- Konum
- ىαкαяyλ
-
- Üyelik Tarihi
- 27 Kas 2009
-
- Mesajlar
- 24,120
-
- MFC Puanı
- 79
Alevilikte mücerretlik yoktur. Doğurganlık üretim paylaşım katılımcılık çoğulculuk özgürlük ve eşitlik temeldir. Hayat mücadeledir: Doğum evlenme ölüm yaşamın önemli birer evresidir.
Çorum Amasya Samsun. Ordu Yozgat Tokat bölgesinde Su Selasında Hitit gelenek ve göreneği aynenAlevi inanç ve töresine geçmiştir. Malatya yöresinde mukim Alevi Kürt Atma Aşiretinde ölen Aşiret Reisi veya efradı ile bir zengin şahıs ise onun için Koç veya Teke Kurban edilerek 7 gün ölü aşı şöleni verilir ki bu daHitit gelenek ve göreneğindedini ayin töreninin bir ürünüdür. Atûfî Hayreddin Hızırın çiftliğinin olduğu ve bugün üç köyün bulunduğu yörede Hitit Höyükleri ve kalıntıları vardır. Hakka yürüyen bir kimse (kadın veya erkek) daha naaşı gömülmeden bir Dar / Toprak Kurbanı tığlanır. Ölen kişi fakir ise cemaat kendi arasında para toplayarak kurban keser ve borçlarını öderler. Cenaze evden çıkarken Su Selası denilendini törenle Hüseynî makamında Teslim Abdalın bir nefes söylenerek uğurlanır ve ardından bir barkaç / kova su dökülerek ölen şahıs dar-ı bekaya yolcu edilir.
Cenazenin defnedildiği (sırlandığı) günü akşamı ölen şahıs Dâra Çekilir ve Ölü Dârı Erkânı ve Cemi düzenlenir. Dersim bölgesinde ölü dârına Meyyit Cemi denmektedir. Samsun-Termenin Sivaslılar Köyünde kadınlar ayakta yas içinde çeneleri fındık çubuklarına dayalı olarak dara dururlar. Ölen şahsın musahibi ile birinci derecede ki akrabaları ilk gün dede tarafından batînen sorgulanır sorumluluk ve yükümlülük altına sokulurlar. Meftanın insanlara borcu-alacağı varsa ödenir. İncinen varsa rızalığı alınır. Ölen şahıs kul hakkıyla dar-ı bekaya gitmez. Bu dünyada aklanır-paklanır durulur-arınır ya da düşkün olarak gönderilir. Dede ölen insan için şu özdeyişi söyler: Eğer önünde ki kadifeyse onu sen dokudun. Yok eğer Dikense onu da sen diktin bu çerçevede mevta sorulsun sorgulansın.
Birinci günü kesilen kurban pişirilerek ölü aşı yemeği verilir. 40. cı günü ise; Dârdan İndirme Erkânı / Cemi düzenlenerek toplumdan rızalık alınarak Hakka yürüyen dârdan indirilir. Kırkıncı günü yine yemek verilir. Bu cemde ölen şahıs aklanır ya da ulu divana bırakılarak uhrevi dünyaya yolcu edilir.
Alevilikte 1- 40 gün arası geçen zaman aralığı berzah alemi olarak anılır kı; bu ölen şahsın son görgü ceminin yapıldığı bir dönemi kapsar. Alevilikte ölüye telkin yoktur.
Ölen insan düşkünse Dâr Cemidüzenlenmez kurban da tığlanmaz yemeği yenmez. Şeklen / biçimsel / zahiren şeriata uygun cenaze namazı kılınarak toplumdan rızalık alınmadan defnedilir.
Birinci günü kesilen kurban pişirilerek ölü aşı yemeği verilir. 40. cı günü ise; Dârdan İndirme Erkânı / Cemi düzenlenerek toplumdan rızalık alınarak Hakka yürüyen dârdan indirilir. Kırkıncı günü yine yemek verilir. Bu cemde ölen şahıs aklanır ya da ulu divana bırakılarak uhrevi dünyaya yolcu edilir.
Alevilikte 1- 40 gün arası geçen zaman aralığı berzah alemi olarak anılır kı; bu ölen şahsın son görgü ceminin yapıldığı bir dönemi kapsar. Alevilikte ölüye telkin yoktur.
Ölen insan düşkünse Dâr Cemidüzenlenmez kurban da tığlanmaz yemeği yenmez. Şeklen / biçimsel / zahiren şeriata uygun cenaze namazı kılınarak toplumdan rızalık alınmadan defnedilir.