 ile ilaç takip ediyor. Perakende ise yüzde 8le hemen arkadan geliyor.
Haber : Ekonomist Online / 04.12.2012
Ataerkil toplumlarda kadın olmak zordur. Hayatın her alanı için geçerli bu. Evde, okulda, restoranda, otobüste, metroda... Kodları çoook çok eskilere dayanan bir egemenliği kabul etmeye zorlanırsınız. Özgür iradeniz yok sayılır ve size dayatılana ses çıkarmanız, karşı çıkmanız bir tür sonunuz olabilir.
Bu toplumlarda bunun yarattığı korku, kuşaklar boyunca kadının üzerine öyle bir sinmiştir ki ikinci cins olmayı kabullenmek ya da etmemek bir tür varoluş sorunudur. Eğer ikinci cins olmayı mesele yapmıyorsanız çok da değerlisinizdir diğer taraftan. Ailenin baş tacı, okulun hanımefendisi, mahallenin gülü olursunuz.
Peki çalışma hayatında kadın olmak?.. Söz onlarda
Hem iyi bir eş, hem iyi bir anne; aynı zamanda da iyi bir iş kadını olmak için tüm hayatınızda çok doğru bir için de devamlı olarak pozitif enerji ve tutkuyla çalışmak; proaktif yaklaşımlar sergilemek ve çabalamak lazım.
Bu sözler Türkiyenin en büyük ilaç şirketi Abdi İbrahimin CEOsu Candan Karabağlıya ait. Ve rakamlar gösteriyor ki Türkiyede bu dengeyi tutturan, iş hayatının koridorlarında yürürken ip üzerinde yürüyen bir cambaz gibi dikkatli ve tekin olan ve ancak böylece mesleklerinin, kariyerlerinin zirvesine çıkabilen kadınların sayısı gün geçtikçe artıyor.
ORTA KADEMEDE GÜÇLÜLER
Grant Thorntonun 2011 yılı verilerine göre Türkiyede kadınların iş gücüne katılımoranı yüzde 29 olsa da kadın yönetici sayısının yüzde 31lerde olduğu görülüyor. Bu yüzde ile dünya ortalaması olan yüzde 21i geçmiş görünüyoruz. Ancak basamaklar yükseldikçe kadın sayısı azalıyor.
Hay Groupun 625 şirketin son beş yıllık verilerini inceleyerek yaptığı araştırmaya göre kadınlar daha çok orta düzey yönetici olarak şirketlerde yer alıyor. Araştırmaya konu 625 şirkette orta düzey yöneticilerin yüzde 23ü kadınken, üst düzey yönetici kadın oranının yüzde 11 olduğu görülüyor. Düşük gibi gözükse de bu oran, dünya ortalamasının bir hayli üzerinde. Orta kademeden CEO, Ülke Müdürü veya GenelMüdür pozisyonuna geçişte ise sıkıntı söz konusu. Kısacası kadınlar tam bu noktada bir cam tavan sendromu yaşıyorlar.
CAM TAVANI AŞAN AZ
Ekonomist, bu cam tavanı aşarak orta kademe yöneticilikten şirketlerin en tepelerine yükselen kadınları mercek altına aldı. Ve tamamen profesyonellerden oluşan Türkiyedeki 100 Kadın CEO ile görüşerek bir araştırma yaptı. Bu noktaya gelmek için neler yaptıklarını, nelerden vazgeçtiklerini ve kadın çalışanlara önerilerini derledik. Ayrıca cirosunu paylaşan Kadın CEOları da Türkiyenin En Güçlü 50 Kadın CEOsu olarak listeledik.
100 Kadın CEO listemizde yer alan bazı yöneticiler, daha fazla ciroya sahip olmalarına karşın şirketlerinin uluslararası kriterleri gereği bilgilerini paylaşamadıkları için sıralamamızda yer alamadılar.
Türkiyenin kadın CEOlarının bir bölümü, ciro, çalışan sayısı gibi rakamları paylaşmadı. Fakat, diğer sorulara açıklıkla yanıt verdiler. Verilen yanıtlardan Türkiyedeki kadın CEOlarının profili de ortaya çıktı. Eğitiminden, kariyerlerinin ilk basamağına, hobilerinden yöneticilik tercihlerine kadar 12 değişik özelliği aktarıyoruz.
FİNANS VE TEKNOLOJİ AĞIRLIĞI
Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, Türkiyede kadın çalışanların en ağırlıkta olduğu sektör finans. Çalışanların neredeyse yüzde 50si kadın. İkinci sırada ise perakende geliyor. Türkiyedeki 100 Kadın CEO üzerinden yaptığımız araştırmamıza bakıldığında ise en tepe yönetimde kadın bulunan şirketlerin de ağırlıklı olarak finans sektöründe olduğu görülüyor. Araştırmamız gösteriyor ki kadın CEOların yüzde 21i finans sektöründe çalışıyor.
Ancak kadın çalışan sayısında ikinci olan perakendenin, kadın CEO sayısında ikinci sırada olmadığı görülüyor. Zira 100 Kadın CEO listemizde ikinci sırada olan sektör teknoloji. Listedeki tepe yöneticilerin yüzde 17si teknoloji şirketlerini yönetiyor. Onu yüzde 11 ile ilaç takip ediyor. Perakende ise yüzde 8le hemen arkadan geliyor.