-
- Üyelik Tarihi
- 24 Mar 2017
-
- Mesajlar
- 4,579
-
- MFC Puanı
- 1,437
Bedri Rahmi Eyüboğlu
Bedri Rahmi Eyüboğlu; şair ve ressamdır (Görele 1913-İstanbul 1975).
Trabzon Lisesinde iken Zeki Kocameminin resim öğretmenliğinden etkilendi. İstanbul Güzel Sanatlar Akademisine girdi (1929). Nazmi Ziya ve İbrahim Çallı atölyelerinde çalıştı. Parise ağabeyi Sabahattin Eyüboğlunun yanına gitti (1930). Andre Lhoteun öğrencisi oldu. Dönüşünde birikmiş ürünleriyle D Grubunun dördüncü sergisine katıldı (1934). İlk kişisel sergisini de aynı yıl Bükreşte hazırladı. 1936′da Hamam eseriyle birinciliği kazandı, Akademinin Resim Bölümü Şefi Leopold Levyye asistan oldu (1937). Oradaki öğretim görevi profesörlük unvanıyla ölümüne kadar sürdü. Resim yapmak için yurt gezilerine (1938, 1941) katıldığı için köy görünümlerini, köy kahvelerini, yöresel özellikleri işledi. 1928′de başladığı şiir çalışmalarının ürünleri de bu dönemde dergilerde yayımlandı (Muhit, Yeni Adam), ilk kitabı da yerli ve renkli bir coşkunun ürünleriyle çıktı; Yaradana Mektuplar /1941). Önce duvar resimlerine(Lido Yüzme Havuzunda, 1943) yöneldi; atölyesini açtı (1947). İkinci kitabındaki birçok şiiri dillerde dolaştı: Karadut (1948). ikinci Paris gezisinde karşılaştığı (1950) ilkel sanat ürünlerinden esinlenerek, güzelin aynı zamanda yararlı da olması ilkesine sarıldı, bu tutumunu hiç değiştirmedi. Şiir çalışmalarını aksatmadan (Tuz, 1952; Üçü Birden 1953; Dördü Birden 1956) mozaik çalışmalarına yöneldi. Uluslararası Brüksel Sergisi için yaptığı büyük panoyla büyük ödül olan altın madalyayı kazandı (1958), NATO binası için 50 m2′lik mozaik hazırladı (1959). İki kez ABDye yararlı geziler yaptı (1960, 1961), 1969 Sao Paulo Bienalinde onur madalyası kazandı (1969), altıncı şiir kitabı da bu yıl çıktı, Karadut 69. Devlet Resim ve Heykel Sergilerinde birkaç kez dereceye girdikten sonra, 1972′de birinci seçildi. Önceki kitaplarını hep yeni eklemelerle zenginleştirdi: Dol Karabakır Dol (1974). Gezi notlarıyla sanat üzerine yazıları da ayrı bir dizi oluşturur: Canım Anadolu (1953), Tezek (1957), Delifişek (1975).
Ölümünden sonra basılanlar: Yaşadım (Şiirler), Binbir Bedros (resimler), Resme Başlarken (1977), Karadut (resimler) 1979, Babatomiler (erotik resimler) 1979; Milliyet Sanat Dergisi tarafından 1976 Yılının Sanatçısı seçildi.
Başlıca Resimleri: Salıpazarı (1938), Eren (1940), Nallanan Öküz (1947), Düşünen Adam (1953), İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Karadut Satıcısı (1954), Çömelmiş Köylü (1972), Ankaranın Kavakları (1973), Son Kahve (1975), Ankara Resim ve Heykel Müzesi; Hilton ve Divan Otellerinin duvar resimleri; İşçi Sigortaları Samatya Hastanesinde seramik pano 1959; Marmara Otelinde Vakko fabrikasında mozaik panolar, çeşitli yerlerde duvar kabartmaları.
Bedri Rahmi Eyüboğlu; şair ve ressamdır (Görele 1913-İstanbul 1975).
Trabzon Lisesinde iken Zeki Kocameminin resim öğretmenliğinden etkilendi. İstanbul Güzel Sanatlar Akademisine girdi (1929). Nazmi Ziya ve İbrahim Çallı atölyelerinde çalıştı. Parise ağabeyi Sabahattin Eyüboğlunun yanına gitti (1930). Andre Lhoteun öğrencisi oldu. Dönüşünde birikmiş ürünleriyle D Grubunun dördüncü sergisine katıldı (1934). İlk kişisel sergisini de aynı yıl Bükreşte hazırladı. 1936′da Hamam eseriyle birinciliği kazandı, Akademinin Resim Bölümü Şefi Leopold Levyye asistan oldu (1937). Oradaki öğretim görevi profesörlük unvanıyla ölümüne kadar sürdü. Resim yapmak için yurt gezilerine (1938, 1941) katıldığı için köy görünümlerini, köy kahvelerini, yöresel özellikleri işledi. 1928′de başladığı şiir çalışmalarının ürünleri de bu dönemde dergilerde yayımlandı (Muhit, Yeni Adam), ilk kitabı da yerli ve renkli bir coşkunun ürünleriyle çıktı; Yaradana Mektuplar /1941). Önce duvar resimlerine(Lido Yüzme Havuzunda, 1943) yöneldi; atölyesini açtı (1947). İkinci kitabındaki birçok şiiri dillerde dolaştı: Karadut (1948). ikinci Paris gezisinde karşılaştığı (1950) ilkel sanat ürünlerinden esinlenerek, güzelin aynı zamanda yararlı da olması ilkesine sarıldı, bu tutumunu hiç değiştirmedi. Şiir çalışmalarını aksatmadan (Tuz, 1952; Üçü Birden 1953; Dördü Birden 1956) mozaik çalışmalarına yöneldi. Uluslararası Brüksel Sergisi için yaptığı büyük panoyla büyük ödül olan altın madalyayı kazandı (1958), NATO binası için 50 m2′lik mozaik hazırladı (1959). İki kez ABDye yararlı geziler yaptı (1960, 1961), 1969 Sao Paulo Bienalinde onur madalyası kazandı (1969), altıncı şiir kitabı da bu yıl çıktı, Karadut 69. Devlet Resim ve Heykel Sergilerinde birkaç kez dereceye girdikten sonra, 1972′de birinci seçildi. Önceki kitaplarını hep yeni eklemelerle zenginleştirdi: Dol Karabakır Dol (1974). Gezi notlarıyla sanat üzerine yazıları da ayrı bir dizi oluşturur: Canım Anadolu (1953), Tezek (1957), Delifişek (1975).
Ölümünden sonra basılanlar: Yaşadım (Şiirler), Binbir Bedros (resimler), Resme Başlarken (1977), Karadut (resimler) 1979, Babatomiler (erotik resimler) 1979; Milliyet Sanat Dergisi tarafından 1976 Yılının Sanatçısı seçildi.
Başlıca Resimleri: Salıpazarı (1938), Eren (1940), Nallanan Öküz (1947), Düşünen Adam (1953), İstanbul Resim ve Heykel Müzesi; Karadut Satıcısı (1954), Çömelmiş Köylü (1972), Ankaranın Kavakları (1973), Son Kahve (1975), Ankara Resim ve Heykel Müzesi; Hilton ve Divan Otellerinin duvar resimleri; İşçi Sigortaları Samatya Hastanesinde seramik pano 1959; Marmara Otelinde Vakko fabrikasında mozaik panolar, çeşitli yerlerde duvar kabartmaları.