- Konum
- ىαкαяyλ
-
- Üyelik Tarihi
- 27 Kas 2009
-
- Mesajlar
- 24,120
-
- MFC Puanı
- 79
Sivasın Emlek-Şarkışla civarından olduğunu tahmin ettiğimiz Derviş Ali Alevi-Bektaşi ozanlarından olupşiirlerinden 18561860 ve 1897 yıllarında yaşadığı anlaşılmaktadır. Tespit edilen tarihler de Derviş Alinin 19. yüzyıl halk ozanlarından olduğunu ortaya koymaktadır. Hayatı hakkında kesin bilgiler tespit edilememiştir.
Cahit Öztellinin Bektaşi Gülleri adlı eserinde Yeniçeriliğin kaldırılmasından sonra Anadolu ve Rumelideki tekkelerin kapatılmasından duyduğu üzüntü üzerine yazdığı nefesten yeniden kuruluş ve kurtuluş için Şahın yollarını gözlediği Hacı Bektaş Veli evlâtlarından Feyzullah Çelebiyi mürşit tanıdığı anlaşılıyor denmektedir.
Şiirleri; 12 İmamlar Muhammed Ali Hacı Bektaş-ı Veli Enbiya Evliya Yezit Hızır ve Şah-ı Merdan ekseni etrafında dönmektedir. Her ne kadar da şiirleri bu eksen etrafında dönse de; onda Hazreti Alinin ayrı bir yeri ve değeri vardır. Yüreğinde yücelen aşk Ali aşkıdır. Ali aşkıyla yanar kavrulur. İşte ondaki bu aşk şu dörtlüklerle dile gelir.
Yeri göğü arşı kürsü yaradan
Men Aliden başka Tanrı görmedim
Yaradub kulunun kısmetin veren
Men Aliden başka Tanrı görmedim.
Bin bir ismi vardır bir ismi Allah
Eğer inanmazsan hem vallah billah
Ademi görmüşüm elhamdülillah
Men Aliden başka Tanrı Görmedim
Cenneti âlânın altundur taşı
Her ne görür isen hikmettir işi
Yüz yiğirmi dört bin nebiler başı
Men Aliden başka Tanrı görmedim
Ali gibi er gelmedi cihana
Ana da buldular türlü bahane
Yedi kez uğradım ulu divane
Men Aliden başka Tanrı görmedim
Derviş Alim bu ikrara bellidir
Dilim söyler ama kendim delidir
Allah bir Muhammed Tanrı Alidir
Men Aliden başka Tanrı görmedim
Derviş Ali Hz. Aliyi bu şiirinde Ben Aliden başka Tanrı görmedim diyerek Hz. Aliyi Allah katında (Ali Allahi) Alinin sıfatında Allahı bulduğunu ya da kendi adından hareketle adı Alide Allahı gördüğünü ifade etmeye çalışmaktadır. Bu ifadeleri tarikat konusunda şatahat konusunda ALLAH aşkı konusunda bilgi sahibi olmayan anlayamaz. Günümüzde bazı koministler aleviliği ateistliğe çekmek için bu gibi ifadelere yanlış mana verip kullanıyorlar. Oysa ateistliğe en uzak tarikat ilahi aşk ile yanan vahdet-i vücud(enel hakk) mesleğidir.
-Haşa- Derviş Ali bu şiirinde Hz. Ali ALLAHtır demek istememiştir. Öyle olsaydı aşağıdaki şiiri yazmazdı.
Enbiya evliya Hakkın kuludur
Er evliya Muhammedü Alidir
Dört kapı kırk makam mümin yoludur
Münkir münafıkın bunda nesi var
Hz. Ali hem kul olacak hemde İlah olacak! Bunu şeytan bile diyemez! Konu hakkında ilgili yazılar bölümündeki yazıya havale ediyoruz
Cahit Öztellinin Bektaşi Gülleri adlı eserinde Yeniçeriliğin kaldırılmasından sonra Anadolu ve Rumelideki tekkelerin kapatılmasından duyduğu üzüntü üzerine yazdığı nefesten yeniden kuruluş ve kurtuluş için Şahın yollarını gözlediği Hacı Bektaş Veli evlâtlarından Feyzullah Çelebiyi mürşit tanıdığı anlaşılıyor denmektedir.
Şiirleri; 12 İmamlar Muhammed Ali Hacı Bektaş-ı Veli Enbiya Evliya Yezit Hızır ve Şah-ı Merdan ekseni etrafında dönmektedir. Her ne kadar da şiirleri bu eksen etrafında dönse de; onda Hazreti Alinin ayrı bir yeri ve değeri vardır. Yüreğinde yücelen aşk Ali aşkıdır. Ali aşkıyla yanar kavrulur. İşte ondaki bu aşk şu dörtlüklerle dile gelir.
Yeri göğü arşı kürsü yaradan
Men Aliden başka Tanrı görmedim
Yaradub kulunun kısmetin veren
Men Aliden başka Tanrı görmedim.
Bin bir ismi vardır bir ismi Allah
Eğer inanmazsan hem vallah billah
Ademi görmüşüm elhamdülillah
Men Aliden başka Tanrı Görmedim
Cenneti âlânın altundur taşı
Her ne görür isen hikmettir işi
Yüz yiğirmi dört bin nebiler başı
Men Aliden başka Tanrı görmedim
Ali gibi er gelmedi cihana
Ana da buldular türlü bahane
Yedi kez uğradım ulu divane
Men Aliden başka Tanrı görmedim
Derviş Alim bu ikrara bellidir
Dilim söyler ama kendim delidir
Allah bir Muhammed Tanrı Alidir
Men Aliden başka Tanrı görmedim
Derviş Ali Hz. Aliyi bu şiirinde Ben Aliden başka Tanrı görmedim diyerek Hz. Aliyi Allah katında (Ali Allahi) Alinin sıfatında Allahı bulduğunu ya da kendi adından hareketle adı Alide Allahı gördüğünü ifade etmeye çalışmaktadır. Bu ifadeleri tarikat konusunda şatahat konusunda ALLAH aşkı konusunda bilgi sahibi olmayan anlayamaz. Günümüzde bazı koministler aleviliği ateistliğe çekmek için bu gibi ifadelere yanlış mana verip kullanıyorlar. Oysa ateistliğe en uzak tarikat ilahi aşk ile yanan vahdet-i vücud(enel hakk) mesleğidir.
-Haşa- Derviş Ali bu şiirinde Hz. Ali ALLAHtır demek istememiştir. Öyle olsaydı aşağıdaki şiiri yazmazdı.
Enbiya evliya Hakkın kuludur
Er evliya Muhammedü Alidir
Dört kapı kırk makam mümin yoludur
Münkir münafıkın bunda nesi var
Hz. Ali hem kul olacak hemde İlah olacak! Bunu şeytan bile diyemez! Konu hakkında ilgili yazılar bölümündeki yazıya havale ediyoruz