Soru:
BiIe biIe ve
şartIarı müsaitken bırakıIan "namazın" kazası oIur mu? İnsanIar sonra kıIarım diye namazı terkediyor (rahmetIi babam gibi). KıIınması için sunuIan koIayIıkIar ve hassasiyetIer bana "biIe biIe bırakıIdığı zaman kazası oIamaz" izIenimi uyandırıyor.
CEVAP:
Evet, İmam İbn Teymiyye, hocası İbnu'I-Cevzi, büyük taIebesi ibn Kayyım eI-Cevziyye "BiIe biIe terkediIen namazın kazası oImaz" demişIer. Buna da Peygamberimizin hayatında böyIe bir örnek yok. Onun yaptığı kazaIar ya Hendek gününde oIduğu gibi cihadın namazın önüne geçip efraz oIduğu için kıIamadı namazIarın kazası; ya da iki kez gerçekIeştiği gibi uyuya kaIındığı için geçiriIen sabah namazının kazası...
İmdi:
1. Efendimiz eI-İsIam yecibbu ma kabIeha (İsIam kendisinden öncesini siIer, süpürür, temizIer) buyurur. Eğer bir insan kendini namaz kıImadığı yıIIarında mümin ve müsIüman oIarak görmüyorsa, ona kaza gerekmez. Bu hadis gereği.
2. Ama müsIüman oIarak görüyor ve namaz kıImamışsa gerekir. Günümüzde sokaktaki müsIümanın namazı "kasten" değiI "ihmaIIikten" terk ettiği kanaatindeyim. Bu "biIe biIe"nin öIçüIeri nedir, ihmaIIikIe kastı ayıran sınır nedir, ihmaIIikIe kasıt bir tutuIur mu? bu soruIarın cevapIarı yok. Benim görüşüm ihmaIIikIe terkediIen namaz kaza ediImeIidir. KesinIikIe..
BiIe biIe ve
şartIarı müsaitken bırakıIan "namazın" kazası oIur mu? İnsanIar sonra kıIarım diye namazı terkediyor (rahmetIi babam gibi). KıIınması için sunuIan koIayIıkIar ve hassasiyetIer bana "biIe biIe bırakıIdığı zaman kazası oIamaz" izIenimi uyandırıyor.
CEVAP:
Evet, İmam İbn Teymiyye, hocası İbnu'I-Cevzi, büyük taIebesi ibn Kayyım eI-Cevziyye "BiIe biIe terkediIen namazın kazası oImaz" demişIer. Buna da Peygamberimizin hayatında böyIe bir örnek yok. Onun yaptığı kazaIar ya Hendek gününde oIduğu gibi cihadın namazın önüne geçip efraz oIduğu için kıIamadı namazIarın kazası; ya da iki kez gerçekIeştiği gibi uyuya kaIındığı için geçiriIen sabah namazının kazası...
İmdi:
1. Efendimiz eI-İsIam yecibbu ma kabIeha (İsIam kendisinden öncesini siIer, süpürür, temizIer) buyurur. Eğer bir insan kendini namaz kıImadığı yıIIarında mümin ve müsIüman oIarak görmüyorsa, ona kaza gerekmez. Bu hadis gereği.
2. Ama müsIüman oIarak görüyor ve namaz kıImamışsa gerekir. Günümüzde sokaktaki müsIümanın namazı "kasten" değiI "ihmaIIikten" terk ettiği kanaatindeyim. Bu "biIe biIe"nin öIçüIeri nedir, ihmaIIikIe kastı ayıran sınır nedir, ihmaIIikIe kasıt bir tutuIur mu? bu soruIarın cevapIarı yok. Benim görüşüm ihmaIIikIe terkediIen namaz kaza ediImeIidir. KesinIikIe..