10.Şubat.1898 14.Ağustos.1956
Augsburg, Almanya Berlin
Tiyatro Yazarı, Şair
Asıl adı Eugen Berthold Brecht şair, oyun yazarı, tiyatro yönetmeni ve kuramcıdır.
Biyografi
Augsburglu bir kağıt fabrikası müdürünün oğlu olan Brecht, 1898 yılında Augsburgda doğdu.
Edebiyat ve tiyatroya ilgi duymasına rağmen 1917de liseyi bitirdikten sonra Münihte tıp okumaya başladı.1918 sonbaharında tıp öğrenimini yarıda bırakarak hastabakıcı olarak I.Dünya Savaşına katıldı.
1919da Münihe dönünce başarısızlığa uğrayan demokrat ihtilalinde yer aldı.
Tıp öğrenimini bırakarak tiyatro eleştirileri yazdı.1920de Münchner Kammerspieleye dramaturg olarak girdi ve oyunlarını sahnelemeye başladı.
"Gecede Davullar adlı oyunu 1922de Kleist ödülü'nü kazandı.
Bavyera halk güldürüsünün temsilcisi Karl Valentinle dostluk kurdu.1924de Berline geçerek Deutsches Theaterda Max Reinhardtın yanında yönetmenlik yaptı.
1928de Kurt Weilila tanışarak epik opera ürünleri vermeye başladı.Marxçı felsefe ve ekonomiyle uğraşı sonucunda öğreti oyunları ortaya çıktı.Bu oyunları için Hindemith ve K.Weillden sonra H.Eislerle çalışmaya başladı.
1932de Brecht in senaryosunu yazdığı, yönetmenliğini S.Dudowun yaptığı "Kuhle Wampe "filmi yasaklandı.
27 Şubat 1933 teki Berlin Parlamento yangınından sonra Viyanaya kaçmak zorunda kaldı ve 1935de Nazi yönetimince Alman vatandaşlığından çıkarıldı.
İsveçe ve Finlandiyaya göç etti, Sovyetler Birliği üzerinden ABDye gitti.Hollywood için senaryolar yazdı.Bu arada H.Eisler, P.Dessau, Piscator ve H.Mannla buluştu, Charlie Chaplin ve E.Bentleyle dostluk kurdu.
Amerikan Alehtarı Etkinlikleri Soruşturma Kurulu tarafından sorgulanmaya uğradı ve İsviçreye gitmek zorunda kaldı.Zürih Schauspielhausta çalışmalar yaptı, C.Neherle iş birliğine girişti.1948de Doğu Berline yerleşti.
Karısı Helene Weigelle birlikte Berliner Ensembleı kurdu.Burada dramaturg ve yönetmen olarak görev aldı.Berliner Ensembleı epik tiyatro okulu ve dünyanın en iyi tiyatrolarından biri yaptı.
1950de Berlin Sanatlar Akademisi üyesi, 1953te PEN kulüb başkanı olan Brechte, ününün uluslar arası boyutlara ulaşması üzerine 1955te SSCB Stalin Ödülü verildi.Bunların yanı sıra Doğu Alman Devlet Ödülünü ve Paris Uluslararası Tiyatro Şenliği 1.Ödülünü aldı.
Diyalektik maddeci tiyatroyu kurdu.Sosyalist, hümanist ve devrimci dünya görüşü doğrultusunda kapitalist dünya sisteminin dönüşüme uğratılmasına çalıştı.
Öğretisel oyunları ile müzikli oyunlarında kapitalist toplum düzeninin, para ahlakının, sömürü sisteminin iç yüzünü ortaya sermeye yöneldi.Küçük burjuva ideolojisine yıkıcı darbeler indirdi.İşçi sınıfının ve toplumcu dünya düzeninin açık savunuculuğunu yaptı.
Oyunlarına tarihsel ve toplumsal sürecin ve gelişim yasalarının bilincine varılması, eleştirilmesi ve yargılanmasını başlıca öğretisel aracı kıldı.Marxçı dünya görüşünü yaşamın diyalektik akışına uygun eleştirel yaratıcı bir eylem olarak gördü.
Epik tiyatro estetiğini yarattı, eleştirel toplumcu gerçekçi tiyatroyu ve çağdaş maddeci devrimci tiyatroyu kurdu.
Epik oyun, epik müzik(opera) ve epik oyunculuk anlayışını, yabacılaşma ilkesini getirerek Aristotelesci olmayan, metafizik olmayan tiyatroyu temellendirdi.
Benzetmeci dramatik tiyatroya karşı göstermeci tiyatroyu geliştirdi böylece hem öğretici hem de eğlendirici çok biçimli bir tiyatro yarattı.
Oyunları: Baal, Gecede Trampet Sesleri, Kutsal Kitap, Düğün, Dilenci ve Ölü Köpekler, Şeytan Kovma, Karanlıktaki Işık, Balık Avı, Ova, Kentlerin Vahşi Ormanında, İngiliz Krali II.Edvardın Yaşamı, Adam Adamdır, Üç Kuruşluk Opera, Mahagonny Kentinin Yükselişi ve Düşüşü, Lindberghlerin Uçuşu, Anlaşma Üzerine Badem Öğreti Oyunu, Evet Diyen Hayır Diyen, Önlem, Mezbahaların Kutsal Tohannası, Kural ve Kural Dışı, Ana, Yuvarlak Kafalılar Sivri Kafalılar ,Küçük Burjuvanın Yedi Ölümcül Günahı, Horasyalılar Kuriasyalılar, Carrar Ananın Silahları, III.Reichin Korku ve Sefaleti, Galrleinin Yaşamı, Dansen, Demirin Fiyatı Nedir, Cesaret Ana ve Çocukları, Lukullusun Sorgulanması, Sezuanın İyi İnsanı, Purtla Ağa ve Uşağı, Matti, Arturo Uinin Önlenebilir Yükselişi, Simone Machardın Düşleri, Schweyk, Malfi Düşesi, Kafkas Tebeşir Dairesi, Sofoklesin Antigonesi, Komün Günleri, Lenzin Saray Danışanı, G.Haurptmannın Kunduz Kürkü ve Kırmızı Horozu, Corriolaus, Rouenli Jeanne DArcın Davası, Turandot veya Aklayıcıların Kongresi, Molierein Don Juanı, Ziller ve Davullar.
Kuramsal Yapıtları: Tiyatro İçin Küçük Organon, Deneysel Tiyatro, Epik Tiyatro Üzerine, Hurda Alımı, Sosyalist Açıdan Bir Sanat Kuramı, Sosyalist Gerçekçilik ve Toplum.