Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

ASR, ASR (Anti Patinaj Sistemi) nedir? ASR Nasıl çalışır? ASR Faydaları Nelerdir?

SouL

➡️ ↘️ ↖️ ↪️ ↩️ ⤴️ ⤵️ Ben Sakinim!!!
Yönetici
  • Üyelik Tarihi
    8 Ara 2012
  • Mesajlar
    17,522
  • MFC Puanı
    3,901
asr3.gif

Yeni dönemde çıkan hemen hemen tüm araçlarda bulunan ASR nedir ve nası çalışır? ASR’nin yani “Anti Patinaj Sistemi”nin görevi adından da belli olduğu üzere aracın patinaj yapmasını önlemek için tasarlanmıştır. ASR ingilizce’de “Anti Schlupf Regelung” olarak tanımlanır. Bazı araçlarda TCS bulunur. Görevleri ASR ile aynıdır. TCS ise ise “Traction Control System”in kısaltmasıdır.

Bilinenin aksine patinaj yaparak kalkış yapan araç, patinajsız kalkış yapan araca göre daha yavaş bir kalkış gerçekleştirir. Çok yoğun bir trafikte çok hızlı bir şekilde karşı yola geçmeniz gerektiğini düşünün. Ani bir refleks ile gaz pedalına fazla yüklendiğinizde, araç patinaj yapmaya başlar ve lastikler olduğu yerde bir süre döner. İşte bu durumda ASR hız algılayıcılar sayesinde patinajı algılar ve ABS hidroliğini devreye sokarak patinaj yapan tekerlere fren uygular. Yakıt enjektörüne yahut ateşleme düzenine de müdahale ederek motorun gücünü düşürür ve patinaj kesilinceye kadar bu işlemleri sürdürür.

Tüm bu işlemi anlatırken bahsetmiş olduğumuz diğer parçalarıda anlatmakta fayda var. Örneğin tekerlek hız algılayıcıları. Bunlar, tekerlerin üzerinde bulunan ve tekerlerin dönüş hızını algılayan parçalardır. Ve onlar sayesinde ASR çekişin olduğu tekerlerdeki hızı algılar ve hangi tekerin patinaja girdiğini belirleyebilir. Tekerleğin patinaj yaptığını algılayım devereye giren ABS hidrolikleri ise içindeki valfler ile her bir tekere giden fren basıncı miktarını ayrı ayrı kontrol edebilir. ASR bu fren basıncını ABS hidroliklerini kullanarak ayarlar.

ASR’nin kritik durumlarda ne yapması gerektiğine Elektronik kontrol ünitesi (ECU) karar verir: ASR; Yakıt kısma valfini, ateşleme tertibatını, yakıt enjektörünü ve gaz pedal sensörünü kullanarak motor gücünü kontrol edebilir ve teker hızını azaltır. Özeltle ASR ile ABS koordineli bir şekilde çalışmaktadır ve bu iki sistemin birlikte çalışması araçlarda ESP sisteminin geliştirilmesini sağlamıştır.

ASR sistemi en çok karlı, buzlu ve çamurlu yollarda iş görür. Eğer sürücü ASR sistemini iptal etmek isterse araç içerisine yerleştirilmiş bir düğmeyle devreden çıkarabilir. ASR, ABS fren sistemine ve enjektör sistemine sahip her türlü araca uygulanabilir.

ASR’nin ne gibi faydaları olduğuna gelince;

ASR bulunmayan araçlarda kaygan zeminlerde (ıslak, buzlu, toprak, vb.) ve dönüşlerde gaz pedalına gereğinden fazla basılması durumunda çekiş yapan tekerlekler hızla boşa döner ve aracın savrulmasına sebep olabilir. Ancak ASR bulunan araçlarda her türlü yol şartlarında emniyetli yol tutuş sağlanır. Ayrıca lastiklerin ömrüne de ciddi katkısı bulunur. Aracun yürüyenindeki aks, debriyaj balatası, şanzuman gibi güç aktarım organlarının ömrü uzar.
 
Üst Alt