Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

Antik Mısır Heykellerinin Burunları Neden Kırık Olur?

-Ruhefza-

Parçaladım peş peşe, söylediğin sözcükleri.
MFC Üyesi
  • Üyelik Tarihi
    4 Mar 2019
  • Mesajlar
    5,682
  • MFC Puanı
    189
Antik Mısır dönemine ait heykellerin burunlarının kırık olma sebebi aşınma değil, bilerek kırılmışlar.
Antik Mısır dönemine ait heykeller oldukça göz alıcı ve merak uyandırıcı eserler olarak biliniyorlar. Bu heykellerin bir diğer özelliği de neredeyse hepsinin burnunun kırık olması.

Heykellerin burunlarındaki bu deformasyonun sebebi olarak zaman içerisinde yaşanan aşınma gösteriliyordu. Brooklyn Müzesi’nde Mısır, Klasik ve Eski Yakın Doğu koleksiyonlarından sorumlu olan isim Edward Bleiberg de bu konuda aynı şeyi düşünüyordu.

22b27fb108117095ae4187918c9b76175ef2ddcd.jpeg


Müze ziyaretçilerinin ısrarla bunu sorması üzerine Bleiberg, konuyu derinlemesine incelemeye karar verdi.

Üç boyutlu ve büyük heykellerin burunlarının kolayca kırılması anlaşılabilir. Sonuçta bir oyuncağın da düştüğünde ilk önce bedenden ayrılan uzuvları kırılıyor. Bu yaklaşımın açıklayamadığı şey ise kabartmaların neden burunlarının, özellikle de burunlarının deforme olduğu.

Bleiberg’e göre sorunun yanıtı, örgütlü ikonoklazma yani ikon düşmanlığı. Bölgenin eski yöneticilerinin siyasi hedefleri nedeniyle heykeller kasti olarak tahrip ediliyor.

b11d78f9f0a876cc06a900d38ca7de199d03fd51.jpeg


Antik Mısır’da krallar aynı zamanda tanrısal güçlere de sahip olarak görülürdü. Heykeller ve kabartmalara göre tanrılar genelde seçkinlerden gelen adakları kabul ediyor. Antik Mısır halkı, tanrıların ve insanların güçlerinin olduğuna ve bu güçlerin heykellerle yaşayabildiğine inanıyordu. Bu gücü ortadan kaldırmak için heykeller tahrip ediliyordu.

Yıkım hareketinin amacı, görüntünün gücünü devre dışı bırakmaya yönelikti. Hedefin burun olmasının ise özel bir nedeni vardı. Böylece ruhun nefes almasının önüne geçilebiliyordu. Kulakları kırılan bir ikondaki ruh sağır olurdu. İlahi işaretleri kırmak onları hükümsüz kılardı. Sağ eli kesmek tanrıların adakları kabul etmesini, sol eli kesmek ise insanlara tanrıların bir şeyler bahşetmesini engelliyordu.

Konuyla ilgili bir diğer ipucu da dönemin yazılı eserleri. Dönemin önde gelenleri, kendi ikonlarının zarar görmesinden duydukları endişeleri de aktarmıştı. Bazı firavunlar, kendi tasvirlerine zarar vermeye cesaret edebilecek herkesi korkunç cezalara çarptıracağını belirten kanunlar yayınlıyordu.

905111af5966352a07ea6422ee5ffbd3facfa82d.jpeg


Bleiberg, “ikonoklazma büyük ölçekte politikti” diyor. Heykelleri kıran hırslı yöneticiler, tarihi kendi isteklerine göre yeniden şekillendiriyordu.
Bu yok etme eylemi, genel olarak cinsiyetçi çizgilerle daha belirgin hale geliyordu. İki güçlü Mısır kraliçesi Hatşepsut ve Nefertiti’nin görselleri büyük ölçüde yok edildi. Temsil ettikleri gücün yansıtıldığı tasvirler gücü zayıflatma çabalarında büyük zarar görmüştü.

Araştırmacıya göre heykelleri tahrip eden insanlar, Bağdat’ta Saddam heykellerini yıkanlar gibi sıradan vatandaşlardan oluşmuyordu. Heykellere erişimi olan, üst düzey kişiler bu iş için seçiliyordu.​
 
Üst Alt