Sivasın Divriği ilçesindeki Ulu Cami giriş kapısındaki güneşin hareketleriyle şekillenen gölgeler herkesi hayrete düşürüyor. Bu camiyi inşa eden mimar ve ustaların, bu eşsiz eserde ortaya çıkan Namaz kılan insan ve diğer silüetler ile gölgeler için çok ince hesaplar yaptıkları, tarihi eseri hayata geçirmeden 2 yıl boyunca güneşin doğuşundan batışına, yıldızların çıkışından kayboluşuna kadar her şeyi hesapladıkları değerlendiriliyor.
Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumunun (UNESCO) Dünya Kültür Mirası Listesinde yer alan eser yapımı aşamasından önce bilim ve astronomi bilgilerinden faydalanıldığını ortaya koymaktadır.Eseri inşa eden mimar ve ustalar, binayı yapmadan önce 2 yıl boyunca güneşin doğuşundan batışına, yıldızların çıkışından kayboluşlarına kadar tüm bilgileri en ince detayına kadar hesapladıkları ve elde edilen sonuçlar ise bu eser üzerinde gösterilmeye çalışılmıştır. Kapılarda ilk etapta siluet bakıyor,temaşa ediyor. İkincisinde siluetteki o kişi kitap okuyor, üçüncü durumda namaz kılıyor, dördüncü olayda ise kadına çevrilmektedir.
Kuran-ı Kerimde Furkan Suresinin 45 ve 46. ayetlerini okunduğu zaman eseri yapan ustaların vermek istedikleri mesaj anlaşılmaktadır. Kutsal Kitapta Rabbinin gölgeyi nasıl uzattığını görmez misin? İsteseydi onu sabit kılardı. Sonra biz güneşi gölgeye delil kıldık. Sonra onu kendimize yavaş yavaş çektik ayetlerinden de göreceğiz ki burada asıl gölge değil, gölgeyi uzatan güneş ile gölgenin hareket ve tavırlarını bilmek mecburiyetindeyiz.
Divriği Ulu Cami ve Darüşşifasının batı kapısında (taç kapı) ikindi vakti görülen namaz kılan erkek silueti, cennet kapısında saat 07.00 sıralarında çıkan namaz kılan kadın silueti ve şah kapısında saat 09.00 sıralarında oluşan ve eseri yaptıran Ahmet Şahın başını temsil ettiğine inanılan erkek kafası silueti, görenleri adeta büyülemektedir.
Özellikle tarihi eserin batı yamacında camiye girişi sağlayan taç kapıda, ikindi namazı vaktinde güneşin etkisiyle ortaya çıkan, yaklaşık 4 metre uzunluğundaki namaz kılan insan silueti ziyaretçilerin ilgi odağı olmaktadır.
Yıllarca fark edilemeyen siluetin, 2005 yılında fotoğraf çeken bir turist tarafından görüntülenmesinin ardından ünü yurt dışına kadar ulaşmış. Kente gelen yerli turistlerin yanı sıra yabancı turistler de güneş giriş kapısına vurduğunda ortaya çıkan gölgenin önünde fotoğraf çektirmektedir.
Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumunun (UNESCO) Dünya Kültür Mirası Listesinde yer alan eser yapımı aşamasından önce bilim ve astronomi bilgilerinden faydalanıldığını ortaya koymaktadır.Eseri inşa eden mimar ve ustalar, binayı yapmadan önce 2 yıl boyunca güneşin doğuşundan batışına, yıldızların çıkışından kayboluşlarına kadar tüm bilgileri en ince detayına kadar hesapladıkları ve elde edilen sonuçlar ise bu eser üzerinde gösterilmeye çalışılmıştır. Kapılarda ilk etapta siluet bakıyor,temaşa ediyor. İkincisinde siluetteki o kişi kitap okuyor, üçüncü durumda namaz kılıyor, dördüncü olayda ise kadına çevrilmektedir.
Kuran-ı Kerimde Furkan Suresinin 45 ve 46. ayetlerini okunduğu zaman eseri yapan ustaların vermek istedikleri mesaj anlaşılmaktadır. Kutsal Kitapta Rabbinin gölgeyi nasıl uzattığını görmez misin? İsteseydi onu sabit kılardı. Sonra biz güneşi gölgeye delil kıldık. Sonra onu kendimize yavaş yavaş çektik ayetlerinden de göreceğiz ki burada asıl gölge değil, gölgeyi uzatan güneş ile gölgenin hareket ve tavırlarını bilmek mecburiyetindeyiz.
Divriği Ulu Cami ve Darüşşifasının batı kapısında (taç kapı) ikindi vakti görülen namaz kılan erkek silueti, cennet kapısında saat 07.00 sıralarında çıkan namaz kılan kadın silueti ve şah kapısında saat 09.00 sıralarında oluşan ve eseri yaptıran Ahmet Şahın başını temsil ettiğine inanılan erkek kafası silueti, görenleri adeta büyülemektedir.
Özellikle tarihi eserin batı yamacında camiye girişi sağlayan taç kapıda, ikindi namazı vaktinde güneşin etkisiyle ortaya çıkan, yaklaşık 4 metre uzunluğundaki namaz kılan insan silueti ziyaretçilerin ilgi odağı olmaktadır.
Yıllarca fark edilemeyen siluetin, 2005 yılında fotoğraf çeken bir turist tarafından görüntülenmesinin ardından ünü yurt dışına kadar ulaşmış. Kente gelen yerli turistlerin yanı sıra yabancı turistler de güneş giriş kapısına vurduğunda ortaya çıkan gölgenin önünde fotoğraf çektirmektedir.