Neler yeni
MEGAForum - Teknoloji Forumu

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • Web sitemizin içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için Web sitemize kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Web sitemize üye olmak tamamen ücretsizdir.
  • Sohbetokey.com ile canlı okey oynamaya ne dersin? Hem sohbet et, hem mobil okey oyna!
  • Soru mu? Sorun mu? ''Bir Sorum Var?'' sistemimiz aktiftir. Paylaşın beraber çözüm üretelim.

10 - UDA’yla ilgili yanlış inanışlar

LiyA

HeP YeK HeP TeK . . .
Onursal Üye
  • Üyelik Tarihi
    5 Kas 2012
  • Mesajlar
    17,407
  • MFC Puanı
    2,777






UDA konusunda yanlış bilinen bazı noktalar vardır ve anne-baba ya da alandan olmayan diğer kişilerin tercih yapma durumunda olmalarında doğru kararlar verebilmesi açısından bilinmeleri önemlidir. Aşağıda yer alan her bir madde çoğunlukla alanda yapılan yanlış uygulamalardan, davranış analizi konusunda hizmet sunan kişilerin yetersizliğinden ve yaptıkları hatalı uygulamalardan kaynaklanmaktadır. Bu noktalar izleyen bölümde maddeler halinde sıralanmıştır:

UDA her duruma uygulanabilecek tek bir uygulamadan oluşur:
Hayır, bu yanlış bir bilgidir. UDA çocuğun gereksinimleri doğrultusunda bireyselleştirilerek kullanılır. Daha önceki açıklamalardan da anımsayacağınız gibi, çocuğun güçlü ve zayıf yanları belirlenir ve buna bağlı olarak öğretilecek davranışlar sıralanır. Ardından, öğretilecek davranışa uygun olan öğretim yöntemi ya da davranış kontrol tekniği kullanılır. Bu süreç içinde de çocuktaki gelişmelere bağlı olarak uygulamada sürekli uyarlamalar yapılabilir.

UDA uygun biçimde davranma ve bazı becerilerin öğretiminde etkilidir; ancak oyun ya da toplumsal beceriler gibi soyut davranışların öğretiminde etkili değildir:
Hayır, UDA’nın çok değişik alanlardan soyut beceriler de dahil olmak üzere davranış ve becerilerin öğretiminde etkili olduğuna ilişkin çok sayıda araştırma ve uygulama örnekleri vardır.

UDA otizmli çocukların tümünde benzer sonuçları doğurur:
Hayır, elde edilen sonuçlar çocuktan çocuğa değişmektedir. Bazı çocuklarda akranlarından ayırt edilemeyecek kadar bir iyileşmeye yol açabilirken, bazılarında daha farklı düzeyde bir iyileşme sağlanabilmektedir. Ancak, araştırmalarla kesin olarak bilinen nokta UDA’nın otizmli çocuk ve ailelerin yaşamlarında önemli olumlu katıkıları olduğudur.

Otizm konusunda diğer yöntmelerin de UDA kadar etkili olduğuna ilişkin bulgular vardır:
Bugün itibarıyla sahip olduğumuz bilgiler otizm konusunda en etkili uygulamanın UDA olduğudur. Bu konularla igili olarak Modül 2’yi yeniden inceleyebilirsiniz.

Yoğun bir UDA programına dahil olmakla otizmli bir çocuk anaokulu ya da ilköğretim okuluna herhangi bir destek almadan başlayabilir:
UDA’nın etkilerine ilişkin bulgular farklı sonuçlar gösteren geniş bir dağılımı içerir. Anımsayacağınız gibi, kimi çocuklar herhangi bir destek almadan öğretim yaşanstısına devam ederken, kimi çocuklar destek hizmetler ile kaynaştırma ortamında devam edebilmekte kimileri ise özel eğitim okullarına devam etmektedir.

Çocuk okul öncesi dönemi çocuğundan yaşça daha büyükse yoğun UDA uygun bir seçenek değildir:
UDA’nın özellikle yoğun olarak sunulmasının okul öncesi dönemdeki etkilerini ortaya koyan çalışmalar vardır. Ancak, ileri yaş dönemindeki çocuklarla da en etkili olan uygulama olduğuna ilişkin yeterli bulgu vardır. Dolayısıyla, UDA programına katılmak bir seçenek olduğunda mutlaka dikkate alınmalı ve değerlendirilmelidir.

UDA ile çoğunlukla öğrenmeye ve işbirliği göstermeye karşı direnç gösteren çocuklarla davranış kontrolü çalışılmaktadır.
UDA’nın tarihsel gelişimi incelendiğinde önceleri çoğunlukla davranış kontrolüne ağırlık verildiği görülmektedir. Ancak, bugünkü bilgilerimizle çocuğun motivasyonunu sağlamanın önemi üzerinde durulmakta, olumlu davranış desteği sunma konusuna odaklanılmaktadır. Ayrıca, bu programların ağırlıklı bölümünü yeni beceri öğretimi oluşturmaktadır.

UDA’ da ceza yoğun olarak kullanılmaktadır:
UDA’ya dayalı olarak geliştirilen öğretim uygulamalarının hiç birisinde ceza kullanılmamaktadır. Öğretim sırasında her zaman için çocuğu motive edici nesne ve etkinliklerin kullanımı gerçekleştirilir. Bu bölümde yapılan açıklamalardan anlaşılacağı gibi, UDA uygulamalarının amacı çocuğa uygun davranışlar kazandırmaktır ve bu amacı karşılamada ceza kullanımının yeri yoktur. Otizmli çocuk kendisini ya da başkalarını tehlike altına alabilecek, zarar verici türde uygun olmayan davranışlar sergilediğinde ise olumlu davranış desteği kullanılmalıdır. Araştırmalar, uygun davranışların azaltılmasıyla ilgili olarak olumlu davranış desteğinin etkili olduğunu ortaya koymaktadır.

UDA ayrık denemelerle öğretim gibi birkaç uygulamadan oluşur:
UDA’da otizmli çocukların yaşam kalitesini yükseltebilmek amacıyla geliştirilmiş çok sayıda uygulama vardır. Bazen bu uygulamaların bir kaçı birleştirilerek bir program hazırlanmaktadır ve genellikle programı hazırlayan kişiler bu programlara özel bazı isimler vermektedirler. UDA’nın yalnızca bir uygulamadan oluştuğunu ileri süren uzmanlardan uzak durulmalıdır.

UDA ile genelleme sağlanamaz:
Doğru biçimde kullanıldığında ve genelleme öğretim ya da davranış değişikliğinin başında programlandığında öğrenilenlerin yüksek düzeyde genelleme ile sonuçlandığı araştırma bulguları ile ortaya konmuştur.


 
Üst Alt