• Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Deniz Demiri

Sentinus

MFC Üyesi
Üyelik Tarihi
27 Ağu 2013
Konular
3,490
Mesajlar
10,553
MFC Puanı
7,510
Deniz Demiri
deniz-demiri.gif

Fırtınalı havalarda tekneyi eğlendirmek için kullanılan paraşüt şeklinde ya da bir kaç tane art arda konik şeklinde dizilmiş bir çeşit demirdir.Fırtınada bekleme yapmak için önce yelkenler faça flok konumuna getirilir ve teknenin pruvasından demir atılır.Böylece sürüklenme minimuma indirilmiş olur.
Demir Nasıl Atılır?
Güvenli demir atmanın önemli faktörü de demir kullanılmadan önce ona bağlana kalomadır (çapanın zincir ya da halattan oluşan devamıdır).Bu kaloma, demirdeki yükün büyük kısmını alır. Demire binecek ani bir yük ya da sertçe çekiş,tekne demire asıldığından onu deniz yatağından kurtaracaktır.Bu yüzden kalomanın amacı bu ani gerilimleri soğurmak ve demiri yerinde tutmaktır.Verilen kaloma ne kadar uzun olursa demirin de o denli iyi tutacağı temel bir demirleme kuralıdır.
Optimum kaloma uzunluğu ise
-Demirin devamı tamamen zicirden oluşuyorsa demir atılacak derinliğin 4 katı
-Demirin devamı zincir ve halattan oluşuyorsa demir atılacak derinliğin 6 katı
-Demirin devamı tamamen halattan oluşuyorsa demir atılacak derinliğin 10 katı kaloma bırakılmalıdır.
Demir Atarken
-Demirleme yapılacak alanın rüzgaraltı koy olmasına dikkat edilmelidir
-Bölgenin dip yapısı haritadan incelenmelidir(çapanın dip yapısına uygun olması için)
-Teknelerin çok olduğu bir alanda demir atıyorsanız diğer teknelerin demirlerine çapariz yaratmayacak bir alan seçilmelidir
-Uygun alanı bulduktan sonra demiri atmak için ilk olarak teknenin pruvası rüzgara çevrilmelidir(demirli bir tekne pruvasını her zaman rüzgarın geldiği yöne çevirir)
-Demir dibe düşene kadar serbest bırakılır.Demirin dibe gömülmesi önemlidir
-Dibe düştükten sonra tornistan vererek kaloma deniz tabanına serilir
-Demirin tarama yapıp yapmadığını kontrol etmek için karadan muhakkak bir kerteriz alınmalıdır
-Kaloma gerilmiş ve teknenin geri akışı durmuşsa demiriniz tutmuş demektir.
-Eğer kaloma bir titreme ve teknede geri akış devam ediyorsa kaloma payını arttırark yeni bir kertiriz ile kontrol ediniz.
Demir Alırken
Motor kullanarak demir almak demir doğrudan teknenin altına gelene kadar demir halatını çekerken ileri yol vermekten ibarettir; bu noktada demir kendiliğinden deniz yatağından kurtulacaktır.Demir takılır ve çekilmezse demir halatı baştaki babaya veya koç boynuzuna bağlanarak ve motorla demirin üzerine giderek daha fazla baskı uygulanabilir.Bu manevra demirin açısını terse çevirir ve çok fazla çaba gerektirmeden yerinden kurtarır.
Yelkenle Demir Atmak
-Önce rüzgar altında yeterli manevra alanı gerekliliğini ve demir atıldıktan sonra teknenin demir zinciri veya halatı boyu kadar geri düşeceğini gözeterek(bu husus özellikle demirde başka tekneler varsa önemlidir)demir atmaya uygun bir konum seçin
-Tekne apaz seyri ile gideceği rotaya sokulur.Durma mesafesi için dönüş noktasına karar verilmesi o kadar kritik değildir
-Tekne, seçilen konumun rüzgar altına geldiğinde rüzgara çevrilir, iskotaları boşlanır ve tekne kademeli olarak yavaşlar
-Tekne durduğunda demir atılır
-Tekne geri sürüklenmeye başladığında demir zinciri veya halatı gerilmeye başlar
-Daha sonra karadan bir transit kerterizi alarak kontrol edin.Demirin tuttuğundan emin olduğunuzda yelkenleri indirebilirsiniz.
Yelkenle Demir Almak
-Demiri almadan önce yelkenler basılır
-Yelkenler basılı ve serbestçe yapraklanır haldeyken demir halatı çekilir ve tekne demirin üzerine vira edilir.
-Demir dipten ayrıldığında teknenin kontrol altında olmasını sağlamak için kaptanın dümen başında gereken kontrada yelken seyrine geçmeye , flok trimcisinin de floku terslemeye hazır olması gerekir.
-Demirin salpa olduğu(artık dipte bağlı olmadığı)anda flok terslenerek istenen kontraya basılır,bu da pruvanın rüzgar altına düşmesini sağlar
-Demir tekneye alındıktan sonra yelkenle ilerleyip oradan ayrılabilirsiniz.
 
Üst