-
- Üyelik Tarihi
- 2 Ağu 2016
-
- Mesajlar
- 11,694
-
- MFC Puanı
- -894
Rus bestecisi (Votkinsk, 1840-Petersburg, 1893).İlk müzik bilgilerini annesinden alan Piyotr İlyiç Çaykovski, müzik öğrenimini hukuk öğrenimine koşut olarak sürdürdü. Adalet Bakanlığı'nda çalışırken, beste konusundaki bilgilerini Petersburg Konservatuvarı'nda tamamladı ve ilk yapıtlarını besteledi: Rus Scherzo'su; bir uvertür; bir sonat. 1866'da Moskova Konservatuvarı'nda ders vermeye başladı. Zengin, müziğe delicesine düşkün bir kadın olan Nadejda von Meck'le, daha çok birbirlerine yazdıkları sayılamayacak kadar çok mektuba dayanan derin, platonik bir aşk yaşadı. 1877'de konservatuvardaki öğrencilerinden A.Ivanovna Milyukova'yla yaptığı evlilik, baştan sona bir başarısızlık oldu ve 1878' deki bir intihar girişimiyle noktalandı. O tarihten sonra Çaykovski sık sık Avrupa'da ve A.B.D'nde yolculuklara çıktı. Koleraya yakalanarak öldü.
SANATI
Eleştiriye uğradığı kadar övgüye de boğulmuş bir müzikçi olan Çaykovski'nin yapıtlarının temelinde lirizm yatar; çoğunlukla konuların güzelliğiyle kendini belli eden bu lirizm, hastalığa varan bir duyarlığı yansıtır, hattâ bazen yavanlığa varır. Bu anlamda Çaykovski, daha çok duygusal iç döküşü betimlemeye yönelen , döneminin Rus bestecilerinden bir ölçüde uzaklaşır.
Rus bestecilerinin, betimsel müziğin etkisiyle senfonik şiir ya da operaya yönelmelerine karşılık Çaykovski, temelde bir senfoni bestecisidir: Romeo ile juliet uvertürü; yedi senfonisi. Söz konusu yapıtlar, kaderciliğe karşı bir savaşımın anlatımıdır ölümünden az önce oluşturduğu ve Patetik diye adlandırılan 7. Senfonisinde de aynı çaba görülür. Çaykovski'nin orkestralamasına büyük bir incelik egemendir; çalgılar için besteleri (piyano ve keman konçertoları) son derece kişiseldir. Oda müziği bestelerinin başlıcaları arasında iki dörtlü, üçlü ve yaylılar için Serenad sayılabilir, insan sesi için çeşitli melodileri, dinsel müzik parçaları ve özellikle üçü birer başyapıt sayılan operaları (Gogol'un Noel Gecesi yapıtına dayanarak bestelediği Demirci Vakula, 1874; Yevgeni Onyegin, 1878; Puşkin'in yapıtına dayanarak bestelediği Maça Kızı, 1889) bulunan sanatçının, bale müzikleri de son derece ünlüdür;
Kuğu Gölü (1876); Uyuyan Güzel (1889); Fındıkkıran (1892). Çaykovski'nin yapıtları, 1917 Rus devriminden sonra S.S.C.B'nde bir süre için suçlanmış, ama zamanla hak ettiği yeri yeniden bulmuş, yüzüncü doğum yıl dönümü olan 1940 yılında, yapıtlarının tamamı yayımlanmıştır.
SANATI
Eleştiriye uğradığı kadar övgüye de boğulmuş bir müzikçi olan Çaykovski'nin yapıtlarının temelinde lirizm yatar; çoğunlukla konuların güzelliğiyle kendini belli eden bu lirizm, hastalığa varan bir duyarlığı yansıtır, hattâ bazen yavanlığa varır. Bu anlamda Çaykovski, daha çok duygusal iç döküşü betimlemeye yönelen , döneminin Rus bestecilerinden bir ölçüde uzaklaşır.
Rus bestecilerinin, betimsel müziğin etkisiyle senfonik şiir ya da operaya yönelmelerine karşılık Çaykovski, temelde bir senfoni bestecisidir: Romeo ile juliet uvertürü; yedi senfonisi. Söz konusu yapıtlar, kaderciliğe karşı bir savaşımın anlatımıdır ölümünden az önce oluşturduğu ve Patetik diye adlandırılan 7. Senfonisinde de aynı çaba görülür. Çaykovski'nin orkestralamasına büyük bir incelik egemendir; çalgılar için besteleri (piyano ve keman konçertoları) son derece kişiseldir. Oda müziği bestelerinin başlıcaları arasında iki dörtlü, üçlü ve yaylılar için Serenad sayılabilir, insan sesi için çeşitli melodileri, dinsel müzik parçaları ve özellikle üçü birer başyapıt sayılan operaları (Gogol'un Noel Gecesi yapıtına dayanarak bestelediği Demirci Vakula, 1874; Yevgeni Onyegin, 1878; Puşkin'in yapıtına dayanarak bestelediği Maça Kızı, 1889) bulunan sanatçının, bale müzikleri de son derece ünlüdür;
Kuğu Gölü (1876); Uyuyan Güzel (1889); Fındıkkıran (1892). Çaykovski'nin yapıtları, 1917 Rus devriminden sonra S.S.C.B'nde bir süre için suçlanmış, ama zamanla hak ettiği yeri yeniden bulmuş, yüzüncü doğum yıl dönümü olan 1940 yılında, yapıtlarının tamamı yayımlanmıştır.